پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


دلخوشی این هفته


دلخوشی این هفته
● می‌خریم، پس هستیم؟
وقتی می‌روی داخل اتاقش خیلی باید مواظب باشی و شمرده قدم برداری.
یك لحظه غافل شوی و بی‌دقت حركت كنی حتماً دست یا پایت به چیزی می‌خورد و دسته‌گل به آب می‌دهی. تازه باید دست و پا چلفتی بودن را هم یدك بشی. اما تقصیر تو نبود. اتاق دوستت آنقدر شلوغ و پلوغ و پر از خرت و پرت‌های كم‌مصرف (نمی‌گویم بی‌مصرف) است كه هر كاریش بكنی و هرچقدر هم كه حواست جمع باشد بالاخره یك اتفاقی می‌افتد. اوضاع همین شكلی است. دوستت یك بازارگرد حرفه‌ای و باسابقه است كه هیچ جنس جدید از زیردستش در نمی‌رود و دلش به همین‌ها خوشه.
این عشق خرید بودن شامل هر چیزی می‌شود. از لباس و كفش بگیر تا لوازم تزئینی و... خب معلوم است كه برای خرید و داشتن هر چیز جدیدی شما باید جیبی پر از پول داشته باشید. جیبی كه به صورت منظم و كافی توسط پدر و مادر شارژ شده تا مبادا فرزند عزیز دچار استرس شود. این افراد علاقه‌مند به shopping كلی برای خودشان جورواجورند و دسته‌های مختلفی دارند. البته همگی در دو مورد مشتركند. اولی را كه خواندید، دومی هم بدسلیقگی است.
اگر جزو این دسته هستید مطمئنم از اینجا به بعد را ادامه نمی‌دهید اما اگر نیستید خب ادامه‌اش را بخوانید. مثل همه جا باز هم پولتان تعیین می‌كند كه چه‌كاره هستید و كجا می‌توانید خرید كنید و ملاك‌هایی مثل سلیقه و نیاز به خرید به درد لای جرز دیوار هم نمی‌خورند. مجتمع‌های تجاری بزرگ و معروف شمال شهر و مغازه‌های لوكس آنها، پاتوق اهل فن خرید است. آنها با جملاتی مثل «در هنگام خرید دقت نمایید» كاملاً بیگانه هستند و نمی‌دانند «جنس فروخته شده پس گرفته نمی‌شود» یعنی چه؟ اگر از چیزی كه خریده‌اند ناراضی باشند عمراً آن را پس بدهند این كار یك جور بی‌كلاسی شدید محسوب می‌شود.
كالای مورد پسند قرار نگرفته به گوشه‌ای پرت می‌شود و مشابه دلخواه خیلی زود جاش را می‌گیره. باورش برایتان سخت است؟ من هم باورم نمی‌شد! خرید آنها معمولاً با جملاتی مثل «چقدر باحاله» یا «فلانی از این خریده، خیلی قشنگه» شروع می‌شود دو، سه دقیقه هم بیشتر طول نمی‌كشد. مگر اینكه جنس‌های گوگول بیشتری پیدا شوند و ادامه ماجرا. فروشنده‌ها هم كه مشتریان را خیلی خوب می‌شناسند كمی لطف می‌كنند و حسابی از خجالتشان در می‌آیند!
بعد از خرید تازه مساله اصلی آغاز می‌شود. آن هم پز دادن است كه مراحل خودش را دارد. اگر وسیله خریداری شده تزئینی باشد باید آن را در بهترین جای سالن پذیرایی قرار داد تا از چشم هیچ كدام از مهمان‌ها دور نماند. درباره این مورد اگر مشكلی داشتید و سوالی برایتان پیش آمد می‌توانید با خانم‌ها (متخصصان این كار) صحبت كنید و راهنمایی‌های لازم را دریافت كنید. همچنین باید روش‌های جلب توجه نمودن را هم به خوبی یاد گرفت. در كنار اینها آماده باشید كه با كوچك‌ترین سوال اطلاعاتی درباره خریدتان، قیمت، محلی كه از آنجا خرید كرده‌اید و... را مسلسل‌وار بگویید اگر هم با طرف مقابل مشكل دارید و می‌خواهید ضایع‌اش كنید «ارزان‌تر هم داشت» گزینه مناسبی است.
اما اگر وسیله‌ای كه خریده‌اید را نمی‌شود در جایی تابلو كه همه ببینند گذاشت اصلاً نگران نشوید چون كاری ندارد خودتان بحث را شروع و با آب و تاب فراوان تعریف كنید. خلاصه اگر اهل خرید هستید و عاشق چیزهای جدید و لوازمتان تند و تند به روز می‌شود غصه نخورید. خریدهایتان دیر یا زود دیده می‌شوند و با خیال راحت می‌توانید پز بدهید.
اینهایی كه گفتیم فقط چند ویژگی عشق خریدها و پاساژگردهاست. ویژگی‌هایی كه كم و بیش بین همه آنها مشابه است و از آن پیروی می‌كنند. ویژگی‌هایی كه مثل انواع عشق خریدها متنوع است لابد یك چیزهای از دستمان در رفته، فعلاً اینها را داشته باشید.
منبع : روزنامه تهران امروز