شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


کارآفرین و متعهد


امروزه کارآفرینی در اقتصاد رقابتی و مبتنی بر بازار، دارای نقش کلیدی است. در یک اقتصاد پویا، ایده ها، محصولات و خدمات همواره در حال تغییر هستند و در این میان، کارآفرینان هستند که الگویی را برای مقابله و سازگاری با شرایط جدید به ارمغان می آورند.
کارآفرینی و کارآفرین
کارآفرینی واژه ای است که از کلمه فرانسوی Entrepreneur به معنای "متعهد شدن" نشأت گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر، کــارآفــریــن کـســی اســت کــه مـتـعـهــد مــی شــود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازمان دهی، اداره و تقبل نماید. در واقع، کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از طریق تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره گیری از فـرصـت هـا که منجر به ایجاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد. اقتصـاددانـان نخستیـن کسـانی بودند که در نظریه های اقتصادی خود به تشریح کارآفرین و کارآفرینی پرداختند. ژوزف شومپیتر، کارآفرین را نیروی محرکه اصلی در توسعه اقتصادی می داند و می گوید: "نقش کارآفرین، نوآوری است." از دیدگاه وی، ارایه کالای جدید، ارایه روشی جدید در فرآیند تولید، گشایش بازاری تازه، یافتن منابع جدید و ایجاد هرگونه تشکیلات جدید در صنعت و ...، از فعالیت های کارآفرینان است. به عبارت دیگر، کـارآفـرینـی فـرآینـدی اسـت کـه منجـر بـه ایجـاد رضایتمندی و یا تقاضای جدید می گردد. در این میان، کارآفرین مستقل فردی است که مسؤولیت اولیه وی، جمع آوری منابع لازم برای شروع کسب و کار است. در واقع، وی کسی است که منابع لازم برای شروع و یا رشد کسب و کاری را بسیج می نماید. تمرکز کارآفرین مستقل بر نوآوری و توسعه فرآیند، محصول یا خدمات جـدیـد مـی بـاشـد. هـمـچـنـیـن هدف اصلی اش، سودآوری و رشد، و مشخصه اصلی او، نوآوری اسـت. اما " کارآفرینی شرکتی" به مفهوم تعهد شرکت به ایجاد و معرفی محصولات جدید و نظام های سازمانی نوین است.
ویژگی های کارآفرینان
دیوید مک کارلند، از استادان روان شناسی دانشگاه هاروارد آمریکا، که اولین بار "نظریه روان شناسی توسعه اقتصادی" را مطرح نمود، معتقد است که عامل عقب ماندگی اقتصادی در کشورهای در حال توسعه به عدم درک خلاقیت فردی مربوط است. به عقیده وی، با یک برنامه صحیح تعلیم و تربیت می توان روحیه کاری لازم را در جوامع تقویت نمود، به گونه ای که شرایط لازم برای صنعتی شدن جوامع فراهم آید. کارلند و همکارانش اهمّ ویژگی هایی را که در مورد کارآفرینان مورد بررسی واقع و تأیید شده اند، جمع آوری نموده اند که شامل نیاز به توفیق، تمایل به مخاطره پذیری، نیاز به استقلال، کنترل درونی و خلاقیت می باشند.در راستای آشنایی گروه های مختلف جامعه با کـارآفـرینـی، در حـال حـاضـر دکتـر احمدپور با راه اندازی "مرکز توسعه کارآفرینی،" به تشویق و توسعه کارآفرینی می پردازد. هم اکنون این سایت با رویکردی جدید و با حمایت کارآفرینان سازمان ها و مؤسسات غیرانتفاعی و غیردولتی و با همکاری خانه کارآفرینان ایران، به صورت کاملاً مستقل در حال فعالیت است. دکتر احمدپور اهداف و مأموریت های مرکز توسعه کارآفرینی را بدین شرح اعلام کرده است: آمــاده ســازی جــوانــان بــه مـنـظــور فهـم زودهنگام دنیای کسب و کار در راستای موفقیت آنها در زندگی.
ترویج فرهنگ کارآفرینی و کسب و کار در خانواده.
اشاعه و ترویج فرهنگ آموزش و پژوهش کارآفرینی.
آموزش کارآفرینی به جوانان کم درآمد بین ۱۲ تا ۱۸ سال.
آموزش کارآفرینی به جوانان فارغ التحصیل دانشگاهی با درآمد کم بین سنین ۱۸ تا ۳۰ سال.
تــوانـمنـدسـازی شرکت های کوچک و مـتــوسـط در ورود بـه بازارهای جهانی.
مشاوره در توسعه کارآفرینی سازمانی به منظور نوآور شدن و رشد و پویایی شرکت های موجود.
ایجـاد محیطـی بـرای تعـامـل کـارآفرینان، ســرمـایـه گـذاران، محققـان، هیـأت هـای علمـی و سـیــاســت گــذاران عـمــومــی بــه مـنـظـور افـزایـش توانایی های خود، ایجاد هم افزایی (سینرژی) و خلق محیط مستعد برای رشد کارآفرینان.به گفته وی، مرکز توسعه کارآفرینی برای رسیـدن بـه اهـداف و مـأموریت های خود، به مشارکت خانواده ها، مدارس، دانشگاه ها، کسب و کــــارهـــای کـــوچـــک و مـتـــوســـط) (SMES شـرکـت هـای بـزرگ اقـتـصادی و سازمان های اجتماعی نیاز دارد. گـفـتنی است، در حال حاضر مرکز توسعه کارآفرینی خدمات زیر را ارایه می کند.
۱) آموزش انواع رشته های کارآفرینی در خانواده، مدارس و دانشگاه ها و برگزاری اردوهای تابستانی آشنایی با کسب و کار و یادگیری از طریق اینترنت.
۲) بــــرگـــزاری دوره هـــای آمـــوزشـــی در زمینه های مختلف کسب و کارهای اینترنتی و تجارت الکترونیک .
۳) برگزاری دوره های آموزشی اختصاصی مـهـنـــدســان صـنــایــع جـهــت بـهـبــود وضـعـیــت شرکت های تولیدی و خدماتی.
۴) انـجــام پـروژه هـای بهبـود شـرکـت هـای تولیدی و خدماتی.
۵) آمـوزش تـهـیـه طـرح کـسـب و کـار بـه دانش آموزان، دانشجویان و سایر افراد علاقه مند.
۶) ارایه آموزش های درون سازمانی به کسب و کارهای کوچک و متوسط.
۷) ارایه جزوات، کتاب ها، بروشورها و ... به زبان ساده در جهت رشد کسب و کارها.
منبع : ماهنامه اقتصاد ایران


همچنین مشاهده کنید