پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا

نامه - LA LETTER


سال تولید : ۱۹۹۹
کشور تولیدکننده : اسپانیا، فرانسه و پرتغال
محصول : پائولو برانکو
کارگردان : مانوئل د اولیویرا
فیلمنامه‌نویس : مانوئل د اولیویرا، بر مبنای رمانی نوشتهٔ مادام دو لافایت
فیلمبردار : امانوئل ماشل
هنرپیشگان : کیارا ماسترویانی، پدرو آبرونهوزا، آنتوان شاپی، لئونور سیلویرا، فرانسواز فابیان، ماریا ژوئاون پیریش و آنی رومان
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه


̎مادموآزل دوشارتر̎ (ماسترویانی)، نخستین شکستِ عشقی‌اش را تجربه می‌کند. یک شب، دوست مادرش، ̎خانم سیلوا̎ (رومان) او را به ̎ژاک‌دو‌کلو̎ (شاپی)، پزشکی خوش‌نام معرفی می‌کند. ̎ژاک̎، درست در روزی که ̎دوشارتر̎ به اتفاق مادرش (فابیان) به یک جواهرفروشی رفته و در حال انتخاب گردن‌بندی بوده، دل‌باخته‌اش شده است. ̎مادموآزل دوشارتر̎ برای بهبود قلب شکسته‌اش به ازدواج با دکتر تن می‌دهد ولی بعد دل‌باختهٔ ̎پدرو آبرونهوزا̎ (آبرونهوزا)، خواننده‌ای جوان و محبوب می‌شود. مادرش پیش از مرگ، شهرت و آبروی خانوادگی و وظایف ̎دوشارتر̎ را نسبت به همسرش به او یادآور می‌شود. اما او عاشق‌تر از آن است که به این حرف‌ها توجه کند...
● دِ اولیویرا، فیلم‌ساز باسابقهٔ پرتغالی در نود و یک‌سالگی نامه را کارگردانی کرده است (او، در سال ۲۰۰۶، هنوز زنده است و هنوز کار می‌کند!). نامه بر مبنای زمان پُرآوازهٔ خانم لافایت (۱۶۳۴ ـ ۱۶۹۳) ساخته شده که پیش از این، با نام شاهزاده خانم دو کلو (ژان‌ِ دُلانوآ، ۱۹۶۰) و پس از این، وفاداری (آندری زولافسکی، ۲۰۰۰) نیز به فیلم درآمده است. کارِ د اولیویرا اوج و فرود خاصی ندارد و مشکل اصلی آن ماندن در برزخ میان تکیه بر متن اصلی (که طرفداران بسیاری دارد) و روزآمدی (برای جلب تماشاگران معاصر) است. این‌جا ماسترویانی (دختر کارتین دونوو و مارچلو) دل‌پذیر ظاهر می‌شود و ملاحت خود را با متانتی که لازمهٔ نقش است به خوبی درهم می‌آمیزد. خوانندهٔ راک، آبرونهوزا (که ظاهراً یکی از جذابیت‌هایش برای هم‌وطن‌هایش این است که همیشه عینک به چشم می‌زند!) برای تماشاگر غیرپرتغالی جذابیتی ندارد.