یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سیاست در دقایق زندگی ما
واژه یونانی «Polis» بیشتر به معنای «جامعه سیاسی» است تا شهر. واژگان Politic و Policy و Political مشتق از آن هستند. آنچه مفهوم سیاست را در دوره مدرن متمایز می كند، تمایزی است كه بین این واژگان ترسیم می شود. شانتال موفه از جمله نظریه پردازان رادیكالی است كه چنین می كند. او در كتاب «در باب امر سیاسی» (On The Political) بین واژگان Politic و The Political فرق قائل می شود. او ابتدا می خواهد نگرش «پسا- سیاسی» را به چالش بكشد. به نظر می آید در پس آنچه تلاش می كند در این كتاب بیان كند، مقابله و مبارزه او با «سیاست عقیم» است. (البته به پیشوند «سیاست» دقت شود.) بخش مهمی از بحث او بررسی پیامدهای نفی آنتاگونیسم در حوزه های مختلف هم در تئوری و هم در سیاست است. از نظر او هدف سیاست های دموكراتیك در قالب اجماع و وفاق نه تنها به لحاظ مفهومی اشتباه است بلكه با خطرهای سیاسی، نگران كننده است. چرا كه در این سیاست های خوشبینانه یك دوتایی ما/ آنها می سازد و به جای اینكه به صورت مواجهه سیاسی بین «رقبا» درآید به صورت مواجهه ما / آنها در می آید مانند مواجهه اخلاقی بین خیر و شر. و بدین ترتیب مخالف به عنوان دشمن در نظر گرفته می شود؛ دشمنی كه باید از بین برود. موفه می گوید به جای آنكه تلاش كنیم منافع و ارزش های منازع را سازگار كنیم نظریه پردازان دموكراسی باید «حوزه عمومی پرشور اعتراض» را به وجود آورند تا پروژه های سیاسی هژمونیك متفاوت توانایی روبه رو شدن با هم را داشته باشند. اینجا است كه باید درك واقعی از «امر سیاسی» به دست آید. پس موفه بین سیاست (Politics) و امر سیاسی (The Political) تمایز قائل می شود. علوم سیاسی با حوزه تجربی «سیاست» سر و كار دارد حال آنكه نظریه سیاسی با قلمرو فیلسوفانی كه با ماهیت «امر سیاسی» مواجه هستند نه با واقعیات «سیاست». بعضی نظریه پردازان مانند هانا آرنت امر سیاسی را حوزه آزادی و تامل عمومی می دانند بعضی دیگر حوزه قدرت، نزاع و آنتاگونیسم. بدین ترتیب موفه، «امر سیاسی» را ساحت آنتاگونیسم می داند كه سازنده جوامع بشری است و «سیاست» را مجموعه ای از تجربه ها و نهادهایی كه سازنده نظم اند و هم زیستی بشر را در شرایط و بافت نزاعی كه امر سیاسی مهیا كرده است، سازمان دهی می كند.در واقع وقتی عوام (نه به معنای تحقیرآمیز آن) سیاست را معادل نامشروع بودن می دانند چرا كه می گویند «سیاست پدر و مادر ندارد» ناظر به بحثی است كه گفته آمد. اما شاهدیم كه این فرزند نامشروع در همه جا حضوری هستی شناسانه دارد و دقایق زندگی ما را پر كرده است چه به صورت سیاست عقیم؛ چه به صورت سیاست اعتراض.
امیرهوشنگ افتخاری راد
امیرهوشنگ افتخاری راد
منبع : روزنامه شرق
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران گشت ارشاد رئیسی رئیس جمهور جنگ
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور آتش سوزی سازمان هواشناسی
قیمت دلار مالیات قیمت خودرو خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان سریال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلویزیون یمن تئاتر سینمای ایران قرآن کریم سریال پایتخت فیلم موسیقی سینما
سازمان سنجش کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل فلسطین رژیم صهیونیستی غزه آمریکا جنگ غزه روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی باشگاه پرسپولیس جام حذفی آلومینیوم اراک تیم ملی فوتسال ایران تراکتور سپاهان رئال مادرید
فناوری همراه اول گوگل تبلیغات اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان دانش بنیان
سازمان غذا و دارو خواب بارداری دندانپزشکی مالاریا