شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


تحقق بانکداری الکترونیکی یک الزام ملی است


تحقق بانکداری الکترونیکی یک الزام ملی است
مدیرعامل بانک رفاه در آخرین روز از همایش بانکداری اسلامی مقاله‌ای در خصوص موانع و مشکلات بانکداری الکترونیکی و چالش‌های پیش‌روی آن ارایه کرد.
نوری با بیان اینکه موانع و مشکلات موجود در حوزه بانکداری الکترونیکی‌، به بستری برای بروز چالش‌های پیش روی این شیوه از بانکداری برای بانک‌های کشور تبدیل خواهد شد، گفت: اهمیت این موضوع زمانی بیش‌تر خواهد شد که تحولات آتی نظام بانکداری کشور، همچون ورود بانک‌های خارجی و اتصال بانک‌ها به شبکه گسترده خدمات الکترونیکی بین‌المللی را نیز مد نظر قرار دهیم.
وی با بیان اینکه در زمینه پیاده‌سازی بانکداری الکترونیکی حرکتی آغاز و اقداماتی انجام شده است، گفت: همچنان تا رسیدن به مقصد و جبران زمان از دست رفته، ‌راه زیادی در پیش است.
مدیرعامل بانک رفاه گفت: بانکداری الکترونیکی به بانک‌ها اجازه‌ توسعه‌ فعالیت‌هایشان را می‌دهد و سبب ایجاد موقعیت رقابتی قوی برای ارایه خدمات بانکی می‌شود.
نوری گفت: بانکداری الکترونیکی به سبب نقش آفرینی در توسعه‌ تجارت الکترونیکی، کیفیت ارایه خدمات بانکی، صرفه‌جویی در وقت میلیون‌ها مشتری و کاهش معضلات اجتماعی از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
وی افزود: بانکداری الکترونیکی نه فقط به عنوان یک مجموعه خدمات بانکی، بلکه به عنوان یک الزام ملی و به عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم توسعه‌ کشور قلمداد می‌شود.
به گفته وی بانکداری الکترونیکی یکی از پدیده‌های مهم حاصل از به‌کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین مدیریت اطلاعات است که تحولی بس عمیق در سیستم‌های پرداخت و معاملات داشته است به طوری که اجرای آن باعث افزایش کارایی سیستم‌های بانکی، نحوه‌ خدمات رسانی به مردم و جلب رضایت عمومی در سطح وسیعی می‌شود.
نوری با بیان اینکه توسعه مستمر بانکداری الکترونیکی بهبود کارایی بانکداری و سیستم پرداخت را به دنبال دارد توضیح داد: این اقدام سبب کاهش هزینه‌های مربوط به ارتباط‌های ملی و بین‌المللی می‌شود که نتیجه آن دست یافتن به بهره‌وری و بهبود اقتصادی است.
به اعتقاد وی بانکداری الکترونیکی برخلاف پرداخت‌های سنتی و سیستم‌های پردازش اطلاعات، از کانال‌های متفاوتی برای ارایه خدمات استفاده می‌کند و کارایی و قدرت رقابت را بهبود می‌بخشد و همچنین آثار مستقیم و سریع بانکداری الکترونیکی بر روابط مشتری بانک، سبب افزایش سرعت و کارایی و کاهش هزینه‌های بانکداری می‌شود و تاثیر بلند مدت آن، ایجاد اعتماد، تعهد و رضایتمندی در مشتری است.
نوری با بیان اینکه برای توسعه‌ تجارت الکترونیکی در کشور و ورود به بازارهای جهانی، داشتن نظام بانکی کارآمد از الزامات اساسی به شمار می‌آید تصریح کرد:‌ اگر چه طی سال‌ها برخی از روش‌های ارایه خدمات بانکداری الکترونیکی مانند دستگاه‌های خودپرداز، کارت‌های بدهی و اعتباری و بانکداری اینترنتی در نظام بانکی کشور مورد استفاده قرار گرفته است ولی تا رسیدن به سطح کشورهای پیشرفته در زمینه‌ بانکداری الکترونیکی راهی طولانی در پیش است.
مدیرعامل بانک رفاه گفت: ایجاد توسعه بانکداری الکترونیکی مستلزم برخورداری از برخی زیرساخت‌های مناسب اقتصادی و اجتماعی است که شامل شبکه‌های ارتباطی و مخابراتی مناسب، امنیت تبادل اطلاعات، زیر ساخت‌های حقوقی و قانونی و آمادگی فرهنگی جامعه و بنگاه‌های اقتصادی برای پذیرش و استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی است.
وی افزود: بانکداری الکترونیکی می‌تواند دسترسی به سیستم‌های درونی بانک را از طریق شبکه‌های عمومی افزایش دهد و این سیتسم‌ها ممکن است که با خطر حمله هکرها و ویروس‌ها مواجه شوند.
وی در مورد دیگر چالش‌های پیش روی بانکداری مدرن گفت: این شیوه از بانکداری می‌تواند وابستگی بانک را به تامین کنندگان خدمت و فروشندگان نرم افزار که سیستم‌های الکترونیکی را طراحی و اجرا می‌کنند، افزایش دهد.
نوری ادامه داد: مطلب مهم دیگری که در این زمینه مطرح است سطح فرهنگ و سواد جامعه است. کشورهایی که از فرهنگ بالاتری برخوردارند، راحت تر از خدمات جدید استفاده می‌کنند تا کشورهای دیگر.
مدیرعامل بانک رفاه با بیان این نکته که خرید سیستم‌های پیشرفته بدون توجه به زیر ساخت‌های فنی و ارتباطی کشورهای در حال توسعه از دیگر چالش‌های موجود در استقرار بانکداری مدرن است، گفت: در این کشورها متاسفانه در ابتدا نیازهای کشور بررسی و تعیین نمی‌شود، ‌بلکه ابتدا سیستم را می‌خرند و سپس درباره این مساله که این سیستم کدام مشکل را حل می‌کند و اینکه کدام یک از قابلیت‌های سیستم قابل استفاده است، بحث و گفت و گو می‌شود.
نوری عمده ترین علت این امر را ناآشنایی کامل مسوولان خرید بانک‌ها با مقوله‌ای به نام بانک و بانکداری ذکر کرد.
نوری بخش قابل توجهی از مشکلات و چالش‌های فرا روی بانک‌ها را در کوتاه کردن مسیر این توسعه، مربوط به عوامل درونی و متغیرهای تحت کنترل در داخل کشور عنوان کرد و گفت: با تعریف دقیق نقش‌های مورد انتظار از هر یک از دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت آنها در این فرایند، توجه کافی و سریع به ایجاد زیر ساخت‌های مناسب مخابراتی و ‌تسهیل قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های بانک‌ها می‌توان هر چه سریع‌تر به هدف رسید.
نوری رفع محدودیت‌هایی مانند نبود امکان تاسیس شرکت‌های زیرمجموعه توسط بانک‌ها به منظور واگذاری امور بانکداری الکترونیکی از یک سو و توجه به زیر ساخت‌های فرهنگی از طریق آموزش‌های لازم و ترویج فرهنگ مناسب استفاده از ابزارها و خدمات با استفاده از رسانه‌های همگانی و تابلوهای تبلیغاتی را از سوی دیگر به عنوان راهکارهایی که بر روند توسعه بانکداری الکترونیکی در کشور شتاب خواهد بخشید معرفی کرد. وی در خصوص مقایسه‌ای که از سوی بعضی افراد در مورد کارت‌های اعتباری ارایه شده از سوی بانک‌های خارجی به شیوه متفاوت با بانک‌های ایرانی صورت می‌گیرد گفت: در کشورهای صنعتی بانک‌های اطلاعاتی و BLACK LIST متعددی وجود دارد و در صورت بروز کوچک‌ترین تخلفی از سوی مشتری دیگر تسهیلاتی توسط بانک‌ها به آنها داده نمی شود ولی در کشور ما این امکانات وجود ندارد.
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید