پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

توصیه‌های من برای افزایش کارآئی وب سایت و وبلاگ همه


توصیه‌های من برای افزایش کارآئی وب سایت و وبلاگ همه
دونکته مهم است ؛ ابتدا من هم قبول دارم که این توصیه ها را ازقبل می دانستم ؛ شرط این است که ضمن یاد آوری برای به کارگیری آن بهانه ای فراهم شود دوم اینکه توصیه ام برعکس توصیه های شرکت گاز در صداو سیما ؛ جدی نگیرید ؛ فقط اگر فرصت داشتید مطالعه کنید یا مانند برخی بازدیدکنندگان آن را ذخیره و سرفرصت بخوانید ؛ بازهم توصیه هایی در باب افزایش کارآیی وبسایت ها و وبلاگها باهم مرور می کنیم.
● به بازدیدکنندگان سایتتان همان چیزی را ارائه دهید که به دنبال آن هستند
به بازدیدکنندگان سایتتان همان چیزی را ارائه دهید که به دنبال آن هستند ؛ با بررسی کلمات کلیدی مهم سایت خود متوجه خواهید شد که بازدیدکنندگان سایت شما با جستجوی چه کلماتی به سایت شما آمده اند. بررسی کنید آیا این کلمات کلیدی با سایت شما ارتباط دارند؟ آیا کاربری که با این کلمات سایت شما را انتخاب کرده ، می تواند اطلاعات مفیدی در آن زمینه پیدا کند؟
یک نکته را بارها تذکر داده ایم این نکته که شما بازدیدکننده را به وبلاگ یا وبسایت خود جذب کنید مهم است و جز مدیریت شما محسوب می شود اما به هرقیمت این کار را انجام ندهید ؛ برخی از مدیران وبلاگها و وبسایتها با توجه به تب حاکم برجستجو و یا کلمات مستعمل ؛ بدون اینکه وبلاگ یا وبسایتشان در آن زمینه مطلبی داشته باشد ؛ با بهره گیری از کلمات کلیدی ؛ وبسایت یا وبلاگ خود را با عنوان پربیننده معرفی می کنند مانند روزهای گذشته که کلمه ای مانند نرگس ؛ سریال نرگس ؛ عکس ستاره ؛ عکس عاطفه نوری و .... یا درزمان جام جهانی ؛عناوین اخبار جام جهانی ؛ علی دایی ؛ سرمربی تیم ملی فوتبال و.... کلماتی هستند که می تواند بازدیدکننده را به خود جلب کند اما خودتان اگر وارد یک وبلاگ بدون ربط شوید چه احساسی دارید ؟ البته بعضی وقتها هم ناخودآگاه و بدون خواسته این خطاها به وجود می آید مهم این است که خواسته نباشد با کمی تدبیر می توانید از این امر هم جلوگیری کنید.
● به بازدیدکنندگان سایت خود بگوئید که در سایت شما چه مطالبی را خواهند دید
بازدیدکنندگانی که به سایت شما مراجعه می کنند بایستی در ابتدا بتوانند بفهمند سایت شما چه مطالبی به آنها ارائه می کند. به همین دلیل توصیه می شود در بخشی از سایت "درباره ما" یا "درباره این سایت" را قرار دهید. در این بخشها می توانید به اهداف خود و همچنین مطالبیی که در سایت ارائه می شود اشاره کنید.
مهم نیست در چه موضوع ؛ با چه اهدافی و چگونه وبلاگ یا وبسایت خودرا راهبری می کنید مهم این است که با خود وبازدیدکنندگان رک و روراست بگوید کی هستید ؛ چه مطالبی را به روز می کنید و قرار است از شما و زحمات شما چه حاصلی بدست آید ؟ باور کنید داشتن یک شیوه نامه کاری مشتمل بر تمام کلیات و جزییات کار وبسایت یا وبلاگ و گروه گرداننده آن می تواند به نفع خود و بازدیدکنندگان تان باشد.
● لینک تمام قسمتهای سایت را در جائی ارائه کنید
یک نکته مهم در طراحی یک سایت کارا، ارائه لینک تمام صفحات سایت بصورت دسته بندی شده است. بازدیدکننده سایت بایستی بتواند براحتی در بین صفحات سایت شما حرکت کند. این لینکها بایسیتی در تمام صفحات سایت شما تکرار شده باشد. این بخش از سایت شما برای موتورهای جستجو هم بسیار مهم است. روباتهائی که لینکهای سایت را جمع آوری می کنند، به این بخش از سایت بسیار حساس بوده و برای آن اهمیت خاصی قائل هستند. این موضوع که برخی صفحات ؛ آدرس کامل شامل مجموعه ؛ زیرمجموعه فعلی که کاربر در آن قرار را نمایش می دهد به حرکت بازدیدکننده در وبسایت کمک می کند
توصیه شده است که سعی کنید به صورت درختی تقسیم بندی کنید یعنی ابتدا سرفصل مطالب انتخاب کنید و صفحات آن تعبیه کنید و بخشهای جزیی و زیرمجموعه به عنوان زیرشاخه های این سرفصلها انتخاب شود البته منطق و نظم براین تقسیم دهی حاکم باشد. باور کنید بدین صورت بازدیدکننده شما گم نمی شود.
● نقشه سایت طراحی و ارایه نماید ( صفحه اینترنتی نقشه وب سایت)
بگذارید صفحه نقشه سایت را تشریح کنم یک صفحه واحد است که عنوان تمام مجموعه ها و زیرمجموعه های وبسایت و وبلاگمان را با لینک مستقیم به مجموعه های یاد شده دارد کاربر می تواند به راحتی کل مجموعه وبسایت را نظاره کند و هر قسمت یا زیرمجموعه مورد نظر خود با کلیک سر بزند. سادگی در طراحی این صفحه مهم است.
قرار دادن نقشه سایت در سایت بسیار مهم است. این بخش از سایت مهمترین بخش از دید موتورهای جستجو است. علاوه بر این به بازدیدکننده کمک می کند که براحتی ارتباط بین صفحات سایت را با یکدیگر درک کرده و به سادگی صفحه مورد نظر خود را پیدا گند.
● مطمئن باشد که سایت شما با سرعت مناسبی دیده شود
هیچ بازدیدکننده ای سایتی را که زمان دیده شدن آن زیاد است، دوست ندارد. اینگونه سایتها معمولا قبل از اینکه کاملا دیده شوند بسته می شوند. بدلیل اینکه بازدیدکنندگان ترجیح می دهند وقت خود را در سایتهائی صرف کنند که سریع دیده می شوند. یادتان باشد هر چند بازدید از وبسایت یا وبلاگ شما برای بازدیدکننده مهم باشد اما اگر خیلی با تاخیر وکندی انجام بپذیرد محدودیت زمانی و هزینه گزاف اتصال به اینترنت مانع بازدیدهای بازدیدکنندگا ن شما می شود
● برای افزایش سرعت دیده شدن سایت به نکات زیر توجه کنید :
▪ استفاده از تصاویر بزرگ، انیمیشن فلش و یا برنامه های جاوا و یا تعداد بنرهای زیاد می تواند تاثیر منفی بر روی سرعت دیده شدن سایت شما داشته باشند. به خصوص به کارگیری عکسها زیاد در صفحه اول که بعنوان نقطه وروردی کاربر محسوب می شود . سعی کنید از عکسهای کوچکتر بهره ببرید در صفحات خاص سایز مورد نیاز عکسها را نمایش دهید.
▪ استفاده نامناسب از جداول در طراحی سایت می تواند تاثیر منفی داشته باشد. بعنوان مثال قرار دادن کل صفحه در یک جدول ، تاثیر نامناسبی در سرعت سایت شما دارد. به عنوان یک تجربه علمی ؛ جدول سرعت را به طور محسوس کاهش می دهد حتی اگر می توانید به هیچ وجه از جدول بهره نبرید
▪ قراردادن حجم زیادی اطلاعات در یک صفحه هم مناسب نیست. در صورتیکه می خواهید اطلاعات زیادی را در یک مورد خاص ارائه کنید، آنرا تقسیم کرده و در چند صفحه به هم پیوسته ارائه کنید. البته یک صفحه مرتبط را به ده قسمت مجزا تقسیم نکنید که بازدیدکننده را آزار دهد ؛تعادل را در نظر بگیرد و باتوجه به حجم و عنوان مطالب تقسیم بندی کنید.
▪ استفاده از سورس کد نادرست HTML و یا خطای برنامه نویسی در سایت هم زمان دیده شده سایت را افزایش می دهد. این نکته در مورد سرویسهای خارجی مانند شمارنده ها هم صادق است ؛ هر چقدر کار را کمتر کنید سرعت شما مطلوب تر خواهد بود برخی مثلا سه شمارنده در یک صفحه قرار می دهند همه شمارنده اند فرقشان در چیست.
▪ از آیکونهای زیبا و کم حجم و هر ابزار برای زیبایی بصری بهره ببرید.
▪ با استفاده از آیکونهای زیبا و کم حجم علاوه بر زیبائی سایت می توانید به حرکت بهتر بازدیدکننده در سایتتان کمک کنید. از افکتها و حالتهای متفاوت و جدید بهره ببرید البته این نکته را مدنظر داشته باشید که حجم صفحه و حجم محاسبات صفحه در هنگام بارگزاری را زیاد نکنید ؛ از گرافیک اصیل و با توجه به فرهنگ و آداب مخاطبین بهره ببرید ؛ از نو آوری و کارهای خارق العاده با حساسیت بهره ببرید وسعی کنید یک قالب و ظاهر عمومی اما منحصر به فرد داشته باشید ، سعی کنید تمام اصول و قواعد را به کارببنیدید تا حرفه ای جلوه کنید.
● خوانائی سایت خود را با رعایت نکات زیر افزایش دهید.
▪ فونت متونی سایت خود را به گونه ای استفاده کنید که خوانا باشد.
▪ سعی کنید از یک نوع فونت در ارائه محتوای سایت خود استفاده کنید. برای زبان فارسی فونت تاهوما یکی انتخاب مناسب است. استفاده از فونتهای دیگر فارسی که در همه سیستمها وجود ندارد، باعث می شود کاربران مختلف نتوانند سایت را با فونت مناسب ببینند.
▪ سعی کنید از جملات بلند استفاده نکنید. درک مطلب یک متن با جملات کوتاب بسیار ساده تر از جملات بلند است.
▪ برای هریک از موضوعات و بندهای متن خود یک نوع فونت و رنگ مشترک و استاندارد و البته با ترکیب رنگ زیبا بهره ببرید مثلا حتمی لینکهایتان به رنگ نارنجی ؛ یا تیتر فونت توهما قرمز کلفت یا متن اصلی مشکی فونت توهما ۱۰ نازک بهره ببرید البته این یک ترکیب است شما می توانید هرطور میدانید یک استاندارد داخلی داشته باشید تا بازدیدکننده بداند و گیج نشود.
▪ سعی کنید از تصاویر پس زمینه کمتر استفاده کنید. استفاده از متن با تصویر پس زمینه می تواند باعث کاهش خوانائی سایت شما بشود.
▪ از عکس های زیبا ؛ جالب و جذاب و البته مرتبط با متن بهره ببرید ؛ عکس خود می تواند ضمن زیبایی و صفحه آرایی حاوی پیام به بازدیدکننده باشد البته بدانید چه پیامی می خواهید منتقل کنید ؛ تا سو تفاهم به وجود نیاید.
▪ استفاده از قواعد نگارش و پاراگراف بندی مطالب سایت و همچنین استفاده از علامتهای ابتدای جمله می تواند باعث افزایش خوانائی سایت شما شود.
▪ وسواس داشته باشید قواعد زبان را رعایت کنید کلمات فنی را با نگارش درست به کار ببرید ؛ غلط تایپی کمتر نشانه اهمیت شما به دیگران است ؛ در معادل یابی دقت کنید ؛ اگر حرفی یا پاراگرافی به متن که از منبع دیگر است ذکر می کنید حفظ امانت داری کرده به خصوص ترجمه ها ممکن است آبرو کاری نویسنده توسط ترجمه نامناسب به خطر بیافتد.
● سایت خودتان را قبل از بارگزاری آزمایش کنید
قبل از ارسال طرح جدید سایت خود موارد زیر را حتما چک کنید :
▪ آیا سایت شما در تما مرورگرها دیده می شود؟
▪ آیا تمام لینکهای سایت شما صحیح می باشد؟
▪ تمام صفحات سایت را برای خطاهای احتمالی بررسی کنید.
▪ در بیشتر موارد استفاده از یک برنامه غلط یاب املائی کمک زیادی به شما برای تصحیح املائی مختوای سایت شما بکند.
▪ مجددا زمان دیده شدن سایت خودتان را بررسی کنید.
▪ بازدیدکنندگان و مشخصات آنها را بررسی کنید کشور ؛ منطقه ؛ موضوعات مورد علاقه آنها بیشتر شمارنده ها سرویسهای مناسبی به شما ارایه می دهند.
▪ هر بار و در طول مدت شبانه روز به وبسایت و وبلاگ خود یک مرور کنید تا در صورت بروز مشکل فنی سریع رفع کنید.
● اطلاعات ثبت شده سایت خود را مرتب بررسی کنید
اطلاعات ثبت شده هر سایت بهترین اطلاعات برای ارزیابی کارآئی و خوانائی و مناسب بودن یک سایت وب است. با اطلاعات ثبت شده می توانید موارد زیر را متوجه شوید :
▪ به بازدیدکنندگان و خواسته آنها احترام بگذارید
▪ بازدیدکنندگان با چه کلمات کلیدی با سایت شما وارد شده اند؟
▪ سعی کنید ببینید با موتورهای جستجو شما را چگونه و با چه کلمات کلیدی معرفی می کنند.
▪ اگر قسمت نظرات دارید یا موارد مشابه در کمترین زمان ممکن به نیازهای بازدیدکننده جواب دهید حتی اگر در حیطه توانایی شما نیست آن را به اطلاع بازدیدکننده برسانید
▪ در دسترس باشید یا یک نماینده جوابگو داشته باشید
▪ بهترین صفحات سایت شما کدام هستند؟
▪ بهترین مقالات یاموضوعات کار شده در وبسایت شما چیست
▪ صفحات ورودی و خروجی سایت شما کدام هستند؟
▪ بازدیدکنندگان سایت شما از کدام منطقه و کشور هستند؟
▪ چه سایتهائی به سایت شما لینک داده اند؟
▪ در چه روزها و شرایطی بازدیدها افزایش یا کاهش می یابد البته تمام پارامترها ؛ مقالات جدید ؛ زمان به روزرسانی و تمام مقولات حاشیه ای را کنارهم تحلیل کنید, البته مراسم ها و حوادث را در نظر بگیرید مثلا در مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۰۶ آلمان تعداد بازدیدکنندگان وبسایتها ایرانی کاهش یافت .دلیل آنهم پی گیری اخبار توسط رسانه های تصویری ملی بود
▪ بررسی روزانه یا دوره ای این اطلاعات کمک زیادی به مدیر سایت در بهبود کارآئی و خوانائی سایت می کند.
http://www.yazdit.mihanblog.com/More-۸۹۴.ASPX