پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
فمینیسم در اجتماع
دانا هاراوی در سال ۱۹۴۴ متولد شد و در زمینه مطالعات اجتماعی در علم تحقیق و تدریس می کند. اثر اصلی وی «میمون ها، سایبرگ و زنان؛ باز ابداع طبیعت» است که در باب نظریه پردازی از سیاست پساانسان، سایبرگ، ایده آل فنی- اسطوره ای و... از اهمیت فراوانی برخوردار است. کتاب حاضر نیز بخشی از اثر بزرگ وی است.
مترجم درمقدمه ای می نویسد؛ ماشین نمی اندیشد، بلکه تنها به محرک ها واکنش نشان می دهد. بنابراین سایبرگ موجودی است ماشینی. نه فقط یا الزاما از این جهت که بدن او آمیزه ای است از اندامه و ادوات فناوری، بل بدین خاطر که در اندیشیدن سایبرگ، کوجیتویی در کار نیست.
پس این گفته دانا هاراوی که «ما سایبرگ هستیم»، بدین مفهوم ساده انگارانه نیست که ما روبوت هستیم یا تنها کارهایی را به انجام می رسانیم که از پیش برای ما برنامه ریزی کرده اند. سایبرگ منکر وجود سوژه دکارتی است و مرگ آن را آشکار می کند.
سایبرگ دیگر سوژه خودمختار عقلانیت مدرن نیست اما این بدان معنا نیست که نمی توان کنشگر فعال سیاسی باشد. سایبرگ سیاست های خاص خودش را خواهد داشت. او بدون نیاز به بنیان نهادن «هویت»، یک عامل سیاسی است.
سایبرگ هیچ هویتی ندارد چرا که به خط سیر استدلالی از «می اندیشم» به «من هستم» یا «هویت»، هیچ نیازی ندارد. از این رو کنش خودمختار سایبرگ مبتنی بر «هویت اراده مند» او نیست. این نتیجه نهایی و اصلی هاراوی در مانیفست سایبرگ است تا نشان دهد سایبرگ می تواند تصویرگر سیاست های فمینیستی در مواجهه با جهان اجتماعی فناورانه باشد بی آنکه به هویتی محتاج باشد.
آنچه برای هاراوی اهمیت دارد اثبات این امر است که «سایبرگ می تواند سیاست های ما را تعیین کند.»تصویر رژیم پدرشاهی از سایبرگ موجودی است ماشینی که صرفا کارهایی را انجام می دهد که برای او برنامه ریزی کرده اند. تنها نویز و اختلال در عملکرد برنامه ها، می تواند او را از بنده ارباب خود به موجودی مخرب و ویرانگر مبدل کند. بنابراین سایبرگ در چنین داستان هایی هرگز نمی تواند از دیالکتیک ارباب/ بنده فراتر رود. «اندیشه» برنامه ریزی شده است و «سرپیچی» او، صرفا ویرانگری و تباهی عقل ابزاری است.
اما هاراوی چگونه بدین مسئله پاسخ می دهد؟ تلاش این مقدمه در جهت روشن کردن پاسخ هاراوی به همین مسئله است؛ «برخلاف امیدهای هیولای فرانکشتاین سایبرگ انتظاری از پدر خود ندارد تا او را با بازگرداندن به باغ (عدن) نجات دهد، یعنی از طریق ساخت یک جفت غیرهمجنس، از طریق تکمیل در کلیت، در یک شهر یا کیهان. سایبرگ رویای اجتماع براساس مدل خانواده ارگانیکی ندارد، این بار هیچ پروژه اودیپی در کار نیست.
سایبرگ باغ عدن را تصدیق نمی کند، از گل ساخته نشده و نمی تواند رویای بازگشت به خاک را در سر بپروراند... مسئله اصلی در مورد سایبرگ ها این است که آنها البته فرزندان نامشروع سرمایه داری پدرشاهی و ارتش سالارند و اشاره ای به دولت سوسیالیسم نمی کند. اما فرزندان نامشروع به خاستگاه خود وفادار نمی مانند، وجود پدر، برای آنها غیرضروری است.»
دانا هاراوی
ترجمه؛ امین قضایی
ناشر؛ گل آذین
چاپ اول؛ ۱۳۸۶
۱۰۰۰ نسخه
۱۳۰ صفحه
ترجمه؛ امین قضایی
ناشر؛ گل آذین
چاپ اول؛ ۱۳۸۶
۱۰۰۰ نسخه
۱۳۰ صفحه
منبع : روزنامه کارگزاران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران اسرائیل غزه مجلس شورای اسلامی دولت نیکا شاکرمی معلمان رهبر انقلاب دولت سیزدهم مجلس بابک زنجانی شهید مطهری
آتش سوزی قوه قضاییه هلال احمر تهران پلیس روز معلم سیل شهرداری تهران آموزش و پرورش فضای مجازی سلامت سازمان هواشناسی
قیمت خودرو قیمت طلا قیمت دلار بازار خودرو خودرو دلار بانک مرکزی ایران خودرو حقوق بازنشستگان سایپا کارگران تورم
سریال نمایشگاه کتاب جواد عزتی تلویزیون عفاف و حجاب فیلم سینمایی مسعود اسکویی سینما رضا عطاران سینمای ایران دفاع مقدس فیلم
رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا حماس جنگ غزه نوار غزه چین انگلیس ترکیه اوکراین نتانیاهو یمن
استقلال پرسپولیس فوتبال سپاهان علی خطیر باشگاه استقلال لیگ برتر ایران تراکتور لیگ قهرمانان اروپا رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ برتر
هوش مصنوعی هواپیما کولر تبلیغات موبایل تلفن همراه اینستاگرام اپل گوگل ناسا عیسی زارع پور وزیر ارتباطات
فشار خون کبد چرب بیمه بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه