سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا

مرسدس بنز زرهی ( W۱۲۶ )


مرسدس بنز زرهی ( W۱۲۶ )
هنگامی که در اوایل سپتامبر سال ۱۹۷۹ نخستین سری اطلاق W۱۲۶ به بازار سدان ها وارد شد با استقبال عموم مواجه گردید و پس از گذشت زمانی کوتاه پای این مدل به کشورمان باز شد.
مرسدس بنز ۵۰۰ SEL تولیدش از سال ۱۹۸۵ آغاز گردید و در ایران با لفظ عامیانه اطلاق تانک !!! بدلیل جثه تنومند و جلو پنجره عظیم الجثه اش معروف گردید.
البته شایان ذکر است که از این مدل ( ۵۰۰ SEL ) هم اکنون تعداد بسیار اندکی در سلامت کامل بسر میبرند با این حال همین تعداد معدود نیز گنجینه ایست گرانبها.
البته باید اضافه نمود که تعداد ۲۶۲ دستگاه از ۵۰۰ SEL ضد گلوله با آپشن های ویژه حفاظتی نیز برای پلیس آلمان و برخی مقامات بلند پایه کشورها از نوامبر ۱۹۸۵ الی ژانویه ۱۹۹۲ تولید گردید که تمامی مشخصات فنی و حرکتی اش همانند نمونه فوق الذکر بود و تنها رینگ و تایر آنها در سایز R.۱۵ ( ۱۰۲H ) ۶۵.۲۱۵ و با نام ( Special Protection Version ) ۵۰۰ SEL عرضه می شد.
بدلیل محبوبیت این اطلاق و مدل در کشورمان برای شدیم تا اطلاعات کامل و دقیق تری از مدل کلاسیک و ماندگار مرسدس بنز در اختیار علاقمندان قراردهیم و در ادامه توجه شما را به مشخصات فنی مرسدس بنز ( W۱۲۶ ۵۰۰ SEL ) جلب می نماییم.
● مشخصات فنی مرسدس بنز ( W۱۲۶ ۵۰۰ SEL )
▪ تایپ : E۵۰ ، W۱۲۶
▪ زمان تولید : سپتامیر ۱۹۸۵ الی فوریه ۱۹۹۲
▪ قیمت در زمان تولید : (Sep ۱۹۸۵)مارک۸۳۹۰۴
▪ دسامبر ۱۹۸۵ : ۸۵۴۴۳ مارک
▪ سپتامبر ۱۹۸۶ : ۸۷۸۳۷ مارک
▪ ژوئن ۱۹۸۷ : ۹۰۳۴۵ مارک
▪ فوریه ۱۹۸۸ : ۹۲۵۱۱ مارک
▪ سپتامبر ۱۹۸۸ : ۹۳۱۹۵ مارک
▪ فوریه ۱۹۸۹ : ۹۵۱۳۳ مارک
▪ ژوئن ۱۹۹۰ : ۹۷۸۶۹ مارک
▪ اکتبر ۱۹۹۰ الی فوریه ۱۹۹۲ : ۱۰۱۱۱۸ مارک
▪ تعداد تولید : ۷۲۶۹۳ دستگاه از Sep ۱۹۷۹
▪ پیشرانه : ۸ سیلندر ( ۹۰ درجه ) ۴ سوپاپ در هر سیلندر ( جلو و عقب عمودی ) به صورت پ اشش انژکتوری و ۳ کاتالیزوری
▪ پیشرانه : M ۱۱۷ E۵۰ ۱۱۷.۹۶۵
▪ دهانه سیلندر : ۹۶.۵ در ۸۵ mm
▪ حجم موتور : ۴۹۷۳ cc
▪ فشار کمپرسور : ۹ ( در پیشرانه های تولید شده از سال ۱۹۸۷ به ۱۰ افزایش یافت )
▪ فشار سر سیلندر : ۵
قدرت موتور : ۲۴۵ اسب بخار ( kw ۱۸۰ در ۴۷۵۰ rpm ) اما با کاتالیزر ۲۲۳ اسب بخار در kw ۱۶۴ و rpm ۴۷۰۰
▪ پیشرانه تولید شده از Sep ۱۹۸۷ : ۲۶۵ اسب بخار ( kw ۱۹۵ ) اما با کاتالیزور ۲۵۲ اسب بخار و kw ۱۸۵ در rpm ۵۲۰۰
▪ تورک ۴۰۰ nm در ۳۷۵۰ rpm ( با کاتالیزور ۳۶۵ nm در rpm ۲۵۰۰ )
▪ از Sep ۱۹۸۷ به بعد : ۴۰۵ nm در ۴۰۰۰ rpm ( با کاتالیزور ۳۹۰ nm در ۳۷۵۰ rpm )
▪ سیستم سوخت رسان : سیستم کنترل پاشش الکترونیکی ( Bosch KE-Jettonic )
▪ مخزن سوخت : ۹۰ لیتر ( پمپ سوخت رسان برقی ) و سیستم روغن رسان و قرار گرفته شده بر روی اکسل های عقب
▪ فشار سیستم زوغن رسان : ۸
▪ سیستم خنک کننده : رادیاتور آبی ( فشار پمپ ۱۳ )
▪ سیستم برق رسان : جرفه زدن الکتریکی و v ۱۲
▪ باتری : Ah ۶۶ ( از ساال Sep ۱۹۹۰ تقویت به ۳ ) ( Ah ۷۴ فاز AC و ۱۱۲۰ W )
▪ سیستم استارت : الکترونیکی kw ۱.۵ ( از Jan ۱۹۸۸ تبدیل به ۱.۷ kw )
▪ ۰ تا ۱۰۰ : ۷.۳ ثانیه ( با کاتالیزور ۸ )
▪ از Sep ۱۹۸۷ : ۷.۲ ثانیه ( با کاتالیزور ۷.۵ ثانیه )
▪ سرعت : ۲۳۰ کیلومتر ( با کاتالیزور ۲۳۰ km )
▪ سوخت در ۱۰۰ کیلومتر : ۹.۱ ـ ۱۱.۴ ـ ۱۵.۴ ( با کاتالیزور ۹.۶ ـ ۱۲ ـ ۱۵.۹ )
▪ از Sep ۱۹۸۷ : ۸.۸ ـ ۱۱.۱ ـ ۱۵.۸ ( با کاتالیزور ۹.۴ ـ ۱۱.۷ ـ ۱۶.۲ )
▪ سیستم حرکتی : ۲ محور عقب ( با محور cardan )
▪ گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک ( همراه با کلاچ هیدرولیک ) و چرخ دنده ستاره ای
▪ تعویض دنده ۱ : ۳.۶۸
▪ دنده ۲ : ۲.۴۱
▪ دنده ۳ : ۱.۴۴
▪ دنده ۴ : ۱
▪ دنده عقب : ۵.۱۴
▪ سیستم ترمز : هیدرولیکی با ۲ دیسک سوراخ دار در جلو و عقب و سیستم ضد بل که و بوستر تقویت شده
▪ بدنه : استیل
▪ طول و عرض و ارتفاع : ۵۱۶۰ و ۱۸۲۰ و ۱۴۴۱ mm
▪ تعلیق عقب : اکسل های میله ای پیچدار و اکسل هایش نیمه و سیستم خنثی کننده تورک ترمز ( و مرکز کنترل اتوماتیک )
▪ فنر های عقب : فنرهای حلقوی همراه با لاستیک های تکمیلی و شمش انقباضی مستحکم ( جذب کننده تلسکوپی ضربات )
▪ تعلیق جلو : ۲ بازوی جناقی و شمش انقباضی مستحکم
▪ فنرهای جلو : فنرهای حلقوی همراه با لاستیک های تکمیلی و شمش انقباضی مستحکم ( جذب کننده تلسکوپی ضربات )
▪ سایز دیسک های ترمز جلو و عقب : ۳۰۰ در ۲۷۹ mm
▪ فاصله اکسل ها : ۳۰۷۰ mm
▪ میزان بار حمل شونده : ۷۵۰ کیلوگرم ( درج شده در کاتالوگ )
▪ وزن مجاز جهت حمل تریلر یا کمپ : kg ۱۵۰۰ ( از March ۱۹۸۹ افزایش به kg ۱۹۰۰ )
▪ وزن نا خالص : kg ۲۱۹۰ ( از Sep ۱۹۸۷ افزایش به kg ۲۲۱۰ )
▪ وزن خشک اکسل های جلو : kg ۱۰۷۰ ( از Sep ۱۹۸۷ افزایش به kg ۱۰۶۰ )
▪ وزن خشک اکسل های عقب : kg ۱۰۷۰ ( از Sep ۱۹۸۷ افزایش به kg ۱۱۵۰ )
▪ وزن خشک : kg ۱۶۷۰ ( از Sep ۱۹۸۷ افزایش به kg ۱۶۹۰ )
منبع : carx1