شنبه, ۲۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 18 May, 2024
مجله ویستا


مهندس جهانگیری: باید از شیوه‌های جدید برای رونق بخشیدن به صنایع دستی بهره برد


کالاهای صنایع دستی ایران از لحاظ تنوع در تعداد، همچنان در رتبهٔ نخست در میان کشورهای دیگر جهان قرار دارد اما حتی با توجه به کیفیت بالای این کالاها و همچنین نحوهٔ تولید زیبای آنها، بازار صنایع دستی ایران در مقابل بازار کشورهای رقیب از رونق پائین‌تری برخوردار بوده و این امر صنعتگران هنرمند ایرانی را در تولید این کالاها دلسرد کرده است. در حال حاضر حجم صادرات جهانی صنایع دستی به ۵/۵ تا ۶ میلیارد در سال می‌رسد، از همین‌رو، چندی است که کشورهائی همچون چین، هند و پاکستان بر سر این بازار ۶ میلیارد دلاری به رقابت می‌پردازند، رقابتی که هر روز به نفع رقبای تازه‌نفس ایران رقم می‌خورد. وزیر صنایع و معادن در مراسم انتصاب مدیرعامل جدید سازمان صنایع دستی، ضمن تشکر از زحمات مهندس طاهرنژاد مدیرعامل قبلی سازمان صنایع ایران گفت: صنایع دستی به‌لحاظ تولید، اشتغال، فرهنگ، هنر در تاریخ تمدن ملت ایران ریشه دارد و ما مسئولیت داریم از این گنجینه، حفاظت و حراست کنیم و نیز مسئول هستیم بخشی از تمدن ایران را به دیگر ملت‌ها و نسل‌های بعدی انتقال دهیم.
مهندس جهانگیری تصریح کرد: این سازمان باید به نهادی تبدیل شود که از نظر منابع، متکی به دولت و وظایف آن مشخص شده باشد. وی افزود: در شرح وظایف آئین‌نامه سازمان مدیریت به راهنمائی سازمان در امر تولید و بازاریابی به سرمایه‌گذاران اشاره شده و هرگونه پشتیبانی و حمایت از صنعتگران صنایع دستی از جمله خدمات بیمه، وام، تولید، بازاریابی باید شفاف ارائه شود.
وی در ادامه گفت: این نهاد به‌عنوان آخرین نهاد در کنار نهادهای توسعه‌ای دیگر وزارت صنایع و معادن، شکل گرفت تا سیاست‌گذاری‌های لازم را که در جهت پیشرفت در زمینهٔ صنعتی و معدنی برعهده دارد، انجام دهد. وزیر صنایع حمایت از صنعتگران و هنرمندان و اعطاء درجهٔ هنری به هنرمندان، توجه جدی به مسئله مالکیت فکری و معنوی از صنعت در بازارهای داخلی و خارجی، طرح جامع نظام آموزشی، استقرار سیستم جامع اطلاع‌رسانی در داخل در خارج از کشور، در جهت گسترش فرهنگ استفاده از صنایع دستی کشور، استفاده از مواد اولیه مرغوب و فرآیند تولید مناسب در جهت دستیابی به استانداردهای مرتبط در بخش صنایع دستی را حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: سازمان صنایع دستی باید در مرکز استان‌ها به‌ دنبال سیاست‌گذاری و حمایت از صنعتگران برای پیشبرد صنایع دستی در کشور باشد. مهندس جهانگیری ادامه داد: رونق صنایع دستی در بازاریابی آن است و باید از شیوه‌های جدید برای رونق بخشیدن به صنایع دستی بهره برد، وی تأکید کرد: ما در جایگاه دولت، باید روش‌های صحیح بازاریابی را ارائه دهیم، به‌عنوان نمونهٔ کاربرد صنایع دستی در تزئینات داخلی خودرو که می‌تواند راهی برای باز شدن بازار جدید در داخل و خارج از کشور باشد و یا با الزام دولت به دادن هدایای صنایع دستی به مقامات دیگر کشورها که به طراحی هدایا در سطوح مختلف منجر می‌شود، می‌توان به رونقو اشاعهٔ فرهنگ صنایع دستی کشورمان کمک ویژه‌ای کرد. وی بر ضرورت گسترش فرهنگ استفاده از صنایع دستی کشور در خانه‌های ایرانیان تأکید کرد و همچنین با اشاره به برنامه‌های دولت برای توسعهٔ صنعت گردشگری، نقش صنایع دستی را در این خصوص مهم خواند. در ادامه، مهندس طاهرنژاد در مراسم تودیع خود به‌عنوان مدیرعامل سازمان صنایع دستی ایران گفت: صادرات صنایع دستی ایران از ۱۶ میلیون دلار در سال ۷۹ به ۱۱۰ میلیون دلار در سال ۸۳ رسید. این میزان صادرات بدون احتساب صادرات فرش و با اقدامات انجام شده در این سازمان، این تشکیلات در بنگاه‌داری به ساختار حاکمیتی تبدیل شده است.
طاهرنژاد در ادامهٔ سخنان خود افزود: نیروی انسانی مازاد کارکنان این سازمان از ۷۵۷ نفر در سال ۸۰ به ۴۷۰ نفر در سال ۸۳ تقلیل یافته؛ به‌طوری‌که کارکنان این سازمان با مدرک دکتری از ۹/۲ درصد به ۹/۴ درصد تا پایان سال ۸۳ افزایش یافته است. مهندس طاهرنژاد خاطرنشان کرد: در این مدت، ۹۹۰ نمایشگاه برگزار شد که ۸۳۵ نمایشگاه داخلی و ۳۱ نمایشگاه خارجی بوده و کارکنان نیز در این مدت بیش از یک‌هزار ساعت آموزش دیده‌اند. وی از دیگر رویکردهای سازمان، به گذر از آموزش سنتی به آموزش آکادمیک اشاره کرد که به تأسیس ۱۲ مؤسسهٔ علمی کاربردی منجر شده است. مهندس یزدانی همچنین به‌عنوان مدیرعامل جدید سازمان صنایع دستی ایران در این مراسم اظهار داشت: صنایع دستی برآیند فرهنگ و هنر جامعهٔ ایرانی است و بالندگی آن، مستلزم همکاری همهٔ مدیران و صنعتگران این بخش است.
منبع : خانواده سبز