چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا


متعالی ساختن میل و آرزو


متعالی ساختن میل و آرزو
کنترل امیال، به معنای عدم تسلیم شدن در برابر مسائل دنیوی و رفتن به سمت و سوی روحانی است.
ـ ”نیرودها“: Nirodha جلوی امیال را گرفتن،
ـ ”لوکاوداویاپاراسیا“: LokavedavyaParasya مربوط به امیال دنیوی و اخروی روحانی و
ـ ”نیاسا“: Nyaasah تسلیم یا وفق نمودن به آن متعالی است.
کنترل یا متعالی ساختن امیال، مبارزهٔ سرسختانه با آنها نیست. جنگ با امیال ،منجر به قوی شدن و شدت یافتن آنها می‌شود. به آتش امیال و خواسته‌ها هیزم اضافه نکنید و فعالیت‌هایتان را کاهش دهید. درک و فهم را بپرورانید و تشخیص دادن را بیاموزید، دعا کنید و آواز بخوانید. ”جاپا“ Japa تکرار ذکر انجام دهید. به این ترتیب، امیال به‌تدریج مقداری از قدرتشان را از دست می‌دهند.
هنگامی که عشق الهی رشد کند، کنار گذاشتن اعمال خود به خود انجام می‌شود و عابد سرمست از خداوند می‌گردد. او هیچ‌ چیز نمی‌شناسد مگر خدای محبوبش را. ذهنش همواره متوجه پروردگارش است. او قادر به انجام هیچ عمل خلافی نیست. کلیه اعمالی که در تطابق با او می‌باشد، برایش اتفاق می‌افتد. خواسته و آرزو پایان یافته است و هیچ میل بیرونی در او وجود ندارد. فقط خدا را می‌بیند به غیر از او از چیز دیگری سخن نمی‌گوید، به هیچ چیز گوش نمی‌سپارد، میل و آرزوئی ندارد، گاهی اوقات سکوت می‌کند و به آرامی در سکوت می‌نشیند. در این وضعیت چگونه می‌تواند کار کند؟
ـ نیرودها: واژهٔ نیرودها به معنای متداول آن یعنی محدود کردن به کار نمی‌رود.
و
ـ لوکاوداویا پاراسیا ”Parasya Lokavedavya“: در این‌جا منظور کناره‌گیری از فعالیت‌های دنیوی یا وظایف روحانی نیست، بلکه زدودن خودخواهی، خودپسندی، دلبستگی به نتیجه، میل و اشتیاق و غیره می‌باشد. فعالیت‌ها نمی‌توانند توقف یابند، بلکه می‌توانند با تسلیم کامل روح فردی به خداوند، قداست یافته و تقدیم او گردند. در این صورت برای عابد، تفاوت بین اعمال روحانی و دنیوی از بین می‌رود و کاری مقدس است که پیشکش خداوند گردد و اظهار عشق به ساحت او باشد. او انتظار دریافت نتیجهٔ عملش را دارد و با بهره از تمامی لذائذ، نتیجهٔ آن را دریافت می‌کند و لذت او در حد تلاش ثمربخشی است که انجام می‌دهد. او دوباره کارماهای بد و خوب را انجام می‌دهد و بدین ترتیب در چرخهٔ بی‌پایان سامسارا Samsara یا آواگامانا ـ چاکرا Chakra Avagamana گرفتار می‌شود. از این‌روست که بصیرت یافتگان توصیه می‌کنند، باید بدون انتظار از نتیجهٔ عمل، تلاش کرد و آن را عنوان ایشواراپرانا Iswara Prana در راه خداوند وقف نمود تا قلب پاک و خالص شود و بهاکتی توسعه یابد، به همین دلیل در بهاگوادگیتا آمده است ”هرچه انجام می‌دهی، می‌خوری، هدیه می‌دهی، هرچه از روی اراده و اختیار انجام می‌دهی بدان‌گونه باشد که به من تقدیم کنی“. ماهاریشی پاتانجلی Maharishi Patanjeli ”ایشواراپرانیدهانا“ Iswara Pranidhanadeva یک بخش مهم در کریایوگا و نیاما می‌باشد.
خودپرستی و جاه‌طلبی ”واساناها“ Vasana موانعی بر سر راه تسلیم می‌باشند. واساناهای حیله‌گر و پنهان شده در تلاش هستند به سطح ذهن بیایند. اگر سالک مراقب نباشد و ضعف در وایراجیا Vairajia و تمرینات معنوی او وجود داشته باشد، یا با افراد دنیاپرست همنشین باشد، امیالی که سرکوب شده‌اند، با قدرت دو برابر دوباره ظاهر می‌شوند. معمولاً سالک، آگاهانه یا ناآگاهانه، عدماً یا سهواً برای خشنودی خود، بعضی از خواسته‌ها و امیال را مورد توجه قرار می‌دهد. او نمی‌خواهد به‌طور کامل از خواسته‌هایش جدا باشد. به همین دلیل تسلیم بودن او کامل نیست و در نتیجه لطف و رحمت خداوند نازل نمی‌شود. حتی اگر ذره‌ای از امیال و خودپرستی وجود داشته باشد، مانع رحمت الهی می‌گردد.
بدین‌ ترتیب نیاسا به معنای رهائی و نیرودها ”کنترل“ ذهن و دوری گزیدن از نتیجهٔ عمل است.
رها نکردن، خودپرستی، امیال، خودخواهی، مادی‌گرائی، دها ـ آبهیمانا به نفس‌پرستی ختم می‌شوند. اگر نفس‌پرستی نابود شود تسلیم شدن، آسان می‌گردد. حتی اگر کوچک‌ترین ذره‌ای از خودپرستی وجود داشته باشد، خداوند خود را نشان نخواهد داد.
فرهنگ و تغییر و تحول رو به گسترش است. یک عمل خلاقانه از ذهنی مترقی نشأت می‌گیرد تا به کمال نزدیک شود. یک شخص، بدن و ذهن نیست. انسان ساختاری مرکب دارد و ترکیبی از نیروهای جسمانی، انگیزش‌های حیاتی، تنش‌ها و فشارهای عاطفی، آرزوهای معنوی، نیازهای معقول و منطقی است. هرچه هماهنگی در آنها بیشتر باشد انسان احساس راحتی بیشتری می‌کند و هرچه شخص بتواند امیال و خواسته‌هایش را کنار بگذارد و راه معنوی را سیر کند سریع‌تر می‌تواند به معبود برسد.
و در نهایت به آرامش ...
از مجله مؤسسه زندگی الهی
مارچ inez ۲۰۰۶ Divine Life Society mage
منبع : مجله دانش یوگا


همچنین مشاهده کنید