پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


چگونگی رویاروئی با لغزش و ارتعاشات تصویر


چگونگی رویاروئی با لغزش و ارتعاشات تصویر
یک لنز چهارصد میلی‌متری f/۳.۵ با ثبات تصویر برای خود پیدا کنید و سپس با آن زوم کنید. به‌طور مثال ۳۵-۴۲۰ میلی‌متری. یک دوربین دیجیتالی شش مگاپیکسلی یا بهتر که با آن سازگار است، تهیه کنید.
شما می‌توانید تمام موارد بالا را با صرف هزینه‌ای کمتر از پانصد هزار تومان تهیه کنید.
آنچه در این مبحث معرفی می‌شود شامل تازه‌ترین نسل سوپر زوم‌های نمایاب الکترونیکی است که دارای توان بزرگنمائی عدسی ۱۲x، ثبات تصویر لنزی و عکس‌برداری با شش مگاپیکسل هستند. اگر هنوز فکر می‌کنید ارزشش را ندارد باید بگوئیم که در مدل از نمونه‌های ارائه شده تثبیت تصویرهای ویدیوئی را هم با صدای استریو انجام می‌دهند.
دو عامل مهم کاربرد سوپر زوم‌ها را امکان‌پذیر می‌سازد: نخست برخلاف SLRها، نمایاب آنها از سیستم دید عدسی پیچیده استفاده نمی‌کند، در عوض آنها تصور را مستقیم از حسگر تصویر روی یک صفحه نمایشگر ال‌سی‌دی کوچک نمایش می‌دهند. نمایاب الکترونیکی سبب می‌شود تا عکسبرداری به‌طور کامل بی‌سر و صدا و بدون ارتعاش صورت گیرد. صدائی که از شاتر تولید می‌شود در حقیقت یک افکت صوتی الکترونیکی است.
دوم، این دوربین‌ها بزرگنمائی خود را توسط حسگرهای کوچک تصویر ۴/۰ اینچی به اندازه نخن انگشت دریافت می‌کنند. با وجود چنین بخش کوچکی برای ضبط تصویرها، طول کانونی نرمال به هشت میلی‌متر می‌ِسد. طول کانونی واقعی بزرگنمائی ۱۲x در این دوربین‌ها ۶-۷۲ میلی‌متر است. (معادل ۳۵-۴۲۰ میلی‌متر در دوربین‌های ۵۳ میلی‌متری) و به همین خاطر برای جمع‌آوری نور جهت استفاده حسگر به قطر بزرگ نیازی ندارند. کدرترین لنز در اینجا ۴.۸ - ۲.۸/f و شفاف‌ترین آن ۳.۳-۲.۸/f است.
با این حال این دو عامل به بزرگترین نقایص سوپرزوم‌های EVF منجر شده‌اند. از آنجا که نمایاب‌های الکترونیکی بسیار دقیق هستند شما می‌توانید فیلم‌های شگفت‌انگیزی را خلق کنید که البته هیچ‌یک از آنها از وضوح بالای نمایاب SLR برخوردار نبوده و بدتر از آن تعقیب یک سوژه در حل حرکت را دشوار می‌سازند.
علاوه بر این فشرده‌سازی یک حسگر تصویری کوچک یا شش میلیون سلول تصویری بدین معنی است که این سلول‌های تصویری باید خیلی کوچک بوده و در نتیجه حساسیت کمتری نسبت به نور داشته باشند.
به همین خاطر سیگنال آنها به‌ویژه در ISO۴۰۰ و بیشتر باید تقویت شود که خود عاملی است بر افزایش صدای دیجیتالی هر چند که پیشرفت‌هائی در بخش سر و صدای دستگاه رؤیت شده است، اما سوپر زوم EVF در این زمینه در سطوح پائین‌تری نسبت به SLRهای دیجیتالی قرار دارد. با این حال به یاد داشته باشید که این چهار دوربین‌ دارای ثبات تصویر بوده به‌گونه‌ای که امکان عکسبرداری در ISOهای پائین‌تر را فراهم آورده و احتمال تار شدن تصویر را که بر اثر حرکت دوربین به‌وجود می‌آید، کاهش می‌دهند.
حال که سوپر زوم‌ها، شش مگاپیکسل و بالاتر را پشت سر گذاشته‌اند باید ببینیم که آیا کاربران آن را جایگزین SLR دیجیتالی خواهند کرد یا خیر! برای یک عکاس جدی، سوپر زوم برای SLR یک مکمل محسوب می‌شود نه جایگزین سوپرزوم زمانی مناسب است که نمی‌خواهید یک کیف پر از وسیله را حمل کنید یا در هنگام مسافرت هستید یا نمی‌خواهید جلب توجه کنید!
اما برای تازه‌کاری که قصد تجربه توانائی SLR مانند Supertele reach را دارد آن هم با بهائی معقول خرید منطقی به‌شمار می‌رود.
● آرتعاش تصویر
▪ کرابرد یک سوپر زوم
اگر در فاصله کانونی حدود ۵۳ میلی‌متری عکس می‌گیرید، گرفتن دوربین در طول ساعد بسیار مناسب است، اما فاصله کانونی ۴۲۰ تمیلی‌متری همراه یا بدون ثبات تصویر برای چنین موقعیتی مناسب نیست. در چنین شرایطی می‌توانید از نمایاب الکترونیکی استفاده کنید و دوربین را به‌منظور افزایش ثبات به‌صورت خود نزدیک کنید.
در آزمایش‌های ثبات تصویر که در آن شماری از عکاسان از یک سوژه مشابه عکس می‌گیرند، کسانی‌که می‌توانید بدون ثبات (Stabilization) دوربین را به خوبی در دست بگیرند نتایج بهتری را با آن کسب خواهند کرد.
در واقع شما می‌توانید از ثبات تصویر به‌عنوان یک نوع بافت بازتاباننده شاتر برای نگهداری یکنواخت دوربین استفاده کنید. در همین حال که با دوربین سوژه موردنظر را نگاه می‌کنید، شاتر را فشار داده تا Stabilization فعال شود. در این هنگام تصویر از حرکت باز ایستاده و یک حالت شناور به خود می‌گیرد.
آرنج‌های خود را به سمت درون بدن تا کنید، به آرامی نفس بکشید و نفش خود را به هیچ‌ عنوان حبس نکنید. زمانی که جزئیات در فریم به‌طور کامل از حرکت بازایستاد، شاتر را به آرامی فشار دهید. به آن ضربه نزده یا انگشت خود را به سرعت از روی شاتر برندارید. با کمی تمرین می‌توانید از ثبات و دقت بیشتری بهره‌مند شوید.
برخی دوربین‌ها دارای حالتی از Stabilization هستند که تنها به هنگام روشن شدن شاتر، فعال می‌شود. طراحان دوربین معتقدند که این کار وضوح تصویر را افزایش می‌دهد، این حالت ممکن است برای تازه‌کارها درست باشد، اما آزمایش‌ها نشان می‌دهد که یک عکاس با تجربه پیش‌نمایش را بهتر انجام می‌دهد، پس تمرین کنید!
▪ ارتعاش تصویر
خبر بعد موضوع Trackin در هنگام برش فریم چندگانه با وضوح کامل EVF است. پس از ضبط نخستین فریم، EVF یا روی آن فریم ایستاده (Freeze) یا به‌طور کل خاموش می‌شود و شم مجبور خواهید بود در تاریکی عکس بگیرید. حالت چند برشی golf swing با وضوح تصویر پائین در Cylber-shot DSC-H۵ که محصول سونی است شما را قادر می‌سازد تا به‌طور مستمر تصویرهای خود را ببینید، اما فایل‌های انفرادی بسیار کوچک هستند ۲۴۰(٭۳۲۰ سلول تصویری).
در این شرایط بهترین گزینه برای تصویرهای متحرک سریع حالت تک‌فریم است، نه حالت برش burst سوپر زوم‌های EVF برای ورزش‌هائی با حرکات قابل پیش‌بینی مانند بیس‌بال یا موتورسواری مناسبتر است، اما برای ورزش‌هائی با حرکات ناگهانی و نامنظم مثل فوتبال به هیچ وجه مناسب به‌نظر نمی‌رسد.
شاید مانند SLR به‌نظر برسد، اما زمانی که Zv دوازده اونسی کوچک را در دست می‌گیرید. متوجه می‌شوید که به هیچ‌وجه اینگونه نیست. Zv سریع‌ترین لنز در این دوربین‌ها را دارد. f/۳.۳ در ۴۲۰ میلی‌متری تصویر (نقطه دردناک در EVFهای سری Z) حاضر دارای وضوح تصویر VGA در سی‌فریم در ثانیه است، اما صفحه نمایشگر ال‌سی‌دی و EVF هر دو دارای ۱۱۴۰۰۰ سلول تصویری هستند که البته تا حدودی مخدوش به‌نظر می‌‌رسد.
حالت لغزش تصویر Stabilization به یک محور تبدیل شده است و سرعت شاتر را برای تصویرهای متحرک راه راه کاهش می‌دهد.
تصویرسازی CCD شش مگاپیکسل مؤثر لنز ۳.۳-۲.۸/f (معادل ۳۵ میلی‌متر)۴۳۲mm-۳۶٭۱۲. ال‌سی‌دی ۲.۵ اینچ ثابت، ۱۱۴۰۰۰ سلول تصویری، EVF: ۰/۳۳ اینچ و ۰۰۰۴۱۱ سلول تصویری، خروجی تصویر/NTSC, ۲.۵ USB PAL پرسرعت منبع تغذیه: باتری قابل شارژ یون لیتیوم Properietary اندازه/ وزن۱/۳٭۴/۴٭۲/۸ اینچ طول عمر باتری CIPA: ۰۴۳ عکس که در عکسبرداری با فلاش به پنجاه درصد کاهش می‌یابد.
سونی با نمایشگر ال‌سی‌دی بزرگتر (نمایشگر سه اینچی خوش ترکیب) و وضوح تصویر بالاتر، از سایر رقبا پیشی گرفته است. بزرگترین دوربین در بین آنها از شرایط خوبی برخوردار بوده و چگونگی قرارگیری کنترل‌ها در آن بسیار مناسب است. این دوربین دارای توانائی پیشروی تا ۱۰۰۰ ISO با صدای کمتر و کانون‌یابی تا ۳/۴ اینچ است. Function Guide (تابع اطلاعاتی دستگاه) تمامی تنظیمات را در هنگام استفاده شرح می‌دهد. حالت Beach نیز دارای رنگ آبی برای صحنه‌های کنار دریا است.
▪ تصویرسازی: ۲/۷ مگاپیکسل CCD موثر. لنز: ۷/۳-۸/۲f mm ۴۳۲-۳۶ زوم X ۲۱.ال‌سی‌دی سه اینچی ۲۳۰۰۰ سلول تصویری، EVF:۰/۲ اینچ، ۲۰۱۰۰۰ سلول تصویری، خروجی ۲.۰ USB پرسرعت و ویدیو PAL/ NTSC، منبع تغذیه AA. اندازه ۷/۳٭۳/۳٭۴/۵ اینچ طول عمر باتری: ۰۴۳ عکس همراه با باتری‌های مکمل NiMH، که در حالت عکسبرداری با تلاش به نصف کاهش می‌یابد. بزرگترین صفحه نمایشگر ال سی دی. توانائی ضبط ۷/۲ مگاپیکسل.
Optio W۱۰ جدید دوربین ارزانظقیمتی است که می‌توان از آن در کنار ساحل، استخر یا دریاچه‌ها استفاده کرد. Pentax با ادامه خط تولید دوربین‌های دیجیتالی جیبی ضدآب، Optio W۱۰ شش مگاپیکسلی را با توان بزرگنمائی عدسی ۳X (معادل ۳۸-۱۱۴ mm ۳۵mm) به بازار عرضه کرده است. این دوربین ضدآب در کلاس هشت قرار دارد و این بدان معنی است که می‌تواند تا نیم ساعت در پنج فوتی زیر آب دوام بیاورد. این دوربین امکان عکسبرداری در زیر آب را فراهم آورده و همچنین به نسبت بهاء سیصد دلاری از بسیاری از رقبای خود (که توان عکسبرداری در زیر آب را ندارند) کارآتر است.
W۱۰ جایگزین Pentax Optio WPi شده است. این دو دوربین در ظاهر شبیه به هم هستند، البته W۱۰ با اندازه ۴/۲٭۲/۱٭۹/۰ اینچی خود تا حدودی بزرگتر است. این در حالی است که کنترل‌های پشتی برای ایجاد فضا ال سی دی ۵/۱۲ اینچی که در حال حاضر دارای کنترل شفافیت است کمی کوچکتر شده‌اند از نظر شکل عدسی این دو دوربین همانند هم هستند. آنچه که W۱۰ را از مدل پیشین متمایز می‌سازد، محتویات درون آن است. مدار پردازش سیگنال و میان‌افزار ارتقاء یافته.
این امر موجب افزایش کارآئی حالت ایستا و ویدیوئی آن شده است. حساسیت وضوح تصویر W۱۰ در حدود ISO ۸۰۰ است. حالت ویدیوئی دوربین ۴۸۰٭۶۴۰ تصویر را در سی فریم در ثانیه همراه با صدا ضبط می‌کند. دقت رنگ دستگاه بسیار عالی است. (متوسط Delta, ISO ۶۴) E:۸ صدا در (۱.۶۴) ۶۴ISO(۱.۶۴)۱۰۰ ISO و (۱.۷۹)۲۰۰ISO پائین است، اما در ۲.۴۳)۴۰۰ISO متوسط و در (۴.۴۴) ۸۰۰ISO بالا / غیرقابل قبول است، وضوح تصویر در (۱۴۱۵)۶۴ISO، (۱۳۸۵) (۱۳۸۵)۱۰۰ ISO و ISO (۱۳۸۵) ۲۰۰ بسیار بالا، در (۱۲۳۳) ۴۰۰ISO بالا و در (۱۱۳۲)۸۰۰ ISO قابل قبول است.
این محصول با سرعت یک فریم در ثانیه با وضوح کامل و بدون فلاس عکسبرداری می‌کند و می‌تواند در کمتر از دو ثانیه پنج فریم را با سرعت بالا در حالت burst بگیرد، اما در این حالت وضوح تصویر تا سه مگاپیکسل کاهش می‌یابد. هیچ‌گونه کنترل دستی کاملی هم برای سرعت دریچه و شاتر وجود ندارد.
به لطف لنز بزرگنمائی کانون‌یاب شما می‌توانید در هنگام شنا و غواصی دوربین را در دست خود نگه دارید. البته بهتر است از بند مچی استفاده کنید، چرا که دوربین توانائی شناور شدن نداشته و امکان دارد در آب فرو رود.
۵۲ حالت عکسبرداری وجود دارد که دوربین را برای موقعیت مربوط به طور مثال عکسبرداری و فیلمبرداری در زیر آب - از پیش تنظیم می‌کند. این حالت‌ها دارای یک فیلتر آبی هستند. در حالت Program شما مجبورید سطوح و انحنا را تنظیم کنید. حالت زیر آب دوربین را به حالت Pan Focusing تنظیم کرده و بدین ترتیب می‌توانید از سریع‌ترین سرعت شاتر برای عکسبرداری از موجودات زیر آب بهره‌مند شوید.
هر چند که دوربین‌های شش مگاپیکسلی بسیاری در بازار وجود دارند، اما تعداد کمی از آنها توانائی کار در زیر آب را دارند اگر به یک دوربین فشرده برای کار در زیر آب نیاز دارید W۱۰ بهترین گزینه برای شما خواهد بود.
● برتری‌ها و توانائی‌های ویژه‌
دوربین دیجیتال فشرده W۱۰ تا پنج فوت زیر آب بدون هیچ‌گونه محافظ همچنان کارآئی خود را حفظ می‌کند.
حالت ویدیو ۴۸۰٭۶۴۰ در سی فریم در ثانیه همراه صدا
در هنگام ضبط ویدیوئی، بزرگ‌نمائی دوربین کارآئی خود را حفظ می‌کند.
● نقایص
تماشای صفحه نمایشگر ال‌سی‌دی در زیر آب در هنگام تابش نور خورشید کار دشواری است.
هیچ‌گونه کنترل شاتر یا دریچه‌ای ندارد.
منبع : نشریه تخصصی کامپیوتر و هنر