پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


مروری بر بخش مسابقه جشنواره بیست و ششم فیلم فجربه همین سادگی


مروری بر بخش مسابقه جشنواره بیست و ششم فیلم فجربه همین سادگی
بخش مسابقه سینمای ایران همواره در جشنواره بین المللی فیلم فجر مورد توجه بوده و هست. در جشنواره امسال هم درباره این بخش زیاد شنیده و خوانده ایم اما از آن جا که هیات های انتخاب ۹ نفره این بخش یعنی محمد بزرگ نیا، پوران درخشنده، محمدرضا تخت کشیان، مجتبی مشیری، محمد حسین نیرومند، محمد ابراهیم صلواتی فر، مجید رضابالا ، جمال شورجه و داریوش فرهنگ هنوز به کارشان ادامه می دهند، مناسب دیدیم فارغ از اینکه چه فیلم هایی توسط این هیات انتخاب می شود، نگاهی به بخش مسابقه سینمای ایران بیندازیم.
حدود ۹۵ فیلم بلند در این بخش کاندیدای ورود هستند که حدود ۲۰ درصد این فیلم ها، مربوط به کارگردان هایی است که برای اولین بار فیلم بلند می سازند.
شاید مهمترین فیلم ین بخش، فیلم شهرام مکری باشد با عنوان «اشکان، انگشتری متبرک و چند داستان دیگر»، شهرام مکری به عنوان یک فیلمساز کوتاه خلا ق و جوان، با آثاری مانند «طوفان سنجاقک» و «برق گرفتگی و مگس» خوش درخشید، می توان امیدوار بود اثر جدید او هم حرف هایی برای گفتن داشته باشد.
«حس پنهان» مصطفی رزاق کریمی هم با مشاوره ابراهیم حاتمی کیا و بازی محمدرضا فروتن و آتیلا پسیانی می تواند قابل توجه باشد.
رضا میرکریمی هم در مشاوره به بهنام بهزادی برای فیلم «تنها دوبار زندگی می کنیم» در این بخش حاضر است. حمید فرخ نژاد هم با بازی در نقش یک روح در فیلم «پوست موز» علی عطشانی می تواند تداعی کننده «حلقه سبز» باشد. جالب این است که « پوست موز» از هم اکنون توسط یک شرکت فیلمسازی انگلیسی خریداری شده است.
اما رضا عطاران هم برای اولین بار در یک نقش جدی در فیلم اول سامان استرکی به نام «صندلی خالی» حاضر شده است.
«قرنطینه» نیز فیلم دیگری در همین بخش است که به کارگردانی و نویسندگی منوچهر هادی و با صدای رضا صادقی در تیراژ پایانی به جشنواره امسال عرضه شده است. رضا عطاران و حمیدگودرزی در این فیلم حاضر هستند.
و اما یک فیلمساز اول هم فیلمی در ژانر وحشت با نام «مدیوم» ساخته است. علی توکل نیا با نویسندگی محمدرضا دیبایی این فیلم را به جشنواره ارائه کرده اند.
اما نام های بزرگ جشنواره امسال می تواند اینها باشد: رضا میرکریمی (به همین سادگی)، کمال تبریزی (همیشه پای یک زن در میان است)، محمدعلی طالبی (دیوار)، مجید مجیدی (آواز گنجشک ها)، رسول صدرعاملی (هر شب تنهایی) و بهمن فرمان آرا (خاک آشنا).
«به همین سادگی» که محصول مشترک میرکریمی و حوزه هنری است، ظاهرا تفاوت های اساسی با فیلم های قبلی میرکریمی دارد که می توان شاهدش بود. به هر حال فیلم کم نظیر «خیلی دور و خیلی نزدیک» همگان را مجاب می کند که «به همین سادگی» را انتظار بکشند.
رضا مقصودی هم که در چند فیلم با کمال تبریزی همکاری داشته، این بار فیلمنامه «همیشه پای یک زن در میان است» را براساس داستان های کوتاه سید مهدی شجاعی نوشته است و کمال تبریزی و نغمه ثمینی آن را بازنویسی کرده اند.
«دیوار» هم با بازی گلشیفته فراهانی در جشنواره حاضر خواهد بود و می توانیم پس از مدت ها فیلمی از محمدعلی طالبی را نظاره گر باشیم.
مجید مجیدی هم که هم اکنون در بخش مسابقه جشنواره فیلم برلین با «آواز گنجشک ها» حاضر است، با دستی پر به جشنواره امسال می آید.
اما رسول صدرعاملی با ۲ فیلم در جشنواره حضور دارد «شب و هر شب تنهایی»باز هم قسمت های اول و دوم یک مجموعه هستند و به نام «شهری که دوستش می دارم» ظاهرا صدرعاملی باز هم به ۳ گانه دیگری روی آورده است و این بار بحث زیارت امام رضا علیه السلا م «موضوع فیلم هاست» و بالا خره «خاک آشنا» که با بازی های کیانیان، نونهالی، حمیدیان، فرهی،شاید سیمرغ های بازیگری را از آن خود کند.
البته عسکرپور و میلا نی هم می توانند در این مجال باشند اما بعید است آثارشان یعنی «هفت و پنج دقیقه» و «تسویه حساب» به جشنواره برسد.
اما پدیده جشنواره امسال می تواند باز هم «سامان مقدم» باشد با «صدسال به این سال ها» به ویژه آن که پرستویی، کیانیان و معتمدآریا هم در آن حضور دارند. مقدم که با «کافه ستاره» خوش درخشید شاید بتواند سریال نه چندان موفقش «پریدخت» را که پخش شد با یک فیلم خوب جبران کند.
ابراهیم فروزش و محمدرضا اصلا نی هم از پیشکسوتانی هستند که احتمالا در جشنواره امسال حاضر خواهند بود.
شاید فریدون حسن پور هم از کارگردانانی باشد که با ۲ فیلم به جشواره بیاید: «بالا تر ازآسمان» و «نشانی» که جالب آن است که فیلمنامه «نشانی» را محمد علی طالبی نوشته است.
البته، بالا تر از آنان «چندی پیش و قبل از آغاز جشنواره در حوزه هنری استان تهران روی پرده رفت و حسن پور هم دربارهآن حرف های جالبی زد.
«دایره زنگی» پریسا بخت آور هم می تواند فیلم جالبی برای جشنواره امسال باشد به ویژه آن که فیلمنامه اش را اصغر فرهادی نوشته باشد ومهران مدیری، امین حیایی، شریفی نیا، صابر ابر، باران کوثر، حامد بهداد و گوهر خیراندیش هم درآن حاضر باشند.
حسن نجفی نیز «سهم گمشده» را با تهیه کنندگی مشترک حوزه هنری و شبکه جهانی سحر در جشنواره داردکه صحنه های زیادی از آن در کشور آذربایجان فیلمبرداری شده است و موضوعی دینی و مذهبی دارد.
استشهادی برای خدا (علیرضا امینی)، تلخ عین عسل (محمدعلی آهنگر) و جعبه موسیقی (فرزاد موتمن) می توانند فیلم های دیگر بخش مسابقه سینمای ایران باشند.
محمدرضا ورزی هم فیلمی با بازی اکبر عبدی به نام «مظفرنامه» ساخته است که داستان ورود سینما توگراف توسط مظفرالدین شاه است، همچنان که شاهد احمدلو هم «موش» را بر اساس داستانی از اوضاع سیاسی ملتهب عراق به جشنواره عرضه کرده است.
اما مانی حقیقی، فیلمی اجتماعی با عنوان «کنعان» را به جشنواره آورده که فروتن، رادان و ترانه علیدوستی در آن حضوردارند. می توان امیدوار بود که بازی خوبی از علیدوستی را در این فیلم شاهد باشیم.
«باد در علفزار می پیچد» سومین اثر از ۳ گانه خسرو معصومی است که پس از دو فیلم معمولی «رسم عاشق کشی» و «جایی در دوردست» احتمالا در جشنواره دیده می شود.
از معدود فیلم های کودک و نوجوان جشنواره هم «کتونی سفید» به کارگردانی محمدابراهیم معیری است که به تهیه کنندگی جهانگیر کوثری و با بازی حسین یاری و باران کوثری می تواند گرمابخش جشنواره امسال باشد.
به هر حال جشنواره باهمه بحث هایش می آید و می رود. آنچه مهم است حرکت سینمای ایران به سمت سینمای حرفه ای است که البته برگزاری مطلوب یک جشنواره بین المللی - که هنوز برای رسیدن به آن (پس از ۲۶ سال) راه زیادی داریم - می تواند کمک بزرگی در این راه باشد.
نویسنده : حسن حائری
منبع : روزنامه مردم سالاری