جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

آزمایش رانندگی با نسل ششم ”شورولت کوروت“


شورولت C۱ از سال ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳
نخستین مدل کوروت با نام ”شورولت C۱“ در سال ۱۹۵۳ در نیویورک به دوستداران خودروهای اسپرت معرفی گردید و ۳۰ جولای همان سال نخستین مدل‌های آن، خط تولید کارخانه را ترک کردند. از این مدل ۳۰۰۵۳ دستگاه ساخته شده است. همگی این اتومبیل‌ها در رنگ سفید، با پیشرانه ۶ سیلندر با توان ۱۵۰ اسب‌بخار و با گیربکس ۲ سرعته اتوماتیک به بازار فـرستاده شده‌اند. از این شمار تنها ۱۸۳ دستگاه آن به فروش رسیده است. همین اتومبیل در مدل سال ۱۹۵۵ خود با موتور ۳/۴ لیتری ۸ سیلندر و با گیربکس دستی به بازار آمد. سال ۱۹۵۷ شاید سال تولد نخستین مدل‌های اصلی کوروت با پیشرانه ۸ سیلند ۶/۴ لیتری با توان ۲۸۳ اسب‌بخار باشد. مدل سال ۱۹۵۸ این اتومبیل با ۴ چراغ در جلو نخستین مدل این اتومبیل بود که سوددهی به کارخانه را آغاز نمود. از این مدل شمار ۹۱۶۸ دستگاه ساخته و فروخته شد. از مدل سال ۱۹۶۰ این اتومبیل شمار ۱۰۰۰۰ دستگاه به فروش رسید و مدل ۱۹۶۲ آن با موتور ۴/۵ لیتری V۸ از توان ۳۶۰ اسب‌بخار بهره‌مند بود.
کوروت C۲ از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷
این مدل با نام Sting Ray C۲، در ۲ گونه کوپه و رودستر به بازار آمد. مدل کوپه این اتومبیل از شیشه عقب ۲ تکه برخوردار بود. این شیشه عقب در مدل‌های سال ۱۹۶۴ به‌دلیل دید نه چندان خوب رو به‌ عقب به شیشه یکپارچه تبدیل شدند. پیشرانه‌های این مدل‌ها تا ۳۷۵ اسب‌بخار توان داشتند. مدل سال ۱۹۶۵ این اتومبیل با برخورداری از پیشرانه ۵/۶ لیتری از توان ۴۲۵ اسب‌بخار بهره‌مند بود. حجم موتور مدل سال ۱۹۶۶ کوروت به ۷ لیتر رسید و در دو گونه با توان‌های ۳۹۰ و ۴۲۵ اسب‌بخار به فروش رسید. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر سریع‌ترین مدل کوروت در این سال ۷/۵ ثانیه بود. کوروت C۲ با پیشرانه ۷ لیتری در سال ۱۹۶۷ در دو گونه ۳۰۰ و ۴۳۵ اسب‌بخاری به بازار آمد و مدل مسابقه‌ای آن با کد L۸۸ با سرسیلندر آلومینیمی رسماً از توان ۴۳۰ اسب‌بخار و به‌طور غیررسمی از توان بیش از ۵۰۰ اسب‌بخار بهره‌مند بوده است.
کوروت C۳ از سال ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۲
طراحی مدل C۳ بیشتر با چراغ‌ها و برف‌پاک‌کن‌های پنهان و سقف قابل برداشتن شکل گرفت. این اتومبیل در سال ۱۹۶۹ نام کوروت ”استینگ ری“ برخود گرفت. پیشرانه ۴/۷ لیتری این اتومبیل در سال ۱۹۷۰ از توان ۳۹۰ اسب‌بخار برخوردار بوده است. توان این پیشرانه در سال ۱۹۷۲ به‌دلیل حذف سیستم توربو کمتر شد و سال ۱۹۷۴ آخرین سال پیشرانه‌های ۲/۷ لیتری برای کوروت بود. سال ۱۹۷۷ سال استاندارد کردن سیستم‌های فرمان هیدرولیک و ترمزهای دیسکی برای این اتومبیل بود و در سال ۱۹۷۹ رکورد فرش کوروت از مرز ۵۳۰۰۰ دستگاه فراتر رفت. سال ۱۹۸۲ آخرین سال ساخت این مدل بوده است. مدل‌های این سال تنها با پیشرانه‌های ۲۰۰ اسبی و گیربکس‌های اتوماتیک به بازار آمده‌اند.
کوروت C۴ از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۹۶
کوروت C۴ در آوریل سال ۱۹۸۳ با پیشرانه ۲۰۵ اسبی معرفی شد. در سال ۱۹۸۵ توان پیشرانه این اتومبیل برابر با ۲۳۰ اسب‌بخار بوده است. در سال ۱۹۸۶ گونه‌های روباز کوروت دوباره خط تولید کارخانه را ترک می‌کنند. در سال ۱۹۸۹ گیربکس‌های ۶ سرعته و ترمزهای ضدبلوکه به‌گونه استاندارد در این اتومبیل‌ها مونتاژ می‌شوند. در همین سال امکان سفارش کوروت با پیشرانه ۷/۵ لیتری ۸ سیلندر که با همکاری لوتوس ساخته شده بود با ۳۲ سوپاپ در سر سیلندر و ۳۱۷ اسب‌بخار نیز برای خریداران موجود بود. این مدل‌ها که با نام ZR۱ به فروش رسیده‌اند از قسمت عقب پهن‌تر و تنها در گونه کوپه ساخته شده‌اند. در سال ۱۹۹۱ کوروت مورد یک بهینه‌سازی (Face Lift) قرار می‌گیرد. این مدل با سیستم فنربندی قابل تنظیم نیز قابل سفارش بوده است. در سال ۱۹۹۲ مدل پایه کوروت دارای پیشرانه‌ای ۳۰۰ اسبی و برخوردار از سیستم ضدهرزگردی چرخ‌ها بوده است و مدل‌های ZR۱ نیز از پیشرانه‌هائی با توان ۴۰۵ اسب‌بخار بهره‌مند بوده‌اند. سال ۱۹۹۵ پایان ساخت گونه ZR۱ یک بوده و مدل‌های این‌سال با بهینه‌سازی‌هائی در نمای جلو و ترمزهائی نیرومندتر ساخته شده‌اند.
کوروت C۵ از سال ۱۹۷۷ تا ۲۰۰۴
مدل سال ۱۹۹۷ این اتومبیل تا اندازه‌ای کوچک‌تر و در طراحی بدنه خشن‌تر به‌چشم می‌آید، از سوی دیگر پیشرانه‌های ۸ سیلندر این مدل نیز یا ۳۴۵ اسب‌بخار دارای هماهنگی خوبی با طراحی بدنه این مدل هستند. در سال ۱۹۹۸ خریداران کوروت از امکان سفارش مدل روباز این مدل نیز برخوردار بودند. مدل سال ۱۹۹۹ کوروت در گونه کوپه هاردتایپ، با گونه‌ای سقف‌دار از مدل کابریولت با فنربندی سفت، گیربکس ۶ سرعته دستی و قفل دیفرانسیل به بازار آمد. در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲، مدل ZO۶ کوروت به بازار آمد. نیرومندترین پیشرانه این مدل در سال ۲۰۰۲ از توان ۴۰۵ اسب‌بخار برخوردار بود.
بدنه
به گفته طراح کوروت C۶، آقای ”تام پیترس“، همان‌گونه که شیشه‌های کوکاکولا در زمان خود به دستان پرتوان پیکاسو شکل گرفت و تا امروز فرم اصیل خود را نگاه داشته است، کوروت نیز از نخستین مدل‌ها تاکنون همواره از فرمی اصیل برخوردار بوده است. به گفته متخصصان، گرچه کوروت در نگاه نخست یک خودرو اسپرت آمریکائی به‌چشم می‌آید، اما طراح C۶ در فرم دادن به بدنه آن از الگوهای اروپائی نیز بهره‌گیری نموده است. درازا، پهنا و بلندای بدنه این اتومبیل به ترتیب برابر با ۴۴۴، ۱۸۴ و ۱۲۵ سانتی‌متر است، بدین روی C۶ در درازا ۵/۱۲ سانتی‌متر کوتاه‌تر از مدل پیشین و در پهنا ۵/۲ سانتی‌متر باریک‌تر از C۵ شده است. از سوی دیگر طراحان کوروت برای بخشیدن بهترین فرم آیرودینامیکی به این اتومبیل، ساعت‌ها بر روی آن در تونل باد کار کرده‌اند و پس از آن کوروت C۶ را در اتوبان‌های آلمان و پیست نوربرگ رینگ در آلمان مورد آزمایش قرار داده‌اند. سیستم ویژه فنربندی عقب این اتومبیل گونه‌ای از فنرهای شمش بوده که در عرض اتومبیل قرار گرفته و موجب گشته که بازوهای نگاهدارنده چرخ‌های این ماشین بسیار کوچک‌تر گردند. کوچک‌تر شدن این قطعه‌ها نیز موجب بزرگتر شدن صندوق بار این کوروت شده‌اند. بدین روی گنجایش صندوق بار این اتومبیل به ۶۴۳ لیتر رسیده است. این گنجایش صندوق بار شاید در هیچ اتومبیلی در کلاس استیشن نیز دیده نشود. کوروت C۶ گرچه در کلاس کوپه قرار می‌گیرد، اما به‌دلیل برخورداری از سقف با قابلیت برداشتن (دستی) می‌تواند به‌گونه روباز نیز مورد استفاده قرار گیرد. درون صندوق بار این کوروت نیز فضای کافی برای قراردادن این سقف وجود دارد.کابین
با ورود به کابین این اتومبیل، شما به زودی در می‌یابید که کابین C۶ از بهترین مواد و طراحی مناسب با خودروهای اسپرت بهره‌مند شده است. در این کابین دیگر از مواد پلاستیکی خشک و طراحی نه چندان زیبا، خبری نیست. کابین این کوروت به‌ویژه در جلو داشبورد و کنسول میانی، این اتومبیل را به یک سوپر اسپرت سوپرلوکس در کلاس طراحی اروپائی نزدیکتر ساخته و C۶ را نسبت به C۵ چند کلاس بالاتر برده است. در کابین این خودرو هم‌اکنون سیستم ارکاندیشن فول اتوماتیک، سی‌دی‌گردان و سیستم ورود بدون کلید به‌گونه استاندارد به چشم می‌خورد. راننده کوروت نیز باید بداند از آنجا که C۶ از سیستم ورود بدون کلید برخوردار است، برای قفل کردن فرمان باید همواره دستگیره دنده را در دنده عقب قرار دهد. کلید این اتومبیل در جیب راننده با فرستادن سیگنال، قفل درها را باز می‌کند و پس از اینکه راننده بر روی صندلی خود نشست تنها با فشار بر روی پدال کلاچ و وارد آوردن فشار بر روی یک تکمه می‌تواند موتور اتومبیل خود را روشن کند. یکی از بهینه‌سازی‌های کوروت در زمینه صندلی‌های آن روی داده، این صندلی‌های جدید گذشته از اینکه ارگونومی بسیار خوبی برخوردارند، بدن راننده را نیز در قسمت‌های نشیمن و تکیه‌گاه بهتر در بر می‌گیرند که این نیز خود در مانورهای تند بسیار پرارزش است. این صندلی‌ها در قسمت نشیمن‌گاه از تنظیم الکترونیکی و در قسمت تکیه‌گاه از تنظیم الکترونیکی و در قسمت تکیه‌گاه از تنظیم دستی (مانوئل) برخوردارند. دلیل طراحی تکیه‌گاه صندلی کوروت با تنظیم دستی نیز این بوده است که، از آنجا که این تکیه‌گاه‌ها با یک موتور الکتریکی در پیوند نیستند، پس راننده این اتومبیل می‌تواند با تنظیم دستی آنها را به‌سوی عقب به آسانی بدون بیرون رفتن از کابین به صندوق بار این اتومبیل که می‌تواند تا درون کابین نیز ادامه یابد دسترسی پیدا کند.
موتور و گیربکس
در زمینه موتور کوروت C۶ گفته می‌شود، که این پیشرانه نیز همچون فرم بدنه C۶ آمریکائی است. پیشرانه جدید این اتومبیل از گونه ۶ لیتری V۸ با ۱۶ سوپاپ در سرسیلندر است. بیشترین توان و گشتاور این موتور به ترتیب برابر با ۴۰۴ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور و ۵۴۶ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه است.
با این توان موتور کوروت ۶۱ اسب‌بخار نیرومندتر از مدل پیشین بوده و این در حالی است که وزن آن نیز ۷۵ کیلوگرم سبک‌تر از کوروت C۵ است.
بدین روی نسبت وزن به توان این اتومبیل ۵/۳ کیلوگرم بر هر اسب‌بخار (نسبت توان به وزن پورشه ۹۱۱ کاررا S، ۴ کیلوگرم بر هر اسب‌بخار است). همچنین شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر و بیشترین سرعت این اتومبیل نیز به ترتیب برابر با ۱/۴ ثانیه و ۳۰۰ کیلومتر در ساعت است. بدین روی کوروت خود را بیشتر به سوپر اسپرت‌های اروپائی نزدیک ساخته است.
این اتومبیل ۱۴۰۰ کیلوئی در برابر دریافت هر لیتر بنزین ۵/۸ کیلومتر را می‌پیماید.
مدل‌های سفارش اروپای این اتومبیل با گیربکس‌های ۶ سرعته دستی کارخانه را ترک می‌کنند و با اینکه تعویض‌های این گیربکس آن‌چنان که باید و شاید دقیق نیست، اما دنده‌های آن نسبتاً سبک هستند.
به‌عنوان مثال شما می‌توانید با این کوروت در دنده ۶ و با سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت برانید و این در حالیست که نشانگر دور موتور آن دو موتور ۲۱۰۰ دور در دقیقه را نشان می‌دهد.
دینامیک رانندگی
اتومبیل‌ها اسپرت آمریکائی همواره از دینامیک رانندگی ضعیف نسبت به همتایان اروپائی خود نیز برخوردار بوده‌اند.
با ساخت کوروت C۶ به‌نظر می‌رسد که این نقطه ضعف اسپرت‌های آمریکائی نیز به‌دست فراموشی سپرده شده باشد.
گرچه دنده‌های گیربکس کوروت سبک احساس می‌شوند، اما با افزودن فشار بر روی پدال گاز و بالاتر بردن دور موتور، کوروت چهره واقعی خود را به شما نشان می‌دهد.
تیم آزمایش‌کننده این اتومبیل برای آزمایش آن در کشور اسپانیا، جدا از راه‌های بیرون شهر و اتوبان‌ها، کوروت را در پیست ۴/۵ کیلومتری حرفه‌ای این کشور به نام اَسکاری، که چون ماری در یک منطقه نسبتاً کوهستانی پیچ و تاب می‌خورد نیز مورد آزمایش قرار داده‌اند.
این پیست دارای ۲۶ پیچ است و راننده حرفه‌ای تیم تست‌کننده کوروت پس از آنکه این پیچ‌ها را با سرعت ۲۱۰ کیلومتر در ساعت پشت سر می‌گذارد، می‌گوید که بالانس میان اکسل‌های جلو و عقب و پایداری این اتومبیل جای هیچ سخنی ندارد.
از این گذشته راحتی رانندگان با این اتومبیل نیز چنان بالاست که هیچ‌کدام از رقیبان این اتومبیل را در این زمینه یارای برابری با کوروت نیست. سیستم فنربندی این اتومبیل از گونه Magnetive Selective Ride است.
این سیستم با فلزهائی با مقاومت‌های گوناگون که در روغن کار می‌کنند ساخته شده و می‌تواند بازی کمک نفرها را بسته به ناهمواری‌های راه بیشتر و یا کمتر کرده و کمک‌فنرها را سفت‌تر و یا نرم‌تر کند.
تنها نکته منفی کوروت شاید قسمت عقب نسبتاً سبک آن باشد که در شتاب‌گیری‌های بسیار تند بر روی راه‌های خیس یا سُر می‌تواند به آسانی پایداری خود را از دست بدهد.
البته این ماشین از سیستم‌های پایداری الکترونیکی، ضد هرز گردی و سیستم دیگری به نام Track Mode نیز برخوردار است که در این میان، سیستم آخر در رانندگی‌های نسبتاً خطرناک‌تر وارد مدار شده و کوروت C۶ را به پایداری وامی‌دارد.
پایان سخن
کوروت C۶ یک سوپراسپرت زیبا و بهترین کوروت ساخته شده تاکنون است.
این اتومبیل به رقیبان اروپائی خود بسیار نزدیک است و به اتومبیل‌های اسپرت آمریکائی شباهت چندانی ندارد و شاید با پایداری و راحتی‌که در رانندگی دارد، کمتر اتومبیل بتواند با آن به رقابت برخیزد.
در آینده نیز این اتومبیل را در یک آزمایش مقایسه‌ای در برابر پورشه ۹۱۱ قرار خواهیم داد.

گردآوری، برگردان و نوشته: مهندس رضا انصاری‌فرد
منبع : مجله ماشین