یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

اسکار پیترسون


اسکار پیترسون
نوازنده پیانو جاز. در ۱۹۲۵ در شهر مونترئال ایالت کبک کانادا زاده شد. موسیقی را از پدرش فراگرفت. تحت تأثیر هنر پیانو نوازی آرت تیتوم قرارگرفت. با بسیاری از بزرگان جاز نواخته است.
اوایل قرن بیستم یعنی هنگامی که موسیقی کلاسیک (رمانتیک و مدرن) از یکسو و موسیقی جاز از سوی دیگر شنوندگان موسیقی در اروپا، امریکا و سراسر جهان را متوجه خود کرده بود، در شهر مونترئال کانادا یکی دیگر از نوابغ موسیقی جاز متولد شد، کسی که توانست کارهای بسیاری را با افرادی چون چارلی پارکر، دیزی گیلسپی، لوییس آرمسترانگ، الا فیتسجرالد، دوک الینگتون ۱ و ... تهیه کند، کسی که هنوز در سن ۸۰ سالگی تمام وقت و زندگی خود را وقف موسیقی می‌کند.
اسکار پیترسون در پانزدهم اوت سال ۱۹۲۵ زاده شد، چهارمین فرزند از مجموع پنج فرزند خانواده پیترسون بود. در مجموع خانواده ثروتمندی نبودند، پدرش کارگر و باربر راه آهن بود و بصورت خودآموز پیانو را فرا گرفته بود و به همین دلیل نقش اولین معلم پیانو را برای اسکار بازی کرد.
از همان ایام نوجوانی توجه اطرافیان به نحوه نوازندگی اسکار جلب شد و هر کس که نوازندگی او را گوش می‌‌داد بدون شک او را یک کودک نوازنده محسوب نمی‌کرد بلکه برعکس به او به دیده یک نوازنده حرفه‌ای می‌‌نگریست.
پس از گذراندن تعلیمات اولیه پیانو زیر نظر پدر و رفتن به دبیرستان، ادامه آموزش موسیقی به یکی از نوازندگان مشهور پیانو بنام پاول مارکی (Paul de Marky) که اهل مجارستان بود سپرده شد. مارکی نوازنده تمام عیار پیانو کلاسیک بود و به همین دلیل با اسکار بیشتر روی تکنیک‌های نوازندگی کار کرد تا نواختن قطعات، شاید همین نکته یکی از عوامل موفقیت اسکار در موسیقی جاز بود. مارکی نقش بسیار موثری در بالا بردن توانایی اسکار برای اجرای قطعات سریع داشت.
مدت کمی از تعلیمات مارکی نگذشته بود که اسکار پیترسون توانست اولین موفقیت خود را در زمینه موسیقی کسب کند و آن رتبه اول و جایزه موسیقی یکی از کانالهای رادیو شهر بود، او در این زمان چهارده سال بیشتر نداشت.
پس از آن توانست اجرای دائمی برنامه‌ای تحت عنوان "پانزده دقیقه نوازندگی پیانو آزاد" (Fifteen Minutes Piano Rambling) را بعهده بگیرد. ورود او به این برنامه آغاز موفقیت بود خیلی زود توانست پس از چند اجرا بصورت میهمان در برنامه‌های CBC (رادیو و تلویزیون دولتی کانادا) بصورت رسمی در چند برنامه که در سراسر کانادا پخش می‌‌شد اجرای موسیقی داشته باشد. پس از آن توانست با امضای قراردادی با کمپانی RCA صفحات و آلبوم‌های موسیقی ضبط کند و تورهای اجرا در کانادا داشته باشد.
کار حرفه‌ای او از هنگامی شروع شد که در گروه جانی هولمز (Johnny Holmes) نوازنده ترمپت و رهبر ارکستر جز مشغول نواختن پیانو شد. پس از آن در سال ۱۹۴۰ گروه سه نفره (Trio) خود را تشکیل داد و شخصآ به اجرای موسیقی پرداخت.
در سال ۱۹۴۸ توجه نورمن مک لارن (Norman McLaren) کارگردان معروف سینما به او جلب شد و از وی خواست که در یک فیلم کوتاه ایفای نقش کند. او با گروه سه نفر خود در قسمتی از فیلم بازی کرد و دیری نپایید که دیگر سراسر امریکا با چهره وی آشنا شدند.
از جمله افرادی که در دوران اولیه زندگی حرفه‌ای روی سبک موسیقی اسکار پیترسون تأثیر گذاشته‌اند می‌توان به نت گینگ کول (Nat King Cole)، تدی ویلیامز (Teddy Williams) و نوازنده افسانه‌ای پیانو آرت تاتوم (Art Tatum) اشاره کرد. جالب است بدانید که بسیاری از مفسران و منتقدان موسیقی جز، تنها اسکار پیترسون را در اندازه‌ای می‌‌دانند که قابل مقایسه با آرت تاتوم است.
در این رابطه داستانی از پدرش به اینصورت نقل می‌شود که: "هنگامی که نوجوانی بیش نبود اما پیانو را به خوبی یک حرفه‌ای می‌‌نواخت، یک روز برایش صفحه‌ای از کارهای آرت تاتوم را گذاشتم. اسکار پس از گوش دادن به آن تا یک ماه از دست زدن به پیانو خودداری کرد."
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید