شنبه, ۲۰ بهمن, ۱۴۰۳ / 8 February, 2025
مجله ویستا
حقوق جهانی بشر: تحقیق و تطبیق در دو نظام؛ اسلام و غرب
تاریخ نشر : ۸۵۰۲۱۲
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۲۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۰۸-۳۱-۰
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۲۱۵
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸۳۴
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : جعفریتبریزی - محمدتقی
مؤلف در این پژوهش، حقوق اصلی و کلی اسلام ـ که مبانی حقوق و آزادیهای بشری اسلام را تشکیل میدهد ـ را تبیین مینماید که از آن جمله است: حق حیات شایسته، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق آزادی مسئولانه و حق مساوات در مقابل قوانین. سپس به مقایسهی حقوق بشر در اسلام و غرب دست میزند. برای نمونه مشترکات این دو نظام دربارهی حق حیات شایسته عبارتاست از: حق حیات شایسته، حق آزادی، حق امنیت، ممنوعیت شکنجه، ممنوعیت مجازات و هرگونه رفتار ظالمانه و ممنوعیت رفتار بر خلاف شئون انسانیت (اهانت). سپس تفاوتهای این دو نظام حقوقی دربارهی 'حق حیات شایسته' بازگو میگردد. به تصریح نگارنده: '1- حقوق بشر در اسلام، حیات را عطایی خداوندی میداند، در حالی که این استناد، در حقوق جهانی بشر از دیدگاه غرب، وجود ندارد. 2- با اختلاف بسیار با اهمیتی که دولتها و جوامع دنیا در امور سیاست، فرهنگ، مذهب، اخلاق و اقتصاد دارند، محال است روزی فرا برسد که همهی دولتها و جوامع با استناد به حق بودن مواد حقوقی و تکلیفی، نظام حقوق بشر از دیدگاه غرب را به صورت مطلق بپذیرند و به آن عمل کنند. در نتیجه باید گفت که عامل حقیقی اجرای این مواد، سلطههای سیاسی غالب دنیا و برای انگیزهی منافع خود آن سلطهها خواهد بود. 3- در حقوق بشر در اسلام، استفاده برای نابود کردن چشمهسار حیات بشری، به هر وسیلهای که باشد ـ اعم از کلی و جزیی ـ حرام شده است؛ در صورتی که در مواد حقوق بشر از دیدگاه غرب، نه خود این ممنوعیت و نه کسانی که برای مراعات حق حیات به طور عام مکلفند، مقرر نشده است. 4- در بند 'ج' مادهی یکم هیچ کس نمیتواند بگوید حیات من مربوط به خود من است و میخواهم آن را از بین ببرم. نیز بر هر کسی که مورد استضعاف قرار گرفته و حیات و کرامت او از ناحیهی عوامل طبیعی یا از طرف قدرتمندان تهدید گردد، واجب است قیام کند به دفع استضعاف و خطر از حیات و کرامت خویشتن. در مواد حقوق جهانی بشر از دیدگاه غرب، این دو تکلیف با اهمیت، مطرح نشده است. 5- در اسلام اسقاط جنین حرام است مگر به جهت ضرورتی که شرع با نظریهی آن تجویز نماید و این حق بزرگ و عامل اثبات ارزش و کرامت حیات انسانی در حقوق غرب، اساسا وجود ندارد'.
تیراژ : ۱۰۰۰
تعداد صفحه : ۴۲۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۶۶۰۸-۳۱-۰
شماره کنگره : ۸۵۲۱۲۲۱۵
رده دیویی : ۲۹۷.۴۸۳۴
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : جعفریتبریزی - محمدتقی
مؤلف در این پژوهش، حقوق اصلی و کلی اسلام ـ که مبانی حقوق و آزادیهای بشری اسلام را تشکیل میدهد ـ را تبیین مینماید که از آن جمله است: حق حیات شایسته، حق کرامت، حق تعلیم و تربیت، حق آزادی مسئولانه و حق مساوات در مقابل قوانین. سپس به مقایسهی حقوق بشر در اسلام و غرب دست میزند. برای نمونه مشترکات این دو نظام دربارهی حق حیات شایسته عبارتاست از: حق حیات شایسته، حق آزادی، حق امنیت، ممنوعیت شکنجه، ممنوعیت مجازات و هرگونه رفتار ظالمانه و ممنوعیت رفتار بر خلاف شئون انسانیت (اهانت). سپس تفاوتهای این دو نظام حقوقی دربارهی 'حق حیات شایسته' بازگو میگردد. به تصریح نگارنده: '1- حقوق بشر در اسلام، حیات را عطایی خداوندی میداند، در حالی که این استناد، در حقوق جهانی بشر از دیدگاه غرب، وجود ندارد. 2- با اختلاف بسیار با اهمیتی که دولتها و جوامع دنیا در امور سیاست، فرهنگ، مذهب، اخلاق و اقتصاد دارند، محال است روزی فرا برسد که همهی دولتها و جوامع با استناد به حق بودن مواد حقوقی و تکلیفی، نظام حقوق بشر از دیدگاه غرب را به صورت مطلق بپذیرند و به آن عمل کنند. در نتیجه باید گفت که عامل حقیقی اجرای این مواد، سلطههای سیاسی غالب دنیا و برای انگیزهی منافع خود آن سلطهها خواهد بود. 3- در حقوق بشر در اسلام، استفاده برای نابود کردن چشمهسار حیات بشری، به هر وسیلهای که باشد ـ اعم از کلی و جزیی ـ حرام شده است؛ در صورتی که در مواد حقوق بشر از دیدگاه غرب، نه خود این ممنوعیت و نه کسانی که برای مراعات حق حیات به طور عام مکلفند، مقرر نشده است. 4- در بند 'ج' مادهی یکم هیچ کس نمیتواند بگوید حیات من مربوط به خود من است و میخواهم آن را از بین ببرم. نیز بر هر کسی که مورد استضعاف قرار گرفته و حیات و کرامت او از ناحیهی عوامل طبیعی یا از طرف قدرتمندان تهدید گردد، واجب است قیام کند به دفع استضعاف و خطر از حیات و کرامت خویشتن. در مواد حقوق جهانی بشر از دیدگاه غرب، این دو تکلیف با اهمیت، مطرح نشده است. 5- در اسلام اسقاط جنین حرام است مگر به جهت ضرورتی که شرع با نظریهی آن تجویز نماید و این حق بزرگ و عامل اثبات ارزش و کرامت حیات انسانی در حقوق غرب، اساسا وجود ندارد'.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست