شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

نون و القلم ومایسطرون


نون و القلم ومایسطرون
قلم، زبان وبیان، عقل ومعرفت انسانیت است ،قلم بیان کننده فکر واندیشه وشخصیت صاحب قلم است. قلم زبان دوم انسانها است، بیانگر فرهنگ وهویت ملتهاست، ترسیم کننده خطوط فکری وسیاسی و حلقه وصل فرهنگ ها واندیشه هاست، انتقال دهنده فکر وفرهنگ به نسلهای حاضر وآینده است و در نهایت هدایت گر عقلها ومغزهاست.
آنچه در این مقدمه آمده است درمورد نقش غیر قابل انکار نشریات وقلم در تاثیر گذاری بر افکار عمومی است .
ما در کشوری زندگی می کنیم که چه ازلحاظ منابع خدادادی وموقعیت جغرافیایی کشورمان و چه ازلحاظ نیروی انسانی خلاق ومتفکر جزء کشورهای سرآمد و برتر در دنیا می باشیم ولی متاسفانه بعلت ضعف و ناتوانی حکومت هایی که در ۱۰۰ساله گذشته بر کشور حکومت کرده ونیز استعمار استعثمارگران باعث عقب ماندگی وتوسعه نیافتگی کشورمان شده است وبا پیروزی انقلاب اسلامی بار دیگر شور ونشاط وامید به زندگی درملت ایران زنده شده وگامهای بلندی بسوی پیشرفت وآبادنی کشور برداشته شده است واین ا مر برای جبران عقب ماندگی کشور کافی نیست وبرای جبران عقب ماندگی کشور نیاز به تلاش مضاعف و کار شبانه روزی درحوزه تولید علم وجنبش نرم افزاری داریم . زیرا تولید علم یعنی تولید ثروت .
شاید شما هم انشاء علم بهتر است یا ثروت را نوشته یا خوانده باشید. اما امروز این دو بهم وابسته ودر پی هم هستند. توسعه پایدار هر کشور بر اساس توانمندی های خاص آن کشور تعریف می گردد . توسعه منابع انسانی،علمی، اقتصادی ،صنعتی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی از ارکان به وجود آورنده توسعه پایدار هر کشور می باشند. نیروی انسانی ومنابع مادی هر کشوری در سرعت دستیابی به توسعه نقش کلیدی ایفا می نمایید . ولی کشورهائی وجود دارندکه تنها با اتکا بر نیروی انسانی کارآمد توانسته اند در زمره کشورهای پیشرفته قرار گیرند وکشورهای وجود که از نظر منابع مادی جزء ثروتمندترین ممالک روی زمین هستند در صورتیکه از نظر علمی،فرهنگی ،اقتصادی وسیاسی در زمره کشورهای توسعه نیافته می باشند .
بنابراین توسعه منابع انسانی مهمترین عامل پیشرفت در رسیدن به توسعه پایدار می باشد که لازم است هر کشوری به سلاح علم وفن آ وری مجهز باشد و توسعه را به صورت علمی دنبال نماید. با لحاظ این واقعیت می توان پذیرفت که توسعه علمی منجر به توسعه منابع انسانی ودیگر ارکان توسعه پایدار می شود.
درکشورهای توسعه یافته بسترسازی مناسب برای توسعه مهیا شده است وجوانان ،دانشجویان، دانشمندان، نخبگان،سیاستگذاران ومدیران در این جوامع باور دارند که اولا برای رسیدن به هر توسعه ای برنامه ریزی استراتژیک وعالمانه نیاز است ثانیا بهره مندی از دانش وعلم شرط لازم برای توفیق درهر کاری است. بنابراین بزرگان (Helping you put knowledge to work) به مردم خود این شعار را آموخته اند که برای کمک به خودتان علم ودانش را در کارهایتان بکار بگیرد . تمامی مسئولان جامعه ما هم بر نقش علم در رسیدن به توسعه پایدار کشور اتفاق نظر دارند. شعر زیبای زیر نیزموید این واقعیت است
درخت تو گر بار دانش بگیرد
به زیر آوری چرخ نیلوفری را
متاسفانه نظام آموزشی کشور ما بخصوص نظام آموزش عالی بعلت عدم همخوانی با نیازهای جامعه ونیز رواج مدرک گرایی در دانشگاها بدون داشتن پشتوانه علمی باعث شده در کشورمان تعداد زیادی فارغ التحصیل دانشگاها فاقد هرگونه بار علمی وخلاقیت مواجه شود. ومعضلات فقر وبیکاری وبزهکاری های اجتماعی در جامعه رواج پیدا کند .
اگر تصور کنیم این حجم از فارغ التحصیلان دانشگاها بدون توقیف و پیاپی دوران تحصیلات عالیه را طی نموده باشند وبدون احتساب دوره سربازی حدود ۴الی ۱۰سال راپس از ۱۲سال تحصیلات تا اخذ دیپلم را در دانشگاها گذرانیده اند، یعنی حدود ۱۶الی ۲۲سال از بهترین دوران خود را بجای کسب دانش وتحصیل ، صرف مدرک گرایی کرده اند . و متاسفانه بعلت عدم ارتباط صحیح بین دانشگاه ،صنعت ،دولت باعث عدم درک صحیح این سه بخش از یکدیگر شده و نتیجه آن گسترش فقر ،بی عدالتی،بیکاری ،بزهکاری های اجتماعی وعدم استفاده ازتمامی پتانسیل های موجود در آن کشورمان شده است . بنابراین لازمه توسعه پایدار تربیت نیروی انسانی کارآمد وخلاق است ، نظامی که محیط رشد و پرورش خلاقیت را برای نیروی انسانی در تمامی زمینه ها فراهم کند .
لازمه یک محیط مناسب برای رشد، استفاده حداکثری از منابع انسانی عبارت از: توجه به فرهنگ وتوسعه ، اقتصاد ، اخلاق ومعنویات ،عدالت وعدالت محوری و رسیدگی به مشکلات اجتماعی ،فرهنگی، علمی جامعه است لازم به ذکر است این محور های وموضوعات نامبرده شده تنها برای هدایت،ارائه طرق وراهنمایی های کلی نظام و اهداف چشم انداز ۲۰ ساله کشور می باشد و از دوستان تقاضا می کنیم در صورتیکه موضوعی به ذهنشان خطور کند و در اینجا ذکر نشده است ما را در تکمیل نظریه خود یاری رسانند، تا با کمک شما دوستان بتوانیم ایرانی آباد،آزاد وشایسته ی هر ایرانی به یاری خداوند متعال بسازیم و در اینجا محورهای که در نشریه با توجه به نیاز جامعه باید به آنها بپردازیم به ترتیب اولویت عبارتند از:
الف) توجه به فرهنگ وتوسعه
۱) بومی سازی فن وفن آوری ومشارکت در تولید علم
۲) بررسی رابطه فرهنگ با دین
۳) بررسی رابطه فن آوری با علم
۴) هنر متعهد آری یا نه
۵) حوزه و دانشگاه کاستی ها وبایستگی ها
۶) نیاز سنجی ومساله یابی در فرهنگ
۷) تعریف فرهنگ وبرنامه ریزی فرهنگی
۸) پالایش فرهنگی در ایران امروز
۹) آموزش فرهنگ تعاون وهمکاری دربین جوانان
۱۰) آموزش فرهنگ مطالعه وکتابخوانی در جامعه
۱۱) تعامل بین تعاون ،صنعت و دانشگاه
۱۲) تشویق دانشجویان وجوانان جویای کار به تشکیل شرکت های تعاونی با همکاری دولت درمناطق محروم کشور ودر راستای حل معضل بیکاری جوانان تحصیل کرده ومحرومیت زدایی از مناطق محروم
۱۳) تعاونی ومسکن جوانان
۱۴) بررسی مصوبات استانی هیات دولت وشناسایی پتانسیل هاوفرصت های شغلی جهت جذب و بکار گیری جوانان تحصیل کرده
۱۵) آموزش وپرورش روحیه خلاقیت ونوآوری در دانشجویان
۱۶) اصلاح فرهنگ مدیریتی مسئولان
۱۷) مقاومت فرهنگی وسستی فرهنگی
۱۸) تبیین راهکارهای تعمیق گسترش فرهنگ اسلامی از طریق رسانه ها
۱۹) بررسی جایگاه ونقش مطبوعات در توسعه کشور
۲۰) تعریف توسعه پایدار ومتعالی در جامعه
ب) اقتصاد
۱) بررسی رابطه فقر وفحشا
۲) بررسی رابطه فقر و بزهکاری های اجتماعی
۳) تعریف فقر و راههای مبارزه با آن
۴) مصرف گرایی ورابطه آن با فقر
۵) اسلام و مصرف گرایی
۶) تبیین مصرف گرایی واتباط آن با تجمل گرایی و اسراف
۷) مصرف گرایی علل و پیامد های آن
۸) آثار اجتماعی قرض الحسنه
۹) نظام بانکی در اقتصاد اسلامی
۱۰) آثار وپیامد های فساد مالی
۱۱) علل گسترش بازاریابی شبکه ای بین دانشجویان و آسیبهای آن
۱۲) توزیع سهام عدالت وبررسی نقش آن درمبارزه با فقروتوزیع عادلانه ثروت در کشور
۱۳) نسبت بانکداری بدون ربا با بانکداری اسلامی
۱۴) آموزش فرهنگ کارآفرینی و خود اشتغالی در بین جوانان
۱۵) بررسی آثار اجتماعی وفرهنگی ربا و رباخواری در جامعه
۱۶) بررسی رابطه ربا وحیله های شرعی
۱۷) بررسی علل فقر وبیکاری درجامعه
۱۸) بررسی علل محرومیت و عقب ماندگی بعضی از استان های کشور
۱۹) بررسی نقش نفت در اقتصادملی و راههای عدم وابستگی اقتصاد کشور به درآمدهای نفتی
۲۰) مبانی اقتصاد اسلامی وتفاوت های آن با اقتصاد سرمایه داری
ج) اخلاق ومعنویت
۱) بررسی آثار اجتماعی امر به معروف ونهی از منکر
۲) علل کم توجهی به امر به معروف ونهی ازمنکر در دانشگاهیان و راههای گسترش آن
۳) علل دین گریزی ظاهری دربین جوانان
۴) حجاب ومبانی عقلی وعرفی آن در جامعه اسلامی
۵) آثار آجتماعی، روانی وبهداشتی حجاب در جامعه
۶) شیوه های تربیت اسلامی کودکان وجوانان
۷) گسترش فرهنگ ایثار در بین جوانان
۸) سعه سدروقدرت تحمل دیگران
۹) راههای خود سازی
۱۰) راههای فرار ار اضطراب و رسیدن به آرامش روحی وروانی
۱۱) دوست یابی درآیات و روایات
۱۲) دوست یابی ونیاز انسان به آن
۱۳) معیارها و راههای انتخاب دوست
۱۴) معنویت طلبی در بشر عصر حاضر
۱۵) نقش تحجر در عقب ماندگی مسلمین
د) عدالت و عدالت محوری
۱) رابطه متقابل عدالت وتوسعه
۲) لزوم توجه به عدالت در برنامه های توسعه
۳) مطالبات عدالتخواهی دربین جوانان و دانشجویان
۴) عدالت اجتماعی وتوسعه اقتصادی
۵) بررسی راهکارهای ارتقاء عدالت خواهی وعدالت محوری دربین جوانان ومسئولان کشور
ت) بررسی مشکلات اجتماعی ،فرهنگی ،آموزشی جامعه
۱) بررسی دوگانگی شخصیتی بین دانشجویان مناطق محروم که در مناطق برخوردار از امکانات تحصیل می کنند.
۲) آسیب شناسی روابط دختر وپسر
۳) بررسی آفات ریا در اجتماع
۴) آسیب شناسی ، ریشه ها وعوامل گسترش دورویی ونفاق در بین اقشار مختلف جامعه
۵) اعتیاد وقرص های روان گردان
۶) بررسی افسردگی در بین دانشجویان، به خصوص دختران
۷) بررسی دلایل عدم مراجعت فارغ التحصیلان مناطق محروم به موطن خود (شهرستان)
۸) بررسی علل بی انگیزگی دانشجویان به تحقیق وتحصیل
۹) آسیب شناسی نظام آموزش عالی کشور
۱۰) بررسی مسائل ومشکلات نسل سوم انقلاب و فاصله بین نسلها ی انقلاب
۱۱) فرار مغز ها وعلل وچرایی آن
۱۲) بررسی رابطه فقر وافت تحصیلی
۱۳) بررسی علل مدگرایی افراطی
۱۵) دلایل افت تحصیلی وبی انگیزه شدن دانشجویان
۱۶) آسیب شناسی رابطه متقابل استاد و دانشجو
۱۷) بررسی علل بالا رفتن سن ازدواج در جوانان
۱۸) اسلام و چالشهای فکری عصر جدید
۱۹) چرایی شیفتگی جوانان به غرب وکم توجهی به فرهنگ خودی(ملی ومذهبی)
۲۰) بررسی نقش دانشگاه آزاد اسلامی در تغییربافت اجتماعی مناطق دور افتاده کشور
۲۱) بررسی تبدیل ناهنجاریهای فرهنگی واجتماعی به هنجا ر در دانشگاها وجامعه
۲۲) بررسی علل رشد خشونت وتقلیل آستانه تحمل مردم در امور اجتماعی وپیامدهای آن
منبع : آژانس خبری وحدت


همچنین مشاهده کنید