دوشنبه, ۷ خرداد, ۱۴۰۳ / 27 May, 2024
مجله ویستا
مزیت رقابتی
مایكل پورتر توضیح می دهد كه شركتها چگونه می توانند مزیت رقابتی در صنعت مربوط به خود ایجاد و از آن حفاظت كنند. مزیت رقابتی به مدیران شركتها نشان می دهد كه چگونه موقعیت رقیبانشان را ارزیابی كنند و در مراحل مختلف واكنشهای لازم را نشان دهند. تئوری ها مفاهیم و ابزارهایی را ارائــه می دهد كه برای ایجاد مزیت رقابتی در دو قسمت هزینــــــه و متنوع سازی مورداستفاده قرار می گیرد. این تئوری ها نشان می دهد كه چگونه انتخاب قلمرو رقابتی - گستردگی فعالیت شركت - نقش حساسی را در ایجاد مزیت رقابتی بازی می كند.
همچنین نشان می دهد كه چگونه استراتژی شركت با استراتژی واحد بازرگانی SBU دریك جهت عمل كرده تا با استفاده از هماهنگی استراتژی در صنعت مربوطه به افزایش مزیت رقابتی منجر گردد.
مــزیت رقابتی ابزار قدرتمندی را معرفی می كند كه استراتژیست ها جهت تشخیص و افزایش مزیت رقابتی شركت به آن نیاز دارند كه این ابـــــزار قدرتمند زنجیره ارزش نامیده می شود. تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش به مدیران فرصتی ارائه می دهد كه فعالیتهای شركتشان را در زمینه طراحی تولید بازاریابی و توزیع كالا و خدمات مجزا كنند. با استفاده از زنجیره ارزش پورتر محورهای ذیل را نشان می دهد:
چه عاملی برای خریدار ارزش و تنوع ایجاد كرده و چگونه اجرای یك استراتژی موفق به تنوع محصول می انجامد؛
روش شناسایی رفتار هزینه و ایجاد و حفظ استراتژی هزینه؛
چگونگی انتخاب استراتژی تكنولوژیك كه هدف تكنولوژی های شركت را جهت
ایجاد مزیت رقابتی منعكس می كند؛ چگونه جایگاه رقابتی شركت را ازطریق شناخت رقیبان خوب و بد بهبود دهیم
و همچنین تصمیم گیری كنیم كه كدام سهم و آمیخته بازار سودآوری بلندمدت شركت را بهینه خواهدساخت؛ چگونه یك صنعت را به بخشهای مختلف تقسیم كنیم و نقاط سودآور و قابل حفظ را در این تقسیم بندی مشخص كنیم؛
چگونه تهدیدات بالقوه یك صنعت را تجزیه و تحلیل كنیم و اینكه در مقابل این تهدیدات بالقوه مدافع باشیم یا انفعالی؛
چگونه یك مزیت رقابتی؛ از طریق استراتژی شركت با استفاده از روابط داخلی قوی بین چند شركت در یك صنعت ایجاد كنیم؛
چگونه یك شركت متنوع را مدیریت كنیم به طوری كه مقاومت دردستیابی روابط داخلی استراتژیك میان واحدهای كسب و كار برطرف گردد؛
چگونه از عهده شرایط نامطمئن محیطی با استفاده از سناریوی صنعت جهت تعریف دامنه رقابت محیطی آینده شركت برآییم؛
چگونه از جایگاه رقابتی شركت موقعی كه موردچالش قرار می گیرد دفاع كنیم و چگونه و چه وقت با رهبر یك صنعت درگیر شویم.
برای مدیرانی كه می خواهند یك قدم در صنعت به پیش بروند و راهبرد مشخصی برای توسعه استراتژی و كاربرد آن معین كنند مزیت رقابتی به عنوان یك مرجع غیرقابل اجتنابی است كه از سال ۱۹۸۰ مورداستفــــاده قرار می گیرد.
علی باغبان
منبع : ماهنامه تدبیر
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
مجلس دوازدهم مجلس شورای اسلامی ایران انتخابات سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور سیدابراهیم رئیسی شهدای خدمت انتخابات ریاست جمهوری 1403 انتخابات ریاست جمهوری رهبر انقلاب سقوط بالگرد رئیسی
قتل تهران هواشناسی پلیس دستگیری شهرداری تهران سازمان هواشناسی فضای مجازی بارش باران مشهد کنکور آتش سوزی
قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت طلا خودرو بازنشستگان قیمت دلار دولت سیزدهم مسکن واردات بازار خودرو بورس حقوق بازنشستگان
تلویزیون سینما هنرمندان موسیقی سریال سازمان حج و زیارت تئاتر جشنواره کن قرآن کریم سینمای ایران کتاب دفاع مقدس
دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل غزه جنگ غزه روسیه آمریکا حماس لبنان ترکیه اتحادیه اروپا رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال مهدی طارمی جواد نکونام تیم ملی والیبال ایران لیگ برتر استقلال خوزستان والیبال باشگاه پرسپولیس بارسلونا نساجی
نخبگان سامسونگ اپل ایلان ماسک فناوری ماهواره گوگل مایکروسافت ناسا
چاقی سکته مغزی کاهش وزن تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو سیر استرس افسردگی زوال عقل