دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا


ایرانی ها اپرا را نمی شناسند


ایرانی ها اپرا را نمی شناسند
شهلا میلانی سرپرست گروه کر دختران در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر است. او به همراه نسرین ناصحی گروه آواز ملل را هم سرپرستی می‌کند. میلانی تحصیل در زمینه موسیقی را از هنرستان موسیقی دختران و با ساز تخصصی سنتور آغاز کرده و تحصیلاتش را با آموزش آواز کلاسیک با همراهی پیانو در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ادامه داده است. او یک دوره آواز را در جمهوری آذربایجان و یک دوره مستر کلاس را هم در ایتالیا گذرانده است. این خواننده کلاسیک سال‌هاست که مشغول تدریس است; در حال حاضر به طور تخصصی در هنرستان موسیقی دختران آواز کلاسیک را تدریس می‌کند و سرپرست گروه آواز دانشگاه هنر تهران، واحد کرج است. میلانی نشان درجه یک هنری را از شورای عالی ارزشیابی هنری دارد و رئیس کانون خوانندگان کلاسیک است.
با او درباره اجراهایش در بخش بانوان جشنواره موسیقی فجر گفت‌وگو کرده‌ایم که در پی می‌آید: میلانی درباره سابقه حضورش در جشنواره موسیقی فجر می‌گوید: از اولین سالی که بخش بانوان به جشنواره اضافه شد در آن حضور داشتم. یعنی حدود ۱۳- ۱۴ سال پیش. البته پیش از آن اجراهای بسیاری خارج از جشنواره داشتیم.این هنرمند ادامه داد: از همان ابتدای اضافه شدن این بخش به جشنواره، با گروه «آواز ملل» و به همراهی نسرین ناصحی در جشنواره شرکت کردیم. در ابتدا با یک گروه سه نفره من، خانم ناصحی و خانم بدرکوهی که پیانیستمان بودند اجرای برنامه می‌کردیم. بعدها افرادی به اعضا این گروه اضافه شدند و در حال حاضر با یک گروه بزرگ تر در جشنواره حضور داریم.او درباره سابقه کار موسیقایی‌اش در زمینه آواز و همکاری‌اش با نسرین ناصحی گفت: تحصیل در زمینه موسیقی و آواز را از همان کودکی با خانم ناصحی آغاز کردیم. از همان ابتدا همکاری ما در زمینه اجرا هم ادامه پیدا کرد. میلانی با اشاره به اینکه تخصص هر دوی ما در زمینه آواز کلاسیک است; گفت: سال‌هاست که با همکاری هم برنامه‌های مختلفی را اجرا می‌کنیم. در گروه کر مرکز سرود سابق (دفتر شعر و موسیقی فعلی)، با هم دوئت‌های زیادی را اجرا کردیم.
او درباره نحوه حضورشان در جشنواره موسیقی فجر گفت: وقتی اجازه دادند که در جشنواره، بخشی هم مختص بانوان گنجانده شود، من و خانم ناصحی هم دعوت شدیم. همانطور که گفتم از همان ابتدا سه نفری با همراهی نیلوفر بدکوهی (پیانیست) و نسرین ناصحی کار را آغاز کردیم. در جشنواره یزد هم که سال گذشته برگزار شد به همراه گروه آواز ملل حضور داشتیم و اجراهای خارج از جشنواره زیادی هم داشته‌ایم.
او درباره تشکیل گروه کر دختران که سرپرستی‌اش را به عهده دارد گفت: از ده سال پیش کار با هنرستان موسیقی دختران را آغاز کردم. گروهی که قرار است برای اجرا در بیست و سومین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه بیاید، حدود ۲ سال و نیم است که مشغول تمرین است.
اکثر اعضا گروه نوازنده هستند و انصافا نوازنده‌های خوبی هم هستند. تعدادی از اعضا هم آواز کلاسیک را به طور تخصصی کار می‌کنند.او با بیان این توضیح که گروه کر از چهار نوع صدا تشکیل شده است و در اصل باید از دو گروه صدای آقا و دو گروه صدای خانم تشکیل شود; گفت: به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد، من مجبور بودم فقط با خانم‌ها کار کنم. قطعات را خودم برای گروه می‌نویسم و خود خانم‌ها ۴ صدایی می‌خوانند و گاهی هم ۶ صدایی. میلانی اعضا گروه را ۳۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: با همین گروه، در جشنواره بین‌المللی یزد شرکت کردیم، که مقام اول را هم کسب کردیم. در همایش بین‌المللی سفیران کشورهای خارجی هم اجرای برنامه کرده‌ایم و همینطور در بسیاری از جشنواره‌هایی که در این مدت برگزار شده است.
این هنرمند موزیسین درباره امکان اجرای گروهش برای مخاطبانی غیر از بانوان گفت: چون در گروه; همخوانی داریم، می‌توانیم برای مخاطبانی که صرفا بانوان هم نباشند اجرا کنیم. البته در جشنواره فجر اجرا‌هایمان فقط مختص خانم‌هاست.او درباره دلایل عدم حضور گروه، در بخش رقابتی گفت: اعلام شده بود که در بخش رقابتی حداکثر اعضا گروه باید ۱۲ نفر باشند. ما ۳۲ نفر هستیم. برای همین تصمیم گرفتیم در بخش رقابتی شرکت نکنیم و در بخش بانوان حضور پیدا کردیم.
میلانی با بیان اینکه دوازده نفر، برای یک گروه کر تعداد خیلی کمی‌است; گفت: امیدوارم مسئولان برای سال‌های آتی به این نکته درباره گروه‌های کر توجه نشان دهند. باید در ایجاد این محدودیت تعداد نفرات، برای گروه‌های کر تجدید نظر کنند.او در ادامه درباره وضعیت جشنواره امسال به نسبت سال‌های گذشته گفت: لیست برنامه‌ها را که نگاه می‌کردم به نظرم رسید امسال در زمینه گروه‌های کر و همخوانی فعالیت بیشتری انجام شده است. شهرستان‌ها هم توجه خوبی به این قضیه نشان داده‌اند. این باعث خوشحالی است. این مسئله باعث افزایش رقابت در عرصه خوانندگی کلاسیک می‌شود.
او همچنین با اشاره به اینکه باید شرایطی را برای خوانندگان زن فراهم کنیم که بتوانند کارهایشان را ارائه کنند و کنسرت‌های آموزشی داشته باشند; گفت: باید برای اشاعه موسیقی بانوان تلاش بیشتری انجام بدهیم. باید موسیقی بانوان نقد شود و نقد‌های سازنده‌ای باشد که به ارتقا آن بینجامد.
میلانی افزود: در جشنواره سال گذشته، بعد از اجرای گروه آواز ملل، یکی از نشریات نوشته بود که لباس اعضا بسیار زیبا بود. دوست داشتم به آن روزنامه‌نگار پاسخ می‌دادم که فقط لباس‌ها جالب توجه نبودند. ما اگر لباسی را برای یک اجرا انتخاب می‌کنیم به خاطر ایجاد هماهنگی با آن موسیقی است که اجرا می‌کنیم. آنچه برایمان بیشترین اهمیت را دارد اجراهایمان است و نه لباس‌هایی که می‌پوشیم. لباس‌ها برایمان ابزاری است که بتوانیم کارمان را بهتر و بهتر اجرا کنیم.
میلانی معتقد است مردم ما شناختی درباره اپرا ندارند. باید تلاش کنیم تا اپراهایی اجرا شود که مردم با این سبک خواندن هم آشنایی پیدا کنند. چون تا به حال جایی نبوده که اپرا پخش و یا اجرا شود مردم هم آن را نمی‌شناسند.او با اشاره به اینکه خوانندگی کلاسیک در حال فراموشی بود گفت: نیازمند این هستیم که به این نوع خواندن تخصصی تر نگاه کنیم. ممکن است خیلی‌ها که صدای خوبی هم دارند فکر کنند که خوانندگی کار راحتی است. اما باید بدانیم که خوانندگی کلاسیک یک کار علمی ‌بوده و اصلا آسان نیست. به شکل یک فن مطرح است.
این خواننده کلاسیک با تاکید بر اینکه حنجره ابزار کار یک خواننده است; گفت: یک خواننده کلاسیک باید سال‌ها کار کند. باید این تفکر و ذهنیت را پاک کنیم; این نوع خوانندگی یک علم است و برای کسب علم باید تلاش کرد.او در خصوص استقبال هنرجویان از این نوع موسیقی گفت: برخلاف ذهنیتی که مردم دارند فکر می‌کنند این نوع موسیقی سنگین است. اما بارها از کسانی که مراجعه می‌کنند شنیده‌ام که می‌گویند ما این نوع موسیقی را نمی‌شناختیم می‌گویند بسیار باشکوه است.
منبع : روزنامه حیات نو