دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

تنظیم نور به‌جای به‌کارگیری فیلترهای لنز


تنظیم نور به‌جای به‌کارگیری فیلترهای لنز
فیلترهای پلاریزه‌کننده تنها به لنزها اختصاص ندارند. شما می‌توانید یکی از آنها را روی نور نصب کنید!
بیشتر افرادی که فیلتر پلاریزه‌کننده دارند، آن را در فضای بیرونی به‌کار می‌گیرند. قطبی‌سازها مناظر را با سبزهای تند غنی ساخته، آبی آسمان را آبی‌تر کرده و انعکاس‌های از بین برنده رنگ در آب را حذف می‌کنند. اما بهتر است بدانید که قطبی‌سازها در فضاهای درونی نیز مفید هستند. برای مثال در استودیوی پرتره می‌توان از آنها برای کاهش یا حذف انعکاس از عینک و هم‌چنین کاهش سایه‌روشن درخشندگی پوست حاصل از چربی موجود یا لوسیون روی آن، استفاده کرد.
برای بسیاری از چهره‌ها بهترین موقعیت نور اصلی، نزدیک بودن آن به لنز دوربین است که در برخی موارد نوردهی درون‌محوری نامیده می‌شود. (نوری که از بالای دوربین تابیده می‌شود به‌قدری زیبا و دلنشین است که نور زیبائی هم نامیده می‌شود.)
مشکل: هرچه نور به مراحل لنز نزدیک‌تر باشد، قطبی‌ساز قرار گرفته روی آن در کنترل درخشش، کارائی کم‌تری خواهد داشت.
برای حل این مشکل باید به منبع نور جهت بدهید. پوشاندن softbox با ورقه پلاریزه‌کننده، قدرت انسداد انعکاس بیشتری را به فیلتر نصب شده روی لنز می‌دهد، زیر بیشتر نور منعکس‌شده از سوژه جهت‌دار می‌شود. این روش برای اشیاء منعکس‌کننده در عکاسی تجاری بسیار مناسب است. در این‌جا عکس‌ها رتوش نشده پرتره‌ای را نشان می‌دهیم که با و بدون قطبی شدن مضاعف گرفته شده‌اند.
این مدل به کمک یک مرطوب‌کننده، درخشش را در یک نمای مستقیم، قابل رویت ساخته است. جهت‌دار کردن، منبع نور و لنزهای این درخشش را حذف کرده و رنگ‌ماه پوست را کامل‌تر از حالت ممکن با پلاریزه‌کننده لنز به‌تنهائی، هموار و یک‌دست می‌کند. فیلتر پلاریزه‌کننده ۲۰٭۱۷ اینچ Resco Cinegel (در حدود چهل دلار)، softbox را پوشانده و هم‌چنین پلاریزه‌کننده Moose Peterson Warming ۶۷mm هشتاد دلاری روی لنز قرار گرفته است.
فیلتر Moose نور جهت‌دار را متوقف ساخته و گرمای دلنشینی ایجاد می‌کند. این فیلتر برای عکاسی از افراد بسیار مناسب است. در صورت آزمایش این فیلتر توسط خودتان، بهتر است از نور به نسبت روشنی با یک چراغ مدل‌سازی استفاده کنید، زیرا فلاش روی دوربین کافی نخواهد بود. در این‌جا این دو فیلتر، دو توقف نور را جذب می‌کنند بنابراین برای خودداری از افزایش ایزو به هشتصد یا بالاتر، نور سیصد وات یا روشن‌تر توصیه می‌شود. در پرتره‌ها برخی انعکاس‌ها مناسب و مورد نیاز هستند. برای مثال، درخشش، به مو جان داده و سایه‌روشن‌های روی چانه، استخوان گونه و پیشانی، خطوط اصلی چهره را مشخص می‌کنند. هم‌چنین می‌توانید تا هرجا که می‌توانید تراکم انعکاس بسیاری را با چرخش فیلتر نصب روی دوربین بیفزائید.
عکس پلاریزه نشده (چپ) پوست چربی را نشان داده و پف ریز چشم را برجسته کرده است. نمونه پلاریزه شده مضاعف (راست) پوست را همگن ساخته، درخشش را از بین برده و دندان‌ها و سفیدی چشم‌ها را شفاف‌تر ساخته است.
منبع : نشریه هنر و رایانه