دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 6 May, 2024
مجله ویستا
تجلی آفتاب ولایت و عدالت
آن گاه كه جور و ستم پهنای وسیع عالم هستی را در تلخی خود غوطه ور می كند و هر مخلوقی طعم تلخ بی عدالتی و نابرابری را با اكراه تمام خواهد چشید ، بار دیگر و برای آخرین بار با زمین خدا ، تابش پرتوهای نور رحمت لم یزلی پروردگار را به چشم خود خواهد دید و با ظهور حضرت قائم (ع) تجلی گاه رحمت و مهربانی خواهد شد .
پس از انتظار طولانی مدت و ابتلائات و امتحانات الهی در طول این برهه زمانی انتظار و وقوع رخدادهای قطعی الوقوع یا احتمالی مقارن با ظهور و تجلی خورشید عالمتاب وجود قائم (ع) كه قطعا مدت زمان زیادی به طول نخواهد انجامید ، بالاخره وعده آزادیبخش الهی به حقیقت پیوسته است .
قائم آل محمد (ص) در میان ركن و مقام و در حالی كه عمامه نبسی مصطفی(ص) را به سر و انگشتر سلیمان را بر انگشت و زره داوود نبی را بر تن دارد و ذوالفقار علی و عصای موسی در دستان اوست ، بر خانه كعبه تكیه داده و ندای انا بقیه الله سر می دهد و جبرئیل امین در سمت راست ایشان فریاد می زند . كه : البیعه لله : ای جهانیان آگاه باشید كه منتظر نجاتبخش ظهور كرد . پس برای بیعت و یاری ایشان بشتابید و در این حین شیعیان و یاران حضرت از ارجاء عالم به سویشان رهسپار شوند و خدمت ایشان برای بیعت برسند .
آن گاه سپاه حضرت در حالی كه جبرئیل در سمت راست و میكائیل در سمت چپ و ملكه عزرائیل در پشت سر و اسرافیل نیز در پیشاپیش شان قرار دارند ، از مكه به سمت كوفه رهسپار شوند و در حالی كه ۴۰ هزار فرشته دیگر برای امتثال و انجام كارهایی كه از دست آدمیان ساخته نیست وی را یاری می كنند تا در نجف اشرف فرود آیند . آن گاه لشكرهای خود را در شهرها و ممالك پراكنده كرده ، در كوفه ۳ پرچم از ۳ لشكر در اهتزاز است كه با آمدن حضرت ، پرچمها از میان می روند . حضرت خودشان در كوفه وارد شده و منبر روند و خطبه ای خوانند كه مردم از شدت گریه متوجه كلام ایشان نباشند و چون جمعه دوم برسد ، مردم از ایشان درخواست نماز جمعه كنند كه حضرت دستور دهند در قسمتی از نجف به نام مسجد خطی بكشند تا در آنها با آنان نماز را اقامه كنند .
● مساله رجعت
یكی از مسلمات اعتقادی شیعه و از جمله حوادث شگفت انگیزی كه همزمان با ظهور حضرت بقیه الله الاعظم (اروحنا له الفداء) رخ خواهد داد ، بازگشت پیش از قیامت گروهی از مومنان واقعی به دنیا برای درك عظمت و شوكت جهانی اسلام خواهد بود ؛ البته عده ای از كافران بدسرنوشت نیز در این میان پیش از آخرت به دنیا باز گردانده می شوند تا به سزای پاره ای از اعمال ننگین خود برسند و به مجازاتی چون مجازات قوم بدطینت لوط و ثمود و عاد و فرعونیان دچار شوند . تعریفی از شیخ مفید ره درباره رجعت نقل می كنند كه : «ان الله یرد قوما من الاموات الی الدنیا فی صورهم التی كانوا علیها فیعز فریقا و بذل فریقا و المحقین من المبطلین و المظلومین منهم من الظالمین و ذلك عند قیام مهدی آل محمد (ص) .»
با توجه به عبارات دقیق تعریف فوق ، چند نكته مهم معلوم می شود از جمله این كه واقعه رجعت و بازگشت به دنیا بنا بر مقتضای عدل الهی ، مختص گروهی معین است نه عموم مردم و هدف و فلسفه آن را عزت بخشی به مومنان محض و ذلت و خواری كافران محض بیان می كنند . در اثبات این ادعا ، احادیث و روایات زیادی بیان شده است . كما این كه در متن برخی دعاها همچون زیارت آل یاسین و دعای روز سوم شعبان و دیگر ادعیه به آن اشاره رفته است ، ولی صریح تر و واضح تر از همه خود آیات قرآن است كه برای نمونه دو مورد از آنها را كه تصریح بیشتری به این موضوع دارد عنوان می كنیم :
«و یوم نحشر من كل امه فوجا ممن یكذب بآیاتا فهم یوزعون»
و آن روز كه از هر امتی گروهی را (توجه به این نكته لازم است كه كلمه فوج به معنی گروه است . چه بر همه معلم است كه در روز قیامت همه جهانیان محشور می شوند نه فقط گروه خاصی از آنان) از كسانی كه تكذیب ما كردند محشور می كنیم ، آنها را به هم ملحق می سازیم و برای مجازات آماده شان می كنیم . با توجه به مضمون آیه و تفسیر آن از كتب تفسیر ، بازگشت و رجعت گروه از كافران متخاصم بااصول اسلام ، از اصل معاد و نبوت و توحید و ... ، برای رسیدن به سزای پاره ای از اعمال ننگین خویش به عرصه دنیا ، امری است محتوم و مطابق با متقضای حكمت الهی .
«انا لننصر رسلنا و الذین امنو فی الحیاء الدنیا و یوم یقوم الاشهاد»
خداوند متعال در این آیه نصرت و یاری و پیروزی نهایی را در ۲ مرحله برای تمامی پیامبران و یاران مومن ایشان وعده می دهد : یكی پیش از قیامت و در حیات دنیوی و دیگری در یوم الاشهاد یعنی روز قیامت .
آنچنان كه بر همه ما معلوم است عده كثیری از پیام آوران و مبینان دین حق و حقیقت ، در راه انجام وظیفه خویش با متخاصمی رو به رو بودند كه ایشان را از دست یافتن به اهداف آسمانی شان مانع شده و راه نصرت و سیطره حقیقت را در دنیا بر عالمیان بستند .
حتی ما درباره اسلام خود شاهد این واقعیت هستیم كه دین بر حق اسلام خود شاهد این واقعیت هستیم كه دین بر حق اسلام عالمگیر نشده و نصرت كامل روی نداده است و از طرفی هم وعده الهی حتمی الوقوع بوده و به یقین تحقق خواهد یافت و با توجه به روایات هم ، فقط همزمان با ظهور مهدی آل محمد (ص) است كه گسترده عدل و دین حق عالمگیر شده و در این برهه از زمان است كه همه پیامبران ، ائمه و اصحاب برگزیده آنها همچون مقداد و سلمان و مالك اشتر و اصحاب كهف و همچنین یوشع بن نون و مومن آل فرعون از صحابه موسی (ع) و همچنین عیسی بن مریم و دیگر مومنان محض به نشئه دنیا بازگشته و نه تنها شاهد نصرت دین حق یعنی اسلام خواهند بود ، بلكه خودشان در برقراری آن یارای القائم بالحق خواهند شد .
از جهت دیگر ، مومنان واقعی چون در مسیر تكامل معنوی همیشه با موانعی در زندگی روبه رو بوده و به دور از دولت كریمه پیوسته با جباران و ستمگران مواجه بوده اند ، در نتیجه تكاملشان ناتمام مانده است و در نتیجه در بعد تكامل دچار كمبودها و نواقصی شده اند ، حكمت الهی اقتضا می كند كه پیش از برپایی عرصه قیامت فرصتی دوباره به ایشان داده شود تا در آن ، آخرین مسیر تكامل خود را زیر لوای حكومت عدل و به مقصود مورد اهتمامشان نائل شوند .
پس در كل می توان فلسفه رجعت را تكامل بیشتر مومنان محض و عزت ایشان و در مقابل شقاوت بیشتر كافران محض و علاوه بر آن نصرت دین و حكومت عدل جهانی با یاری مومنان حقیقی و آرزومندان درك آن دوران بیان كرد ؛ چرا كه هنگام ظهور ، خداوند متعال برای یاری حضرت در تشكیل حكومت صالحان و برای انجام وعده الهی مبنی بر انتقام گیری مظلومان از گردنكشان تاریخ و نیز برای استمرار بخشیدن به حكومت فراگیر حق ، پس از قیام و برقراری عدالت ، گروهی از مومنان را از جمله پیامبران و ائمه كه از دار دنیا كوچ كرده اند ، با اختیار خویش به دنیا بازگردانده می شوند تا در پاكسازی زمین از كافران و منافقان سهیم باشند و از این میان ، اولین فرد بازگشت كننده را در زبان روایات ، امام حسین (ع) بیان كرده اند كه به همراه شهدای كربلا برای انتقامجویی از فاسقان یزیدی و اسیر كردن آنان به عذاب دنیوی و الهی به عرصه دنیا رجعت می كنند و به فرموده امام صادق (ع) بمكث فی الارض حتی یسقط حاجیاء علی عینیه ؛ آن حضرت آنقدر در دنیا زندگی می كنند كه از فرط پیری دو ابروی وی روی چشمانشان بیفتد .(بحار ، ج ، بحث رجعت)
● دولت مهدی
پس از حركت حضرت قائم (عج) به سمت فلسطین در آنجا در شهر لید ، عیسی بن مریم (ع) از آسمان به زمین می آید تا با حضرت مهدی (عج) بیعت كند و شاید تنها حكمت در نزول آن پیامبر بزرگ خدا در این هنگام تقویت جبهه امام عصر و اعتراف و تصدیق حقانیت ایشان باشد .
عیسی بن مریم (ع) به فرمان امام عصر (عج) ساحر و خدعه كار یك چشم یعنی دجال فاسق و ستمكار را با لشكریانش كشته و شهرها را از شر و فتنه او رهایی می بخشد .
با برداشتن ابن موانع سد راه گسترش عدل و آزادی و آسایش ، بتدریج حكومت جهانی وحدت و عدل و قسط مهدوی استقرار یافته و با تجلی شط نور از كبریای عرش بر طور فرش ، نعمت و بركت و رحمت بر كویر تشنه دلان سرازیر شده ، وعده الهی به وقوع می پیوندد ؛ لفتحنا علیهم بركات من السماء و الارض و زمین بركات درونی و گنجهای پنهانی خود را كامل بیرون می ریزد و گوشه ای از زمین بدون كشت و زرع نمی ماند . در كل خداوند بركات فردی و اجتماعی را بر آنان نازل كرده و الدوله الكریمه به مفهوم واقعی آن بر تمام عالم سیطره می یابد و نه تنها شیرینی عدل و قسط را به همه جهانیان خواهد چشانید و پیروزی منطق اسلام بر دیگر منطقهای بی پایه را خواهند دید ، بلكه آب معرفت را به تشنگان آن می رسانند چه كلید هفتاد و دو باب علم تماما از طرف پروردگار حكیم در اختیار مصلح عدالت گسترش قرار گرفته و به واسطه این گنجینه های حكمت و دانش راه حقیقی كمال و سلوك الی الله را به جهانیان می نمایاند و وعده ای دیگر از پروردگار به حقیقت پیوسته و آیات انفسی و افقی را به تمامه بر اینان نشان می دهد . «سنریهم آیاتنا» .
در مجموع خداوند متعال در حدیث قدسی جلوه های حكومت مهدوی را چنین ترسیم می كند كه «ای پیامبر ! به وسیله تو و پیشوایان از نسل تو بر بندگان خویش رحمت می اورم و به وسیله قائم از بین شما ، زمین خود را از تقدیس و تهلیل و تكبیر و بزرگداشت مقام الوهیت ، آباد می سازم و به وجود او زمین را از دشمنانم پاك می كنم . آن را میراث اولیای خویش قرار می دهم و به وسیله او كلمه توحید را تعالی بخشیده ، كلمه كافران را به سقوط می كشانم و به دست او و به علم خود سرزمین ها و دل بندگانم را حیاتی تازه می بخشم و گنجها و ذخیره های پنهان را به مشیت خود برایت آشكار می كنم و با اراده خود او را بر نهایی ها و مكنونات قلبی دیگران آگاه می گردانم و با فرشتگان خود او را یاری می رسانم تا در اجرای فرمان من و تبلیغ دین من مددكار او باشم . او به حقیقت ولی من و براستی هدایتگر بندگان من است.»
نكته قابل توجه این كه امام قائم (عج) با زور بر جهانیان مسلط نمی شوند ، بلكه با فتح ابواب علم و رویت آیات الهی ، عاقلانه خودشان درك می كنند كه حكومت عدل مهدوی برای اینان از همه چیز بهتر است ؛ بنابراین با طوع و رغبت تمام زیر لوای عدالت گستر ، به پناه می روند .
اللهم عجل لولیك الفرج و العافیه و النصر و اجعلنا من المنتظرین الظهوره» .
منبع : مرکز اطلاع رسانی خانواده شمیم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
غزه ایران آمریکا شورای نگهبان مجلس شورای اسلامی انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی
فضای مجازی هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران شورای شهر تهران سیلاب سامانه بارشی آموزش و پرورش سازمان هواشناسی باران سلامت
خودرو بانک مرکزی بنزین قیمت دلار بازار خودرو قیمت طلا قیمت خودرو دلار یارانه مسکن ایران خودرو حقوق بازنشستگان
مهاجرت تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران صدا و سیما دفاع مقدس مسعود اسکویی موسیقی سریال مهران غفوریان
معماری
اسرائیل رژیم صهیونیستی حماس فلسطین جنگ غزه روسیه اوکراین امیرعبداللهیان طوفان الاقصی ایالات متحده آمریکا نوار غزه جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ برتر جواد نکونام رئال مادرید سپاهان بارسلونا بازی لیگ برتر انگلیس باشگاه استقلال باشگاه پرسپولیس
باتری گوگل آیفون اینستاگرام مایکروسافت سامسونگ اپل ناسا عکاسی
ویتامین کاهش وزن استرس توت فرنگی سیگار فشار خون کبد چرب