شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


راهنمای‌ خرید اسباب‌بازی‌ کودکان‌


راهنمای‌ خرید اسباب‌بازی‌ کودکان‌
كودكان‌ علاقه‌مند به‌ فعالیت‌ و بازی‌اند. با هر نوع‌ شی‌ء و وسیله‌ به‌ بازی‌ می‌پردازند و به‌ نوعی‌ خود را سرگرم‌ می‌كنند. آنها توجهی‌ به‌ سود بخشی‌ بازی‌ و اثرات‌ آن‌ ندارند و فقط‌ می‌خواهند بازی‌ كنند.
بدیهی‌ است‌ كه‌ بازی‌ كودكان‌ همواره‌ متاثر از وسایل‌ و ابزاری‌ است‌ كه‌ در اختیار دارند. یكی‌ از گرفتاری‌های‌ جوامع‌ مصرف‌كننده‌ این‌ است‌ كه‌ تولیدكنندگان‌ و فروشندگان‌ وسایل‌ مربوط‌ به‌ نوزادان‌ و كودكان‌ از علاقه‌ و دلبستگی‌ والدین‌ نسبت‌ به‌ رفاه‌، سلامت‌ و رشد كودكان‌ سوء استفاده‌ كرده‌، با بهره‌گیری‌ از كم‌اطلاعی‌ آنان‌ در مورد مراحل‌ رشد و نیازهای‌ كودكان‌، هر روز وسایل‌ و كالاهای‌ جدید و غالباً غیر ضروری‌ و بعضاً مضر را به‌ صورت‌ اسباب‌بازی‌ ، پوشاك‌ و لوازم‌ التحریر و غیره‌ عرضه‌ می‌كنند.
باید والدین‌ آگاه‌ باشند كه‌ هر چیزی‌ را تحت‌ عنوان‌ اسباب‌بازی‌ خریداری‌ نكنند. همانطور كه‌ در مورد مواد غذایی‌ كودك‌ دقت‌ و وسواس‌ به‌ خرج‌ می‌دهند كه‌ سالم‌ و بهداشتی‌ باشد، باید به‌ غذای‌ روحی‌ و روانی‌ (اسباب‌بازی‌، كتاب‌، برنامه‌های‌ تلویزیونی‌ و...) نیز توجه‌ كنند.
چه‌ بسیارند وسایل‌ و اسباب‌بازی‌هایی‌ كه‌ نه‌ تنها موجبات‌ رشد كودكان‌ را فراهم‌ نمی‌كنند، بلكه‌ سبب‌ وارد آمدن‌ صدمه‌ بدنی‌، فكری‌ و حتی‌ اخلاقی‌ به‌ فرزندان‌ هم‌ می‌شوند.
۱ ـ اسباب‌بازی‌ هایی‌ را جست‌وجو كنید كه‌ مرتبط‌ با علایق‌ كودكانتان‌ باشند.
نوع‌ انتخاب‌ و نحوه‌ استفاده‌ از وسایل‌ بازی‌، فعالیتی‌ ذهنی‌ است‌ و هر كودكی‌ علایق‌ و احتیاجات‌ متفاوتی‌ دارد.
راه‌ حل‌ مناسب‌ این‌ است‌ كه‌ از علایق‌ كودكانتان‌ و چیزهایی‌ كه‌ از شما می‌خواهند، پیروی‌ كنید و خواسته‌های‌ آنها را محدود نكنید.
بچه‌ها علایق‌ متفاوتی‌ دارند كه‌ آنها را در جهت‌ انتخاب‌ یك‌ اسباب‌ بازی‌ خاص‌ راهنمایی‌ می‌كند. و این‌ ، هنگامی‌ كه‌ آنها یك‌ وسیله‌ بازی‌ را در تلویزیون‌ یا در دست‌ همسالانشان‌ ببینند.قضیه‌ را پیچیده‌تر می‌كند.
۲ ـ وسایل‌ بازی‌یی‌ را جست‌وجو كنید كه‌ متناسب‌ با مرحله‌ رشد كودك‌ شما است‌.
«دیانا نیلنو» ، مدیر یك‌ سازمان‌ كه‌ به‌ عنوان‌ مشاور در مورد بازیها و عملكرد كودكان‌ تحقیق‌ می‌كند و به‌ عنوان‌ مشاوری‌ برای‌ صاحبان‌ كارخانه‌های‌ اسباب‌بازی‌ سازی‌ است‌ و در جهت‌ آماده‌ سازی‌ مراكز خاصی‌ برای‌ بازی‌ كودكان‌ تلاش‌ می‌كند، می‌گوید: من‌ فكر نمی‌كنم‌ والدین‌ بتوانند هر اسباب‌بازی‌ كه‌ می‌خواهند انتخاب‌ كنند و آن‌ را در قفسه‌ اتاق‌ كودكشان‌ قرار دهند و فرض‌ كنند كه‌ این‌ حتماص به‌ كار آنها می‌آید.
شما باید كودكتان‌ را بشناسید و بفهمید كه‌ چه‌ كاری‌ را دوست‌ دارد و انجام‌ چه‌ كاری‌ را دوست‌ ندارد. دیانا به‌ والدین‌ تاكید می‌كند كه‌ به‌ پیشنهادات‌ سطوح‌ سنی‌ بر روی‌ اسباب‌بازی‌ها كه‌ توسط‌ صاحبان‌ كارخانه‌ها تعیین‌ می‌گردد، دقت‌ كنند، حتی‌ اگر این‌ وسایل‌ برای‌ كودكان‌ خاص‌ باشد. تعیین‌ سطح‌ سنی‌ برای‌ والدین‌ بسیار مفید است‌.
چون‌ آنها را در جهت‌ رسیدن‌ به‌ مناسب‌ترین‌ وسایل‌ بازی‌ راهنمایی‌ می‌كند. برچسب‌های‌ سنی‌ روی‌ وسایل‌ می‌تواند به‌ تصمیم‌گیری‌ شما كمك‌ بسیار كند.
۳ ـ وسایل‌ بازی‌یی‌ را جست‌وجو كنید كه‌ درجه‌بندی‌ شده‌ باشند و باعث‌ بالا بردن‌ قدرت‌ ذهنی‌ كودكان‌ شوند. بخصوص‌ كودكان‌ خاص‌.
بعضی‌ كودكان‌ و والدین‌ در هنگام‌ بازی‌ كردن‌ احتیاج‌ به‌ حمایت‌ بیشتری‌ دارند. «دیانا» می‌ گوید: كودكانی‌ هستند كه‌ مانند دیگر همسالان‌ خود نیاز به‌ اسباب‌بازی‌های‌ ساخته‌ شده‌ دارند ولی‌ نمی‌توانند موفقیت‌های‌ لازم‌ را مانند آنها در این‌ جهت‌ كسب‌ كنند. این‌ كودكان‌ خاص‌ نیاز به‌ وسایل‌ بازی‌ مناسب‌ خود دارند.
۴ ـ و سرانجام‌ وسایل‌ بازی‌یی‌ را جست‌وجو كنید كه‌ كودك‌ را بطور فعالی‌ در بازی‌ متعهد می‌سازد.
وی‌ به‌ والدین‌ توصیه‌ می‌كند كه‌ وسایلی‌ را انتخاب‌ كنند كه‌ كودكان‌ را برخلاف‌ سرگرمی‌های‌ غیرفعال‌، تشویق‌ به‌ انجام‌ فعالیت‌های‌ پیچیده‌ كنند.
برای‌ جوانان‌ كه‌ از انرژی‌ و هیجان‌ زیادی‌ برخوردارند وسایل‌ بازی‌ كه‌ چرخ‌ دارند مثل‌ دوچرخه‌ و... و تجهیزات‌ بالا رفتن‌ و كوهنوردی‌ كردن‌ و ... و وسایل‌ لازم‌ برای‌ گردش‌ در بیرون‌ شهر توصیه‌ می‌شود. همچنین‌ وسایل‌ تاب‌ بازی‌ كردن‌ یا جعبه‌های‌ ماسه‌ و ریگ‌ می‌تواند برای‌ آنها جالب‌ باشد.
زمانی‌ كه‌ كودكان‌ در محیط‌ بیرون‌ از منزل‌ بازی‌ می‌كنند، نه‌ تنها برای‌ سلامت‌ روح‌ و فكر آنها بلكه‌ برای‌ سلامت‌ جسم‌ و فیزیك‌ آنها نیز مفید است‌.
متاسفانه‌ این‌ روزها كودكان‌ بسیار كم‌ غذا می‌خورند و استراحت‌ كردن‌ آنها به‌ نشستن‌ جلوی‌ كامپیوتر و تلویزیون‌ محدود شده‌.
۵ ـ در دوران‌ نوزادی‌ (هفته‌های‌ اول‌ تولد) جغجغه‌ و عروسك‌ حیوانات‌ مسطح‌ مثل‌ پروانه‌ برای‌ بچه‌ها كافی‌ است‌. می‌توان‌ این‌ اسباب‌بازی‌ها را به‌ رنگ‌های‌ شاد و مورد علاقه‌ كودكان‌ تهیه‌ و از بالای‌ تخت‌ آنها آویزان‌ كرد.
۶ ـ از تولد تا یك‌ سالگی‌، یك‌ مجموعه‌ كامل‌ از حیوانات‌ پلاستیكی‌ برای‌ بچه‌ها لازم‌ است‌.
۷ ـ از سال‌ دوم‌ به‌ بعد جنسیت‌ كودك‌ در نوع‌ اسباب‌بازی‌ او تاثیر می‌گذارد. برای‌ دختران‌ انواع‌ عروسك‌ و وسایل‌ پلاستیكی‌ آشپزخانه‌ و برای‌ پسران‌، انواع‌ ماشین‌ و مجموعه‌های‌ پلاستیكی‌ از ابزار كار مثلا نجاری‌ فراهم‌ كنید.
۸ ـ در حدود سه‌ سالگی‌ اسباب‌ و وسایلی‌ برای‌ كودك‌ تهیه‌ كنید كه‌ با آنها چیزی‌ بسازد. خمیر، لگو و شن‌ استریل‌ خلاقیت‌ كودك‌ را بر می‌انگیزد. بویژه‌ خمیر به‌ كودك‌ امكان‌ می‌ دهد كه‌ هر آنچه‌ در تخیل‌ دارد با روش‌ خاص‌ خود بسازد.
۹ ـ «توپ‌» مورد علاقه‌ تمام‌ كودكان‌ است‌ و باید از ماه‌های‌ اول‌ در رنگ‌ها و اندازه‌های‌ گوناگون‌ برای‌ آنها تهیه‌ شود.
۱۰ ـ بچه‌ها از سه‌ سالگی‌ به‌ بعد باید اسباب‌بازی‌هایی‌ مشابه‌ وسایل‌ منزل‌ در میان‌ اسباب‌بازی‌های‌ خود داشته‌ باشند. وسایل‌ آشپزخانه‌ برای‌ دختران‌، تلویزیون‌ كوچك‌ ، میز و صندلی‌، ساعت‌ پلاستیكی‌ و دیگر اشیای‌ معادل‌ در زندگی‌ بزرگترها را هم‌ برای‌ دختران‌ و هم‌ برای‌ پسران‌ تهیه‌ كنید.
۱۱) در سال‌های‌ بعد برای‌ آنها پازل‌ فراهم‌ كنید.
۱۲) در سنین‌ بالاتر می‌توان‌ شطرنج‌ را هم‌ به‌ فرزندان‌ آموخت‌.
● چند توصیه‌ دیگر
همچنین‌ از خرید اسباب‌بازی‌هایی‌ مثل‌ شمشیرهایی‌ كه‌ نوك‌ تیز دارند یا سیخ‌های‌ كباب‌ كه‌ ممكن‌ است‌ كودك‌ به‌عنوان‌ شمشیر از آنها استفاده‌ كند و از خرید اسباب‌بازی‌های‌ دارای‌ چرخ‌های‌ دندانه‌دار خودداری‌ كنید چون‌ ممكن‌ است‌ انگشتان‌ كودك‌ شما میان‌ آن‌ گیر كند.
از دیگر اسباب‌ بازی‌ های‌ خطرناك‌، اسباب‌ بازی‌ هایی‌ است‌ كه‌ برا ی‌ به‌ حركت‌ در آوردنشان‌ از نیروی‌ برق‌ استفاده‌ شده‌ است‌ . این‌ گونه‌ اسباب‌ بازی‌ های‌ برقی‌ را برای‌ كودكان‌ كمتر از ۱۳ سال‌ خود به‌ هیچ‌ وجه‌ تهیه‌ نكنید .
این‌ نوع‌ اسباب‌ بازی‌ ها اگر چه‌ دارای‌ ترانسفورماتوری‌ هم‌ باشند كه‌ برق‌ ۲۲۰ ولت‌ منزل‌ را به‌ برق‌ با ولتاژ كم‌ تبدیل‌ كنند، باز هم‌ برای‌ كودكان‌ خطرناكند. زیرا اغلب‌ بچه‌ ها بعد از مدتی‌ بازی‌ با آن‌ وسیله‌ ، بدون‌ آن‌ كه‌ آن‌ را جمع‌ و جور كنند و در گوشه‌یی‌ بگذارند آن‌ را در وسط‌ اتاق‌ رها می‌كنند. والدین‌ بدون‌ توجه‌ به‌ این‌ مساله‌ ممكن‌ است‌ در حین‌ عبور، روی‌ آن‌ پا گذاشته‌ ، یا با پای‌ آنها به‌ گوشه‌ یی‌ پرتاب‌ شود ودر نتیجه‌ بدون‌ آن‌ كه‌ كسی‌ متوجه‌ شود در سیستم‌ برقی‌ آن‌ اشكالی‌ به‌ وجود آید و بعد وقتی‌ كه‌ كودك‌ شما بخواهد از آن‌ استفاده‌ كند ناراحتی‌ جبران‌ ناپذیری‌ برای‌ شما به‌ وجود بیاورد. با بهره‌گیری‌ از ترانزیستورها ، اكنون‌ تمام‌ اسباب‌ بازی‌های‌ برقی‌ را به‌ صورتی‌ كه‌ با قوه‌ كار می‌كنند ساخته‌ اند كه‌ به‌ هیچ‌ وجه‌ خطرناك‌ نیستند.اسباب‌ بازی‌ها نقش‌ مهمی‌ در زندگی‌ كودك‌ بازی‌ می‌ كنند . كودكان‌ به‌ اسباب‌ بازی‌ هایی‌ نیازمندند كه‌ بتوان‌ آنها را حركت‌ داد، تغییر داد و دستكاری‌ كرد .
اسباب‌ بازی‌هایی‌ دارای‌ ارزش‌ روان‌ شناختی‌ اند كه‌ كودك‌ درآن‌ نقش‌ فعالی‌ داشته‌ باشد. نه‌ اسباب‌ بازی‌هایی‌ كه‌ بسیار خودكار یا بسیار كامل‌ باشند چون‌ چیزی‌ برای‌ انجام‌ دادن‌ كودكان‌ باقی‌ نمی‌ گذارند.
هرگاه‌ شما یك‌ ماشین‌ كوكی‌ یا قطار كوكی‌ بخرید و دراختیار كودك‌ قراردهید ، او در تمام‌ روز این‌ ماشین‌ كوكی‌ را كوك‌ می‌ كند ورها می‌سازد و به‌ آن‌ نگاه‌ می‌ كند و شادی‌ می‌نماید .
این‌ گونه‌ اسباب‌ بازی‌ ها محتوای‌ جالبی‌ ندارند و كودك‌ هیچ‌ گونه‌ تلاش‌ فكری‌ انجام‌ نمی‌ دهد و درمقابل‌ اسباب‌ بازی‌، موجودی‌ منفعل‌ ، تماشا گر و فاقد ابتكار و خلاقیت‌ است‌ . مثلا دو نوع‌ ترن‌ دراختیار كودك‌ قرار دهید كه‌ یكی‌ از آنها فلزی‌، رنگ‌ شده‌ و كاملا شبیه‌ به‌ قطار واقعی‌ و دیگری‌ چوبی‌ و ساده‌ است‌ كه‌ واگن‌ های‌ آن‌ جدا می‌ شود و كودك‌ كارهای‌ مختلفی‌ می‌ تواند با آن‌ انجام‌ دهد.
كودك‌ از اسباب‌ بازی‌ فلزی‌ ، رنگ‌ شده‌ و كامل‌ كه‌ ممكن‌ است‌ ظاهری‌ جذاب‌ نیز داشته‌ باشد خیلی‌ زود خسته‌ می‌ شود، ولی‌ از نوع‌ دوم‌ كه‌ كودك‌ می‌ تواند بر روی‌ آن‌ كار كند ، آن‌ را تغییر دهد، اجزای‌ آن‌ را ازهم‌ جدا كند و با به‌ كارگیری‌ نیروی‌ ابتكار و تخیل‌ خود كارهای‌ مختلفی‌ روی‌ آن‌ انجام‌ دهد، بیشتر خوشش‌ خواهد آمد.
مریم‌ حاجی‌ رحیمی‌
مجله‌ ویوا و اینترنت
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید