شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا
خانه منجمباشی ، لنگرود
خانواده منجمباشی گیلان، همزمان با روی كار آمدن آغامحمدخان قاجار صاحبِ نام و عنوان شدند و نخستین عضو این خاندان كه منجم باشی لقب گرفت، میرزا صادق بود كه در سال 1212 هجری قمری، جسد بنیانگذار سلسله قاجار را برای تدفین به كربلا برد.
خانه منجمباشی در «فشكالی محله»، در جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است. این خانه تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی، اندرونی، خلوتخانه، مسجد، حمام و اصطبل است. درگاه اصلی ساختمان بیرونی كه «مهتابی» نامیده میشود، بر گذر عمومی مشرف است. سردر آن هلالی شكل است و گچبری سادهای دارد. میان درگاه اصلی و سرسرا، یك هشتی قرار دارد كه با چند پله به طبقه فوقانی بنا مرتبط میشود. طبقه فوقانی از یك سالن پذیرایی و سه اتاق تشكیل شده است. سالن اصلی از داخل با گچبریهای استادانه و قاببندیهای متعدد میان درها و پنجرهها تزئین شده و همین تزئینات، در نمای خارجی نیز به شكل ستونها و سرستونها ادامه یافته است. این سالن و تزئینات آن، نمونهای از هنر معماران گیلان در دوره قاجار است. گذشت زمان و متروك ماندن بنا و بیتوجهی در نگهداری و بازسازی آن موجب شده است، قسمت زیادی از تزئینات بیرونی آن فرو ریزد.
قسمت بالای ستونها با نقشهای مختلف تزئین شده است. چهارلنگه درِ بسیار نفیس با نقش گل و بوته، تالار را به اتاقهای كناری آن ارتباط میدهند. تاقچهها و دیوارهای داخلی تالار و اتاقها، همه نقشهای تزئینی با رنگ و روغن دارند. این بنا، با شماره 3/1498 در تاریخ 1336، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
خانه منجمباشی در «فشكالی محله»، در جنب سبزه میدان لنگرود از یادگارهای این خاندان است. این خانه تا امروز باقی مانده و شامل بیرونی، اندرونی، خلوتخانه، مسجد، حمام و اصطبل است. درگاه اصلی ساختمان بیرونی كه «مهتابی» نامیده میشود، بر گذر عمومی مشرف است. سردر آن هلالی شكل است و گچبری سادهای دارد. میان درگاه اصلی و سرسرا، یك هشتی قرار دارد كه با چند پله به طبقه فوقانی بنا مرتبط میشود. طبقه فوقانی از یك سالن پذیرایی و سه اتاق تشكیل شده است. سالن اصلی از داخل با گچبریهای استادانه و قاببندیهای متعدد میان درها و پنجرهها تزئین شده و همین تزئینات، در نمای خارجی نیز به شكل ستونها و سرستونها ادامه یافته است. این سالن و تزئینات آن، نمونهای از هنر معماران گیلان در دوره قاجار است. گذشت زمان و متروك ماندن بنا و بیتوجهی در نگهداری و بازسازی آن موجب شده است، قسمت زیادی از تزئینات بیرونی آن فرو ریزد.
قسمت بالای ستونها با نقشهای مختلف تزئین شده است. چهارلنگه درِ بسیار نفیس با نقش گل و بوته، تالار را به اتاقهای كناری آن ارتباط میدهند. تاقچهها و دیوارهای داخلی تالار و اتاقها، همه نقشهای تزئینی با رنگ و روغن دارند. این بنا، با شماره 3/1498 در تاریخ 1336، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت حسین امیرعبداللهیان مجلس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان افغانستان انتخابات امیرعبداللهیان عراق جنگ دولت سیزدهم حجاب مجلس
سیل ایران تهران هواشناسی سیلاب شهرداری تهران سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی یسنا هلال احمر
خودرو قیمت دلار قیمت خودرو مسکن دلار بانک مرکزی قیمت طلا تورم ارز بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
صدا و سیما مسعود اسکویی صداوسیما دفاع مقدس بی بی سی موسیقی مهران غفوریان تلویزیون ساواک سریال سینمای ایران تبلیغات
رژیم صهیونیستی جنگ غزه فلسطین اسرائیل حماس روسیه آمریکا ترکیه انگلیس اوکراین نوار غزه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان لیگ برتر رئال مادرید باشگاه استقلال جواد نکونام بازی علی خطیر باشگاه پرسپولیس بایرن مونیخ
هوش مصنوعی اینستاگرام آیفون دیابت اپل عکاسی ناسا موبایل گوگل تلفن همراه
سلامت استرس طب سنتی کبد چرب فشار خون گرما