یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

ارزش تجاری حاصل از تلفیق یکپارچه سازی دیتا و سرویس های وب


ارزش تجاری حاصل از تلفیق یکپارچه سازی دیتا و سرویس های وب
در مورد شرکت شما یک حقیقت محرز است. حقیقت در اطلاعاتی است که میان برنامه ها، پایگاه داده ها، دپارتمان ها وو اماکن جغرافیایی سازمان شما پراکنده است. از لحاظ تئوری، باید قادر به گردآوری دیتای مزبور و دستیابی به یک اجتماع واحد جهت کمک به تصمیمات، تاکتیک ها و استراتژی خود باشید.
شرکت ها تصمیم گیری های حیاتی تجاری را نه براساس حقایق مطمئن، بلکه براساس حدس و تخمین و اطلاعات شبهه آمیز انجام می دهند. نگرانی به خود راه ندهید. یک روزنه امید ظاهر شده است: همگرایی میان تکنولوژی یکپارچه سازی داده و سرویس های وب.
اگر شما تصور می کنید که سرویس های وب چیزی است برای پیچیده کردن مسائل توسط دست اندرکاران IT، لطفا در این مورد تجدید نظر نمایید. سرویس های وب، به اتفاق نرم افزار یکپارچه سازی داده، سود بسیار زیادی را نصیب تجارت ساخته اند (اطلاعات دقیق، به موقع و کامل).
در این مقاله ما به بحث در مورد ارزش تجاری که سازمان ها می توانند از یکپارچه سازی داده و سرویس های وب کسب کنند می پردازیم.
▪ سرویس های وب+ یکپارچه سازی داده= ارزش تجاری
کیفیت انتزاعی سرویس های وب سبب نارضایتی بسیاری از افراد غیر فنی شده است. در یک سطح بنیادی، سرویس های وب کاربرنامه نویسان را برای ایجاد و نگهداری سیستم های نرم افزاری تسهیل می نمایند، زیرا سرویس های وب یک مجموعه باز از استانداردها را برای عمل پذیری متقابل میان سیستم ها بکار می برند.
اگر شما در مورد سرویس های وب مطالعه کرده باشید احتمالا به اصطلاحاتی همچون، XML یا Extensible Markup Language؛ SOAP یا Simple Object Access Protocol؛ UDDI یا Universal Description، Discovery، and Integration؛ و WSDL یا Web Services Description Language برخورده اید. از آنجایی که این استانداردها به شکل وسیعی پشتیبانی می گردند، برنامه نویسان می توانند به آسانی از آنها برای به چنگ آوردن یک برنامه مدیریت ارتباط مشتری (CRM) سود جویند. روش جایگزین یعنی کدنویسی دستی برای واداشتن برنامه ها جهت برقراری ارتباط با یک برنامه دیگر بسیار گران است.
بانکداری سنتی و بانکداری آن لاین را در نظر بگیرید. در گذشته، افتتاح یک حساب مالی جدید نیازمند ملاقات حضوری در بانک، یک گفتگوی طولانی با یک کارمند بانک، تعداد زیادی فرم های کاغذی و امضاهای متعدد بود. به کمک بانکداری آن لاین، شما قادر به ایجاد یک حساب جدید در یک بانک جدید و انتقال سرمایه از بانک فعلی تان طی مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه از طریق کامپیوتر شخصی خود هستید. مدیریت و افزایش حساب هایتان به یک اندازه ساده می باشد.
این یکی از انواع ایجاد تسهیل در کارهاست که سرویس های وب به دپارتمان IT شما تقدیم می نماید. این برای دست اندکاران IT خوب است. اما چه سودی نصیب کاربر تجاری می گردد؟
سرویس های وب ممکن است به خودی خود تفاوت چندانی در تجارت روزانه شما ایجاد نکنند. اما پیوستن سرویس های وب با تکنولوژی یکپارچه سازی داده بازدهی فوق العاده ای به همراه دارد:
▪ داده از سیستم های مختلف بصورت یکپارچه و استاندارد درمی آید.
▪ دستیابی فوری و همزمان به اطلاعات جدید.
▪ هشدارهای تجاری کلیدی به دسک تاپ ها ارسال می گردد.
▪ میدان دید بزرگتر در مورد وضعیت تجاری که با سرعت زیاد در حال تغییر است.
▪ تحلیل دیتا برای یافتن عوامل ریشه و جزئیات.
▪ کیفیت افزوده داده، مسئولیت پذیری داده و کنترل قوانین و اجرای آنها
● یک روش مرحله ای برای ارزش تجاری
هیچ یک از این موارد در یک شب اتفاق نمی افتد. اگر کارمندان IT شما در حال ایجاد سرویس های وب هستند (گاهی اوقات یک معماری سرویس گرا خوانده می شود)، احتمال اینکه بر روی عمل پذیری متقابل برنامه در یک سطح بالا تمرکز کرده باشند وجود دارد. برنامه هایی که سرویس های وب در آنها مورد استفاده قرار می گیرند، توانایی شناسایی و ارتباط با یک برنامه دیگر را دارند. اما یک مسئله مهم وجود دارد که سرویس های وب خودشان قادر به برآورده کردن آن نیستند: "سازگاری سطح داده".
اینجا محلی است که نرم افزار یکپارچه سازی داده پا به میدان می گذارد. مرحله دوم، تکامل سرویس های وب محسوب می گردد که بر پایه عمل پذیری متقابل سطح بالا و کارآیی اساسی مورد نیاز تجارت قرار دارد.
منظور ما از یکپارچه سازی داده، یک پلات فرم یکپارچه سازی دارد. نرم افزار یک پارچه سازی داده، اطلاعات را از درون برنامه های شما (Siebel، SAP و غیره) استخراج کرده و آن را به یک فرمت مشترک تبدیل می نماید و سپس آن را برای تحلیل توسط کاربران تجاری درون یک پایگاه اطلاعات (یا مخزن داده) بارگذاری می نماید.
در صورتی که شما از یک مخزن داده استفاده می کنید، احتمالا با ارزش ارائه شده توسط آنها آشنا هستید. بیش از ۱۰ سال، شرکت ها در سرتاسر دنیا و در هر شاخه ای از صنعت مخازن، داده را برای تحلیل آن جهت مدیریت مشتری، بازاریابی، بهینه سازی زنجیره ای تدارکات، استراتژی های قیمت گذاری، تحلیل های مالی و بسیاری اعمال دیگر مورد استفاده قرار داده اند.
مخصوصا در مورد سازمان های بزرگ، یکپارچه سازی اطلاعات و سرویس های وب نیاز آنها را به یک مخزن داده رفع نکرده اند. گذشته از این انجام وظیفه به عنوان یک شالوده برای تحلیل چند بعدی پیچیده با سرورهای پردازش تحلیلی آن لاین (OLAP) نسبت به انجام وظیفه به عنوان یک مخزن مرکزی برای داده برتری دارد. مخازن اطلاعات برای تحلیل آمار کامپیوتری پیشرفته استخراج داده حیاتی هستند.
یکپارچه سازی دیتا و سرویس های وب می توانند مکمل مخزت داده باشند و برخی از نقطه ضعف های روش استفاده از مخزن داده را برطرف نمایند یکپارچه سازی دیتا مجهز به سرویس های وب Latency ذاتی در انبار کردن داده را برطرف می کند. یک مخزن اطلاعات ممکن است هر هفته یک بار یا هر شب یک بار بوسیله داده بارگذاری شود. اگر شما به دنبال داده ای که از نظر زمانی حساس است هستید، احتمال کهنه شدن آن وجود دارد.
یک سیستم یکپارچه سازی دیتا، سرویس های وب به عنوان چیزی شبیه یک مخزن مجازی عمل می کند. داده ها از برنامه مبدا آورده نمی شوند اما برای یک کاربر یا برنامه تجاری در خواست کننده ارسال می گردند.
به این مثال ها توجه کنید:
دپارتمان شما تهیه قطعاتی برای محصولات شرکت شما را بر عهده دارد. شرکت درصدد تولید یک محصول جدید است، و کار شما معرفی تهیه کنندگان این قطعات است.
در گذشته، شناسایی پنج تهیه کننده از میان ارزان ترین آنها یک چالش بسیار بزرگ بود. داده مورد نیاز شما درون برنامه هایی که در کارخانه های شخصی در تعدادی از کشور های دنیا از قرار داشت و تنها در قالب گزارشات فصلی ایستا در دسترس مدیران بود واقع می شد. از دید دیگر، شما ناچار بودید گزارش های مزبور را به صورت دستی با یکدیگر ترکیب کرده و یک صفحه گسترده بزرگ اکسل ایجاد نمایید. تازه پس از انجام تمامی این کارها، داده قدیمی شده بود و قیمت گذاری نیز دست خوش تغییر گردیده بود.
اما حالا یک فرلآیند جدید پیش روی شماست. ارزیابی تهیه کنندگان تنها بر اساس هزینه صورت نمی پذیرد، بلکه در این ارزیابی مواردی همچون کیفیت قطعه و کارآیی لجستیکی نیز در نظر گرفته می شود. اطلاعات مورد نیاز در کل سازمان پخش شده است. اطلاعات کنترل کیفیت می تواند در سطح تولید یافت شود؛ شکایات مشتری توسط پست الکترونیک و تلفن که توسط مرکز پشتیبانی فنی شرکت شما دریافت شده احتمالا شما را از وجود یک قطعه معیوب آگاه می سازد. یک برنامه لجستیک تحویل، صورت کالا و سفارشات برگشتی را پیگیری می نماید.
یک پلات فرم یکپارچه سازی دیتا دقیقا برای چنین کاری مهندسی شده است. در صورت فراخوانی آن به عنوان یک سرویس وب، سیستم های مختلف شما را مورد پرس و جو قرار می دهد، اطلاعات مناسب را استخراج می کند، آن را به یک فرمت مشترک تبدیل می کند و به دسک تاپ شما تحویل می دهد. به کمک یم ابزار هوشمند تجاری، شما قادر به کاوش در این داده براساس هزینه، کیفیت و کارآیی لجستیکی به منظور تعیین تهیه کنندگان بهینه خواهید بود.
تصور کنیم که شما یک مرکز تلفن را برای یک شرکت خدمات مالی مدیریت می کنید. یک مشتری با مرکز تماس گرفته و قصد تسویه حساب و انحلال حساب بانکی خود را دارد چرا که از نرخ بهره شما راضی نیست. عامل شما شماره حساب مشتری را به یک برنامه Siebel مرکز تلفن متصل می کند، یک درخواست برای اطلاعات از سوی برنامه های متصل شده.
یک موتور یکپارچه سازی داده برای سرویس وب مزبور نقش هسته را ایفا می کند. نرم افزار فورا به بازیابی، تبدیل و تحویل اطلاعات به اینترفیس Siebel عامل می پردازد، یک تاریچه تراکنش از یک برنامه مالی موروثی و اطلاعات سپرده مشتری از یک برنامه CRD اوراکل.
به کمک این داده عامل توانایی تشخیص این مطلب وجود دارد و از نظر شرکت شما فرد تماس گیرنده (مشتری Platinum) با سپرده بالا است و به عامل این اختیار داده شده است که به مشتری یک نرخ بهره بالاتر عرضه نماید. در همین هنگام، این سرویس وب از یک برنامه بازاریابی سود می جوید که خلاصه ای از پیشرفت های جاری را بر می گرداند. در نتیجه عامل از فرصت بهره جسته و به شخص تماس گیرنده امکان افزایش موجودی را می دهد.
● مزایای پشت پرده برای تجارت
یک سیستم یکپارچه سازی داده که سرویس های وب در آن بکار گرفته می شود یکسری مزایای پشت پرده نیز دارد:
▪ به روز رسانی های چند برنامه ای: پلات فرم های یکپارچه سازی داده عملیاتی را ارائه می کنند که به عنوان خواندن، نوشتن شناخته می شود یعنی آنها نه تنها اطلاعات را از برنامه ها دریافت می کنند، بلکه قادر به تغییر داده ها در این برنامه ها نیز هستند. برای مثال، موتور یکپارچه سازی با انتشار خودکار تغییرات در میان هر تعداد از برنامه ها به یک تراکنش مشتری پاسخ می دهد، یعنی تضمین اینکه تجارت همواره اطلاعات دقیق، صحیح و به روز در اختیار دارد.
▪ کیفیت داده: مشکلات ناشی از کیفیت داده (آدرس های ناهمخوان) یک مشکل گسترده و شایع است که data warehousing institute هزینه های ناشی از آن را برای تجارت آمریکا ۶۰۰ میلیارد دلار در سال تخمین می زند. پلات فرم های یکپارچه سازی داده‏‏‏‘ فوق داده یا "داده درباره داده" است. با توجه به اینکه شرکت ها با دشواری فراوان و بصورت رقابتی به دنبال برآورده کردن ملزومات hipaa, sarbanes-oxley و غیره می باشند‘ فوق داده به عنوان یک ابزار قدرتمند پدیدار می گردد. مخزن فوق داده یک پلات فرم یکپارچه سازی داده یک نگاشت کامل از داده را فراهم می نماید (چه کسی چه اطلاعاتی را کجا‏‘ چه موقع و چگونه تغییر داده است). سطر بندی و پدیداری نسخه گذاری با مدیریت فوق داده تا حد زیادی پاسخگویی داده و پدیداری داده را افزایش می دهند.
امنیت بالا: یکی از نگرانی هایی که در مورد سرویس های وب وجود دارد مساله امنیت است. در حالیکه استانداردهای امنیتی سرویس های وب در حال گسترش است‘ یک پلات فرم یکپارچه سازی دیتا این نگرانی ها را با استفاده از لایه های امنیتی اضافی برطرف می نماید.
▪ اولا‘ یک پلات فرمیکپارچه سازی خوب به کنترل اعتبار کاربر کمک می کند‘ یعنی تعیین اینکه چه کسی به چه داده ای دسترسی داشته باشد. پلات فرم مزبور این کار را با پشتیبانی از استانداردی بنام lightweight data access protocol یا ldap و سرورهای میانجی Ldap انجام می دهد.
▪ دوما‘ یک پلات فرمیکپارچه سازی خوب داده را رمز نویسی خواهد کرد‘ معمولا به حداقل ۱۲۸ بیت (بیشتر از حد کافی برای اغلب برنامه های تجاری خانگی).
منبع : انجمن علمی دانشگاه شیخ بهایی


همچنین مشاهده کنید