دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
امام خمینی (س) در تاریخ
![امام خمینی (س) در تاریخ](/mag/i/2/0pd54.jpg)
"بسمه تعالی"
به نظر من، ما هنوز باید در صدد كشف و اكتشاف ابعاد عظیم روحانی و معنوی نهفته در اندیشه سیاسی و اجتهاد امام خمینی فقید (س) باشیم. من تا آنجا پیش میروم كه پیشنهاد كنم كه شاید یك موسسه كامل تحقیقاتی جدید جهت تحقیق و نگارش خدمات امام خمینی (س) اختصاص یابد. اما در خلال سالها من فرا گرفتهام كه دادن هر پیشنهادی به برادران ایرانی ما بیهوده است. جواب استاندارد آنها این است كه "ما از قبل مشغول چنین كاری بودهایم" یا "ما قبلا آن را انجام دادهایم". و تقریبا در تمامی موارد نه چنان كاری انجام دادهاند و نه قصدی برای انجامش دارند.
در این ضمن ما باید وظایف خود را با جدیت انجام دهیم و پیام امام (س) را به تمامی امتبرسانیم، حوزهای كه در آن (حضرت) امام (س) بیشترین خدمات را انجام داده است در (زمینه) فهم ما در مورد فرآیندهای تاریخ بوده است. امام (س) خود محصولی از روندهای خاص تاریخی بودند كه از مدتها پیش شروع شد. من اخیرا با كمك بعضی از محققان شیعی توانستم اصول اندیشه امام خمینی (س) را تا علامه حلی (جمال الدین ابومنصور حسن ابن یوسف، متوفی ۱۳۲۵) پیگیری كنیم. درهای اجتهادی كه فقط دویستسال پیش توسط علمای اصولی گشایش یافت، امام خمینی (س) را قادر ساخت كه در سال ۱۹۷۹ یك كشور اسلامی تاسیس نمایند.
امام خمینی (س) به روشنی تشخیص داد كه الهیات در حال التقاط با تاریخ است. وی عزم كرد كه توازن میان تاریخ و دینشناسی را ترمیم نماید. در آثار همه مكاتب فكری اسلامی، تاریخ و الهیات مخلوط شدهاند. مسلمانان تقریبا عادت مهلكی پیدا كرده بودند كه تاریخ را به صورت دینشناسی بنویسند. این دو (مقوله) باید تفكیك میشد، بویژه در مكتب اندیشه تشیع كه غییبت امام دوازدهم (عج) عذری واقع میشده استبرای استفاده از یك جریان تاریخی به یك معنا، كلیه اجتهادات علمای اصولی در خلال دویستسال با یخزدایی تاریخ از یخچال الهیات صورت میگرفت امام خمینی (س) زمانی وارد صحنه شد (یا نازل شد؟ ) كه آمادگی برای حمله نهایی به مسیر متمرد و نااستوار تاریخ وجود داشت.
امام خمینی (س) (افسار) گاومیش تاریخ را گرفت و آن را آرام از چراگاه دینشناسی بیرون كرد. وصیت امام (س) شاهكاری است از بیان موضع ایشان در مكتب اندیشه تشیع، و شاهكاری است از موضعگیری وی در صحنه تاریخ كه تمامی مكاتب اندیشه را در اسلام متحد میسازد.
امام خمینی (س) با تاریخ به صورت عاملی بی تفاوت در پیشرفت زمان برخورد كرد. خلوص دینی هیچ تضمینی برای پیشرفت تاریخی نبود. تاریخ نسبتبه همه درجات تحریف حقیقت ناشكیبا است. حقیقت نیز یك واقعیت تاریخی است، نه یك اظهار وجود معنوی محض. عدم مقایسه حقایق واقعی با اهداف مطلوب و مواعید، منجر به تباهی اخلاق و ادعاهای دروغین نسبتبه موفقیت و برتری میشود. تاریخ پر است از آنهایی كه تسلیم این نوع خودفریبی شدهاند. مقدار زیادی از رفتار سیاستمداران جدید اسلامی از این نوع است.
بوروكراسیها تقریبا هیچ كاری نمیكنند جز سر فرود آوردن به خود - توجیهی و نجات خویشتن با گذشت زمان، تاریخ نیمرخی از انحراف و نیمه - حقیقتها را بروز میدهد و آنها را به حقایق سخت تبدیل میكند.
امام خمینی (س) این خصیصه تغییرناپذیر را بر گستردهترین پهنه ممكن زمان شناخته بود. اما حتی در این مدت كوتاه بعد از انقلاب اسلامی، این الگوی توسعه تاریخی قابل پیگیری و درك است. انتخاب بنی صدر به ریاست جمهوری، هدایت جنگ، نقش لیبرالها، ركود و عدم كارآیی بوروكراتیك، ماجرای انتخاب و انفصال آیت الله منتظری، شكستهای سیاستخارجی . . . همگی نمونههایی از تاریخ است كه دارد انتقامش را میگیرد. هر تلاشی برای مخفی شدن در ورای دین، یا نگارش الهیات برای تطبیق با حقایق ناراحت كننده، میان بری خواهد شد برای از بین بردن میراث امام خمینی (س) .
وقتی امام خمینی (س) در ۱۹۸۸ ناچار به پذیرش آتشبس در جنگ عراق شد، آن را "جام زهر" نامید اما از این تصمیم برحسب دین و الهیات دفاع ننمود. این تقوای یگانه او بود. شهامت پذیرش مسئولیت اعمال فرد، بخشی از تقوا است و یا باید باشد. در نظر من، امام خمینی (س) تمامی مفهوم تقوا را تغییر داد. این تقوا است كه كیفیت ضروری رهبری، كشورداری و سیاست را تعیین میكند. باید چنان معنا شود كه اهلیتبخشی از تقوا باشد. انسان فاقد اهلیت نیز میتواند متقی باشد، به شرطی كه اهلیت محدودیتهای صلاحیتخود را بشناسد. اما كوشیدن و اصرار ورزیدن در انجام وظیفهای فراتر از صلاحیتشخص ضد تقوا است. فرد مورد نظر ممكن استیك مقام كوچك اداری باشد یا یك مجتهد و یا حتی یك مرجع. در این مسائل امام خمینی (س) قاطع بود و سازشی. به خرج نمیداد.
امام خمینی (س) همچنین تشخیص داد كه جریانات تاریخ باید امت را متحد سازد. هر آنچه كه امت را تقسیم كند یا مانعی در وحدت باشد نمیتواند مطلوب اسلام باشد.
او زمینه مشتركی را كه روی آن امت میتوانستبایستد یافته و تعریف كرده بود، بویژه در تقلای جهانی علیه نیروها و عوامل كفر بسیاری از سخنرانیها و پیامهایش برای حجاج برای رسیدن به این مقصود طراحی شده بود. حج را به عنوان زمینه روشن برای افشای نفاق در امت میدیدند. برای او حجبه عنوان "عبادت" كافی نبود، جبیان غایی قدرت اسلام بود. باین جهت است كه او حج و آزادی قدس را محور تفكرش قرار داده بود.
اینها مسائلی است كه كشور اسلامی نباید در مورد آنها در صحنه دیپلماتیك مذاكره كند. اینها موضوعاتی برای دیپلماسی نیستند. امام خمینی (س) جهاد را در راس دستور كار بر امت قرار داد. به طور خلاصه، امام خمینی (س) دریایی از بینشهای نوین در اسلام در كلییتش بود. هر كوششی در محدود كردن شخص و اهمیت ایشان به ایران، یا یك مكتب فكری در اسلام، بی عدالتی بزرگی نسبتبه او، به اسلام و شاید به (خود) ایران است.
نویسنده كلیم صدیقی
منبع : مجله حضور
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست