دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا

آموزش طراحی و انیمیشن (درس هفتم)


آموزش طراحی و انیمیشن (درس هفتم)
متحرک سازی:
من در مورد ساخت انیمیشن توضیحی نخواهم داد چرا که بسیار طولانی است و فقط بحث کوتاهی از طراحی کارتون و انیمیشن، فقط در باره صفحه پشتی یا همان بک گراند که توسط یک یا چند نفر طراح رنگ آمیزی می شود .
افراد بسیار زیادی در ساخت یک فیلم انیمیشن شرکت دارند.
طرحی که ممکن است بر روی طلق شیشه ای پس از تکمیل شدن اجرا شود و متحرک است.
در بحث طراحی و نقاشی بک گراند ، یک طرح اولیه است و سپس رنگ آمیزی می شود تا کاراکترهای انیمیشن بر روی آن حرکت کنند به عنوان مثال تصویر اولی که رنگی است ثابت و در عقب قرار دارد و این طرح مدادی که بعدها کامل تر می شود و به عنوان کاراکترهای که در انیمیشن بر روی همان صفحه پلاستیکی - طلق حرکت خواهند کرد.
یک طلق برای بدن که ثابت است و طلق دیگر برای حرکت دادن قسمت هایی که لازم است حرکت کند و البته یک راند ثابت در پشت همه اینها
حرکت دادن در انیمیشن و یک فرم ، میان هر حرکت حرکتی دیگر اگر لازم باشد، طراحی می شود. تعداد مورد نیاز در یک صحنه بستگی به تندی و یا سرعت حرکت دارد.
بعضی وقت ها لازم است که حرکت میان دو نقطه و طرح اول و آخر سریعتر و ارامتر انجام گیرد، سپس در هر قسمت تعداد طراحی ها را زیادتر کرد، تا سریعتر شود و یا کمتر در قسمت دیگر تا سرعت کاراکتر سریعتر یک تضاد است.
کمتر طراحی کردن = سرعت بیشتر
بیشتر طراحی کردن = آرامتر حرکت کردن
به این صفحه و حرکت پاندول مانند نگاه کنید .
مابین نقطه ۱ و ۹ در وسط حرکت وسطی را اضافه می کنیم و سپس مابین هر قسمت حرکات دیگر را.
اکنون به تصویر صورت این آدمک نگاه کنید. در انیمیشن ما حرکات معمولی یا Nature داریم البته گاهی هم حرکات حالت طبیعی ندارد و یا با سرعت زیاد و کم است. سرعت یک اتومبیل - یا حرکت یک حلزون مانند هم نیست.
خوب به تصاویر صورت مدل نگاه کنید و ما بین دو Key طراحی اول و آخر را مشاهده کنید. آن خطوطی که بصورت ------- شیار دار است همان خطوط راهنما است برای مکان چشم ها و بینی و گوش و مانند آن.
پس از چند نمونه طراحی و حرکت دادن کاراکتر خود شما نیاز دارید که مابین دو کلید طراحی اول و آخر آن طراحی های دیگر را اضافه کنید تا حرکت دلخواه خودتان را در انیمیشن داشته باشید. لطفا به دو دایره A و C نگاه کنید مابین نقطه A و C نقطه B خواهد بود.
اکنون دو نقطه را مثلا ۱ و ۱۰ می نامیم و مابین ۱ و ۹ ما نیازمند اعداد و طراحی های دیگری هستیم. یعنی اول وسط و طرح مابین ۱ و ۹ را انتخاب می کنیم و سپس مابین ۱ و ۵ و ۵ و ۹ در تصویر نمونه آن به سادگی نشان داده شده است.
در ادامه بحث حرکت کردن و حرکت دادن در انیمیشن مابین طرح اول و طرح آخر ما می بایست چند طرح دیگر هم داشته باشیم. به تصویر نگاه کنید. ۱-۵-۹ از شماره یک آغاز می شود که استارت نام دارد و به نقطه پایان ۹ ختم می یابد و از همان نقطه دوباره تکرار راه رفتن مابین و آن محلی است که کاراکتر از آن عبور می کند، ساکن نیست.
Passing Position:
در این مرحله نقطه ۵ که آن را Passing Position می نامند، کاراکتر از قامت بلندتری برخوردار خواهد بود. این نکته هم مهم است که کاراکتر به هنگام راه رفتن در حال نوسان طبیعی خود باشد. سپس پس از پیدا کردن نقطه ۵ نوبت به مابین ۵ و ۵-۱ و ۹ خواهد بود که طراحی خواهد شد.
خط نقطه چینی که که از بالای پاها عبور می کند در تصویر نشان دهنده نوسان و راه رفتن و تفاوت آن است. همه در یک سطح نیست. همچنین تعادل در راه رفتن.
راه رفتن از جلو:
نسبت به خط افق و یا مکان آن در پرسپکتیو در عقب و امتداد آن حرکت راه رفتن در نقطه چین ها به شماره ۱ تا ۹ دقت شود که چطور از عقب به جلو یک پا در حال حرکت است نسبت به خط افق و پرسپکتیو آن.
یا آن تکه سنگ که بر روی زمین که چطور به آن نزدیک می شود و از آن عبور می کند برای این کار شما نیازمند یک طرح پس زمینه یا Background هستید.
به طرح پرسپکتیو چندین ستون که تا عقب رفته و کوچک می شود توجه کنید. خط آبی که در قسمت اول اشتباه است برای مابین حرکت ۱ تا ۹ مکان ۵ و در قسمت دیگر که با خطوط شیاردار و ضربدر نشان داده شده است
درست آن است. یعنی مابین ۱ و ۹ می شود کمی نزدیکتر به نقطه آغاز حرکت. یعنی نقطه ۵ مابین ۱ و ۹ نیست کمی به نقطه ۱ نزدیکتر است.
بک گراند و افکت ها هم در انیمیشن خیلی مهم است که توسط هنرمندان دیگر انجام می گردد، بوسیله کامپیوتر یا اضافه کردن طلق شیشه ای به کاراکتر یا بک گراند ، بستگی به نوع آن دارد.
به هر حال این پایان دروس یا خلاصه طراحی انیمیشن بود .
و این را هم بدانید که برای ساخت فیلم انیمیشن تعداد زیادی هنرمند لازم است تا بر روی آن کار کنند، این کار گروهی و غالبا پر هزینه است. اما با یک دوربین ساده ۸ یا ۱۶ میلیمتری و مقداری ذوق داشتن هم می توانیدانیمیشن های ساده بسازید، در رابطه با زمان بندی و زمان و هزینه و همچنین صدا گذاری بهتر است از منابع دیگری استفاده یا کمک بگیرید.
موفق باشید
منبع : مسیحا