چهارشنبه, ۲۶ دی, ۱۴۰۳ / 15 January, 2025
مجله ویستا
موسیقی راک
منشأ راک اولیه را باید در سرودهای انجیلی سیاهان، سبک ریتم بلوز و همچنین موسیقی جاز (Jazz) جستجو کرد. در دهه ۱۹۵۰ نوای ساکسوفون و گیتار الکتریک با ضرباهنگ قوی به این موسیقی اضافه شد و سبکی را به وجود آورد که در ابتدا «راک اند رول» و سپس به اختصار «راک» نام گرفت.
این موسیقی در ظرف نوزده سال چنان محبوبیتی کسب کرد که در سال ۱۹۶۹ در همایشی سه روزه به نام «ووداستاک» توانست بیش از سیصد هزار بیننده را در فضای باز به خود جلب کند. در اواخر دهه ۱۹۷۰ کم کم راک جای خود را به «هوی متال» داد و بعد هم در دهه ۱۹۹۰ موسیقی «رپ» باب میل جوانان غربی قرار گرفت.
در موسیقی راک از همان ابتدا ما با دو مسئلهی اصلی روبرو هستیم، یکی فرم این موسیقی از لحاظ علمی و اصول هارمونی و دوم ترانه و مضمون اشعاری که این موسیقی را همراهی میکند.
ترانه در موسیقی راک میتواند بهمراتب پراهمیتتر از فرم موسیقی از لحاظ ساختار هارمونیک باشد.
چرا که موسیقی راک خود زائیدهی شرایط اجتماعی خاص در دهههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ است و نمود اولیهی این شرایط در ترانههای این چند دهه متجلی شده. آوازهای راک که اغلب سراینده و خوانندهی آن یکی است، در حقیقت بازتاب شیوهی زندگی آمریکائی، مانند بی بند و باری فزایندهی جنسی بود.
شعر این آوازها بیش از آنکه همانند آوازهای دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ عاشقانه و احساساتی باشد، گرایش به بیان صریح و بیپردهی مضامین جنسی داشت. اجراکنندگان راک در دهه ۱۹۶۰ اغلب به مخالفت و تمسخر جنگ فرسایشی ویتنام میپرداختند.
آوازخوانان علاوه بر این در آوازهاشان به بیان تجربههای حاصل از استفاده مواد مخدر و تقلا برای کسب حقوق اجتماعی و همچنین مبارزه با تبعیض نژادی مبادرت میورزیدند.
آوازخوان و ترانهسرای مشهور «باب دیلن» بخش عمدهی شهرتش را مرهون خواندن ترانهایست به نام «Blowin in the wind»، مضمون این ترانه اعتراض به تبعیض نژادی است.
به طور کلی مهمترین مسئله در موسیقی راک لحن اعتراضآمیز و تهاجمی و همچنین خشونتی است که در ترانههای آن نهفته. این نارضایتی از شرایط موجود است که اعتراض و خشونت را سبب شده و سپس در ریتمهای درام (drum) که مارشهای نظامی را تداعی میکند متجلی میشود. همچنین روح همین اعتراض است که در لگام افسار گسیختهی گیتار الکتریک حلول کرده.
میبینیم که نقش اصلی در موسیقی راک را ترانه بر عهده دارد و در حقیقت روح ترانه است که در فرم و ساختار هارمونیک این موسیقی جریان پیدا میکند.
حال اگر شعر و آواز را هم از این موسیقی برداریم و به موسیقی بدون کلام بیندیشیم باز هم اعتراض و خلق و خوی تهاجمی در ملودیهای گیتار و ریتمهای درام باقی میماند. میتوان پا را فراتر گذاشت و به جوهرهی راک حتی به دور از موسیقی اندیشید. راک یعنی انزجار از سقوط انسان و درحقیقت همین انزجار است که اعتراض را به همراه دارد. حال، ساز و آواز و ترانه تنها وسیلهایست برای فریاد. فریادی که بسترش گاه حنجره است و گاه سیمهای گیتار.
از طرف دیگر با نگاهی به تاریخ موسیقی راک در مییابیم که رادیو و تلویزیون و سینما به عنوان بستری بسیار مناسب در رشد و حرکت این سبک از موسیقی نقشی بسیار مهم و اساسی را ایفا کردهاند. برای مثال قطعهی معروف «Rock around the clock» ساخته «بیل هالی» که از اولین آثار راک به شمار میرود بخش عمدهی موفقیتش را مدیون فیلمی است به نام «جنگل تخته سیاه» که در سال ۱۹۵۵ به نمایش درآمد. و یا میتوان به شبکه تلویزیونی MTV اشاره کرد که در دهه ۱۹۸۰ بازار راک را تسخیر کرده بود.
در سال ۱۹۵۵، باب دیلن چهارده ساله با شنیدن موسیقی «Rock around the clock» فریاد زد «هی! این موسیقی ماست، برای ما ساختنش!» به راستی چه تفاوتی در این اثر وجود داشته که نه تنها باب دیلن بلکه میلیونها جوان دیگر نیز همصدا با او چنین فریاد زده بودند؟ این روح آزادیخواهانه، خشونت و اعتراض نهفته در این موسیقی بوده که باب میل جوانان قرار گرفته بود. جوانانی که در زیر آتش توپخانههای جنگ جهانی دوم متولد شده بودند و فاجعهی مرگبار و تلخ ویتنام را در پیش رو داشتند.
منبع: guitar۴all.com
این موسیقی در ظرف نوزده سال چنان محبوبیتی کسب کرد که در سال ۱۹۶۹ در همایشی سه روزه به نام «ووداستاک» توانست بیش از سیصد هزار بیننده را در فضای باز به خود جلب کند. در اواخر دهه ۱۹۷۰ کم کم راک جای خود را به «هوی متال» داد و بعد هم در دهه ۱۹۹۰ موسیقی «رپ» باب میل جوانان غربی قرار گرفت.
در موسیقی راک از همان ابتدا ما با دو مسئلهی اصلی روبرو هستیم، یکی فرم این موسیقی از لحاظ علمی و اصول هارمونی و دوم ترانه و مضمون اشعاری که این موسیقی را همراهی میکند.
ترانه در موسیقی راک میتواند بهمراتب پراهمیتتر از فرم موسیقی از لحاظ ساختار هارمونیک باشد.
چرا که موسیقی راک خود زائیدهی شرایط اجتماعی خاص در دهههای ۱۹۵۰ تا ۱۹۹۰ است و نمود اولیهی این شرایط در ترانههای این چند دهه متجلی شده. آوازهای راک که اغلب سراینده و خوانندهی آن یکی است، در حقیقت بازتاب شیوهی زندگی آمریکائی، مانند بی بند و باری فزایندهی جنسی بود.
شعر این آوازها بیش از آنکه همانند آوازهای دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ عاشقانه و احساساتی باشد، گرایش به بیان صریح و بیپردهی مضامین جنسی داشت. اجراکنندگان راک در دهه ۱۹۶۰ اغلب به مخالفت و تمسخر جنگ فرسایشی ویتنام میپرداختند.
آوازخوانان علاوه بر این در آوازهاشان به بیان تجربههای حاصل از استفاده مواد مخدر و تقلا برای کسب حقوق اجتماعی و همچنین مبارزه با تبعیض نژادی مبادرت میورزیدند.
آوازخوان و ترانهسرای مشهور «باب دیلن» بخش عمدهی شهرتش را مرهون خواندن ترانهایست به نام «Blowin in the wind»، مضمون این ترانه اعتراض به تبعیض نژادی است.
به طور کلی مهمترین مسئله در موسیقی راک لحن اعتراضآمیز و تهاجمی و همچنین خشونتی است که در ترانههای آن نهفته. این نارضایتی از شرایط موجود است که اعتراض و خشونت را سبب شده و سپس در ریتمهای درام (drum) که مارشهای نظامی را تداعی میکند متجلی میشود. همچنین روح همین اعتراض است که در لگام افسار گسیختهی گیتار الکتریک حلول کرده.
میبینیم که نقش اصلی در موسیقی راک را ترانه بر عهده دارد و در حقیقت روح ترانه است که در فرم و ساختار هارمونیک این موسیقی جریان پیدا میکند.
حال اگر شعر و آواز را هم از این موسیقی برداریم و به موسیقی بدون کلام بیندیشیم باز هم اعتراض و خلق و خوی تهاجمی در ملودیهای گیتار و ریتمهای درام باقی میماند. میتوان پا را فراتر گذاشت و به جوهرهی راک حتی به دور از موسیقی اندیشید. راک یعنی انزجار از سقوط انسان و درحقیقت همین انزجار است که اعتراض را به همراه دارد. حال، ساز و آواز و ترانه تنها وسیلهایست برای فریاد. فریادی که بسترش گاه حنجره است و گاه سیمهای گیتار.
از طرف دیگر با نگاهی به تاریخ موسیقی راک در مییابیم که رادیو و تلویزیون و سینما به عنوان بستری بسیار مناسب در رشد و حرکت این سبک از موسیقی نقشی بسیار مهم و اساسی را ایفا کردهاند. برای مثال قطعهی معروف «Rock around the clock» ساخته «بیل هالی» که از اولین آثار راک به شمار میرود بخش عمدهی موفقیتش را مدیون فیلمی است به نام «جنگل تخته سیاه» که در سال ۱۹۵۵ به نمایش درآمد. و یا میتوان به شبکه تلویزیونی MTV اشاره کرد که در دهه ۱۹۸۰ بازار راک را تسخیر کرده بود.
در سال ۱۹۵۵، باب دیلن چهارده ساله با شنیدن موسیقی «Rock around the clock» فریاد زد «هی! این موسیقی ماست، برای ما ساختنش!» به راستی چه تفاوتی در این اثر وجود داشته که نه تنها باب دیلن بلکه میلیونها جوان دیگر نیز همصدا با او چنین فریاد زده بودند؟ این روح آزادیخواهانه، خشونت و اعتراض نهفته در این موسیقی بوده که باب میل جوانان قرار گرفته بود. جوانانی که در زیر آتش توپخانههای جنگ جهانی دوم متولد شده بودند و فاجعهی مرگبار و تلخ ویتنام را در پیش رو داشتند.
منبع: guitar۴all.com
منبع : مطالب ارسال شده
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست