پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


نقش سرویسها و خدمات آنلاین بر روی شبکه جهانی اینترنت در توسعه گردشگری چیست


نقش سرویسها و خدمات آنلاین بر روی شبکه جهانی  اینترنت در توسعه گردشگری چیست
در سال‌های اخیر استفاده از شبکه جهانی کامپیوتر سبب خلق و توزیع محتوای اطلاعات چند رسانه‌ای ازسوی کاربران شده است.
ابزارآلات وب ۰/۲ به‌عنوان ابزار همکاری رسانه‌ای به‌کار می‌روند، به‌طوری که کاربران اینترنتی مجاز هستند فعالانه در شبکه جهانی کامپیوتر حضور داشته باشند و با استفاده از این سیستم، با همکاری کاربران اینترنتی دیگر بر تولید، ذخیره و تبادل اطلاعات و توزیع دانش خود بپردازند؛ به‌عبارست دیگر، شبکه اینترنتی وب ۰/۲ پتانسیل کامل مفاهیم حقیقی و نقش اینترنت را مشخص می‌کند و کاربران از آنها بهره‌مند می‌شوند.
مفاهیم و اطلاعاتی که ازسوی کاربران شبکه وب ۰/۲ تولید می‌شود، تأثیر بسیار عمیقی بر شرح آنها و رفتار تصمیم‌گیرندگان می‌گذارد و الگوهای تجاری که تاجران نیازمند آنها هستند تا به توسعه نهایی دست یابند نیز تحت تأثیر آنها قرار می‌گیرد.
در این بخش صنعت گردشگری مستثنی نیست، با این وجود، همانطور که اطلاعات، نیروی حیات‌بخش صنعت گردشگری هستند، تأثیرات بسیاری نیز بر نیازهای گردشگری و رفع این نیازها می‌گذارند.
امروزه انواع جدید مراحل گردشگری برای نمونه‌های تجارت الکترونیکی ارائه می‌شود. در این متن، اعمال تکنولوژی وب ۰/۲ را در بخش وسیعی از گردشگری و صنعت هتلدارای و تأثیرات آن بر نیازها و برآورده شدن آنها را بررسی می‌کنیم:
● وب لاگ‌ها و توسعه گردشگری
وبلاگ‌ها شکلی از خبرهای اینترنتی نظیر روزنامه‌ها یا خاطرات شخصی هستند که بر روی وب‌سایت منتشر و معمولاً از راه سیستم RSS توزیع می‌شوند.
وبلاگ‌ها نوعی روزنامه است که اطلاعات در آن منتشر و به ترتیب زمانی ارائه می‌شوند و ممکن است به یک موضوع عمومی، نظیر: سفر یا موضوع خاصی، چون: چرخه گردشگری در آلمان اشاره داشته باشد.
نمونه‌های بسیار زیادی از وب‌لاگ‌ها در حالت عمومی یا خصوصی در زمینه گردشگری وجود دارند که از میان آنها می‌توان به http://www.tripadvisor.com ؛ http://www.hotelchatter.com ؛ http://www.igougo.com ، http://www.gazetters.com اشاره کرد.
هر شخصی می‌تواند به راحتی وب‌لاگ‌ ایجاد کند. این کار با استفاده از نرم‌افزاری ویژه امکان‌پذیر است؛ برای مثال از موتور جستجوی google می‌توان برای انتشار متن‌ها، تصاویر، وب‌لاگ‌ها، لینگ‌به وبلاگ‌ها، صفحات وب، فایل‌های صوتی و تصویری استفاده کرد. وب‌لاگ‌ها معمولاً ابزار بسیاری مهمی برای بررسی‌ها اطلاعات لینک‌ها و متون هستند. بسیاری از گردشگران، از وب‌لاگ‌ها به‌عنوان سرگرمی یا راهی برای ابراز وجود خود استفاده می‌کنند.
● تأثیر وب‌لاگ‌ها بر نیازهای گردشگری
وب‌لاگ‌ها منابع اطلاعاتی بسیار مهمی برای گردشگری بین‌المللی با هدف دریافت پیشنهادات و توصیه‌های مورد نیاز برای سفر آنها هستند. علاوه بر این، وقتی تجربیات سفر یک فرد را از طریق وب‌لاگ‌ می‌خوانید، تمایل به سفر مشابه و بازدید از همان مکان برای شمار پدید می‌آید. محتویات وب‌لاگ‌ها براساس:
۱) جذب توجه کاربران اینترنتی
۲) ایجاد علاقه برای کاربرانی که در جستجوی اطلاعات اضافی و بیشتر هستند
۳) افزایش علاقه‌مندی فرد برای بازدید از مقاصد گردشگری
۴) پرورش فعالیت و استعدادها (برای مثال: رزرو هتل یا سازماندهی سفر به یکی از مقاصد گردشگری) طبقه‌بندی می‌شود.
لازم به ذکر است از قدرت وب‌لاگ‌ها در جهات منفی نیز می‌توان استفاده کرد؛ ازجمله انتشار یک تجربه بد می‌تواند بر میلیون‌ها کاربر اینترنتی اثر منفی بگذارد و دید آنها را نسبت به وضعیت گردشگری یک منطقه تغییر دهد؛ بنابراین، ایجاد کمپانی‌های گردشگری و طرح‌های آنها برای تولید وب‌لاگ‌ برای کاربران حائز اهمیت است.
● تأثیرات وب‌لاگ‌ها بر مقدمات گردشگری
شواهد نشان می‌دهد مسئولان گردشگری و سازمان‌های مدیریتی مقاصد گردشگری باید توجه خاصی به وب‌لاگ‌های اینترنتی داشته باشند تا از این وب‌لاگ‌ها استفاده کنند. محققان با بررسی بازارهای اینترنتی رایگان سبب توسعه گردشگری و حفاظت از ارتباطات غیررسمی با توجه به نیاز گردشگران می‌شوند.
بسیاری از موتورهای جستجوگر می‌توانند وب‌لاگ‌های موجود را شناسایی کنند و حتی به موقعیت آنها پی ببرند. یکی از این جستجوگرها http://www.technorati.com/ است که حتی داده‌هایی را درباره وب‌لاگ‌های فعال اینترنتی ارائه می‌دهد و در این میان چگونگی معرفی وب‌لاگ و پتانسیل‌های مؤثر بر آنها به هنگام عملکرد موتور جستجوگر حائز اهمیت است؛ به‌عبارت دیگر، بسیاری از کمپانی‌های گردشگری، با توسعه‌ وب‌لاگ‌های مختلف در وب‌سایت‌ها، فعالیت بسیاری انجام می‌دهند؛ برای مثال "ماریوت" وب‌لاگ مورد نظر خود را بر روی وب‌سایت ایجاد کرد، درحالی‌که شرکت استاروود وب‌لاگی را برای ارتباط با میهمانان مورد علاقه خود و افزایش وفاداری آنها، در وب‌سایت http://www.thelobby.com به‌وجود آورد.
با پدیدآوردن یک وب‌لاگ می‌توان برای مشتریان خدمات جالبی را ارائه کرد؛ به این ترتیب، آنها به راحتی می‌توانند بازارهای اینترنتی را بررسی و با آنها ارتباط برقرار کنند.
● شبکه‌سازی مشترک و تأثیرات آن بر گردشگری
وب‌سایت‌ها موجب می‌شوند کاربران بیوگرافی "زندگی‌نامه" خود را وارد این فضا کرده و در امور اینترنتی مشارکت کنند. مشهورترین وب‌سایت‌ها، ازجمله http://www.myspace.com و http://bebo.com تمایل کاربران را برای تغییر شکل وب‌سایت‌ها به‌عنوان مکان گردآوری و اجتماع مردم با گذشته مشابه نشان می‌دهند.
وب‌سایت‌های شبکه‌های اجتماعی تأثیرات بسیاری بر چگونگی ایجاد، سازماندهی و استفاده گردشگران از تجربیات گردشگری می‌گذارند. امروزه، بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند از دیگر مسافران اطلاعات لازم را کسب کنند تا بهترین برنامه سفر را برای خود تدارک ببینند. برخی گردشگران نیز از راه اینترنت تجربه مورد نیاز را به‌دست می‌آورند و با دوستان خود از راه اینترنت سفری را تدارک می‌بینند. این قبیل گردشگران از الگوهای تجاری الکترونیکی برای توزیع و تولید بسته‌های گردشگری استفاده می‌کنند.
● تأثیر بر تدارک گردشگری
در حالی‌که تجربیات گردشگری در وب‌سایت اجتماعی توزیع می‌شود، انواع جدیدی از واسطه‌گران اینترنتی، خود را با الگوهای تجارت الکترونیکی و ابزارآلات شبکه اینترنتی سازگار می‌کنند و کاربران آنها نیز با دیگران؛ به این ترتیب، به طور همزمان همراه با دوستا خود به سفر می‌روند. برای مثال، سایت‌های http://www.travelpost.com و http://www.traveltoyether.com و http://realtravel.com انواع جدید واسطه‌های اینترنتی هستند که کاربران از آنها بهره لازم را گرفته و به راحتی می‌توانند شرایط سفر اینترنتی، فرستادن ایمیل به دوستان و ارتباط با آنها را فراهم سازند.
حضور واسطه‌گران اینترنتی، نظیر: طراحان سفرهای yahoo سبب توسعه بخش گردشگری می‌شود؛ زیرا با ابزارآلات شناخته شده‌ای به رزرو مکان‌های مورد نیاز گردشگران می‌پردازند. طراحی و سازماندهی الکترونیکی سفرها سبب می‌شود کاربران با اطمینان بیشتری از تجربیات ضروری استفاده کرده و برنامه ایده‌آلی را برای مسافرت خود تدارک ببینند.
● پدکستینگ و فایل‌های تصویری بر روی اینترنت
● این عبارت به فایل‌های سعی و بصری که از سوی کاربرای وب‌سایت‌ها به کار می‌رود اشاره دارد که youtobe.com ازجمله مشهورترین وب‌سایت‌ها برای توزیع این قبیل مفاهیم است.
▪ تأثیرات پدکستینگ بر نیازهای گردشگری
تجربیات حاصل از گردشگری نامحسوس است؛ یک فرد نمی‌تواند تجربیات سفر را درک کند، مگر اینکه به آن مقصد گردشگری سفری داشته باشد؛ بنابراین، اگر فردی بدون آگاهی به خرید اینترنتی بپردازد، احتمالاً مشکلاتی رو به رو می‌شود؛ در این صورت پدکستینگ به کاربران اجازه می‌دهد تا تصمیم بهتری بگیرند و پیش از خرید آنچه مورد نیاز آنهاست، تجربیات لازم را کسب کنند و به فایل‌های صوتی و تصویری هتل‌ها و مراکز گردشگری دسترسی یابند.
▪ تأثیرات پدکستینگ بر تدارکات گردشگری
بسیاری از مسئولان گردشگری از پدکستینگ به‌عنوان یکی از ابزارهای ارتباطی و بازاریابی استفاده می‌کنند. برای مثال، به‌منظور تبلیغات پتانسیل مشتریان خود هتل جومر را در وب‌سایتشان می‌گذارند تا آنچه مورد نیاز مشتریان است به سهولت در اختیار آنها قرار گیرد.
یا گالری تیت که بازدیدکنندگان را قادر می‌سازد تا از تجربیات نقاشی‌های آنها استفاده کنند یا نمایشگاه برنامه‌های صوتی تصویری خود را بر روی وب‌سایت گالری قرار دهد و دیگران بعدها به‌راحتی بتوانند به‌عنوان راهنمای سیار آنها را برای خود داشته باشند.
سایت http://www.orbitz.com پدکستینگ را با مقاصد مختلف آماده می‌کند تا گردشگران آنها را بر روی mp۳ player دان لود کنند.
هتل لاس‌وگاس نیز بر روی وب‌سایت خود بخشی ویدئویی با عنوان maximum راه‌اندازی کرده است تا سرویس‌های هتل، مراکز تفریحی و برنامه‌های فعال آن را معرفی کند.
● سیستم RSS
این سیستم به مردم اجازه می‌دهد تا از اخبار، وبلاگ‌ها یا دیگر اطلاعات لازم و مورد نیاز آگاهی یابند؛ بنابراین، نیازی نیست تا شخص وب‌سایت خاصی را مطالعه و اطلاعات جدیدی را کسب کند؛ زیرا RSS این شرایط را برای کار به‌وجود می‌آورد.
خوانندگان RSS قادر خواهند بود تا اطلاعات لازم را از کاربران اینترنتی کسب کنند و پیام مورد نیاز را به دست آورند.
بسیاری از RSSهای آزاد نیز بر روی اینترنت قرار دارند؛ برای مثال می‌توان از، فیددمون، نیوزگیتر و روجو بر روی وب‌سایت google و my yahoo نام برد.
▪ تأثیر RSS بر نیازهای گردشگری
سیستم RSS با حفظ زمان مورد نیاز کاربران، اطلاعات را برای آنها ذخیره می‌کنند و این اطلاعات برای استفاده همه کاربران در اینترنت توزیع می‌شود.
▪ تأثیر RSS بر تدارکات گردشگری
بسیای از اقدامات گردشگری و مسئولان این صنعت برای همکاری با سیستم RSS، خود را آماده می‌کنند تا از موارد زیر بهره‌مند شوند:
- حفظ روابط با مشتریان خود؛ ازجمله ارسال نامه‌های خبری به آنها. با وجودی که سیستم RSS تکنولوژی توزیع اطلاعات است به‌عنوان نیازهایی که به الگوهایی احتیاج دارند نیز معرفی می‌شوند.
- سیستم RSS به بهبود کمپانی‌ها برای خوشبختی بیشتر نسبت به بررسی‌های آنها کمک می‌کند؛ زیرا این سیستم سبب پدید آمدن لینک‌های فراوان به وب‌سایت‌های کمپانی‌ها همچون RSS می‌شود.
● متاورسز (metarerses) دنیای سه بعدی مجازی
متاورسز (metarerses) دنیای سه بعدی مجازی هستند از این رو کاربران اینترنتی به طور مشترک با برنامه مسابقات چند نفره اینترنتی خود را مشغول می‌سازند.این برنامه بسیار دقیق است و در عین حال یک بازی کاملا ساده محسوب می‌شوند.
کتاورسز بازی‌هایی هستند که از طریق چند نفر صورت می‌گیرند و حتی میلیون‌ها کاربر می‌توانند از این موقعیت استفاده کنند. در برخی از این نوع بازی‌ها همانند هواپیماهای جنگی جهان می‌توان به اهداف میابقه پی برد و دیگر بازی‌ها همانند وب سایت (second life) زندگی دوم نوع بدون مدل بازی را در بر می‌گیرد و کاربر آنچه که می‌خواهد انجام می‌دهد و البته نمی‌توان اندازه و سایز این قبیل بازی‌ها را ارزیابی کرد. بازی زندگی دوم توجه بیش از ۵ میلیون کاربر را به خود جلب کرده است و در حدود نیم میلیارد دلار هر سال از طریق وب سایت زندگی دوم حاصل می‌شود.
● تاثیرات متاورسز بر نیازهای گردشگری
گردشگران و مسافران در این قبیل بازی‌ها برای تفریح یا ابراز وجود خودشان و تحقق رضایت‌فردی شرکت می‌کنند. برای مثال بسیاری از مردم رویاهایی در سر دارند و نقش‌هایی را در برخی بازی می‌پذیرند که آرزوی آن را در سر می‌پرورانند. به عنوان مثال داشتن شغل و حرفه مناسبی که در زندگی واقعی خود هرگز عملی نبوده هم اکنون در عالم رویا برای خود در نظر می‌گیرند.
▪ تاثیرات متاورسز بر تدارکات گردشگری
صنعت گردشگری و سفر مرتبط با کمپانی‌ها هم اکنون نمایندگان اداره‌ها و رئیس و سرپرستان آنها را در وب سایت second life ایجاد می‌کنند.
هیأت‌های گردشگری و سفارتخانه‌ها در بسیاری از کشورها سعی دارند تا به تقویت و بازاریابی در اداره‌ها بپردازند. جزایر مشهور با استفاده از وب سایت second life به خلق جزیره مجازی می‌پردازند و حتی هتلداران و کمپانی‌های زنجیره‌ای با استفاده از این وب سایت به طراحی و نقش و نگار در ساختمان‌های خود می‌پردازند. به طوری که کمپانی‌های هتل‌های زنجیره‌ای الوفت با استفاده از این سیستم به توسعه پرداخته است. استفاده از این وب سایت برای تحقیق و بررسی در بازارها و آزمایش محصولات جدید و حتی فعالیت تبلیغاتی جدید به کار می‌رود.
● Tagging (تگ اینگ)
Tagging راه جدید طبقه‌بندی اطلاعات است. کاربران بخشی از متن را به صورت کلمه‌ای، تصویری و یا تصویری می‌توانند (ثابت) کنند که با معنای کلمه یا عبارت همراه باشد. پس این اطلاعات در مجموعه‌ای بر اساس معانی طبقه‌بندی می‌شود.
Tagging برای ذخیره و طبقه‌بندی کردن محتویات و توزیع مطالب در ارتباط با دیگران نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، هر شخصی می‌توانذ وب سایت مورد علاقه خود را در http://www.delicious.com ذخیره کند. وب سایت تگ با معانی مختلف براساس زیرمجموعه موجود طبقه‌بندی می‌شود و بقیه کاربران می‌توانند از همین مورد به نحو مناسب استفاده کنند. در این نمونه تک اینگ تاثیر بسیاری بر چگونگی تشخیص موتور جستجوگر و نتایج اطلاعات موجود در بررسی‌های اساسی کاربران دارد.
▪ تاثیرات تگ‌اینگ بر نیازهای گردشگری
بسیاری از کاربران می‌توانند از ابزارهای مشترکی برای تشخیص و طبقه‌بندی محتویات متون استفاده کنند. موقعیت اقتصادی جدیدی که که ایجاد می‌شود folsconomy (جستجو در اینترنت) نام دارد.
برای کاربران تشریح می‌شود که چگونه اطلاعات را طبقه‌بندی کنند و به نوبت برای دیگران این وضعیت توجیه می‌شود که چگونه به بررسی و کشف اطلاعات بپردازند از این رو محتویات وب و بررسی‌هایی که مستقیماً بر روی آن کار شده است به معانی آنها مربوط شده کاربران از آنها بهره‌مند می‌گردند.
▪ تاثیرات تگ‌اینگ بر تدارکات گردشگری
وب سایت‌های مختلف ظرفیت و قابلیت‌ها را برای کاربران پیشنهاد می‌کند تا آنها به طبقه‌بندی، توزیع و قراردادن داخل مجموعه بپردازند. به عنوان مثال سایت http://www.flickr.com برای طبقه‌بندی تصاویر و توزیع آنها استفاده می‌شود. زیرا folsconomy، (روش جستجو در اینترنت با توجه به معانی)، این گونه وب سایت‌ها در بسیار از کمپانی‌ها به کار می‌روند. برای مثال وب سایت تامسون لینکی را به http://doli.cious.com ایجاد می‌کند تا کاربران بتوانند در عین تگ کردن بر طبقه‌بندی مطالب از طریق تکنولوژی جدید بپردازند.
● Mash-ups
ترکیب پیوسته دو یا چند منبع از محتویات و نرم افزارها برای ایجاد مقیاس جدید است تا به سرویس‌های خدماتی کاربران افزوده شود. به عنوان مثال، براساس اجرای پروژه‌هایی در میان
▪ Earth Google، http://earth.google.com دانشگاه کاریخی ملون اداره گردشگری نپیلو این و موزه ملی جنگ داخلی با راه‌اندازی وب سایت جدید http://traintimes.org.uk این امکان را برای اشخاص فراهم می‌کنند تا از زمان دقیق و واقعی و همچنین مکان مشخصقطارها را در مقاصد مورد نظر آگاه شوند. این وب سایت اطلاعات نقشه‌های گوگل و اطلاعات وب سایت خطوط راه آهن بریتانیا را درباره جدول زمان‌بندی حرکت قطارها و حتی تاخیر آنها در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.
▪ Mash-ups بر نیازهای گردشگری
امروزه نیازهای گردشگران بیش از پیش شده است و آنها تمایل دارند تا از طریق منابع مختلف به کنترل اطلاعات موجود در زمینه سفرهای خود دست یابند به همین منظور باید تصمیمات کلی برای سهولت کار خود اتخاذ نمایند. به عنوان مثال شاید گردشگر قادر نباشد به طور آشکارا بفهمند که جایگاه یک هتل کجاست و یا اینکه اگر هتل در ساحل قرار گیرد یا نزدیک ساحل و یا در امتداد ساحل چه تفاوتی بر شرایط گردشگری وی می‌گذارد؟ اگر توضیحات مختلفی وجود داشته باشد گردشگران به راستی دچار سردرگمی می‌شوند. اما آنها با استفاده از وب سایت‌های اینترنتی به راحتی می‌توانند اطلاعات صحیحی را استخراج می‌کنند. به عنوان مثال وب سایت‌های http://www.tripojo.com وhttp://www.earthbooke.com ، موجب می‌وشند تا کاربران به موقعیت اصلی یک هتل پی‌ببرند و درباره رزرو اتاق در این هتل‌ها با توجه به اطلاعات به دست آمده تصیم‌گیری می‌کنند. Mash-ups موجب تقویت سرویس‌ها می‌شود و مجموعه‌داران با استفاده از این وب سایت و نقشه‌های گوگل و اطلاعات دیگر جغرافیایی مطالب مورد نیاز کاربران را در اختیار آنها قرار می‌دهند.
▪ تاثیر Mash-ups ها بر تدارکات گردشگری
با افزایش واسطه‌گران اینترنتی بسیاری از تدارکات دهندگان گردشگری محتویات وب سایت خود را با افزودن نقشه‌ها غنی می‌کنند. علاوه بر این بسیاری از کمپانی‌ها نرم‌افزار خود را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. به عنوان مثال وب سایت backstage.bbc.co.uk یکی از سرویس‌هایی است که کاربران می‌توانند از آنها بهره‌مند شوند و محتویات خود را از طریق پایگاه‌های معتبر کسب می‌کنند. ایجاد خلاقیت در کاربران یکی از اهداف کمپانی‌ها است.
● Wikis (ویکیس)
ویکیس تکنولوژی است که کاربران با استفاده از آن قادر می‌شوند محتویات وب سایت را به طور عمومی ویرایش، حذف و یا به آنها مطالبی بیفزایند.
البته این قبیل وب به طور عمومی در میان کاربران خود توسعه می‌یابند. یکی از مشهورترین انواع آنها http://ndparking.com است که دایره‌المعارف وسیعی برای کاربران است. برای گردشگران سایت مشابه http://www.wikitravel.org مورد استفاده قرار می‌گیرد و آنها به راحتی از اطلاعات روزمره بهره‌مند می‌شوند. دنیای این سایت بسیار وسیع است و کاربران اطلاعات وسیعی از آن کسب می‌کنند.
امروزه کاربران و مسافران با استفاده از اینترنت می‌توانند دنیای جدیدی را خلق کنند و به توزیع اطلاعات آن در میان سایر افراد بپردازند.
● سخن آخر
استفاده از تکنولوژی web ۲.۰ کاربران را قادر می‌سازد تا به همکاری با تولیدکنندگان، طراحان و بازارها و توزیع‌کنندگان تجربیات گردشگری و خدمات بپردازند.وب ۰/۲ ظرفیت مناسبی برای اکتشاف در اینترنت فراهم می‌سازد تا کاربران از آنها بهره‌مند شوند.
http://www.yazdit.bigestblog.com/