جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا
”لامبورگینی کروکی“
لامبورگینی توانسته با مهارت بسیار زیاد سقف دائمی مدل رویائی خود که مجهز به پیشرانه ۱۲ سیلندر با نیروی تولیدی ۵۷۱ اسببخار است (که این نیرو به چهارچرخ منتقل میشود) را برداشته و آن را تبدیل به یک مدل کروکی نماید.
لامبورگینی مورسیه لگو رودستر که اخیراً به بازارهای جهان معرفی شد در آمریکا با قیمت پایه ۳۲۰ هزاردلار عرضه میشود و در حال حاضر گرانترین لامبورگینی جهان است.
”لوک دانکروولک“ که سمت سرپرستی مرکز طراحی لامبورگینی را عهدهدار است در مورد این اتومبیل اظهار میدارد که در طرح این اتومبیل کاملاً مسائل سنتی لامبورگینی دیده و رعایت شده و طرح کاملاً ایتالیائی است. او در ادامه میافزاید که ما هیچ علاقهای نداشتیم طرح این رودستر از انوع Retro با نگاهی به گذشته باشد، و احیاناً یکی از مدلهای قبلی این کمپانی را در ذهن تداعی کند. بنابراین با اندکی دقت ملاحظه میکنید که طرح، کاملاً خالص و ناب بوده و بهدور از هرگونه قطعات زینتی اضافه است.
”دانکروولک“ اعتراف میکند که بهعنوان طراح مدل مورسیه لگو برای تبدیل آن به یک نمونه کروکی و سقف بازشو دچار مشکلات زیادی شد چرا که بدواً این اتومبیل قرار بود صرفاً با سقف ثابت عرضه شود. خود او میگوید: من علاقه چندانی به طراحی اتومبیلهای کروکی ندارم و حتی تا حدودی با آنها بیگانه هستم و نظرم این است که زمانیکه شما سقف یک اتومبیل را تبدیل به مدل بازشو میکنید، یعنی سقف قابلیت برداشتن را پیدا میکند، حفظ فضا و جذابیت داخل آن کار مشکلی میشود پس میتوان از راهحل زیر بهره جست.
یک اتومبیل کروکی را باید بهنحوی ساخت که در نگاه اول نتوان تشخیص داد که این اتومبیل از نوع کروکی است. برای انجام اینکار میبایست زاویه خمیدگی شیشه بزرگ جلو بهگونهای تغییر پیدا کند که شیشه پائینتر آمده و ارتفاع آن تا سطح زمین کاهش پیدا کند. ستونهای پنجرهها تماماً به رنگ مشکی رنگآمیزی شده که تا محفظه هوارسان موتور که در عقب است ادامه پیدا کند.
شبکه فولادی محافظتی یا RollBar که معمولاً در تمامی اتومبیلها کاملاً عریان هستند در این اتومبیل به هیچعنوان بهچشم نمیخورد و همانند آنست که وجود ندارد. وجود این شبکه فولادی محافظتی در اتومبیلهای سقف کروکی الزامی است چرا که باعث جلوگیری از صدمه دیدن سرنشینان در هنگام معلق زدن میشود.
دو RollBar مورد استفاده در این لامبورگینی از اتومبیل آئودی A۴ گرفته شده و در شرایط خاص فعال شده و از جای خود خارج میشوند. اما ببینیم سقف کروکی این اتومبیل چیست؟
این سقف قابلیت تاشو داشته و سازه آن از لولههای فلزی و برزنت بوده و بسیاری آن را تا حدودی مضحک میدانند بهطوریکه حتی لامبورگینی امیدوار بود که هیچگاه موقعیت آن پیش نیاید که آن را تولید کند. کمپانی در مورد این مدل رودستر گفته زمانیکه سقف پارچهای آن بسته است هیچگاه سرعت آن را از ۱۶۰ کیلومتر در ساعت بالاتر نبرید چرا که ممکن است سقف پارچهای کنده شده و به پرواز درآید. البته این بدان معنا نیست که سقف پارچهای در سرعتهای پائین از استحکام خوبی برخوردار است چون فضاهای خالی در اطراف پنجرههای کناری به میزان زیادی وجود دارد. شاسی در مدل رودستر تقویت شده که بخشی از آن به راحتی قابل رؤیت است. شاسی استاندارد این رودستر از جنس فولاد و به شکل شبکه عنکبوتی است که به قسمت بالای موتور پیچ شده است. البته در صورت درخواست و پرداخت بهای اضافهتری معادل ۴۲۵۰ دلار میتوانید برای آن شاسی از جنس الیاف کربن سفارش دهید.
در پوشش موتور ۱۲ سیلندر V شکل، همانند مدلهای میورای قدیمی دارای لولا در پشت است و بنابراین روبه عقب باز میشود. سایر تغییراتی که در مورسیه لگوی رودستر به انجام رسیده عبارتند از فضای داخلی کاملاً قرینه که دو طرف آن را پوشش چرم طبیعی فرا گرفته، دیسکهای ترمز در جلو و عقب بزرگتر شده و بر روی هر یک از دیسکهای جلو هشت پیستون ترمز جای گرفتهاند و بالاخره لولههای اگزوز کاملاً جدید.
سایر تغییرات صورت گرفته در آن چندان قابل مطرح کردن نیست.
تجربه رانندگی با آن واقعاً فراموش نشدنی است چون فقط برای اطلاع بد نیست بدانید که برای رسیدن به سرعت ۹۶ کیلومتر بدون در نظر گرفتن آنکه چه دندهای از گیربکس درگیر خواهد بود، زمانی کمتر از ۴ ثانیه نیاز است. گیربکس آن ۶ سرعته و بهصورت دستی بوده که نحوه تعویض دندهها بهگونهای باورنکردنی سبک و راحت است ولی در عین حال سیستم گیربکس E-GEAR با دههزار دلار اضافه قیمت برای آن پیشبینی شده که فاقد کلاچ است و بسیاری از مشتریان این سیستم را ترجیح داده و انتخاب میکنند.
میزان چسبندگی اتومبیل به سطح مسیر حرکت فوقالعاده خوب است و بهندرت دچار انحراف میشود و در مورد این اتومبیل فقط یک شکایت عمده وجود دارد و آن این است که شیشه بلند جلو بهنظر میرسد که بسیار پائین است. بهطوریکه بعضاً اتفاق افتاده که در حین حرکت چند خردهسنگ از زیر تایرها جدا شده و با پیشانی راننده برخورد کرده است بنابراین توصیه میشود که افراد قدبلندی که قصد خریداری این لامبورگینی را دارند در هنگام رانندگی و یا حرکت با آن بهعنوان سرنشین یک کلاه بر سر بگذارند.
کمپانی لامبورگینی انتظار دارد که در سال ۲۰۰۵ تعداد ۴۰۰ دستگاه مدل مورسیه لگو را که نیمی از آنها کروکی و رودستر هستند تولید کند.
قیمت پایه ۳۱۹۲۵۰ دلار
قیمت با تجهیزات کامل ۳۳۲۸۷۵ دلار
موتور ۱۲ سلیندر V شکل با زاویه ۶۰ درجه تماماً آلومینیمی و دارای چهار سوپاپ در هر سیلندر و دو میل سوپاپ در بالا
حجم دقیق موتور ۶۱۹۲ سیسی
حداکثر نیروی تولیدی اسببخار دور در دقیقه ۵۷۱/۷۵۰۰ حداکثر نیروی تورک ۴۸۰ پاوند
گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۶ سرعت بدون کلاچ
وزن خالص ۱۶۸۱ کیلوگرم
شتاب از صفر تا ۹۶ کیلومتر ۶/۳ (ثانیه)
برگردان و نوشته: مهندس کیوان بنیهاشمی
منبع : مجله ماشین
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران انتخابات احمد وحیدی حسن روحانی حجاب پاکستان مجلس شورای اسلامی دولت دولت سیزدهم رهبر انقلاب نیکا شاکرمی مجلس
سیل هواشناسی تهران آتش سوزی یسنا شهرداری تهران قوه قضاییه پلیس روز معلم معلم آموزش و پرورش فضای مجازی
قیمت خودرو سهام عدالت قیمت طلا سازمان هواشناسی مالیات طلا بازار خودرو قیمت دلار خودرو حقوق بازنشستگان بانک مرکزی ایران خودرو
مهران غفوریان موسیقی تلویزیون سریال عمو پورنگ ساواک سینمای ایران نمایشگاه کتاب مهران مدیری مسعود اسکویی سینما عفاف و حجاب
رژیم صهیونیستی اسرائیل فلسطین غزه آمریکا جنگ غزه روسیه ترکیه حماس نوار غزه انگلیس اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران تراکتور رئال مادرید
هوش مصنوعی فناوری اپل گوگل ناسا مدیران خودرو تلفن همراه
طب سنتی خواب فشار خون کبد چرب