یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
آمـوزگـاران آگـاهی

صرف نظر از گذشت زمان، توسعه یافتگی در کل و به ویژه توسعه دموکراتیک، عامل دیگری که در افزایش آگاهی عموم در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، پزشکی، بهداشت عمومی و غیره نقش زیادی دارد رسانههای جمعی فراگیر و به ویژه تلویزیون است. اخیرا به این رسانهها، اینترنت را نیز باید افزود که علاوه بر فراگیری و سرعت انتقال اطلاعات به مخاطبان، از ویژگیهای تعامل بیشتر با مخاطب و حجم بیشتر اطلاعات قابل دسترس و سهولت دسترسی نیز برخوردار است.
در جامعهای مثل جامعه آمریکا، به قول گربنر، تلویزیون به صورت بازوی فرهنگی جامعه در آمده است، به طوری که بیننده عادی ۴ ساعت در روز تلویزیون تماشا میکند. نتیجه این وضعیت این است که تلویزیون دیگر منابع اطلاعات و آگاهیها را کنار میزند و یا آن منابع را با آگاهی حاصل شده از تلویزیون همسو میکند.
در ایران، گزارش تحقیقی گستردهای با عنوان "بررسی آگاهیها، نگرشها و رفتارهای اجتماعی و فرهنگی در ایران" نشان میدهد که تلویزیون قدرتمندترین رسانه در انتقال اخبار و اطلاعات است. در این بررسی حدود ۷۰ درصد از پاسخگویان اظهار داشتند که از طریق این رسانه از اطلاعات و اخبار آگاه میشوند. سایر رسانهها به ترتیب اهمیت، عبارت بودنداز : روزنامه ۳/۱۲ درصد، رادیو ۶/۹درصد و گفتوگو با دیگران ۴/۴ درصد. طبق همین گزارش، مقایسه ارقام مذکور با یافتههای بررسی دیگری در سال ۱۳۵۳ با عنوان "گرایشهای فرهنگی و نگرشهای اجتماعی در ایران" نشان میدهد که به موازات گسترش تلویزیون و بعضی عوامل دیگر در فاصله ۱۳۵۳ تا ۱۳۷۴ از اهمیت رادیو و گفتوگو با دیگران کاسته شده و بر نقش تلویزیون افزوده شده است. در سال ۱۳۵۳ حدود یک پنجم ۲۱ درصد مردم از تلویزیون به عنوان وسیله خبرگیری استفاده میکردند ولی سال ۱۳۷۴ این نسبت به ۷۰ درصد (بیش از سه برابر) رسیده است.
در تحقیقات جدیدتر، یافتههای پیمایش طرح ملی موسوم به "ارزشها و نگرشهای ایرانیان" حاکی از این است که رادیو، تلویزیون و اینترنت بیش از مطبوعات، رادیوهای خارجی، ماهواره و گفتههای سایرین به عنوان منبع خبری قابل اعتماد، تلقی میشود. طبق یافتههای این طرح در پاسخ به این پرسش که بیشتر از چه طریقی از اخبار کشور مطلع میشوید؟ ۸۳ درصد از پاسخگویان، تلویزیون را معرفی کردهاند. روزنامهها با ۶/۵ درصد، رادیو با ۶/۴ درصد و ماهواره با ۹/۰ درصد در مرتبههای بعدی قرار دارند. به این ترتیب، براساس این یافتهها میتوان گفت که رسانههای جمعی نقش مهمی در آگاهی عموم دارند و این نقش روز به روز افزایش مییابد.
از سوی دیگر، توزیع آگاهی از مسائل اجتماعی در میان مردم هر جامعه همانند ثروت و قدرت، حالتی برابر و یکسان ندارد. به عبارت دیگر علاوه بر فقر اقتصادی میتوان به فقر آگاهی نیز قائل شد. این مفهومی است که به طور مثال، دو نویسنده به نام توماس چلیدرز و جویس پست، در کتابی به نام "فقرای اطلاعات در آمریکا" ارائه کردهاند. از نظر این دو نویسنده، محرومیت به معنی نداشتن چیزی است که جامعه آن را مهم میداند. بنابراین، حتی اگر آگاهیهایی مثل نحوه سپردن کودک به مهد کودک یا چگونگی رفع مزاحمت همسایگان مهم باشد (که مهم است) نداشتن آگاهی از آن، فقر اطلاعاتی و محرومیت آگاهی محسوب میشود.
این فقر آگاهی، همانطور که برندار دروین یادآوری کرده است، در ادبیات مربوط به علوم ارتباطات و اطلاعات با اصطلاحات شکاف آگاهی، شکاف اطلاعاتی، نابرابری اطلاعاتی و اخیرا شکاف ارتباطی معرفی شده، ولی همگی به مفهوم واحدی اشاره دارند و این مفهوم این است که در جامعه از لحاظ آگاهی کسانی دارا هستند و کسانی دیگر نادار.
با در نظر گرفتن اهمیت آگاهی عمومی و افزایش استفاده از رسانههای جمعی، نکته بعدی این نوید است که رسانههای جمعی، مخصوصا تلویزیون در مقطع فعلی و اینترنت در آینده نزدیک، بتوانند این شکاف را کاهش دهند. یک نمونه از این نوع استفاده از تلویزیون در آمریکا برنامه آموزشی «خیابان سسام» بود که ابتدا در ۱۹۶۹ پخش شد و ارزیابی آن نشان داد که در کاهش آگاهی کودکان فقیر در سنین پیش از دبستان، موفقیت نسبی داشته است.
مطالعات دیگری نیز در این مورد انجام شده که در مواردی موید موثر بودن رسانههای جمعی در کاهش شکاف آگاهی است و در مواردی نیز این تاثیر را نشان نمیدهد، اما این مطالعات عمدتا در آمریکا و اروپای شمالی انجام شده و در ایران تاکنون تحقیقی در این مورد انجام نشده است. با این مقدمه پرسشی که در این مقاله مورد بررسی قرار میگیرد این است که آیا استفاده از رسانههای جمعی به ویژه تلویزیون که رسانهای بسیار پرپوشش و استفاده از آن آسان و ارزان است، به اضافه اینکه استفاده از آن نیازی اساسی به سواد ندارد، میتواند شکاف آگاهی در میان گروههای دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی متفاوت را در مورد مطالبی مثل آگاهیهای بهداشتی کاهش دهد یا خیر؟
● چارچوب نظری
برای پاسخ به سوال مطرح شده، میتوان به نظریه شکاف آگاهی استناد کرد. این فرضیه، ابتدا از سوی تیکنور، دونوهو و اولین در ۱۹۷۰ مطرح شد. این نویسندگان فرضیه شکاف آگاهی را چنین مطرح میکنند:
"وقتی ریزش اطلاعات رسانههای جمعی به نظام اجتماعی افزایش مییابد، بخشهایی از جمعیت، با پایگاه اجتماعی- اقتصادی بالاتر، سریعتر از بخشهای با پایگاه پایینتر این اطلاعات را کسب میکنند، به طوری که شکاف در آگاهی میان این بخشها به جای اینکه کاهش یابد، افزایش مییابد."
اهمیت این نظریه از این جهت است که (در صورت ارائه شواهد کافی بر درستی آن) میتوان نتیجه گرفت گسترش رسانههای جمعی مثل تلویزیون و یا اینترنت و به فرض رفع مشکلات دسترسی به این رسانههای پرپوشش و سریع، به خودی خود نمیتوانند ضعف آگاهی مردم در مسائل عمومی را برطرف کنند و گروههای اجتماعی اقتصادی پایین را با گروههای با توانایی اقتصادی بالاتر هم سطح کنند.
از آنجا که تحصیلات افراد یکی از عناصر مهم در تعریف پایگاه اجتماعی و اقتصادی است مولفان مذکور برای آزمون فرضیه خود دو شکل عملیاتی را به کار گرفتهاند که در هر دو آنها کسب آگاهی از موضوعات عمومی، یعنی موضوعاتی که بیشتر احتمال دارد آگاهی از آنها از طریق رسانههای جمعی حاصل شود، با متغیر تحصیلات مرتبط شده است. این دو فرضیه عملیاتی به این شرح است:
۱) با گذشت زمان، کسب آگاهی از موضوعی که عمومیت بسیار یافته است، در میان اشخاص تحصیل کردهتر، سریعتر از کسب آن در میان اشخاصی است که تحصیلات کمتری دارند.
۲) در یک زمان معین باید همبستگی بالا میان کسب آگاهی و تحصیلات در مورد موضوعهایی که در رسانهها عمومیت زیادی یافتهاند، وجود داشته باشد.
منبع : پایگاه اطلاع رسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست