جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا

ویترین احزاب


ویترین احزاب
حمید ایلخانی، عضو شورای مرکزی و دبیر حزب مردم سالاری در استان آذربایجان شرقی، دارای لیسانس عمران، لیسانس حقوق قضایی و در حال حاضر دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی مدیریت ساخت در دانشگاه علم و صنعت است. ایلخانی معتقد است، اصلا حات هنوز زنده است ولی باید برخی گروه های اصلا ح طلب دست از تمامیت خواهی بردارند.
اصلا حات، وضعیت انتخابات مجلس هشتم و استراتژی حزب مردم سالا ری، موضوعاتی هستند که درباره آن با حمید ایلخانی گفت وگو کردیم.
▪ در انتخابات ریاست جمهوری نهم، آخرین پایگاه اصلا ح طلبان از دستشان خارج شد، بارها اعلا م شد که جریان اصلا حات باید پس از خروج از نهادهای قدرت، به بازسازی تشکیلا تی، نقد درون و اتخاذ تاکتیک های جدید بپردازد، تصور می کنید جریان اصلا ح طلبی توانسته در طول ۲ سال گذشته، به این راهبردها بپردازد؟
معتقدم نیاز به اصلاح ساختار در جریان اصلاحات و جبهه اصلاحات یا هر تعبیری که به این مضمون به کار می برید، مدت ها قبل از ریاست جمهوری نهم احساس می شد. جریان اصلا حات از مدت ها قبل به لحاظ استراتژی ناتوان شده است که گذشت زمان به طرف هر چه ضعیف تر شدن این جریان و قوت گرفتن جناح مقابل پیش می رفت.
▪ از چه زمانی احساس می شد؟
انتخابات شوراهای دوم، زنگ خطری بود که با صدای بلند از تریبون های موجود، حتی از داخل اصلا حات نواخته می شد. ولی متاسفانه بعضی ها سرمست از ارکان قدرتی بودند که در دست داشتند. نمی خواهم تعبیر تیر خلا ص را به کار ببرم چرا که معتقدم هنوز اصلا حات زنده است، اما در انتخابات ریاست جمهوری نهم تکرار تجربه های شکست خورده و انحصارطلبی سبب شد تا اصلاح طلبان پیروز میدان نباشند.
▪ در طول مدتی که اصلا ح طلبان همگی از قدرت خارج شدند، توانستند به یک هماهنگی فارغ از انحصارطلبی برسند یا هنوز تمامیت خواهی برخی گروه ها ادامه دار است؟
قسمتی از اصلا ح طلبان از قدرت خارج نشده اند، قدرت مولفه های مختلف دارد، استفاده از افکار عمومی، پایگاه اجتماعی، هر چند در حجم کوچک، یا نفوذ در برخی نهادهای اجتماعی حتی در نام و رسم، از مولفه های قدرت به شمار می رود. اما اگر مفهوم خروج از نهادهای حکومتی است تصور می کنم هنوز انحصارطلبی ها و بعضی تمامیت خواهی ها وجود دارد. تنها راه برون رفت از موضوع، تعریف معیار و محک مشخص برای اصلا ح طلب بودن است، اگر منشور و معیاری تعریف شود که در آن تمامیت خواهی، انحصارطلبی از ناحیه هر کس رد شود، آن گاه این گروه ها یا بایستی در رویه خود تغییر ایجاد کنند یا خود به خود از دایره اصلاحا ت واقعی و تعریف شده خارج شوند.
▪ فکر می کنید منشور اصلاح طلبی باید براساس چه اصولی تدوین شود و از همه مهم تر ضمانت اجرایی این منشور چه خواهد بود؟
مشروعیت یک منشور، در این است که مردم آن را بپذیرند. منشور اصلاح طلبی همان چیزی است که مردم در دوم خرداد ۷۶ در پای صندوق ها به آن رای دادند، مصداقا، آزادی اندیشه، دوری از هرگونه انحصار ازناحیه هر کسی که باشد و زدودن کامل فساد اقتصادی از بدنه دولت. اما یک اشتباهی در دوم خرداد رخ داد، و آن عبارت بود از اینکه کسانی دوباره در مسند وزارت وارد شدند که مردم به خاطر عملکرد آنها، در دوره های گذشته به اصلاحات روی آورده بودند مثلا وزیری که چند سال وزیر بود، مدیری که چندین سال مدیر بود و مجموع عملکرد اینها مردم را به طرف دوم خرداد هدایت کرده بود، دوباره به صورت شکل دیگری در جریان اصلاحات ظهور پیدا کردند. پس باید بگویم منشور اصلاحات، نباید متکی به فرد یا گروه یا دسته ای باشد، بلکه بایستی متکی بر تفکرات عالیه باشد. ضمانت اجرایی این منشور مردم هستند، زمانی که شما از این منشور که مورد خواست اکثریت مردم است خارج شوید، مردم هم از شما روی گردان می شوند پس برای همراهی مردم باید همه به این منشور پایبند باشند.
▪ تصور نمی کنید، پس از خرداد ۸۴ تا به حال، برخی گروه های اصلاح طلب به جای بازسازی در دام انتخابات افتاده اند؟ یعنی حضور در انتخابات شوراهای سوم در سال گذشته و حضور در انتخابات مجلس در سال جاری، سبب شده از بازسازی و رفتن بین مردم غافل بمانند؟
وقتی مطرح می شود مردم از اصلاح طلبان روی گردان شده اند به این معنا نیست که به اردوگاه مقابل رفته اند. رابطه اصلاح طلبان با مردم همانند دو دوست قدیمی است که در مقطعی قهر کرده اند یعنی مردم به اصلاح طلبان پشت پا نزدند، چرا که شما اگر آمار و آرا را بررسی بکنید خواهید دید بخش بسیار کمی از مردم پس از قهر با اصلاح طلبان به اردوگاه و جناح مقابل مهاجرت کردند حتی در انتخابات ریاست جمهوری نهم احمدی نژاد بعضی شعارهایی را مطرح کرد که سال های سال در بطن اصلاحات مطرح بود، مثلا مبارزه با مفاسد اقتصادی، کابینه ۷۰ میلیونی. لذا مشکل اصلاح طلبان این است که می بایست اعتماد مجدد مردم راجلب کنند. ما مشکل حضور در جمع مردم را برای تعریف مانیفست یا اندیشه اصلاحات نداریم. ما مشکل عمل به اندیشه اصلاحات را داریم که اصلاح طلبان بایستی اعتماد مردم را به عمل گرایی جلب کنند.
▪ در آستانه انتخابات مجلس هشتم قرار داریم. فکر می کنید چه جریانی با چه تفکراتی بتواند پیروز میدان رقابت شود؟
عملکرد هر یک از دو جناح در آستانه انتخابات بسیار مهم و اساسی است، پاسخ سوال شما با اما و اگرهای بسیاری همراه است. بحث صلاحیت ها، عملکرد اصلاح طلبان، عملکرد جناح مقابل، اما و اگرهایی است. در کل اگر اصلاح طلبان از افرادی پاک، محکم و استوار در تفکرات موجود در بطن مردم استفاده کنند و زمینه نیز برای حضور این افراد توسط شورای نگهبان فراهم بشود اصلاح طلبان پیروز خواهند بود.
اما جریان اصلاحات باید به یک نکته توجه کند مگر در جمع اصلاح طلبان قحط رجال است که حتما بایستی از افراد خاص و تکراری استفاده شود؟ یک استراتژی می تواند برای اصلا ح طلبان این باشد، که از افراد خارج از ویترین خود استفاده کنند، مثلا کسی که به دلیل خاصی حالا درست یا غلط ردصلاحیت شده است یا ظن عدم احراز صلاحیت می رود در عقبه بماند، لازم نیست همه افراد حاضر در اصلاح طلبان نماینده مجلس باشند; اگر انحصار و تمامیت خواهی نباشد می توان از این نوع استراتژی استفاده کرد ولی وقتی گفته می شود فقط من، همه چیز به هم می خورد.
▪ انتخابات مجلس هشتم تا چه میزان میدانی برای مشخص شدن رضایت مردم از عملکرد اصولگرایان است؟
زمانی می توان این مقایسه را انجام داد که فضا برابر باشد. یعنی اصول گرایان از ابزاری مانند دولت به نفع خود استفاده نکنند. تریبون ها عادلا نه توزیع بشود، خلا صه ابزارها در اختیار همه باشد. به طور کلی فقط برگ رای سرنوشت انتخابات را رقم بزند. اصول گرایان دچار اشتباهات زیادی شده اند.
▪ فراموش نکرده ایم طرح تثبیت قیمت ها را، سوال اینجاست که این طرح چه شد؟
قیمت مسکن یا موارد حاضر در زندگی روزمره مردم همگی ذهن مردم را به خود اختصاص داده اند.
عدالت چیزی نیست که آن رادر ویترین گذاشت و آن را دست نیافتنی دانست و فقط مردم عدالت را در ویترین دولتمردان نظاره گر باشند.
▪ استراتژی و راهبردهای حزب مردم سالا ری برای حضور در انتخابات مجلس هشتم چیست؟
بنده مسوولیتی در قالب حزب مردم سالا ری در شورای مرکزی و استان آذربایجان شرقی دارم که با رعایت وظایف و اختیارات و راهبرد کلی حزب متبوع خودم، فعالیت می کنم.
این اصول بر اساس اعتقادات دینی، ملی و سیاسی استوار است که عبارتست از اینکه به این نتیجه برسیم که فردی که در تلا ش هستیم به مجلس راه پیدا کند، در راستای منافع ملی و مردم و مصلحت کشور قدم بردارد و مطمئن باشید صرف عضویت حتی در حزب مردم سالا ری، یا هر گروه سیاسی، من و همکارانم را متقاعد نخواهد کرد که از مبنای فکری که گفتیم عدول کنیم و با فردی که صرفا امروز بر چسب اصلا ح طلبی را با خود همراه دارد همراهی کنیم. صاحب این تفکر در مجموعه حزب مردم سالا ری در اکثریت است و بر همین اساس استراتژی و راهبرد کلی حزب، تعریف می شود.
ما به دنبال افرادی خواهیم رفت که مصلحت ملی، امنیتی و سیاسی کشور در گرو انتخاب آنهاست، خلا صه با گزینشهای نسبی و سببی و امثالهم لیست معرفی نمی کنیم .
منبع : روزنامه مردم سالاری