جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
نسبت ایمنی و کیفیت
تا كنون، گفتهها و نوشتههای بسیاری درباره كیفیت و لزوم رعایت آن در تولید كالا یا ارائه خدمات،شنیده و خوانده ایم. این واژه بهظاهر آشنا، مفاهیمی بشدت متنوع و متغیر دارد كه مصادیق متعدد آن را میتوان درتمامی ابعاد زندگی انسان معاصریافت. در شرایط كنونی بازار، كیفیت به عنوان شاهكلید بقای سازمانهای تولیدی و خدماتی، درواقع با تعاریف و مصادیق گوناگون خود، به عاملی نیرومند از لحاظ ارزشیابی و ایجاد ارزش افزوده تبدیل شده است.
اگراز تعاریف قدیمی كیفیت، یعنی: "اندازهگیری قطعات و مدیریت عیوب" و نیز "مطابقت با خواسته" فراتررفته و تعریف نوین: "كالا یا خدمات ارضاء كننده نیاز مشتری" را بپذیریم، بلافاصله باید نیازهای حیاتی مشتریان خود را از طریق شنیدن صدای آنان، شناسایی كرده و با كمترین هزینه و زمان، آن را به كالا یا خدمت دلخواه تبدیل كنیم.
در بخش خودرو، یكی از نیازهای اصلی مشتریان، امنیت روانی وجسمی یا در واقع حفاظت از ارزشمندترین داراییهای تجدیدناپذیرانسانی است.
● هرگونه عدم اطمینان و رضایت مشتری ناشی از:
▪ ویژگیهای نامناسب كالا ،
▪ فقدان لوازم كاهنده اثرات ناشی از سوانح،
▪ عدم مطابقت كالا با استانداردهای رایج،
▪ دشواری استفاده از كالا،
▪ بروز مشكلات پیدرپی دركاركرد صحیح كالا،
▪ دشواری و بالا بودن هزینههای تعمیرونگهداری،
▪ پشتیبانیهای نامطلوب پس از فروش،
▪ طول عمركوتاه محصول و. . .
زمینهساز جدایی قطعی مشتری از صف خریداران خودروهای یك شركت و پیوستن به صف خریداران شركتهای رقیب خواهد شد. ناگفته نماند كه نگرانیهای ناشی از كمبود یا فقدان امنیت، تنها منحصر به استفادهكننده از خودرو نبوده و درقالب مشكلات زیستمحیطی و یا حوادث شهری وجادهای غیروابسته بهخطای انسانی، ظاهرشده و در اندك مدتی، ابعاد اجتماعی و حتی فرهنگی آن، به معضلی عمومی و حتی بحرانی سخت تبدیل خواهدشد.
به باور ما، كیفیت ارضاءكننده نیازهای مشتری، نتیجه عینی و ملموس تعهد عمیق تمامی اركان اصلی و فرعی تولید به رعایت كیفیت تا سرحدامكان ؛ پذیرش نیابت بلافصل مشتری توسط كاركنان سطوح مختلف تامینكنندگان، سازندگان و عرضهكنندگان ودر نهایت، ارائه بازخورد منصفانه و دقیق از سوی تكتك مشتریان است زیرا كیفیت و كنترل آن، بدون وجود و درهمتنیدگی فرهنگی و عملیاتی عوامل یادشده، تنها در سطح تعاریف، توصیهها و دستورالعملهای رایج متوقف شده و برای اجرایی شدن، از ذهن افراد و لابلای كتب ومقالات، خارج نخواهدشد.
انتقال كیفیت فراگیر به كالا و خدمات، راهكاری مطمئن برای افزایش ایمنی فردی و اجتماعی است. نگرش مسئولانه به این شاخصه مهم در بقای سازمانهای تولیدی و خدماتی، نباید صرفا به مثابه الزامی عملیاتی تلقی شود زیرا اگر كیفیت كالاهای ایرانی را بیانگر صادق فرهنگ و باورهای سازندگان و مصرف كنندگان ایرانی بدانیم، ایمنی به اثرانگشت خطاناپذیر كیفیت ایرانی تبدیل خواهدشد. مهم این است كه تمامی ذینفعان یك كالا - از طراح گرفته تا مشتری- درتمامی مراحل تولید تا عرضه- از طراحیگرفته تا خدمات پس از فروش- صدای شفاف یكدیگر را بشنوند، نیاز واقعی یكدیگر را ببینند، موقعیت حساس یكدیگر را درك كنند و به این یقین جمعی برسند كه در رعایت، كنترل و تعهد به كیفیت به عنوان رمز نهایی ایمنی، هیچ كس با هیچ بهانه و عذری از دیگران مستثنی نیست.
منبع : ماهنامه صنعت خودرو
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
انتخابات عراق احمد وحیدی حسن روحانی حجاب مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی مجلس رهبر انقلاب شهید مطهری رسانه
ایران هواشناسی سیل آتش سوزی یسنا تهران روز معلم قوه قضاییه پلیس معلم شهرداری تهران آموزش و پرورش
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا دولت سیزدهم مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو بانک مرکزی حقوق بازنشستگان ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران عفاف و حجاب تبلیغات مسعود اسکویی سینما دفاع مقدس
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس علی خطیر سپاهان باشگاه استقلال لیگ برتر تراکتور جواد نکونام لیگ برتر ایران رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا
ناسا هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل اینستاگرام تلفن همراه کولر
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب دیابت