پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


وضعیت ارتباطات سیار کشور


وضعیت ارتباطات سیار کشور
در این گزارش تلاش کرده ام تا تاریخچه، وضعیت، مشخصات، گستره پوشش، تعداد مشترکین، کیفیت، خدمات ارزش افزوده و حتی تعرفه شبکه های ارتباط سیاری نظیر شبکه تلفن همراه دولتی، شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل تالیا، شبکه تلفن همراه اعتباری مستقل اصفهان، شبکه تلفن همراه مستقل کیش، شبکه تلفن همراه ایرانسل، تلفن بیسیم WLL و عادی، شبکه اینترنت بیسیم، تلفن همراه ماهواره ای و بیسیم باند شهروندی را بررسی کنم.
● شبکه تلفن همراه دولتی کشور:
درست ۱۲ سال پیش بود که برای اولین بار در خیابانهای تهران مردمانی را دیدیم که گوشی های زمخت و بزرگ نوکیا ۱۶۱۱ ، نوکیا ۲۱۱۰ را با فخر فروشی از دست و کمرشان آویزان کرده بودند یا با زاویه خاصی آن را به گوش خود چسبانده و مشغول فریاد کشیدن بودند !
شبکه تلفن همراه دولتی کشور بوسیله شرکت مخابرات ایران در مردادماه سال ۱۳۷۳ و با نصب و راه اندازی ۱۷۶ سلول فرستند و گیرنده در قالب ۲۴ ایستگاه BTS برای تنها ۹ هزار و ۲۰۰ شهروند تهرانی و مبتنی بر فناوری نسل دوم شبکه های سلولی (GSM) در باند فرکانس ۹۰۰مگاهرتز درست با ۱۰ سال تاخیر از کشورهای دیگر درتهران راه اندازی شد.
در آن زمان مدیران و مشاوران سید محمد غرضی -وزیر وقت پست و تلگراف و تلفن- فکر نمیکردند قیمت سیم کارت ۵۰۰هزارتومانی ای که با یک گوشی ۱۸۰ تا ۲۴۰ هزارتومانی اجباری به متقاضیان تحویل میدهند در بازار آزاد به ۲میلیون و چهارصدهزار تومان برسد! این قیمت نجومی نشان دهنده بازار پرعطش و نوپایی بود که حالا ما دیگر آن را به نام "بازار موبایل" میشناسیم،بازاری که مثل باقی بازارهای سنتی ایران برای خود "آداب و رسوم" و "فرهنگ" و حتی "مافیا" و "جنجال های گاه و بیگاه" دارد.
▪ گستره:اداره ارتباطات سیار که امروز دیگر "شرکت ارتباطات سیار" نامیده میشود بعد از تهران و در پاییز ۱۳۷۴ شهرهای تبریز، مشهد، اهواز، اصفهان و شیراز زیر پوشش شبکه تلفن سیار خود قرار داد. سال بعد نیز ۲۸ شهر دیگر به شهرهای تحت پوشش این شبکه اضافه شد. تا جایی امروزه و بوسیله ۶۶۸۰ ایستگاه آنتن BTS، تعداد ۲۱۰ مرکز BSC و ۶۰ مرکز MSC مجموعا ۱۰۱۶ شهر و روستا و ۲۷۳۰۰ کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.
همچنین تا لحظه تنظیم این گزارش امکان استفاده از سیم کارت های شبکه دولتی تلفن همراه کشور در ۹۱ اپراتور از ۵۳ کشور مختلف جهان با استفاده از سرویس رومینگ بین الملل ممکن است.
باید جالب باشد که بدانید شهر تهران بعنوان پرترافیک ترین و پیچیده ترین سگمنت این شبکه ۱۵۴۷ سایت BTS از این ۶۶۸۰ ایستگاه آنتن BTS را به خود اختصاص داده است.
▪ تعداد مشترکان:شبکه دولتی تلفن همراه شرکت ارتباطات سیار که با نام اختصاری MCI خوانده میشود تا زمان تهیه این گزارش دقیقا هشت میلیون و پانصد و سی و چهار هزار و دویست و نود و یک سیم کارت به متقاضیان خود تحویل داده است که از این تعداد بیش از ۷میلیون و ۶۰۰هزار مشترک فعال دارد.
استان تهران با ۳میلیون و ۴۸۹هزار و ۹۷۹ سیم کارت عرضه شده و بیش از ۲میلیون هشتصدهزار مشترک فعال بیشترین تعداد مشترک و درعین حال پر اختلال ترین بخش این شبکه را تشکیل میدهد.
▪ کیفیت:وضعیت و کیفیت شبکه تلفن همراه را بوسیله شاخصه های مختلفی در غالب KPI میسنجند که برخی از آنها بسیار تخصصی میباشند به همین دلیل از آن میان و بوسیله چهار شاخصه ای که در ذیل به آنها اشاره خواهم کرد وضعیت شبکه دولتی تلفن همراه در کلان شهر تهران -بعنوان پیچیده ترین و حساسیت برانگیزترین سگمنت شبکه- بررسی میکنیم:
▪ Call Setup Success Rate:میزان موفقیت درخواست مکالمات در شبکه MCI بطور میانگین ۹۴ و ۲۷صدم درصد است در حالی که میزان استاندارد این شاخصه باید عددی بین ۹۵ تا ۹۸ درصد باشد.
لازم به ذکر است که متاسفانه این میزان در بدترین شرایط حتی به ۸۱ درصد هم میرسد.
▪ Answer Seiture Ratio: درصد موفقیت پاسخ به مکالمات درخواستی در این شبکه بطور متوسط ۴۵درصد میباشد که با توجه به نرخ استاندارد جهانی آمار قابل قبولی نیست.
▪ Answer Bid Ratio: درصد پاسخ به درخواست ها در شبکه MCI حدود ۴۰درصد میباشد.
▪ Handover Success Rate:میزان موفقیت در جابجایی و دست به دستی مشترکان میان سلول های شبکه بطور میانگین ۸۶ و ۲۸صدم درصد است که با وضعیت نورمال که بین ۹۵ تا ۹۸ درصد است فاصله نسبتا زیادی دارد. ضمن آنکه این میزان در بدترین وضعیت به ۸۴ درصد هم میرسد.
▪ Call Droped rate:طبق ادعای شرکت ارتباطات سیار میزان قطع مکالمات در حال انجام در شبکه چیزی در حدود یک و هفتاد و پنج صدم درصد است.
شایان ذکر است که میزان استاندارد این شاخصه چیزی بین یک و نیم تا دو درصد است در حالی که این نرخ در بدترین وضعیت شبکه به ۲ و چهارصدم درصد هم میرسد.
▪ پیمانکاران عمومی کلید بدست:در مناقصه سال ۸۳ شرکت مخابرات،سه شرکت همیشه برنده خارجی در مناقصات MCI برنده مناقصه پیمانکاران عمومی (GC) شرکت ارتباطات سیار شدند: زیمنس تحت عنوان شرکت بهین ارتباط مهر نصب هزار و ۸۴۳، نوکیا تحت عنوان پارس ایراتل هزار و ۹۳۸ و اریکسون با نام شرکت سیستم و خدمات اریکسون نصب و راه اندازی ۹۰۰ آنتن BTS در سطح کشور را متعهد شده بود که طبق اطلاعات واصله این سه شرکت به ترتیب موفق به تملیک تنها ۲هزار و ۳۰۰ محل و نصب تنها ۱۷۶ ، ۲۶۵ و ۱۲۹ آنتن شده اند که از میان این ۵۷۰ آنتن BTS نصب شده در تست QA کارشناسان شرکت ارتباطات سیار تاکنون تنها به نصب ۶۴ آنتن تاییدیه داده شده است.
طبق قرارداد اجرایی این GCهای بدقول جریمه خواهند شد. اما این بدقولی به نوعی باعث عقب ماندگی و بدقولی شرکت ارتباطات سیار در واگذاری نزدیک به ۸میلیون سیم کارت ثبت نامی این دوره خواهد شد. تا جایی که دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- در این زمینه گفت "اگر GCها مطابق زمان بندی تعهدات خود را انجام می‌‏دادند ، ظرف سه ماه کل ۸ میلیون سیم کارت ثبت نامی را واگذار می‌‏کردیم"!
▪ مشاوران:واگذاری مشاوره اصلاح و توسعه شبکه تلفن همراه کشور به شرکت انگلیسی ایرکام با هزینه‌ای معادل ۱۷ میلیون دلار، آنچنان مورد انتقاد قرار گرفت که حتی مدیران جدید وزارت ICT نیز آن را تقبیح کردند ولی هم‌اکنون شرکت آلمانی T-System جایگزین ایرکام شده است و بار دیگر تمامی اطلاعاتِ شبکه تلفن همراه کشور در اختیار یک شرکت خارجی قرار داده شده است.از طرف دیگر هم شرکت فرانسوی سوفلکوم مشاوره‌ای بهینه‌سازی شبکه تلفن همراه تهران را برعهده گرفته است.
از نتیجه و اثر مشاوره ایرکام گزارش قابل قبولی دردست نیست. دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- مشکل اصلی شبکه تهران را در اختلال ۷۰۰سگمنت رادیوی شبکه میداند که در میان چهل و چند بند پیشنهادی ایرکام پنهان شده بود که طی ماههای آینده با قرنطینه کردن این BTSها به مرور این اختلالات و همپوشانی های نابجا برطرف خواهد شد.
▪ خدمات ارزش افزوده:سرویس ارسال و دریافت پیام های کوتاه (SMS) از زمستان سال ۸۱ به صورت محدود به متقاضیان عرضه شد تا آنکه در نوروز ۸۴ و با افزایش تعداد و ظرفیت مراکز SMS Center امکان استفاده از این سرویس برای کلیه مشترکین فراهم شد. در حال حاضر چهار مرکز کوته پیام (SMS Center) شرکت ارتباطات سیار در شهرهای تهران، مشهد و شیراز با مجموع ظرفیتی معادل هشت و نیم میلیون مشترک راه اندازی و زیر بار هستند. دو مرکز SMS در شهرهای ارومیه و شهرکرد هم با مجموع ظرفیتی در حدود چهار و نیم میلیون مشترک آخرین مراحل راه اندازی و تست خود را میگذرانند.
همچنین طی مناقصه ای که نتایجش در تابستان سال گذشته اعلام شد سه شرکت رهیاب، مرکز گسترش فناوری اطلاعات (مگفا) متعلق به سازمان گسترش و نوسازی صنایع وزارت صنایع و آتیه داده پرداز با تعهد ارسال ماهانه حداقل ۵میلیون SMS بعنوان عرضه کننده خدمات ارزش افزوده مبتنی بر SMS با استفاده از لینک SMPP به مرکز SMS شرکت ارتباطات سیار معرفی شدند که تا به امروز جز ارسال پیام های تبلیغاتی کار چندانی نکرده اند.
بر عکس SMS از سرویس صندوق پست صوتی (VMS) استقبال چندانی از سوی مشترکین بعمل نیامد. بطوری که MCI تاکنون موفق به جذب تنها ۲۱۹هزار و ۸۰۸ مشترک شده است.
از طرفی طبق اطلاعات رسیده به خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) تجهیزات شبکه هوشمند (IN) شبکه تلفن همراه کشور در حال نصب و آزمایش است و تا آخر خردادماه تحویل میشود. شبکه GPRS بر روی شبکه تلفن همراه دولتی کشور در حال نصب و تست های اولیه است که به راه اندازی این دو شبکه طی ماههای آینده خدمات ارزش افزوده مختلف و کاربردی بسیاری به مشترکان قابل عرضه خواهد شد.
▪ دورنما:اختلالات شبکه تلفن همراه دولتی کشور بر کسی پوشیده نیست و نزدیک به ۱۲ سال است که مردم به این اختلالات و نارسایی ها کم و بیش عادت کرده اند. همانطوری که به وعده های گاه و بیگاه و عمل نشده مسئولین پیشین در اصلاح این اختلالات عادت کرده اند.
MCI درحال حاضر دقیقا ۸میلیون و ۵۳۴هزار و ۲۹۱ مشترک دارد و از نظر تعداد و گستره پوشش بزرگترین شبکه ارتباطی سیار کشور میباشد.
شرکت ارتباطات سیار در بهمن ماه گذشته از هفت میلیون و نهصد هزار متقاضی جدید ثبت نام کرد و متعهد شده است که حداکثر تا خردادماه سال آینده کل این سیم کارت ها را واگذار کند و از این بابت آزمون سخت و پیچیده ای را در پیش روی خود دارد که با کم کاری انجام گرفته از سوی پیمانکاران عمومی (GC) برای توسعه شبکه از طریق نصب و راه اندازی ۴ هزار و ۶۸۱ آنتن BTS و عمل به وعده بهبود وضعیت کیفی شبکه مشکلات و استرس های مدیرانش دوچندان خواهد شد.
از سوی دیگر با نصب و راه اندازی شبکه هوشمند (IN) بر روی شبکه MCI امکان واگذاری سرویس های پیشتاز و ارزش افزوده جدیدی به مشترکین ممکن میشود. یکی از ویژگیهای شبکه IN امکان عرضه سیم کارت های پیش پرداخته میباشد که بر اساس طرحهای که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تهیه شده و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال شده تا پس از تایید به شورای عالی اقتصاد عرضه شود احتمالا تا پایان سال جاری عرضه شود. از طرفی دیگر امکان استفاده از شبکه GPRS هم برای بخشی از مشترکان ظرف ماههای آینده ممکن میشود و به این ترتیب امکان تبادل پرسرعت دیتا، پیامهای چندرسانه ای (MMS)، صوت، تصویر، ویدئو و انیمیشن و اتصال به اینترنت بعنوان یک سرویس ارزش افزوده پیشتاز برای بخشی از مشترکان ممکن میشود.
شبکه تلفن همراه دولتی کشور مبتنی بر تکنولوژی نسل دوم تلفن سلولی (GSM) میباشد و با استفاده از محصولات نوکیا، اریکسون و زیمنس درحال حاضر تنها در باند فرکانسی ۹۰۰مگاهرتزی سرویس دهی میکند اما به زودی با راه اندازی شبکه GPRS به نسل ۲/۵ ارتقا پیدا میکند و تجهیزات لازم برای سرویس دهی در باند فرکانسی ۱۸۰۰مگاهرتزی هم در حال نصب و راه اندازی میباشد.
هزینه ثبت نام سیم کارت های شبکه تلفن همراه دولتی کشور ۳۶۰هزار تومان میباشد.
پیش شماره های شبکه تلفن همراه اعتباری کشور طی عملیات تغییر نامبرینگ ملی (کاری که از روز اول باید میشد!) به ۸ منطقه تقسیم شد که از ۰۹۱۱ تا ۰۹۱۸ میباشد.
● شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا:
شرکت تعاونی مجتمع صنعتی رفسنجان در فروردین ماه سال ۸۲ بعنوان برنده مناقصه انتخاب پیمانکار شبکه سراسر تلفن همراه اعتباری کشور معرفی شد. قرارداد رسمی این پروژه بعد از جنجالها و ابهامات مختلف در تاریخ ۲۸ بهمن ماه همان سال میان مجتمع صنعتی رفسنجان و شرکت مخابرات ایران (TCI) امضا شد و پیمانکار متعهد شد تا دوسال بعد یعنی ۲۸ بهمن ۱۳۸۴ دو میلیون سیم کارت پیش پرداخته تلفن همراه در ۲۸ مرکز استان کشور توزیع کند. بیش از سه ماه از پایان زمان مورد تعهد تالیا میگذرد و این شبکه در تهران کمتر از ۴۷۵هزار سیم کارت توزیع کرده و تازه دور دوم واگذاری سیم کارت به متقاضیان باقی مانده از ثبت نام مرحله قبل در تهران را با نظارت شدید و محتاطانه شرکت مخابرات ایران آغاز کرده و اعلام کرده که از ۱۶خردادماه تصمیم دارد در چند مرکز استان از متقاضیان ثبت نام کند.
▪ وضعیت:طبق اعلام شرکت مخابرات ایران تالیا تا پایان سال ۸۴ دقیقا ۴۲۶ هزار و ۹۸۳ مشترک فعال داشته که بوسیله ۳۶۶ ایستگاه آنتن BTS، دو مرکز MSC و چهار مرکز BSC به مشترکان خود در تهران سرویس میدهد و تاکنون موفق به راه اندازی تنها ۱۲۹ آنتن BTS ، ۵مرکز BSC و یک مرکز MSC در شهرستانها شده است.
▪ کیفیت:به منظور سنجش میزان کیفیت و وضعیت خدمات شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا در دوره های زمانی مختلف کیفیت خدمات بر اساس شاخصه های KPI توسط تیم های بازرسی شرکت مخابرات ایران اندازه گیری و با موارد مورد تعهد در سند SLA و KPI تطابق و در صورت ضعف موارد برای رفع به پیمانکار اعلام میشود.
به گفته سید احمد علمایی –مدیر کل دفتر مشارکت های غیر دولتی شرکت مخابرات ایران- در آغاز دور اول واگذاری سیم کارت های تالیا زمانی که تعداد مشترکان به عدد ۱۰۰هزار رسید کیفیت شبکه به شدت افت نمود. تا جایی که روی شبکه تلفن همراه دولتی کشور را سفید کرد. این درحالی بود که طبق اعلام مجری شبکه تالیا این شبکه در تهران برای سرویس دهی به نزدیک به دومیلیون مشترک طراحی شده است.
توسعه شبکه در مراکز استانها هم با کندی پیش میرود و تعداد اندکی از سایت های BTS در این شهر ها تاییدیه کارشناسان ناظر شرکت مخابرات ایران را دریافت نموده اند.
▪ تعرفه:بهای پاکت سیم کارت تالیا ۰۰۰/۴۵۲ ریال ، شامل موارد ذیل می باشد:
ـ ۰۰۰/۲۴۰ ریال قیمت سیم کارت تالیا (۰۰۰/۲۰۰ ریال بعلاوه ۲۰% مالیات و عوارض )
ـ ۰۰۰/۲۱۲ ریال بهای اعتبار اولیه (۰۰۰/۲۰۰ ریال اعتبار مکالمه بعلاوه ۶% مالیات و عوارض)
نرخ تعرفه مکالمه شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا به صورت زیر است:
ـ همراه به همراه : نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ تعداد: ???ریال ، پالس در یک دقیقه: ۱۰
ـ همراه به ثابت و بالعکس: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ :۶۷۰ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه :۱۰
ـ همراه به همراه: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح: ۶/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸
ـ همراه به ثابت و بالعکس: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح : ۶/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸
ـ تلفن بین شهری: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۸ صبح تا ۲۱: ۱۱۱۷
ـ تلفن بین شهری: نرخ یک دقیقه مکالمه از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح و روزهای تعطیل: ۸۰۴ ریال
ـ خدمات ویژه:سرویس های ویژه انتظار مکالمه (Call Waiting)، نمایشگر (Caller Line Identification)، انتقال مکالمه دریافتی به شخص دیگر(Call Diverting)، پیغام صوتی (VMS) و پیغام کوتاه(SMS) فهرست خدمات ویژه ارائه شده به مشترکان تالیا را تشکیل میدهد.
از طرفی دیگر بر اساس تعهد مجری، تالیا تا واگذاری ۲میلیون سیم کارت مورد تعهد خود باید امکان استفاده از خدمات مبتنی بر شبکه GPRS را برای دستکم ۵درصد مشترکینش مهیا سازد.
▪ دورنما:توسعه کند شبکه تالیا در عمل به تعهدات، به همراه تاخیرهای طولانی، دیر یا زود و طبق قرارداد مجازات جریمه را برای مجری این شبکه به ارمغان خواهد آورد که طبق اظهارات دکتر علمایی –مجری شبکه تالیا در شرکت مخابرات ایران- و دکتر وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در حال بررسی و هماهنگی به منظور اخذ تصمیم نهایی است. ضمن اینکه پس از بررسی دقیق و اعلام نتیجه از سوی رگولاتوری در مورد این تاخیرات ممکن است شرایط عدم کارایی و توانایی مجری احراز شود و تالیا با خطر فسخ قرارداد مواجه شود.
از طرفی خبرنگاران حوزه ICT بیاد میآورند که دکتر داوود زارعیان –مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران- در مراسم قرعه کشی تعیین اولویت واگذاری دور دوم تالیا در تهران، تعداد مراجعان به ایستگاههای تالیا برای دریافت سیم کارت خود در دور اول واگذاری ها را چیزی در حدود ۳۵۰هزار نفر اعلام کردند در حالی که تعداد سیم کارت های واگذار شده ۴۷۵هزار عدد سیم کارت میباشد که طبق اعلام دکتر سید احمد علمایی –مجری شبکه تلفن همراه اعتباری- اداره بازرسی شرکت مخابرات بدنبال یافتن علت این اختلاف ۱۲۵هزار تایی و همچنین علت وجود سیم کارت صفر تالیا در بازار آزاد است که به این ترتیب شائبه تخلف از سوی تالیا مطرح میشود.
از سوی دیگر تالیا با رقیبان سرسخت و تازه نفسی از قبیل سیم کارت اعتباری دولتی، شبکه پیش و پس پرداخته ایرانسل و تلفن ثابت بیسیم WLL در سال جاری مواجه خواهد شد.
سیم کارت تالیا به مبلغ ۴۵هزار و دویست تومان عرضه میشود که این مبلغ شامل ۲۰هزار تومان بهای سیم کارت، ۲۰هزار تومان اعتبار اولیه مکالمه که تا ۹۰ روز اعتبار دارد و ۵هزار و دویست تومان مالیات و عوارض قانونی است.
پیش شماره مشترکان شبکه تلفن همراه اعتباری تالیا ۰۹۳۲ میباشد.
● شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان
شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان MTCE اولین شـرکت مخـابرات غیر دولـتی ایران است که در زمیـنه ارائه خدمات ارتـباطی تـلفن همراه استـاندارد GSM در محدوده استـان اصـفهان فعالیت میکند.این شرکت با مشارکت شرکت مخابرات استان اصفهان (TCE) ، شرکت TMI مالزی و شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران ، با هدف طراحی ، نصب ، راه اندازی ، توسـعه ، ارائـه خدمات و بهره برداری از شبکه اعتباری تلفن همراه وانجام کلیه فـعالیتهای مربوط تاسیس گردیده است.
▪ تاریخچه: پیرو توافقات انجام گرفته در جریان سفر آیت ا... هاشمی رفسنجانی –رئیس جمهور وقت- به مالزی در سال ۷۳ و بر اساس قانون جذب و حمایت از سرمایه گذاری خارجی مجوز راه اندازی شبکه تلفن همراه اعتباری در استان اصفهان با ظرفیت اولیه ۲۰هزار و قابلیت افزایش به ۳۵هزار مشترک در تاریخ ۲۹ اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ و برای ۱۵ سال به شرکت سلکوم مالزی اعطا شد و شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی مجوز استفاده از پهنای باند ۱۲.۲۴مگاهرتز شبکه تلفن سیار GSM در محدوده استان اصفهان را دریافت کرد. در سال ۱۳۷۷، تحت قوانین جدید ، با مشارکت شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی، شرکت مخابرات استان اصفهان و شرکت صنایع مخابراتی راه دور ایران شرکت مشارکتی مخابرات سیار اصفهان تاسیس شد و در سال ۸۱ نخستین سری سیم کارت های اعتباری خود را توزیع کرد. شایان ذکر است که در سال ۱۳۸۴ ، سهام طرف مالزیایی از شرکت صنایع منابع فن آوری کشور مالزی به شرکت TM International انتقال یافت.
▪ مناطق تحت پوشش:شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان که با نام تجاری اسپادان عرضه میشود درحال حاضر در شهرهای اصفهان، مبارکه، فولادشهر، مجتمع فولاد مبارکه، کارخانه ذوب آهن اصفهان، زرین شهر، فلاورجان، نجف آباد، خمینی شهر، شاهین شهر، مورچه خورت، خوراسگان، درچه، سپاهان شهر، بهارستان و شهر کاشان به ۱۹هزار و پانصد مشترک خود سرویس دهی میکند.
شبکه تلفن همراه اعتباری اسپادان بر مبنای تکنولوژی GSM نسل دوم و تجهیزات اریکسون طراحی شده و فاقد قرارداد رومینگ با سایر اپراتورهای کشور (از جمله با شبکه تلفن همراه دولتی کشور) میباشد و تنها در شهرهای تحت پوشش نامبرده شده قابلیت دسترسی و استفاده دارد.
▪ تعرفه ها:بهای سیم کارت های اعتباری اپراتور اصفهان ۴۲هزار تومان میباشد که در ابتدا ۲۲هزار تومان شارژ اولیه ۴۵ روزه را داراست. این سیم کارت ها با چهار نوع کارت شارژ ۱۵،۲۲،۲۸ و ۴۲هزار تومانی با اعتبار زمانی ۳۰،۴۵،۶۰ و نود روزه شارژ میشوند.
نرخ تعرفه مکالمه شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان مشابه شبکه تالیا و به صورت زیر است:
ـ همراه به همراه : از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ تعداد ، نرخ یک دقیقه مکالمه : ???ریال ، پالس در یک دقیقه: ۱۰
ـ همراه به ثابت و بالعکس: از ساعت ۸ صبح تا ۲۱ نرخ یک دقیقه مکالمه :۶۷۰ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه :۱۰
ـ همراه به همراه: از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح نرخ یک دقیقه مکالمه : ۷/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸
ـ همراه به ثابت و بالعکس: از ساعت ۲۱ تا ۸ صبح ، نرخ یک دقیقه مکالمه : ۷/۵۳ ریال ، تعداد پالس در یک دقیقه: ۸
ضمنا هزینه ارسال هر پیام کوتاه (تا سقف ۱۶۰کاراکتر) در این اپراتور ۱۶تومان میباشد.
▪ سرویس های ویژه و ارزش افزوده:اپراتور اسپادان سرویس های ویژه ای نظیر ارسال کوته پیام (SMS)، انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، محدودیت تماس و نمایش شماره تماس گیرنده را به مشترکان خود عرضه میکند و به زودی امکان استفاده از سرویس صندوق پیام های صوتی (VMS) را هم برای مشترکین خود فراهم خواهد کرد.
شبکه تلفن همراه اعتباری اسپادان اصفهان تنها اپراتور تلفن همراه کشور است که چند سرویس ارزش افزوده مبتنی بر SMS را به مشترکان خویش عرضه میکند. این سرویس ها عبارتند از: دیکشنری، قرآن همراه، Mobile۲Email و فال حافظ
مشترکان اسپادان قادر به ارسال SMS به مشترکان شبکه تلفن همراه دولتی کشور میباشند اما طبق شنیده های خبرنگار آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) مشترکان این شبکه به موبایل های با پیش شماره ۰۹۱۲۲ ، ۰۹۱۲۳ و ۰۹۱۲۶ نمیتوانند پیامی ارسال کنند!
▪ دورنما:شبکه تلفن همراه اسپادان اصفهان قصد دارد با افزایش مناطق تحت پوشش سرویس خود، ظرفیت مشترکینش را به ۳۵هزار نفر برساند و امکان رومینگ بین الملل را برای مشترکانش فراهم سازد.
این شبکه همچنین برای اولین بار به دنبال امکان برقراری تماس بین الملل مبتنی بر پرتکل IP (VoIP) است که امکان برقراری تماس بین الملل با تعرفه ارزانتر را برای مشترکینش فراهم می آورد.
شبکه اسپادان درواقع نخستین شبکه تلفن همراه پیش پرداخته کشور است. سیم کارت های این شبکه به مبلغ ۴۲هزار تومان به فروش میرسد که شامل ۲۰هزار تومان هزینه سیم کارت و ۲۲هزار تومان اعتبار اولیه مکالمه که ۴۵روز اعتبار دارد میباشد.
پیش شماره شبکه تلفن همراه اعتباری اصفهان ۰۹۳۱ میباشد.
● شبکه تلفن همراه کیش:
شبکه مستقل تلفن همراه کیش متعلق به شرکت TKC (Telecommunication Kish Company) میباشد. این شرکت در دسامبر سال ۲۰۰۰ در کیش ثبت شده و پیرو قرارداد BOT عقد شده میان این شرکت و سازمان منطقه آزاد کیش مسئولیت راه اندازی شبکه تلفن همراه جزیره کیش را با مشارکت اپراتور لبنانی Libancell برعهده گرفت.
شبکه مستقل تلفن همراه جزیره کیش از بهمن ۸۱ فعالیت تجاری خود را آغاز کرده و در حال حاضر بوسیله ۴۴ کارشناس، با مراکز مستقل MSC، HLR،BSC و دستکم ۱۲ ایستگاه آنتن BTS تنها ۹ هزار و ۴۲۵ سیم کارت توزیع کرده و ۸هزار و ۶۸۰ مشترک فعال دارد. این شبکه بر تکنولوژی GSM ۹۰۰ مگاهرتزی زیمنس بنا نهاده شده است و درحال حاضر سرویس های ویژه ای نظیر انتظار مکالمه، انتقال مکالمه، نمایشگر شماره تماس گیرنده، کنفرانس سه نفره، امکان تبادل فکس و دیتا، محدودیت مکالمه و SMS داخلی و بین الملل را داراست و بر اساس اعلام مهندس علی نادی پور –معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- براساس شاخصه های شبکه از کیفیت مطلوبی برخوردار است.
شبکه تلفن همراه KTC از ماه اول راه اندازی سرویس رومینگ بین الملل را به مشترکان خود ارائه داد و درحال با ۳۲ کشور جهان سرویس رومینگ برقرار کرده است. از طرفی دیگر مشترکان این شبکه قادرند به مشترکان ۱۵۰اپراتور جهان پیام کوتاه (SMS) ارسال نمایند.
پروانه شبکه تلفن همراه کیش در تاریخ ۱/۱/۸۴ و در زمان ریاست مهندس مسعود داوری نژاد بر سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به مدت ۱۰ سال تمدید شد و ظاهرا نوعی انحصار به این شرکت برای عرضه سیم کارت تلفن همراه داده است. به طوری که در آخرین دوره ثبت نام سیم کارت شبکه تلفن همراه دولتی کشور در بهمن ماه سال گذشته وقتی شرکت ارتباطات سیار در اطلاعیه ای از متقاضیان سیم کارتهایش در کیش خواست تا فرم تقاضا و مدارک خود را به یک نشانی صندوق پستی در تهران ارسال کنند روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش طی اطلاعیه ای که در رسانه ها منتشر شد این حرکت شرکت ارتباطات سیار را غیرقانونی خواند و اعلام کرد "ثبت نام سیم کارت برای متقاضیان تلفن همراه در منطقه آزاد کیش مغایر مقررات جاری و مصوبات هیئت دولت است".
منوچهر امامی معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش با اعلام این مطلب گفته بود: اخیرا برخی رسانه‌های گروهی به نقل از شرکت ارتباطات سیار در خصوص ثبت نام سیم کارت تلفن همراه در جزیره کیش مطالبی را عنوان کرده‌اند که این مسئله مغایر مقررات و مصوبات هیئت دولت است و فروش و عرضه هر نوع سیم کارت بدون اخذ مجوز از سازمان منطقه آزاد کیش در جزیره کیش مجاز نمی‌باشد.
وی همچنین گفت:‌براساس بند ۱۷ و ۱۸ مصوبه شماره ۱۸۸۸۰/ت ۲۸۵۷۴ مورخه ۱۰/۴/۱۳۸۴ هیئت وزیران، سازمان مناطق آزاد تنها مرجع صدور مجوز فعالیت اقتصادی مجاز در محدوده منطقه آزاد بوده و هر گونه دخالت یااقدام موازی توسط دستگاه‌های دیگر ممنوع می‌باشد.وی در خاتمه تصریح کرده بود: منطقه آزاد کیش دارای سیستم و تجهیزات کامل تلفن همراه بوده و از حدود ده سال قبل خود به عنوان اپراتور عمل می‌کند.
پس از روی کار آمدن دولت نهم هم چندین بار وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی از معاونان و مدیران ارشد این وزارتخانه نسبت به پروانه و انحصاری که به مجری شبکه داده شده بود انتقاد کردند و برخی با تصریح بر این نکته که این پروانه سود و درآمد خاصی برای دولت ندارد انحصار بوجود آمده را با قرارداد "ترکمن چای" مقایسه کرده بودند!
پیش شماره سیم کارت های شبکه مستقل تلفن همراه کیش ۰۹۳۴ میباشد.● شبکه تلفن همراه ایرانسل:
داستان پروژه اپراتور دوم تلفن همراه داستان بلندی است به طوری که این پروژه را به یکی از پرسر و صداترین حوادث اقتصادی ایران و منطقه تبدیل کرد: در تاریخ ۲۹/۱۱/۸۲ کنسرسیوم ایرانسل متشکل از شرکت ترکسل ترکیه ، شرکت ‏صنایع الکترونیک ایران (صاایران) متعلق به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و بنیاد ‏مستضعفان به عنوان برنده‌ مزایده‌ انتخاب اپراتور دوم تلفن همراه کشور و عرضه ‏سیم کارت های ۱۲۰ هزار تومانی (که بعدها با تصمیم مجلس به ۱۵۰ هزار تومان افزایش ‏پیدا کرد) اعلام شد. در این راستا کنسرسیوم آسیای جنوب شرقی به عنوان شریک ‏خارجی این شرکت معرفی گردید که باید اقداماتی را از جمله ثبت شرکت و واریز ‏ضمانت‌نامه ۳۰۰ میلیون یورویی حق امتیاز طرح به انجام می‌رساند.‏
در متن قرارداد اولیه و مقررات این مزایده بندی وجود داشت که از سوی وزارت ارتباطات و ‏فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران و طرفین حاضر در مزایده به امضا رسیده بود و بر ‏اساس آن وزارت ارتباطات حق داشت قبل از به پایان رسیدن فرآیند مزایده آن را تغییر داده ‏و یا بلکل ملغی کند. زمان پایان اعتبار این شرط واریز مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو بعنوان ‏ضمانتنامه بانکی برنده مزایده اعلام شده بود اما در نهایت با وجود عدم واریز مبلغ مذکور ‏هیچگاه مزایده از سوی وزارت ارتباطات باطل نشد. تا اینکه مباحث مربوط به ایرادات و ‏نگرانی های امنیتی و حقوقی مجلسیون به مزایده فوق مطرح شد که در نهایت منجر به ‏مصوبه‌ جنجالی مجلس و تغییر میزان سهام طرف‌های داخلی و خارجی این کنسرسیوم ‏شد که وزارت ارتباطات با ابلاغ مصوبه‌ مجلس به شرکت ایرانسل برای انتخاب شریک ‏خارجی خود فرصت داد .‏
از نظر وزارت ارتباطات شریک خارجی همان کنسرسیوم آسیای جنوب شرقی به شمار ‏می‌آمد و چندین مرتبه از طرف وزارت ‏ICT‏ و شرکت ایرانسل برای واریز مبلغ از سوی ‏ایرانسل فرصت تعیین شد اما هرگز ترکها نسبت به واریز این پول اقدام نکردند.‏
نهایتا وزارت ارتباطات ، برای ایرانسل چندین بازه زمانی تعیین کرد: فرصت اول در تاریخ ‏‏۲۶/۵/۸۴ و برای به ثبت رساندن شرکت ایران سل تعیین شد که این کار صورت گرفت اما ‏فرصت دوم تا تاریخ ۱۳/۶/۸۴ بود تا ترکسل به عنوان سهام دار خارجی و مالک حداکثر ۴۹ ‏درصد از سهام شرکت ایرانسل نسبت به امضای تفاهم‌نامه‌ سهامداران اقدام و اصل آن را ‏به تایید مدیرعامل برگزیده شرکت ایرانسل و مجری طرح رسانده و به سازمان تنظیم ‏مقررات کشور ارایه کند. همچنین ضمانت نامه‌ بانکی باید به طرفیت وزارت ارتباطات و به ‏منظور تضمین پرداخت مبلغ ۳۰۰ میلیون یورو حق امتیاز و صدور پروانه‌ و سایر وجوه قانونی ‏برای شرکت ایرانسل تامین و به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات کشور ارایه کند.‏
بر طبق همین تصمیم چنانچه در پایان این مهلت یعنی ۱۳/۶ /۸۴ ترکسل به تعهدات خود ‏عمل نکرد سهامدار خارجی ، برنده‌ دوم مزایده اعلام خواهد شد که می‌بایست اقداماتی ‏که از سوی ایرانسل به انجام می‌رسید ، انجام دهد و این کار نیز بر اساس مجوز شورای ‏عالی اقتصاد صورت ‌گرفت.‏
نهایتا مبلغ حق امتیاز باید تا تاریخ ۳۰/۸/۸۴ به خزانه واریز و برندگان ‏مزایده رسما کار خود را آغاز میکردند در غیر این صورت مزایده ابطال میشد.‏
باوجودی که برای وزارت ارتباطات تفاوتی نمی‌کرد که پول از سوی ‏MTN‏ (اپراتور تلفن ‏همراه آفریقای جنوبی که پس از ترکسل بیشترین امتیاز را در این مناقصه کسب کرده ‏بود) ویا ترکسل واریز شود بارها و در مراحل مختلف برای طرف ترک فرصت گذاشته شد، ‏در این راستا ترکسل اعلام کرد که پول را واریز کرده است اما مسؤولان وزارت ‏ICT‏ اعلام ‏کردند که ترکسل به حساب این وزارتخانه پولی واریز نکرده و فقط در یکی از بانک‌های ‏ایرانی موجودی خود را اعلام داشته!‏
بحث امتیاز فنی مزایده‌ اپراتور دوم به گونه‌ای بود که هر چهار شرکت حاضر در مزایده از ‏امتیاز فنی مناسب برخوردار بودند که اتفاقا ‏MTN‏ آفریقای جنوبی با ۹۰ امتیاز دارای رتبه‌ ‏اول بود. همچنین لازم به یادآوری است که ارزیابی فنی توسط اتحادیه‌ی جهانی مخابرات، ‏کنسرسیوم مشاور وزارت ارتباطات و مشاور داخلی انجام گرفته بود،بنابراین چنانچه طرف ‏ترک نیز در مزایده حضور نمی‌یافت از نظر فنی ایرادی به طرفین وارد نبود با این اوصاف و با ‏توجه به این‌که وزارت ارتباطات حداقل در چند مرحله برای شرکت ترک فرصت گذاشته بود ‏دقیقا مشخص نیست که چرا هر بار کار به نوعی به تعویق انداخته می‌شد .‏
نهایتا در اول تیر ۸۴ دکتر معصوم فردیس مدیر پروژه اپراتور دوم تلفن همراه در وزارت ‏ICT‏ ‏طی مصاحبه ای با خبرگزاری رویترز رسما اعلام کرد "مذاکره با ‏MTN‏ بعنوان جانشین ‏ترکسل آغاز شده" و دیگر ترکسل برای حضور در ایرانسل شانسی ندارد.‏
یازده روز بعد مسعود مقدس رئیس وقت هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران در جمع ‏خبرنگاران از تعیین تکلیف اپراتور دوم خبر داد و گفت "اعضای داخلی و خارجی ‏کنسرسیوم ایران‌‏سل سرانجام امروز به توافق رسیده و ترکیب هیات مدیره کنسرسیوم را ‏مشخص کردند."‏
پانزدهم مهر ۸۴ مدیر ارشد ‏MTN‏ در ایران طی مصاحبه ای از واریز مبلغ حق امتیاز پروژه ‏توسط ‏MTN ‎‏ خبرداد و گفت "مذاکرات ما با طرف ایرانی روند ونتایج بسیار خوبی داشته ‏است و طی این جلسات توانستیم کلیات پروژه‌ اپراتور دوم تلفن همراه را نهایی کنیم." ‏کریس کیلووان هماهنگ کننده ومدیر ارشد ‏MTN‏ در ایران در خصوص قرارداد شرکت ‏MTN‏ ‏و طرفین ایرانی گفت:"کلیات قرارداد نهایی شده وتنها چند مورد جزیی باقی مانده است ‏که در تلاش هستیم تا هفته‌ آینده این موارد جزیی را نیز نهایی کنیم‌، تا همه چیز تا ‏تاریخی که دکتر سلیمانی مشخص کرده است، آماده شود."در همان گفتگو هماهنگ ‏کننده ومدیر ارشد ‏MTN‏ در ایران اعلام کرده بود که "طی هفته‌ گذشته مبلغ گارانتی ۳۰۰ ‏میلیون یورویی را به بانک ملی ایران واریز کرده‌ایم تا کار روال قانونی خود را طی کرده ‏باشد."‏
فردای آن روز دکتر ابراهیم محمودزاده مدیرعامل صاایران و عضو هیأت موسس ایرانسل ‏اعلام کرد "دیگر راجع به ترک سل صحبتی نمی کنیم .چرا که بحث ترک سل مرده و تمام ‏شده است." وی تاکید کرده بود "ایرانسل دیگر راجع به ترک سل اظهارنظر نخواهد کرد و ‏هر چه بوده قبلا اعلام کرده است و دیگر نیازی به بازکردن بحث ترک سل در ایران نمی ‏بیند." و نهم آذر ۸۴ آغاز مرحله‌‏ عملیاتی پروژه اپراتور دوم تلفن همراه از سوی وزارت ‏ارتباطات و فناوری اطلاعات به شرکت ایران‌‏سل ابلاغ شد و طبق زمان بندی مورد تعهد ‏ایرانسل ۹ ماه از این زمان میبایست بعد سیم کارت ۱۵۰ هزار تومانی در اختیار مردم قرار ‏گیرد.و این بار باز مدیرعامل صاایران بود که از برگزاری اولین جلسه‌‏ رسمی قانونی و دقیق ‏شرکای این شرکت برای پیشبرد راهکارهای اجرایی و تعیین اعضای شرکت خبر داد که ‏طی آن مهندس دزفولی مدیر عامل شرکت صنایع مخابرات صاایران به سمت مدیر عامل و ‏محمد مخبر معاون بنیاد مستضعفان نیز به عنوان نایب رییس هیات مدیره ایران‌‏سل انتخاب ‏شده بود.‏
علیرغم اعتراضات ترکسل به روند مناقصه و طرح شکایت این شرکت در دادگاههای ‏داخلی و خارجی شفافیت مزایده نیز از دیگر نکات مورد توجه بود چراکه پس از اعلام ‏ترکسل به عنوان برنده‌ ‏مزایده‌ اپراتور دوم تلفن همراه، وزیر مخابرات آفریقای جنوبی رسما ‏طی نامه‌ای از وزارت ‏ICT‏ ایران تشکر کرده و اعلام کرده بود: "این مزایده از شفاف‌ترین ‏مزایده‌هایی است که در آن حضور ‏داشته" وی در این نامه هم‌چنین علاقه‌مندی خود را ‏برای حضور در سایر پروژه‌های ‏مخابراتی ایران اعلام کرد.‏
از طرفی دیگر مدیرعامل کنسرسیوم ، اوراسکام بالی روسیه هم طی ‏نامه‌ای به وزارت ‏ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد که مزایده‌ اپراتور دوم تلفن همراه ‏از بهترین و ‏شفاف‌ترین مزایده‌ها در تاریخ این کشور می‌باشد که با مقرراتی روشن و ‏مکاتباتی منظم ‏و مطابق زمان صورت پذیرفت .‏وی همچنین نتیجه‌ مزایده را موفقیت بزرگی برای وزارت ‏ارتباطات، دولت خاتمی‌، و مردم ‏کشور دانسته بود.
بالاخره بعد از دهها ماه جنجال و بحث موضوع انتخاب پارتنر خارجی اپراتور دوم تلفن همراه کشور حل شد و حالا شرکت MTN آفریقای جنوبی در کنار صاایران و بنیاد و پیمانکاران عمومی ای نظیر نوکیا، اریکسون، آلکاتل و هوواوی در حال نصب و راه اندازی شبکه هستند و ایرانسل باید بر اساس تعهدات ذکر شده در پروانه، در فاز اول ۲۴۸ شهر کشور را با مجموع ظرفیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار شماره تا پایان تاریخ ششم آذر ۸۵ پوشش دهند و تا ششم شهریورماه سال جاری هم فروش سیم کارت هایش را آغاز نماید.
▪ پیمانکاران اجرایی:ایرانسل کارهای اجرایی نصب و راه اندازی شبکه خود را به چهار شرکت نوکیا، آلکاتل، اریکسون و هواوی سپرده و این عمل گلایه برخی را که مدعی عدم استفاده از توان و دانش پیمانکاران داخلی هستند را موجب شده است.
طبق تصمیم ایرانسل، ایران به چهار منطقه تقسیم شده و برای هر منطقه یک GC انتخاب خواهد شد تا کار توسعه شبکه اپراتور دوم را انجام دهد.
نوکیا با شریک ایرانی خود تکفام و گروههایی از صاایران موظف به توسعه منطقه تهران، مازندران و چند استان اطراف تهران شده است. کنسرسیوم فارس در پروژه‌ی ایرانسل، موظف به تکمیل شبکه‌ی NSS و دو ناحیه‌ی یک و سه شبکه‌ی BSS با مشارکت نوکیا و تکفام است؛ ناحیه‌ی یک شبکه‌ BSS شهر تهران و ناحیه‌ سه چندین استان در شرق کشور را شامل می‌شود، همچنین کل کشور به شش ناحیه تقسیم شده و سایر نواحی توسط شرکت‌های دیگر تکمیل می‌شود.
منطقه شمال غرب کشور نیز به شرکت هوواوی چین سپرده‌ است که اکنون کار تملیک زمین در تبریز،قم و کرمانشاه را آغاز کرده است. این شرکت به جز تبریز چند استان همجوار تبریز چون ارومیه را نیز توسعه خواهد داد.
منطقه جنوب غرب کشور را نیز شرکتی با سرمایه‌گذاری مشترک کارخانجات مخابراتی شیراز، صاشیراز و صنایع قطعات الکترونیک در شیراز را توسعه خواهند داد.
علی نادی پور –معاون اعمال مقررات و نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- در خصوص نظارت سازمان مطبوعش بر نحوی برگزاری مناقصات ایرانسل، امتیازدهی و انتخاب شرکت‌ها، گفت: از ایرانسل درخواست شده تا گزارشی در مورد مکانیزم انتخاب پیمانکاران به ما ارایه کنند تا مشخص شود کار با رعایت بند مربوط به استفاده از حداکثر توان فنی - مهندسی و تولید ۵۱ درصد تجهیزات اصلی در داخل کشور، انجام گرفته، اما تاکنون گزارش کاملی به ما اعلام نشده است.
از طرفی دیگر ایرانسل برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکل احتمالی در تامین تجهیزات خارجی خود از سوی شرکتهای خارجی اقدام به اخذ تعهد و قول مساعد از شرکتهای پیمانکار برای ارایه تجهیزات در زمان تحریم احتمالی ایران کرده است.
▪ مشخصات شبکه:مناقصات مربوط به تهیه‌ تجهیزات مورد نیاز این شبکه، انجام شده است و ایرانسل نسبت به تهیه‌ جا و مکان برای تجهیزات و دستگاه‌ها‌ی مورد نیاز در استان‌ها اقدام کرده و در حال هماهنگی برای تامین نیازهای ارتباطی خود با شرکت‌های مخابرات استانی و شرکت ارتباطات سیار و زیرساخت است. همچنین پیش‌نویس قرارداد تامین نیازهای ارتباطی میان ایرانسل و شرکت‌های ارتباطات سیار، زیرساخت و مخابرات استان‌ها و مراکز مرتبط آماده شده و در حال تایید نهایی است.
شبکه تلفن همراه ایرانسل که در فاز اول متعهد به عرضه ۲میلیون و سیصدهزار در ۲۴۸ شهر کشور تا ششم آذرماه سال جاری شده یک شبکه تلفن سلولی مبتنی بر تکنولوژی GSM نسل ۲/۷۵ (EDGE) است که در باندهای فرکانسی ۹۰۰ و ۱۸۰۰ مگاهرتزی سرویس دهی خواهد کرد و امکان استفاده از خدمات ارزش افزوده مبتنی بر فناوری GPRS را هم برای مشترکان خود ممکن خواهد ساخت.
طبق اعلام رگولاتوری فضای فرکانسی مورد نیاز ایرانسل تحویل شده؛ اما در زمینه‌ جا به جایی فرکانس با اپراتور اول (MCI) و تالیا با مشکلاتی مواجه شده که در حال هماهنگی برای رفع مشکلات پیش آمده هستند، همچنین فرکانس‌های باند مایکروویو مورد نیاز این اپراتور، مشخص و واگذار شده است، مدارات مورد نیاز هم و در چارچوب زمانی و طبق قرارداد از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت واگذار خواهد شد.
▪ واگذاری:طبق متن پروانه، ایرانسل متعهد است که تا ششم شهریورماه سال جاری فروش سیم کارت های خود را آغاز نماید و تا شش آذر ۸۵ امکان استفاده ۲میلیون و سیصد هزار مشترک در ۲۴۸شهر کشور را فراهم سازد اما با توجه به انتشار اخباری در زمینه روند کند تملیک و نصب تجهیزات و ایستگاههای آنتن BTS این شبکه در کشور –بخصوص در تهران- و همچنین اظهارات اخیر رییس هیات مدیره‌ کنسرسیوم فارس -یکی از کنسرسیوم‌های حاضر در پروژه‌ ایرانسل- که تاکید کرده بود "ارایه‌ سیم‌کارت اپراتور دوم تا شهریورماه بعید است" این احتمال را قوت بخشید تا جایی که وفا غفاریان –معاون وزیر و رئیس هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران- طی مصاحبه ای از احتمال تعویق واگذاری سیم کارت های ایرانسل اظهار نگرانی کرد و گفت " تصور می‌کنم در یکی دو ماه اخیر، فعالیت‌های اپراتور دوم ‌آنچنان که برای رسیدن به زمان‌بندی لازم است، پیش نرفته است؛ این مساله از دغدغه‌های ماست ‌و پیگیر این موضوع هستیم".
تمامی موارد مربوط به جرایم در صورت تاخیر در اجرای پروژه در پروانه پیش‌بینی شده و سازمان تنظیم مقررات و کمیسیون راهبری و نظارت بر اپراتورهای تلفن همراه نیز کار را به دقت دنبال می‌کنند.
ایرانسل هر سه ماه یکبار گزارشی از وضعیت پیشرفت خود به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارائه میکند که نوبت بعدی ارائه این گزارش ۱۶ خرداد بود.
هزینه خرید سیم کارت های ایرانسل ۱۵۰هزار تومان است که وجه دریافتی برای واگذاری سیم کارت های تلفن هماره اپراتور دوم به عنوان ودیعه به شمار نمی رود. (طبق اعلام سازمان مدیریت و برنامه ریزی، متقاضیان سیم کارت اپراتور دوم با پرداخت ۱۵۰ هزار تومان می توانند از این اپراتور سیم کارت دریافت کنند که این مبلغ به عنوان حق اتصال به شمار می رود و در صورت باز پس دادن سیم کارت یا انصراف از استفاده از خدمات شبکه به متقاضیان عودت داده نمی شود.)
پیش شماره سیم کارت های شبکه تلفن همراه ایرانسل ۰۹۳۵ و ۰۹۳۶ میباشد.
● تلفن همراه ماهواره ای:
تلفن همراه ماهواره ای در ایران چیز تازه ای نیست. سالها پیش و در زمان وزارت مهندس غرضی بر وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت چمدان های بزرگی که تلفن همراه ماهواره ای اینمارست نامیده میشدند به قیمت های گزاف به متقاضیان محدودش فروخته شد.
در واقع اینمارست سازمانی است که در سال ۱۹۷۹ با هدف ارائه خدمات تلفن همراه ماهواره‌ای بین‌المللی تشکیل شد.
این سازمان که ۸۴۰ کشور در آن مشارکت دارند، با ارتباط‌گیری با کلیه ایستگاه‌های زمینی خود، که در سراسر جهان قرار دارند و متعلق به شرکت‌های مخابراتی مختلف هستند، به مشتریان خود در بخش فضا، ظرفیت ماهواره‌ای می‌دهد. ایستگاه زمینی بومهن شرکت مخابرات ایران یکی از این ایستگاه‌هاست. اینمارست دارای ۸ ماهواره است که در مدار زمین ایستا قرار دارند. پوشش اینمارست، جهانی است که به جز برخی مناطق قطبی، همه جهان را تحت پوشش خود قرار داده است. چهار ماهواره از هشت ماهواره اینمارست ۳ ، کل جهان را تحت پوشش قرار می‌دهد.این چهار ماهواره در چهار ناحیه اقیانوسی فعالیت می‌کنند. شایان ذکر است که هر یک از این چهار ماهواره یک شبکه مستقل محسوب می شوند که مدیریت آنها به عهده NCS یا هماهنگ کننده شبکه است. مسئولیت اصلی NCS ، مدیریت بر ترافیک هر یک از ناحیه‌های مذکور می‌باشد. در واقع NCS ، کانال‌های ماهواره‌ای را برای هر یک از ایستگاه‌های زمینی تعریف و از طرفی هنگام عدم استفاده،‌ آنها را به جای دیگر اختصاص می‌دهد.
سامانه اینمارست عبارتند از:- Inmarsat mini-m / که یکی از خدمات پرطرفدار ماهواره‌ای به شمار می‌آید که خدمات تلفن، دورنگار و ارتباطات داده را تا سرعت ۹ کیلو بیت ثانیه ارائه می‌دهد این سامانه به صورت خیلی جمع و جور ویا وزن حدود ۲ کیلو ارائه شده است.
▪ اینمارست B / یکی از سامانه دیجیتالی اینمارست است که برای ارتباطات سیار در خشکی و دریا‌یی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خدمات شماره‌گیری مستقیم (direct dial) ، خدمات تلفنی، فاکس گروه ۳ و ارتباط داده را از سرعت ۶/۹ تا ۶۴ کیلوبیت ثانیه ارائه می‌دهد.
▪ اینمارست A / یکی از سامانه های آنالوگ اینمارست است که خدمات تلفنی، دورنگار، تلکس و ارتباطات داده‌ها را تا سرعت ۶۴ کیلو‌بیت ثانیه ارائه می‌کند. اینمارست A برای هر دوخدمات دریایی و زمینی ارائه شده است.
▪ اینمارست C / اینمارست C پایانه‌ای ارزان قیمت، جمع و جور‌ و سبک است که امکان ارائه خدمات دیتا به صورت بسته‌ای و دو طرفه را فراهم می‌کند. اینمارست درGMDSS ۲ مورد استفاده قرار می‌گیرد.
▪ اینمارست M / اینمارست ام یکی از نخستین تلفن‌های همراه ماهواره‌ای قابل حمل به شمار می‌رود. خدمات اینمارست ام عبارتند از: خدمات تلفنی ، گروه۳ فاکس و خدمات تلفنی. نسخه‌های خاص دریایی آن نیز موجود است.
چندی بعد هم سر و کله تلفن ماهواره ای ثریا پیدا شد. الثریا نام برند تلفن های همراه ماهواره ای شرکت اتصالات امارات بود که بوسیله سه ماهواره بخش های از آسیا،آفریقا و اروپا را پوشش میدهد. ثریا که کمی از تلفن های همراه معمولی بزرگتر است در میان تجار دائم السفر و دیپلماتها تا حدودی جا باز کرد. این نوع تلفن ها ابتدا بوسیله خود شرکت مخابرات به مبلغ ۴۲۴هزار تومان فروخته شد اما حالا این سیم کارت ها همراه گوشی مخصوصش که تحت نام‌های هیوز (Hughes) و اسکوم (Asco) بوسیله یک شرکت خصوصی که از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی پروانه دریافت کرده پانصد و ۳۰هزار تومان فروخته میشود. کارت های شارژ ۱۰،۲۰ و ۳۰ دلاری این شبکه هم بین ۹ تا ۳۵ هزارتومان فروخته میشود.
▪ تعرفه‌:نرخ خدمات مختلف ماهواره‌ای اینمارست بر اساس مصوبه مورخ ۲۳/۱۲/۸۲ شورای اقتصاد در ایران از سوی شرکت مخابرات محاسبه میشود که در زیر آمده است:
نرخ وصولی یک دقیقه ارتباط تلفن ثابت به مقصد تلفن ماهواره‌ای ثریا ‏مبلغ ۸۶۰۰ ریال به اضافه ۶ درصد مالیات و عوارض است. ضمناً ‏نرخ وصولی ارتباط مشترکین تلفن همراه به مقصد پایانه‌های ماهواره‌ای ثریا از ساعت ۸ ‏صبح تا ۲۱ به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۱۰ پالس (با هر پالس ۷/۴۴) و از ساعت ۲۱ تا ۸ ‏صبح و روزهای جمعه و تعطیلات رسمی، به ازای هر دقیقه معادل مبلغ ۸ پالس (با نرخ ‏هر پالس ۷/۴۴ ریال) اضافه می‌شود.‏ تعرفة ارتباط مشترکین تلفن همراه به تلفن همراه ماهواه‌ای ثریا در ایران هر دقیقه ۴۲۰۰ ریال می‌باشد.
پیش شماره تلفن همراه ماهواره ای الثریا ۰۰۸۲۱۶ میباشد.
● تلفن بیسیم:
یکی از قدیمی ترین ابزارهای سیار ارتباطی تلفن بیسیم است. "تلفن بی‌سیم" مرکب از یک گوشی تلفن و یک دستگاه ثابت است، به گونه‌ای که ارتباط گوشی تلفن، بدون استفاده از سیم و از طریق ارسال و دریافت امواج رادیوئی با دستگاه ثابت برقرار می‌گردد. دراین دستگاه‌های تلفن، خط تلفن به دستگاه ثابت که خود مرکب از فرستنده و گیرنده رادیوئی و آنتن است متصل می‌شود. گوشی تلفن بی‌سیم و دستگاه ثابت هر یک دارای فرستنده و گیرنده امواج رادیوئی است.تاریخچه ورود اینگونه تلفن ها به ایران به اوایل دهه ۶۰ برمیگردد. اینگونه تلفن ها که هم اکنون به وفور در سطح کشور با مارک ها و مشخصات فنی مختلف بفروش میرسند همانند سایر دستگاه‌های بی‌سیم تابع قانون "استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای (آماتوری)" می‌باشند.
از منظر قانونی، تلفن‌های بی‌سیم بر حسب قدرت ارسال و فرکانس به دو دسته مجاز و غیرمجاز تقسیم می‌شوند.
▪ تلفن بیسیم مجاز: سیاست‌گذاری تخصیص، واگذاری و نظارت بر بهره‌برداری از فضای فرکانسی طبق قانون بر عهده وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گذاشته شده است. به همین منظور بر اساس سیاست‌گذاری فعلی، محدوده‌های فرکانسی ۴۷ تا ۴۶ مگاهرتز، ۵۰ تا ۴۹ مگاهرتز ،۸۸۸تا ۸۸۶ مگاهرتز و ۹۳۳ تا ۹۳۱ مگاهرتز
به تلفن بی‌سیم اختصاص داده شده است و استفاده از دستگاه‌های تلفن بی‌سیم که خارج از این محدوده‌ها کار می‌کند یا بردی بیشتر از حداکثر ۳۰۰ متر را دارند، در قلمرو جمهوری اسلامی ایران ممنوع می‌باشد.
از طرفی دیگر با توجه به اینکه مجهز بودن به شناسه ایمنی از مشخصات مهم تلفن بی‌سیم مجاز است. این شناسه بین دستگاه ثابت و گوشی بی‌سیم مشترک است هر دستگاه تلفن بی‌سیم از شناسه واحد استفاده می‌کند . بنابراین گوشی تلفن بی‌سیم مجهز به شناسه ایمنی رقومی فقط با دستگاه ثابت خود ارتباط برقرار می‌کند که مانع همشنوائی، شنود و یا سرقت بوق توسط سایر استفاده‌کنندگان تلفن بی‌سیم می‌گردد و تلفن‌هایی که فاقد این مشخصه باشند غیرمجاز محسوب می‌شوند.
▪ تلفن بیسیم غیرمجاز: طبق مواد ۱، ۶ و ۱۰ قانون استفاده از بی‌سیم‌های اختصاصی و غیر حرفه‌ای وارد کردن تجهیزات رادیوئی به کشور، خرید، فروش و استفاده ازدستگاه‌های فرستنده بی‌سیم بدون اجازه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ممنوع بوده و متخلف به حبس تادیبی از ۱ ماه تا ۶ ماه و پرداخت جریمه نقدی محکوم می‌شود. همچنین بر اساس ماده ۶۸۷ قانون مجازات اسلامی مرتکبین بدون منظور اخلال در نظم و امنیت عمومی به حبس از ۳ تا ۱۰ و در صورتی که اعمال مذکور ماده فوق به منظور اخلال در نظم و امنیت جامعه باشد حکم محارب را خواهد داشت. مجازات شروع جرایم این ماده ۱ تا ۳ سال حبس خواهد بود.
بعنوان مثال تنها در سال گذشته تعداد ۱۰۱۲۶ دستگاه "تلفن بی سیم غیر مجاز" توسط ادارات ارتباطات رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در سطح کشور جمع آوری و ضبط گردید.
● بیسیم باند شهروندی:
باند شهروندان یک سرویس رادیویی بیسیم با بردکوتاه میباشد که میتواند برای تامین نیازهای ارتباطی شهروندان هنگام کار یا تفریح مورد استفاده قرار گیرد. شهروندان میتوانند با نصب این بیسیمها روی اتوموبیل، وانت،کامیون و یا حتی تراکتور و در محل کار یا زندگی خود با سایر شهروندان در ارتباط باشند. شهروندان برای استفاده از این نوع بیسیم نیاز دارند تا پروانه را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت نمایند.
استفاده از این خدمات نیاز به داشتن اطلاعات فنی و تخصصی ندارد و فقط شهروندان با داشتن سواد خواندن و نوشتن و سن بالای ۱۸ سال و گذرندان امتحان ساده ای در مورد مقررات عمومی نحوه استفاده از این بی سیمها میتوانند پس از دریافت پروانه و پرداخت هزینه مربوط از آن استفاده نمایند.
صدور مجوز به متقاضیان استفاده از باند شهروندی از ۲۰ تیرماه ۸۴ آغاز شد. اما از آنجایی که فاصله اندک فراخوان و شروع صدور مجوز باند شهروندی برای شرکتهای متقاضی واردات فروش و تجهیزات مرتبط با زمان آغاز ثبت نام از متقاضیان بهره برداری تقریبا همزمان بود و مشکلاتی را پیش آوردچرا که از یکطرف متقاضیان مراحل صدور مجوز خود را پشت سر می گذاشتند و می رسیدند به خوان هفتمی به نام " فرم ثبت مشخصات تجهیزات" درحالی که در این مرحله تنها ۱ تا ۲ ماه فرصت داشتند تا با خرید تجهیزات، فرم مربوطه را تکمیل و به رگولاتوری تحویل دهند و در صورت انقضای این تاریخ ، مراحل ثبت نام و آزمون انجام گرفته شان باطل میشود. در طرف دیگر هنوز بعلت وصغه بالای مطلابه شده از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هیچ شرکتی موفق به کسب مجوز واردات و فروش تجهیزات باند شهروندی از سوی رگولاتوری نشده بود در نتیجه مجوزی صادر نمیشود و روابط عمومی رگولاتوری هر از گاهی طی اطلاعیه ای تعداد مجوزهای صادره برای استفاده از باند شهروندی را مدام "یک" عدد اعلام میکرد! از سوی دیگر معصوم فردیس- رئیس وقت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی- چندی بعد اعلام کرده بود که تنها شرکت دارنده مجوز واردات تجهیزات باند شهروندی هنوز موفق به وارد کردن تجهیزات بی سیم نشده است.
این داستان ادامه داشت تا آنکه ۸ ماه بعد و در بهمن ماه سال گذشته بعلت اعتراض سازمان های امنیتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی صدور مجوز استفاده از باند شهروندان را برای عموم متقاضیان به صورت موقت متوقف کرد.
پس از آزادسازی صدور پروانه استفاده از باند شهروندان ۶۲۰ متقاضی مدارک خود را به رگولاتوری ارسال کرده اند که از این تعداد ۲۱۵ متقاضی مدرک شان کامل بوده است و تنها ۸۵ نفر موفق به قبولی در آزمون عمومی در این خصوص بوده اند اما سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی تا کنون تنها برای یک متقاضی پس از قبولی در آزمون مربوطه پروانه استفاده از بی سیم شهروندی صادر کرده است.
طبق اعلام پیشین رگولاتوری قرار بود باند فرکانس ۹۶۰/۲۶ تا ۴۰/۲۷ مگاهرتز با ۴۰ کانال رادیویی و فاصله کانالی ۱۰ کیلوهرتز به منظور استفاده مشترک در اختیار همه بهره برداران قرار گیرد.
صدور مجوز باند شهروندی (CB) تا زمان نگارش این گزارش همچنان متوقف مانده است اما از طرف دیگر درحال حاضر چهار مدل واکی-تاکی نیم وات جنرال الکتریک و کنوود با مجوز سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و گارانتی چند شرکت خصوصی در بازار عرضه میشود.
● پیجر:
اولین سیستم فراخوان (پیجر) در سال ۱۹۵۶ میلادی به صورت عملی مورد استفاده قرار گرفت در ایران هم نخستین شبکه عمومی پیجر تحت استاندارد ‏POCSAG‏ در نیمه دوم سال ۱۳۷۰ برای ‏تهران عملیاتی گردید، این شبکه با سرمایه گذاری شرکت مخابرات ایران و توسط اداره کل ارتباطات ‏رادیویی به عنوان مجری اجرا شد.‏
این شبکه که در ابتدا دارای ۵ آنتن‏BTS ‎‏ و یک فرکانس رادیویی بود و با ظرفیت حداکثر ۵۰۰۰ مشترک راه اندازی ‏گردید و متعاقب آن برای بالا بردن کیفیت سیستم و حذف نقاط کور تعداد ‏BTS‏ های آن به ۱۴ عدد با حدود ‏‏۴۲۰۰ مشترک رسید.‏
شرکت با دریافت مجوز موقت، متعهد به راه اندازی شبکه پیجر ظرف مدت شش ماه شدند که مجوز چهار شرکت به دلیل عدم راه اندازی شبکه در زمان اعلام شده لغو شد. فقط دو شرکت استیمان صنعت و ستاره طلایی کیش در باند فرکانسی VHF در مدت زمان در نظر گرفته شده موفق به راه اندازی شبکه‌های خود شدند.
این دو شبکه خصوصی امکان ارسال پیام به پی جوی مشترکانشان را به پنج روش تماس با مرکز، ارسال مستقیم از طریق خط تلفن، گفتن پیام تماس گیرنده به صورت شفاهی، ارسال از طریق اپراتور،ارسال از طریق SMS ، ایمیل به آدرس پیجر که مشترک در پیجر ایمیل را دریافت می‌کند و ارسال از طریق وب را مهیا کرده اند.
در این میان شبکه پیجر استیمان صنعت نخستین شبکه فراخوان غیردولتی کشور بود که ابتدا سرویس دهی خود را در شهر تبریز آغاز کرد و پس از آن گستره خدمات خود را به تهران و باقی کلان شهرهای کشور گسترش داد. شبکه پیجوی ستاره طلایی کیش هم به عنوان اپراتور ملی پیجر با راه اندازی شبکه خود در ۱۵ استان و بیش از ۳۰ شهر و کلانشهر کشور بخش وسیعی ای را تحت پوشش قرار داده و امکان رومینگ بین شهری را در کل استانها و شهرهای تحت پوشش فراهم آورده است.
● تلفن بیسیم WLL:
تا جایی که نگارنده به یاد می آورد تاریخچه تلفن بیسیم به دوران وزارت مهندس غرضی بر وزارت پست و تلگراف و تلفن وقت برمیگردد. در آن زمان اعلام شد که به برخی از روستاهای صعب العبور منطقه کردستان با همان تعرفه های معمول تلفن ثابت عادی تلفن سیار عرضه شده است. تکنولوژی بکار رفته رادیویی در آن زمان مبتنی بر فناوری DECT بود. امروز و بعد از گذشت سالها از آن زمان مخابرات چه در شهرهای کوچک و دورافتاده (بعلت هزینه بالای سیم کشی) و چه در کلان شهرها (بعلت پیچیدگی شبکه عنکبوتیو کهنه کابلی) دوباره به سمت تلفن ثابت بیسیم رفته البته این بار با تکنولوژی مبتنی بر WLL-CDMA و WLL-GSM. در این روش مرکز تلفن محلی به محل مشترک بجای زوج سیم از طریق فرکانس های رادیویی متصل میشود. تجهیزات و فرستنده ها بر بام مرکز تلفن محلی قرار میگیرند و بر پشت بام منزل یا محل کار متقاضی یک آنتن رادیویی کوچک نصب میشود و از طریق یک ست دیواری (Wall Set) بوق آزاد روی گوشی رومیزی یا بیسیمی مشترک تحویل میشود!
تلفن ثابت بیسیم در حال حاضر در دهها روستا و چند شهر کشور عرضه شده که البته ظاهرا مشکلاتی در زمینه تداخل فرکانس با شبکه تلفن همراه دولتی کشور دارد.
طبق اظهارات مدیرعامل جدید شرکت مخابرات استان تهران دو شرکت خصوصی دارای مجوز اپراتور تلفن ثابت هم بعنوان یک راه حل پیشتاز به زودی از این فناوری برای عرضه خدمات به متقاضیان در تهران استفاده خواهند کرد.
▪ تعرفه:سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ، تعرفه مکالمات تلفن ثابت بیسیم روستایی اعتباری WLL PREPAID مطابق با آیین‌‏نامه‌‏ها و دستورالعمل‌‏های اجرایی تلفن ثابت مصوب شرکت مخابرات ایران اعلام کرد.
تلفن‌‏های واگذاری سیستم WLL روستایی تابع مقررات حاکم بر تلفن ثابت عادی خواهد بود و به تلفن‌‏های WLL روستایی که به صورت اعتباری دایر میشود ، ودیعه تعلق نمیگیرد.
این در حالی است که هزینه نصب تلفن‌‏های فوق مبلغ ۵۰ هزار ریال تعیین شده و شارژینگ این سیستم نیز مبتنی بر محاسبات مربوط به کارکرد تلفن ثابت عادی خواهد بود.
همچنین ، در این سند تعرفه کارت‌‏های اعتباری و پیش‌‏پرداخت تلفن‌‏های WLL روستایی حداقل ۱۰۰ هزار ریال و حداکثر ۵۰۰ هزار ریال در نظر گرفته شده که عوامل توزیع و فروشندگان کارت‌‏های اعتباری حداکثر تا ۳ درصد تخفیف برحسب مورد را از شرکت‌‏های مخابرات استانی دریافت خواهند کرد.
طبق این آمار ، تعرفه تعویض سیم کارت سوخته با توجه به شرایط ویژه تلفن‌‏های WLL روستایی مبلغ ۲ هزار تومان در نظر گرفته شده و تعرفه ارسال پیام کوتاه داخلی به ازاء هر پیام معادل ۳۰ درصد مبلغ یک پالس مکالمه تلفن ثابت محاسبه و از مبلغ کارت‌‏های اعتباری کسر خواهد شد.تعرفه سایر خدمات جانبی مشترکین و سرویس‌‏های ارزش افزوده برابر تعرفه‌‏های مصوب تلفن ثابت خواهد بود.
براساس این گزارش ، تلفن‌‏های WLL اعتباری فاقد آبونمان ماهانه بوده و تامین تجهیزات مربوط به گوشی دیواری WLLSET با رعایت استانداردهای مخابرات انجام و هزینه ان به عهده مشترک است.
● اینترنت بیسیم:
اینترنت بیسیم بعنوان یک ابزار پرتابل و موبایل اولین بار توسط شرکت داتک در ایران معرفی شد. این شرکت با نصب ۱۲ ایستگاه آنتن BTS بخش های از شهر تهران را تحت پوشش خدمات اینترنت پرسرعت بیسیم خود قرار داد. مشترکان با یک دستگاه لپ تاپ و یک مودم اینترنت بیسیم این شرکت (که در مدل های بعدی در ابعاد فوق العاده کوچک و با باتری داخلی عرضه شد) قادر به اتصال به اینترنت با سرعتی بین ۱۲۸ تا ۵۱۲ kbps در محدوده پوشش این شبکه هستند.
این شبکه مبتنی بر فناوری ۳G-CDMA عرضه شد و هنوز هم تنها عرضه کننده این خدمات داتک تلکام میباشد که البته تنها در محدوده ای از شهر تهران قابل استفاده است.
طبق شنیده ها یکی-دو سرویس دهنده اینترنت دیگر هم در تهران به دنبال کسب مجوزهای لازم برای عرضه و راه اندازی خدمات اتصال به اینترنت بیسیم سیار هستند.
گزارش از آرش کریم بیگی
منبع : وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات