یکشنبه, ۲۰ خرداد, ۱۴۰۳ / 9 June, 2024
مجله ویستا
آرماند فایگنبام
فایگنبام مدیر شركت جنرال الكتریك ، مشاور تضمین كیفیت ارتش آمریكا، رئیس ASQC (american society of quality control) وبنیانگذار آكادمی بین المللی كیفیت و مبتكر واژه "كنترل كیفیت جامع" و مولف كتابی با همین عنوان است .
وی بر این اعتقاد است كه كنترل كیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر كلیه امور یك واحد یا مؤسسه است. از این نظر كنترل كیفیت ، كاری است به دور از انگیزشهای كوتاه مدت و حركتی گروهی كهموفقیت آن منوط به همكاری و ارتباط نزدیك بین واحدهای مختلف بوده و حمایت تدریجی مسئولین را طلبمی كند. بنابر این تحقق امر كیفیت زمانی میسر می گردد كه تك تك عوامل و دست اندر كاران در تمام سطوحدر امر كیفیت مشاركت فعال داشته و نسبت به آن متعهد باشند.
دیدگاه كیفیت فایگنبام بر این اصل استوار است كه علی رغم شركت كلیه عوامل در تحقق كیفیت، نقشمدیریت ارشد فراتر از دیگران بوده و لازم است مدیریت درك كافی از ضرورت موضوع داشته و نسبت به تبدیلنمودن فرایند ارتقای كیفیت به یك امر عادی و مستمر در سازمان تعهد نشان دهد.
وی ، بر این اساس سپردن مسئولیت راهبردی ارتقای كیفیت را به متخصصین كیفیت یك اشتباه میداند. خدمت برجسته فایگنبام در عرصه كنترل جامع ، توجه یكپارچه به درون و بیرون سازمان بصورت فراگیر است. وی می گوید : مدیریت ،بایستی سراسری و یكپارچه بوده و همه فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی را با یكدیگر هماهنگ نموده و جنبههای اجتماعی و فنی سازمان را به هم نزدیك كند. از اینرو علاوه بر امور درون سازمانی ، باید به همان نسبت ،خشنود نگه داشتن مصرف كنندگان كالا و خدمات و نیز تأمین كنندگان مواد و قطعات اولیه مورد توجه قرار گیرد وی با توجه یكپارچه به مفهوم كیفیت ، ارتقای كیفیت را در سه بعد تبیین می كند :
۱- تفسیر و تبیین جنبه های اخلاقی كیفیت
۲ - تبیین و تشریح مفهوم كیفیت جامع و كنترل
۳ - تبیین و تشریح نظام طبقه بندی هزینه های كیفیت كه شامل هزینه های ارزیابی ، پیشگیریو بروز نقص است.
● وی كنترل جامع كیفیت را چنین تعریف می كند :
كنترل جامع كیفیت ، یك سیستم كارآمد برای ادغام تلاشها در زمینه ایجاد ، نگهداری و ارتقای كیفیت در گروههای مختلف یك سازمان است و سازمان را قادر می سازد با در نظر گرفتن موارد اقتصادی ، رضایت كاملمشتریها را فراهم سازد .
● فایگنبام برای موفقیت مدیریت كیفیت جامع معیارهای زیر را ارائه داده است:
۱ - كیفیت یك فرایند سازمان شمول است
۲ - كیفیت آن چیزی است كه مشتری می خواهد
۳ - كیفیت و هزینه مكمل هم هستند
۴ - كیفیت محتاج علاقمند فردی و تیمی است
۵ - كیفیت یك روش مدیریتی است
۶ - كیفیت و نوآوری متقابلا" بهم وابسته اند
۷ - كیفیت یك رفتار است
۸ - كیفیت نیازمند ارتقای مستمر است
۹ - كیفیت بهترین روش برای بهره وری است.
۱۰ - كیفیت توسط یك سیستم جامع كه با مشتریها و تدارك كنندگان مرتبط است، اجرا می شود.
● فیگن بام اظهار میدارد که کنترل در مدیریت ۴ مرحله دارد:
۱ ـ تعیین استانداردهای كیفیت
۲ ـ ارزیابی تطابق با استانداردها
۳ ـ تثبیت موارد گذر به بالای استانداردها
۴ ـ برنامه ریزی برای ارتقای استانداردها
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دورههای مدیریتی دانشگاه تهران
ویزای تضمینی ایتالیا کانادا
انتخابات ریاست جمهوری انتخابات شورای نگهبان ایران انتخابات ریاست جمهوری 1403 دولت سیزدهم دولت ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی علی باقری
تهران قتل ازدواج فضای مجازی شهرداری تهران پلیس تصادف زلزله خانواده هلال احمر سازمان هواشناسی قوه قضاییه
همستر کامبت خودرو تلگرام قیمت دلار قیمت خودرو حقوق بازنشستگان قیمت طلا نات کوین ارز دیجیتال سایپا دلار بازار خودرو
سریال جواد عزتی رسانه ملی شهید سینمای ایران تلویزیون سینما مجید قناد عمو قناد موسیقی احسان علیخانی کتاب
ناسا اینترنت فضا
رژیم صهیونیستی غزه اسرائیل فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه ترکیه اوکراین حماس سازمان ملل فرانسه
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر تیم ملی والیبال ایران علی پروین والیبال حسن یزدانی جواد نکونام تیم ملی فوتبال ایران تیم ملی ایران بازی
همستر کمبات هوش مصنوعی موبایل فناوری اپل مایکروسافت دانش بنیان انویدیا بازی همستر کامبت
دیابت چاقی چای ناباروری اضطراب گرمازدگی