چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


تولید از گذشته تا امروز


تولید از گذشته تا امروز
● برای تهیه مواد اولیه با چه مشکلاتی مواجه‌اید؟
▪ در گذشته از پارچه بروجرد استفاده می‌کردیم و بسیار مشتاق استفاده از این مارک بودیم. اما متأسفانه کیفیت این پارچه مانند پارچه ایران پوپلین روز به روز کاهش یافت. زمانی هم که پارچه ایران پوپلین وارد بازار شد، همه همکاران و دوستان را تشویق به خرید این پارچه کردیم، اما کیفیت آن نیز کم شد.
و با وجود بی‌کیفیتی پارچه‌های ایرانی، قیمت آن با پارچه خارجی برابر است در حالی که مرغوبیت پارچه کشورهای تایلند و ترکیه از ایرانی بالاتر است. به‌همین دلیل ما در تولیداتمان از پارچه‌های خارجی استفاده می‌کنیم و مشتری هم رضایت بیشتری از کار دارد.
● برخی اعتقاد دارند که واردات و قاچاق محصولات خارجی در بی‌کیفیتی پارچه‌های ایرانی تأثیر داشته است؟ نظر شما در این ارتباط چیست؟
▪ محصولات چینی از ۲ سال پیش وارد بازار ایران شده در حالی که بی‌کیفیتی پارچه‌های ایرانی از ده سال پیش شروع شد. قاچاق محصولات چینی بر سیستم تولید کارخانه‌ها و روابط کارگرها تأثیرگذار بوده، از طرفی هزینه بسته‌بندی یک کالا با قیمت تمام شده یک محصول چینی برابری می‌کند. محصولات چینی در تیراژ بالا و با کیفیت بسیار پائین وارد بازار ایران می‌شود. به همین علت قیمت پائین‌تری دارد و هزینه‌های بالای تولید در ایران قدرت رقابت را از تولید کنندگان ایرانی گرفته است.
● تولید کنندگان در ایران با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟
▪ مشکلات مربوط به بیمه و دارائی موانع بسیاری را برای ما ایجاد می‌کند. ما در خصوص استخدام یک کارگر با معضلات زیادی رو به رو می‌شویم، در صورتی که دولت باید از اشتغال‌زائی حمایت کند.
از طرفی دستمزد کارگران نیز هزینه زندگی آنها را تأمین نمی‌کند حتی آنها خرج رفت و آمد به محل کار را ندارند. به همین دلیل اکثراً در خانه‌هایشان، مشغول به کارند و این موضوع سبب می‌شود کنترلی بر نحوه تولید آنها صورت نگرفته و در نتیجه خروجی کار خوب نیست.
عده زیادی از خیاط‌ها هم به‌دلیل دستمزد کم، به مشاغل کاذب روی آوردند، کارفرما هم به‌دلیل هزینه‌هائی که بابت تولید می‌پردازد قادر به پرداخت دستمزد بیشتر نیست. اکثر تولیدی‌ها مجبور به تعطیلی کارگاهشان شده‌اند و با این هزینه‌های زیاد، تولید در ایران مقرون به صرفه نیست. در طی این سال‌ها نیز هیچ سازمان و یا نهادی از صنف ما حمایت نکرده که اگر اجناس ما به وسیله فروشگاه‌ها خریداری نشد، کارگاه ورشکسته نشود. از جمله تبعات تعطیلی کارگاه‌ها، بیکاری کارگران است. بانک‌ها نیز در این زمینه نه تنها کمکی به تولید کنندگان نمی‌کنند بلکه با اتخاذ شرایط سخت برای دریافت تسهیلات و تقاضای سودهای بالا، وضعیت تولید را بدتر می‌کنند.
● در مقایسه با کشورهای دیگر تولیدات ما در چه سطحی قرار دارد؟
▪ کشور ما با جمعیت ۷۰ میلیون نفر در مقایسه با ترکیه و تایلند تولید بسیار کمی دارد. ترکیه سالانه چندین برابر ما تولید دارد. اگر نساجی در کشورمان با روند گذشته پیشرفت می‌کرد، میزان تولید امروز ده‌ها برابر بود. وضعیت نساجی ما نیز به خلاقیت رد طرح رنگ پارچه ‌اهمیتی نمی‌دهند و کپی از کشورهای دیگر است.
● آیا نظارتی بر توزیع و قیمت واردات پارچه وجود دارد؟
▪ وارد کنندگان پارچه، با هر قیمتی، اجناسشان را به تولید کنندگان می‌فروشند و هیچ مرجعی برای نظارت بر واقعی بودن این قیمت‌ها وجود ندارد.
● برای طراحی پیراهن‌ها از چه منابعی استفاده می‌کنید؟
▪ طراحی تولیدات ما بیشتر کلاسیک است و سعی می‌کنیم تا طراحی پارچه مطابق با فرهنگ مردم باشد. در پیراهن مردانه طراحی و دوخت نقش کمتری دارد و طراحی در پارچه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
● برخی اجناسشان را از طریق بنکدار عرضه می‌کنند و برخی به‌طور مستقیم با فروشنده‌ها در ارتباط هستند، شما چه راهی را برای فروش اجناستان انتخاب کردید؟
▪ ما محصولاتمان را از طریق فروشگاه‌ها به فروش می‌رسانیم و فقط با مشتری‌های قدیمی کار می‌کنیم، زیرا برخی از مشتری‌های بد حساب تمام زحمات ما را از بین می‌برند. به‌همین دلیل فقط با افرادی که از قدیم با آنها آشنا بودیم معامله می‌کنیم.
● اتحادیه‌ها برای حل مشکلات تولیدکنندگان چه کمکی کرده‌اید؟
▪ در گذشته، اتحادیه‌ها با برگزاری نمایشگاه به فروش محصولات ما کمک زیادی می‌کردند. به این دلیل که قیمت ما نصف قیمت مغازه‌ها بود، مشتری از خرید پیراهن‌های ما احساس رضایت داشت و پول آن هم به‌صورت نقدی پرداخت می‌شد. اما چند سالی است که به دلایل مختلف از جمله ترافیک، نمایشگاه را در سایر مکان‌های تعیین شده برگزار می‌کنند که در تأمین مشریان چندان موفق نبوده‌اند.
منبع : ماهنامه نساجی امروز