شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا
تکنولوژی دیجیتال سینما را تغییر میدهد
در فیلم ترانسفورمرها، فیلمی جنجالی که روی پرده رفت، صحنهای هست كه در آن یك گوشی تلفنهمراه به یك رباط آدمكش تبدیل میشود.
این فیلم با شیوه حیرتانگیز و پر سروصدایش تفكری است درباره خطر به وجود آمده توسط تكنولوژی پیشرفته. بنابراین به نظر میرسید كه یك سیستم جدید برای نمایش اولیه فیلم در لسآنجلس قابل اطمینان نباشد. در اتاقك پروژكتور دو دستگاه قرار داده شده بود. یك دستگاه دیجیتال كه در عمل عالی كار كرد و یك دستگاه پلاستیكی قدیمی كه در دسترس قرار داده شده بود تا اگر تكنولوژی پیشرفتهتر سركش شد، از آن استفاده شود.
با وجود چنین ترسی، به سرعت تعداد فزایندهای از سینماها دیجیتالی میشوند. بیش از ۳۰۰۰ سینمای آمریكای شمالی دیجیتال شدهاند، تقریبا دوسوم از آنها در سال گذشته دیجیتال شدند. برخی فیلمها و آگهیها را از طریق ماهواره دانلود كردند و برخی فیلمها را روی هارد درایو ضبط كردهاند (كه بسیار كوچكتر، سبكتر و ارزانتر از حلقههای بزرگ فیلم هستند). بزرگترین زنجیره سینمایی آمریكا كه از این جریان عقب مانده است تبدیل سینماهایش را به سینمای دیجیتال سال آینده آغاز خواهد كرد و اروپا كه حتی عقبتر هم هست باید در نتیجه معامله اعلام شده این ماه با دو استودیوی هالیوود این عقبماندگی را جبران كند.
یك دلیل رشد این است كه دو سال پیش استودیوها با استانداردهای تكنیكی پروژكتورهای دیجیتالی موافقت كردند. دلیل دیگر اینكه مدل تجاری اطمینانبخشی ایجاد شد.
به وسیله هزینه كم چاپ تصاویر مجازی استودیوها به دلیل آنكه مجبور نیستند حلقههای سنگین فیلم را جابهجا و یا چاپ كنند میتوانند پول بیشتری صرفهجویی كنند این پول پسانداز شده میتواند مانند یارانهای در پرداخت هزینه نصب پروژكتورهای دیجیتال عمل كند. ولی علت اصلی اینكه سینماها به طور فزاینده دیجیتال میشوند این است كه حاشیه سودی برای آنها باقی نمیمانده است.
در نتیجه رونق ساختمانسازی در چند سال گذشته تعداد زیادی سینما ساخته شد. اكنون آمریكا حدود ۴۰۰۰۰ سالن سینما دارد كه یك سوم بیشتر از میزان یك دهه قبل است. سال گذشته به طور میانگین روزانه ۵۰ نفر سینما رفتند و اكثر آنها نیز جمعهشبها و شنبهشبها سینما رفتند. بقیه مواقع برخی از صندلیهای باارزشترین دارایی جهان تقریبا خالی بودند.
مشكل سینما برعكس مشكلی است كه گالریهای هنری، تئاترها و سالنهای اپرا با آن روبهرو هستند. این تشكیلات هنری تمایل دارند مشتریان خاص و كم داشته باشند و همواره تلاش میكنند مراجعه آنها را اغلب با پیشنهاد تخفیف و جمعهشبها و شنبهشبها تا دیروقت باز بودن، افزایش دهند. اما سینماها هماكنون هم مراجعه بسیار و شلوغی آخر هفته را دارند. بنابراین برای دست یافتن به مشتری بیشتر باید افراد با سلیقههای خاصتر را برای آمدن به سینما ترغیب كنند.
تكنولوژی دیجیتال این كار را آسانتر میكند زیرا امكان پخش و نمایش تصاویر زنده و با وضوح بالا را فراهم میكند. فصل گذشته مترو پولیتن اپرا هاوس نیویورك شش اجرای زنده را برای تماشاگران سینما پخش كرد. این برنامه موفقیت غیرمنتظرهای به دست آورد. ۳۲۴۰۰۰مشتری را جذب كرد كه هر كدام از آنها بیش از دو برابر قیمت بلیت معمولی فیلم را پرداخت كردند. مجله تجاری و رایتی پیشبینی كرد فیلم «آرایشگر سویل» ممكن است جزو ۲۰ فیلم پرفروش هفته باشد كه برای این فیلم كه در كمتر از ۳۰۰سینما به نمایش درآمده است آمار بدی نیست.
موفقیتی بیش از این انتظار میرود و آقای بادمایو از اكس آیتی بزرگترین شركت سینمای دیجیتال آمریكا عقیده دارد موسیقی فقط یك شروع است. او تصور میكند مردم سخنرانیها را نیز در سینما تماشا خواهند كرد. به گفته آقای مایو تلویزیون كابلی كار بسیار متفاوتی را انجام میدهد. كلید موفقیت آن این است كه مردم میدانند برای ارضای سلیقه خاص خود كجا باید بروند آنها اگر بدانند سینمای چند ساله معلم آنها چیزی فراتر از پرواز سوپرقهرمانها و خانوادههای مشكلدار نشان میدهد، آن صندلیهای خالی هم پر خواهند شد.
تكنولوژی دیجیتال مشتریهایی را جلب كرده است كه رگ حیاتی برای فیلمسازان مستقل محسوب میشود. فیلمسازان مستقل در تلاش برای جلب توجه در تابستانهایی هستند كه مثل تابستان امسال تعداد فیلمها بسیار زیاد است. از آنجایی كه هزینه پخش دیجیتال تقریبا صفر است این تصور به وجود میآید كه سینماها باید در مورد محصولات ناشناختهتر خطر كنند. اما امیر مالین از شركت توآلیا كپیتال، شركت سرمایهگذاری تخصصی فیلم، در این مورد تردید دارد. او تصور میكند تكنولوژی دیجیتال به احتمال زیاد تعداد فیلمهای جنجالی را افزایش میدهد.
ممكن است حق با او باشد اگر یك دسته بزرگ از نوجوانان برای تماشای فیلم سیمپسونها در شب تعطیلی آخر هفته به یك سینمای قدیمی بروند آن سینما برای نمایش از حلقه این فیلم استفاده خواهد كرد و نیاز به دو پروژكتور در كنار هم خواهد داشت اما از سوی دیگر یك سینمای دیجیتال امكان نمایش فیلم را براساس زمان دلخواه خواهد داشت. شاید بزرگترین برتری تكنولوژی دیجیتال این است كه یك فیلم پرطرفدار هرگز نیازی به فروش همه بلیتهایش در گیشه ندارد.
مترجم: رفیعه هراتی
منبع: اكونومیست
منبع: اكونومیست
منبع : روزنامه دنیای اقتصاد
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران مجلس جمهوری اسلامی ایران حجاب دولت رئیسی رئیس جمهور گشت ارشاد دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی توماج صالحی پاکستان
تهران قتل سیل کنکور هواشناسی شهرداری تهران سلامت وزارت بهداشت سازمان سنجش پلیس زنان اصفهان
قیمت دلار قیمت طلا خودرو دلار قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی سایپا مسکن ارز ایران خودرو تورم
فضای مجازی کیومرث پوراحمد پایتخت تلویزیون سینمای ایران سریال پایتخت سریال ترانه علیدوستی رهبر انقلاب سینما موسیقی مهران مدیری
کنکور ۱۴۰۳ عبدالرسول پورعباس
اسرائیل آمریکا رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال جام حذفی آلومینیوم اراک فوتسال بازی تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس بارسلونا لیگ برتر انگلیس
هوش مصنوعی سامسونگ فناوری ناسا اپل بنیاد ملی نخبگان ربات مریخ
سازمان غذا و دارو کاهش وزن مالاریا آلزایمر زوال عقل