جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
غول حسادت وجودم را میخورد
فرق است بین تعلیم و تربیت . تعلیم به معنای آموزش و یاد دادن مطلبی است به دیگری. اما تربیت به معنای سازندگی و پرورش شخصیت می باشد. با تربیت می توان افراد را طبق دلخواه ساخت و در نتیجه، اجتماعی را دگرگون ساخت.
بهترین زمان برای تربیت، دوران کودکی است که کودک هنوز کاملا شکل نگرفته و برای هرگونه تربیت آمادگی دارد. مسوولیت این امر مهم و حساس در مرتبه اول بر عهده پدران و مادران نهاده شده است. اما تربیت کار سهل و ساده ای نیست، بلکه فن بسیار ظریف و حساسی است که کاردانی و اطلا عات کافی و تجربه و بردباری و قاطعیت لا زم دارد. حضرت علی(ع) فرمود: فرزندبد یکی از مصائب بزرگ آدمی است.
علم اخلا ق نیز فنی است که پیرامون ملکات انسان بحث می کند. ملکاتی که مربوط به قوای نباتی، حیوانی و انسانی اوست. با این فرض بحث می کند که فضائل آن را از رذائلش جدا سازد، و معلوم کند که کدامیک از ملکات نفسانی انسان خوب و فضیلت و مایه کمال اوست، و کدامیک بد و رذیله و مایه نقص اوست، تا آدمی بعد از شناسایی آنها خود را به فضائل بیاراید و از رذایل دور کند و در نتیجه اعمال نیکی که مقتضای فضایل درونی است انجام دهد.
انسان دارای بدن و نفسی است که این نفس سیطره و حکومت بر بدن دارد، و تدبیراتی که در بدن ما پیدا می شود، و اعمالی که اعضا و جوارح انجام می دهد در اثر زندگی، حیات، تدبیرات، اراده و اختیار نفس ماست، و همان طور که انسان از نظر بدن به مرض ها و عیبها و نقص های جسمی مبتلا می شود، همچنین به مرض ها و عیبها و نقص های روحی هم مبتلا می گردد که بعضی از آنها موجب ضررهای مالی و بعضی موجب ضررهای جانی و بعضی باعث ضررهای دینی خواهد شد.
لذا چنانکه وظیفه هر کسی در موقع ابتلا به امراض جسمانی، مداوا و معالجه و درمان آنهاست، همین طور هم وظیفه عقلی او در موقع ابتلا به امراض و عوارض روحی، مداوا و معالجه آن امراض است. از جمله امراض روحی«حسد» است که در این جا به آن می پردازیم:
الحسد یا کل الا یمان کما تاکل النار الخطب
حسد ایمان را از بین می برد، هم چنانکه آتش هیزم را. (علی (ع)
● تعریف حسد:
حسد عبارت است از حالی در انسان که نتواند نعمتی را برای غیر ببیند و به این جهت تمنای زوال آن را داشته باشد .
حسد یکی از صفات بسیار زشت است. شخص حسود از آسایش و خوشی و نعمت دیگران پیوسته در رنج و عذاب است. از نعمتی که در دیگری مشاهده می کند اندوهناک می گردد. غالبا نمی تواند ضرری به محسود وارد سازد و نعمت را از دستش بگیرد، بدین جهت ناچار است با غم و غصه به سر برد و در آتش حسد شبانه روز بسوزد. شخص حسود از لذت و خوشی دنیا کم بهره است. حسد و کینه توزی زندگی را بر انسان تنگ و تاریک و عیش و خوشی را منقص می سازد. پیغمبر اسلا م(ص) فرمود: «لذت و خوشی حسود از همه مردم کمتر می باشد»
حسد بر قلب و اعصاب آثار سوئی می گذارد و انسان را بیمار و علیل می گرداند.
حضرت علی(ع) می فرماید: شخص حسود پیوسته بیمار و علیل خواهد بود.
حسد پایه های ایمان را ویران می سازد و شخص را به گناه و عصیان وادار می کند. بسیاری از قتلها و جنایت ها و نزاع ها و ضربها و حق کشی ها ریشه ای جز حسد ندارد. حسود گاهی از محسود غیبت و بدگویی می کند. بر او تهمت می زند، برایش سعایت و سخن چینی می نماید، اموالش را تلف می کند، و همه این ها گناه و حرام هستند.
منبع : روزنامه مردم سالاری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات احمد وحیدی حسن روحانی حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی تهران آتش سوزی یسنا شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس روز معلم معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران نمایشگاه کتاب مهران مدیری مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب