یکشنبه, ۲۱ بهمن, ۱۴۰۳ / 9 February, 2025
مجله ویستا
آرماند فایگنبام
![آرماند فایگنبام](/mag/i/2/l8qf9.jpg)
وی بر این اعتقاد است كه كنترل كیفیت ایجاد نوعی سیستم فعال برای نظارت بر كلیه امور یك واحد یا مؤسسه است. از این نظر كنترل كیفیت ، كاری است به دور از انگیزشهای كوتاه مدت و حركتی گروهی كهموفقیت آن منوط به همكاری و ارتباط نزدیك بین واحدهای مختلف بوده و حمایت تدریجی مسئولین را طلبمی كند. بنابر این تحقق امر كیفیت زمانی میسر می گردد كه تك تك عوامل و دست اندر كاران در تمام سطوحدر امر كیفیت مشاركت فعال داشته و نسبت به آن متعهد باشند.
دیدگاه كیفیت فایگنبام بر این اصل استوار است كه علی رغم شركت كلیه عوامل در تحقق كیفیت، نقشمدیریت ارشد فراتر از دیگران بوده و لازم است مدیریت درك كافی از ضرورت موضوع داشته و نسبت به تبدیلنمودن فرایند ارتقای كیفیت به یك امر عادی و مستمر در سازمان تعهد نشان دهد.
وی ، بر این اساس سپردن مسئولیت راهبردی ارتقای كیفیت را به متخصصین كیفیت یك اشتباه میداند. خدمت برجسته فایگنبام در عرصه كنترل جامع ، توجه یكپارچه به درون و بیرون سازمان بصورت فراگیر است. وی می گوید : مدیریت ،بایستی سراسری و یكپارچه بوده و همه فعالیتهای مدیریتی و عملیاتی را با یكدیگر هماهنگ نموده و جنبههای اجتماعی و فنی سازمان را به هم نزدیك كند. از اینرو علاوه بر امور درون سازمانی ، باید به همان نسبت ،خشنود نگه داشتن مصرف كنندگان كالا و خدمات و نیز تأمین كنندگان مواد و قطعات اولیه مورد توجه قرار گیرد وی با توجه یكپارچه به مفهوم كیفیت ، ارتقای كیفیت را در سه بعد تبیین می كند :
۱- تفسیر و تبیین جنبه های اخلاقی كیفیت
۲ - تبیین و تشریح مفهوم كیفیت جامع و كنترل
۳ - تبیین و تشریح نظام طبقه بندی هزینه های كیفیت كه شامل هزینه های ارزیابی ، پیشگیریو بروز نقص است.
● وی كنترل جامع كیفیت را چنین تعریف می كند :
كنترل جامع كیفیت ، یك سیستم كارآمد برای ادغام تلاشها در زمینه ایجاد ، نگهداری و ارتقای كیفیت در گروههای مختلف یك سازمان است و سازمان را قادر می سازد با در نظر گرفتن موارد اقتصادی ، رضایت كاملمشتریها را فراهم سازد .
● فایگنبام برای موفقیت مدیریت كیفیت جامع معیارهای زیر را ارائه داده است:
۱ - كیفیت یك فرایند سازمان شمول است
۲ - كیفیت آن چیزی است كه مشتری می خواهد
۳ - كیفیت و هزینه مكمل هم هستند
۴ - كیفیت محتاج علاقمند فردی و تیمی است
۵ - كیفیت یك روش مدیریتی است
۶ - كیفیت و نوآوری متقابلا" بهم وابسته اند
۷ - كیفیت یك رفتار است
۸ - كیفیت نیازمند ارتقای مستمر است
۹ - كیفیت بهترین روش برای بهره وری است.
۱۰ - كیفیت توسط یك سیستم جامع كه با مشتریها و تدارك كنندگان مرتبط است، اجرا می شود.
● فیگن بام اظهار میدارد که کنترل در مدیریت ۴ مرحله دارد:
۱ ـ تعیین استانداردهای كیفیت
۲ ـ ارزیابی تطابق با استانداردها
۳ ـ تثبیت موارد گذر به بالای استانداردها
۴ ـ برنامه ریزی برای ارتقای استانداردها
منبع : پایگاه اطلاعرسانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست