شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا


دولت سریلانکا چای سیلان را تضمین می‌نماید


دولت سریلانکا چای سیلان را تضمین می‌نماید
● سابقه ”چای سیلان“
سریلانکا، مروارید اقیانوس هند به سبب برخورداری از فرهنگ‌های گوناگون، مناظر زیبا و آب و هوای متنوع بسیار مشهور است. برای اولین‌بار در قرن ۱۹، چای توسط کشاورز انگلیسی به سریلانکا آورده شد. چای، در زمان‌های قدیم با نام ”سرندیب“ یا ”نعمت غیرمترقبه“ معروف بود و کشاورز اسکاتلندی به نام جیمز تیلور در سال ۱۸۶۷، کاشت تجاری چای را در سریلانکا در زمینی به مساحت ۱۹ آکر آغاز نمود که امروزه تبدیل به صنعت کشاورزی اصلی در کشور سریلانکا شده است.
چای، کائوچو و نارگیل از صادرات کشاورزی اصلی سریلانکا محسوب می‌شوند. صادرات کشاورزی تقریباً ۱۹ درصد کل عایدی صادرات سریلانکا را تشکیل می‌دهند. چای کالای صادراتی اصلی کشاورزی سریلانکاست و همیشه در فراهم نمودن ارز پیشرو بوده است و تقریباً ۱۳ درصد کل درآمد صادرات سریلانکا را تشکیل می‌دهد. هم‌چنین بزرگ‌ترین منبع درآمد جزیره ۱۹ میلیونی سریلانکا به‌صورت غیرمستقیم در بخش چای مشغول به کار هستند.
امروزه کشت چای تجاری حرفه‌ای، علمی و مکانیزه است و سریلانکا برخی از کمیاب‌ترین چای معتبر دنیا را تولید می‌نماید. ”چای سیلان“ به‌صورت گسترده‌ای در سه دسته برحسب ارتفاع محل رشد گروه‌بندی گردیده است که به نام چای کم ارتفاع (تا ۵۰۰ متر از سطح دریا که ۶۰ درصد کل تولید را تشکیل می‌دهد)، ارتفاع متوسط (از ۶۰۰ متر تا ۱۲۰۰ متر از سطح دریا که ۱۶ درصد کل تولید را تشکیل می‌دهد) و ارتفاع بلند از ۱۲۰۰ متر به بالا که ۱۴ درصد کل تولید را تشکیل می‌دهد.
انواع چای تولید شده در مناطق بلند و متوسط، یعنی نورا الیا، ”دیمبولا“ به خاطر رنگ روشن و مزه و بویشان ترجیح داده می‌شوند. دیمبولا و یواس هر دو دارای مشخصه‌های فصلی منحصر به فردی هستند.
● روندهای اخیر و موفقیت‌های بازار
سریلانکا چهارمین کشور تولیدکننده چای دنیاست و ۹ درصد کل تولید چای دنیا را برعهده دارد. تولید چای سریلانکا در سال ۲۰۰۵ برابر ۲/۳۱۷ میلیون کیلوگرم بود که ۵/۱۹۸ میلیون کیلوگرم آن چای را سیاه ارتودکس، حدود ۳/۱۶ میلیون کیلوگرم CTCو ۴/۲ میلیون کیلوگرم را چای سبز تشکیل می‌داد. روند تولید چای CTC در سریلانکا روبه رشد است، ولی رشد آن خیلی چشمگیر نمی‌باشد.
اخیراً، تولید چای رشد سالانه ۴ ـ ۵ درصد داشته است. در حال حاضر سریلانکا، به‌عنوان بزرگترین صادرکننده چای ارتودکس است و سهمی برابر ۱۹ درصد نیاز وارداتی دنیا و صادرات به تقریباً ۱۳۰ کشور را داراست. در سال ۲۰۰۴، سریلانکا ۲۹۱ میلیون کیلوگرم چای به بازار دنیا صادر نموده است. ۶۴ درصد کل صادرات فله‌ای چای از سریلانکا بوده است.
بیش از ۵۰ درصد چای سریلانکا جذب خاورمیانه، آسیای غربی و کشورهای آفریقای شمالی می‌شود. روسیه و کشورهای CIS تقریباً ۲۲ درصد کل صادرات چای و اروپا/ انگلستان تقریباً ۱۲ درصد را جذب می‌کنند. حضور امارات متحده عربی به‌عنوان دومین خریدار ”چای سیلان“ توسعه‌ای جدید و مهمترین بازار برای تأمین آسیای مرکزی و خاورمیانه به حساب می‌آید.
سریلانکا بار دیگر با اعلام کمیته فنی ISO به‌عنوان ”چای سیلان به‌عنوان تمیزترنی چای در دنیا“ از نظر وجود باقی‌مانده آفت‌کش‌ها، رتبه اول را به‌دست آورد. یوا، نورا الیا، دیمبولا، یودا پوسالاوا، کندی و روهانه به‌عنوان معروف‌ترین ناحیه‌های کشاورزی دنیا در صنعت چای سریلانکا هستند که ”بهترین چای روی زمین“ را با رایحه‌های گوناگون، رنگ و ... تولید می‌نمایند.
چای نه‌ تنها به‌عنوان نوشیدنی نشاط‌آور برای تمام فصول بلکه به‌عنوان نوشیدنی مفید برای سلامت مدنظر می‌باشد. سریلانکا جهت تأمین مزه‌ها و نیازهای مختلف به تخصص‌های مختلف روی آورده است. سریلانکا همانند مغازه‌ای است که در آن می‌توان CTC، انواع ارتودکس، گونه‌های برگ کوچک و انواع تیپی را از کوتاه، متوسط و بلند یافت. به‌علاوه، سریلانکا چای سبز و چای ارگانیک را هم ارائه می‌دهد.
صنعت چای در سریلانکا به‌صورت گسترده‌ای توسط انستیتوی تحقیقاتی چای مورد مشاوره و همکاری قرار می‌گیرد. این انستیتو در گسترش صنعت چای سریلانکا از طریق تحقیقات و مشاوره سهم به‌سزائی دارد.
● هیئت چای سریلانکا و اطمینان از کیفیت
هیئت چای سریلانکا در سال ۱۹۷۵ تأسیس شد و با دامنه شمول قوانین وزارت صنایع کشاورزی در سریلانکا، مستقیماً مسئول توسعه صنعت چای در سریلانکا (چای سیلان) در دنیا است.
هیئت چای سریلانکا اختیارات قانونی دولتی برای اطمینان از کیفیت چای سیلانی که از سریلانکا به تمام دنیا صادر می‌شود را داراست.
در حال حاضر، هیئت چای سریلانکا مکانیزم کنترل کیفیت در مراحل مختلف از ساخت تا صادرات برای حفظ اطمینان از این‌که فقط چای با کیفیت ساخته و ایجاد می‌شود را اعمال می‌دارد.
در سریلانکا تمامی سازندگان ثبت شده چای اختیار دارند که چای خود را فقط از کانال‌های تأیید شده ارائه دهند. هم‌چنین تمامی صادرکنندگان چای باید ملزومات چای را برای صادرات فقط از طریق کانال‌های تأیید شده خریداری نمایند. در زمان قبل از فروش و قبل از انتقال پایش/ حفاظت حداقل استاندارد کیفی ISO ۳۷۲۰ برای چای سیاه اجباری است.
هم‌چنین در هر دو مرحله مذکور، مقدار رطوبت، مواد خارجی، فلزات سنگین، پارمترهای میکروزیستی و باقی‌مانده آفت‌کش‌ها هم توسط هیئت چای سریلانکا با دقت پایش می‌شود.
مکانیزم مالی با توجه به اهمیت پایش استاندارد کیفی چای که باید به هر مشتری با ارزشی در کل دنیا فرستاده شود اتخاذ شده است. چای سیلان به‌عنوان چای با بهترین کیفیت و تمیزترین چای در دنیا از لحاظ باقی‌مانده آفت‌کش‌ها در نظر گرفته می‌شود و همیشه قیمت‌های برتری را در هر بازار رقابتی نصیب خود می‌نماید.
در اصل، سریلانکا، بیش از ۱۳۰ بازار خارجی خود را شامل جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مشتریان باارزش برای چای خالص سیلان به حساب می‌آورد. بنابراین، مسئولیت اصلی هیئت چای سریلانکا تضمین کیفیت و ضمانت آن برای چای صادراتی سریلانکاست.
محبوبیت بین‌المللی چای سیلان را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد ـ ”کیفیت“
منبع : سایر منابع