یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
این کوچولو های خسیس!
حتماً برایتان جالب خواهد بود اگر تصادفاً بشنوید که فرزندتان به دوستش میگوید: مطمئن باش هر وقت خواستی میتوانی با ماشین من بازی کنی. بچههای ۴-۳ساله به شدت به متعلقات خود علاقه مندند. پیش دبستانیها بیشتر روی نیازها و خواسته هایشان تأکید دارند. با وجودی که کودکان در این سن، معمولاً تمایلی به مشارکت ندارند اما وقتی بزرگترها آنها را تشویق کنند و نمونه خوبی به آنها ارائه دهند، کودکان نیز میتوانند بسیار دست و دل باز باشند. مادری چنین میگوید: روزی پسر ۴ ساله ام به پدربزرگش گفت: من نمی توانم در داروهای شما سهیم باشم، اما شما می توانید چند تا از سیبهای مرا بردارید. دکتر دونالدک فریدهیم از دانشگاه وسترن ری زرو میگوید: لازم است مشارکت را به کودکان بیاموزیم، کودک مانند یک فرد خارجی است که باید آداب و رسوم کشور ما را یاد بگیرد.
● پیش دبستانیهای انحصارطلب
به طور کلی کودکان فکر میکنند همه چیز مال آنهاست، ولی بچههای ۴-۳ ساله به طور اخص چنین برداشت میکنند که فقط چیزهای خاصی به آنها تعلق دارد. به تدریج که استقلال آنها زیاد می شود، حس خود بودن هم در آنها تقویت میشود و به چیزهای مورد علاقه شان بیشتر گرایش مییابند. در نتیجه، طبیعتاً از دارایی هایشان حفاظت بیشتری میکنند. در ابتدا کودکان به خاطر گفتههای والدین، مربیان و معلمانشان، از خود مشارکت نشان میدهند. برای این که کودک به طور داوطلبانه از خود مشارکت نشان دهد، لازم است که قادر به درک مسائل باشد، که مثلاً همبازیاش به اندازه او در آرزوی چیز خاصی است.
اما این مهارت شناختی و عاطفی، فقط در کودکان ِ سن خاصی توسعه مییابد. با گذشت زمان کودک شما دست و دل بازتر خواهد شد، چون بعدها با دیدن خوشحالی دیگر کودکان، احساس خوبی در او به وجود میآید. دکتر فریدهیم توضیح میدهد: کودک همچنین تشخیص میدهد در صورتی که هر چه دارد با دوستش به صورت اشتراکی استفاده کند احتمال این که او هم بتواند از وسایل دوستش استفاده نماید، بیشتر میشود.
▪ در رابطه با این مسئله به چندین نکته اشاره میکنیم:
- کودکتان را تشویق کنید تا با شما مشارکت کند
کار سادهای خواهد بود چون او می داند که شما اسباب بازیاش را نمی قاپید و گریه و زاری هم نمیکنید. اغلب یکی از اسباب بازیهای مورد علاقهاش را از او بخواهید و بگذارید برای پس گرفتن آن اسباب بازی خودش از شما تقاضا کند.
- به زمین بازی بروید
بهترین مکان برای آموزش رعایت نوبت به کودکان، زمینهای بازی است. چون وسایل بازی در این محوطهها به شخص خاصی تعلق ندارد کودک شما می بیند که همه برای سوار شدن سرسره و بازی در محوطه شنی باید نوبت را رعایت کنند.
- کودکتان را مجبور نکنید که در همه چیز با دیگران شریک شود
قبل از این که دوستش بیاید، بگذارید خودش تصمیم بگیرد با کدام یک از اسباب بازیهایش میخواهد بازی کند.
پلی گرین برگ سردبیر سابق مجله کودکان میگوید: کودکان نباید مجبور باشند که تمام اسباب بازی هایشان را به صورت اشتراکی با دیگران استفاده کنند، این کار باعث می شود کمتر به اسباب بازیهایشان بچسبند.
- مطمئن شوید که آنها با چند اسباببازی مشابه بازی میکنند
با استفاده از این روش، احتمال این که بچهها چیزی را که کودک دیگری با آن در حال بازی است بخواهند، کم می شود. همچنین به آنها کمک میکند که با هم بازی کنند. مثلاً با یک قطار و چند ماشین اسباب بازی به خوبی میتوان بازی کرد: وقتی که اتومبیلها میخواهند از تقاطع بگذرند، لوکوموتیوران، قطار را نگه میدارد. اگر انتظار دارید کودکان نوبت را رعایت کنند، به آنها هشدار دهید و به آن پایبند باشید. چون پیش دبستانیها، واقعاً به عدالت علاقهمندند. اگر به آنها بگویید: جفری برای مدت سه دقیقه میتواند با این پازل بازی کند و بعد نوبت به مایکل میرسد آن را کاملاً میپذیرند. بهتر این است که چون کودکان در این سن درک مبهمی از زمان دارند، برایشان یک دستگاه تعیینکننده زمان قرار بدهید(مثلاً یک ساعت شنی) وقتی کودک منتظر نوبت است تا با اسباب بازیها بازی کند، کمکش کنید تا کار سرگرم کنندهای بیابد. میتوانید کمکش کنید تا با عروسکها بازی کند یا یک کتاب با عکسهای رنگی به او بدهید یا از او بخواهید غذای ماهیها را در آکواریوم بریزد.
- اساس مذاکره را به او یاد دهید
وقتی که کشمکشی پیش می آید، هر دو کودک را بنشانید و درباره اینکه چه کار کنند، صحبت کنید.
- راهکارهای مشارکت
به دنبال لحظاتی برای آموزش باشید.مثلاً قبل از این که دوست کودکتان برای بازی بیاید، به او یادآوری کنید که لازم است اسباب بازی هایش را با او به طور اشتراکی استفاده کند.
- بگذارید خواهر و برادرها با هم معامله کنندباید یک قانون مبادله اسباب بازی داشته باشیم. مثلاً اگر پسر سه ساله تان میخواهد با اسباب بازی که دختر یک ساله تان با آن بازی میکند، سرگرم شود، باید اسباب بازی را از او درخواست کند و چیز دیگری آماده داشته باشد تا در عوض به او بدهد. به این روش، او احساس میکند که پسر بزرگی شده است و به خواهر کوچکترش یاد میدهد که چطور عادلانه بازی کند.
- از او قدردانی کنید
مثلاً به فرزندتان بگویید: متوجه این موضوع بودم که تمام بعدازظهر اجازه دادی پسرعمویت با ماشینت بازی کند، تو چه مشارکتکننده خوبی هستی.
ترجمه: لادن شریعتزاده
منبع : وزارت آموزش و پرورش ایران
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
حجاب دولت مجلس شورای اسلامی دولت سیزدهم مجلس جمهوری اسلامی ایران رئیس جمهور گشت ارشاد رئیسی پاکستان امام خمینی سیدابراهیم رئیسی
پلیس تهران وزارت بهداشت قتل شهرداری تهران هواشناسی سیل کنکور فضای مجازی پایتخت زنان آتش سوزی
خودرو دلار بازار خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو قیمت
سریال تلویزیون یمن سینمای ایران سینما کیومرث پوراحمد موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری فیلم ترانه علیدوستی قرآن کریم
اینترنت کنکور ۱۴۰۳
اسرائیل غزه فلسطین رژیم صهیونیستی آمریکا جنگ غزه روسیه اوکراین حماس ترکیه ایالات متحده آمریکا طوفان الاقصی
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی فوتسال آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران سپاهان تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
کاهش وزن روانشناسی بارداری مالاریا آلزایمر زوال عقل