شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
بازاریابی به معنای اصلی

در این تعریف حتی مشتریان آینده هم جزو بازار شما هستند چون باید روی سلیقهها و علاقههای آنان مطالعه کنید تا بتوانید باب میل ایشان محصولتان را عرضه کنید.
به عبارتی آنچه مشتریان امروز شما را راضی میکند همان چیزی نیست که مشتریان فردا را راضی نگه دارد.برای یافتن بازار باید به طرحهای جدید اندیشید و اقدامات جدید را عملی کرد. یافتن مشتریان در فضای در بسته سخت است. به عبارتی یک شکارچی در داخل غار نمیتواند شکار کند بلکه باید در دشت و صحرا به دنبال شکار بگردد.
برای یافتن مشتری باید فرصتیاب بود. انسانهای فرصتیاب سه ویژگی اساسی دارند:
۱) ذهن فرصتسنج دارند
۲) چشم فرصت بین دارند
۳) گوش فرصتشنو دارند
الف) ذهن فرصتسنج دارند
برای این که ذهن فرصتیاب داشته باشید، باید ورزش ذهنی داشته باشید، یعنی همان طور که جسم برای سالم ماندن به ورزش نیاز دارد، ذهن هم برای فعال و شاداب بودن به ورزش نیاز دارد و بهترین ورزش ذهن، مطالعه و یادگیری است. پس روی خودتان سرمایهگذاری کنید تا از این طریق راههای جدید یافتن مشتریان را نیز بیابید.
ب) چشم فرصت بین دارند
چشم فرصت بین چشمی است که جستوجوگر است، نسبت به پدیدههای اطرافحساس است، از تغییرات محیطی به سادگی گذر نمیکند، فعالیت رقبا را میبیند، تغییرات در رفتار و کردار مشتری را مشاهده میکند و با انتقال دیدههای جدید، ذهن فرصتیاب را بیشتر به تکاپو و اندیشهوا میدارد.
ج) گوش فرصت شنو دارند
گوش فرصتشنو نیز گوشی است که شنونده است. به کلام مشتری دقت میکند، صدای بازار را میشنود و به ذهن فرصتیاب میرساند.
اگر شما صدای مشتریتان را نشنوید، قطعا رقبا میشنوند و بدیهی است که آنها پاسخ خواهند داد.چشم و گوش باید ببیند و مغز باید فکر کند اما برای فعالیت مغز، نحوه و میزان دیدهها و شنیدهها هم ضروری هستند.خودتان را در معرض پدیدهها قرار دهید، جستوجوگر باشید، هشیار باشید تا فرصتیاب باشید. فرصتها برای همه وجود دارد اما فقط بعضی آنها را میبینند و میشنوند و درک میکنند.بازاریابی دیدن فرصتها و پاسخ مناسب به آنهاست.یکی از بزرگان صنعت طلا و جواهر چند سال قبل معدن فیروزهای را در نیشابور اجاره میکند. برای به دست آوردن یک فیروزه به اندازهء یک بند انگشت گاه لازم است یک قطعه سنگ به اندازهء مشت تراشیده شود تا از آن یک تکه فیروزه استخراج شود. در جایی که سایرین خاک حاصله را بیرون میریختند، جواهرساز ما خاک را در انباری جمع میکند و تمام فکر و ذکرش این بوده است که چگونه میتوان از این خاکها محصولی ساخت و مشتریانی داشت. در نهایت بخشی از خاکها را به کاشیسازی میدهد و از ایشان میخواهد که با آنها کاشی بسازند، کاشی آماده میشود و رگههای فیروزهای اصل به کاشیها زیبایی خاصی میدهند. جواهرساز ما این کاشیها را با خود به عربستان میبرد و موفق میشود که قراردادهای خوبی برای مرمت مساجد با کاشیهای فیروزهای منعقد کند و با این اقدام ضمن زیبایی مساجد و رضایت مشتریان، بازار خوبی برای خاکهایی به وجود بیاورد که تا آن زمان بیرون ریخته میشدند.این وقایع باید ما را به فکر وادارد که بتوانیم در کسب و کارهای خویش تعقل و تفکر بیشتری کنیم تا با یافتن فرصتها بازارهای جدید یا به عبارتی مشتریان جدید را بیابیم و مشتریان فعلی را حفظ کرده و رشد دهیم. بازاریاب باشید.
پرویز درگی
استاد دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی
استاد دانشگاه، مشاور و محقق بازاریابی
منبع : روزنامه سرمایه

ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست