شنبه, ۲۹ دی, ۱۴۰۳ / 18 January, 2025
مجله ویستا
دین و نیازهای روانی انسان
یکی از پیشفرضهای پذیرش دین این است که برخی از نیازهای بنیادین آدمی جز با دینباوری برآورده نمیشود. امروزه کسان بسیاری با بهرهگیری از دانشهای جدید، نیازهای اصیل انسانی را میکاوند و به پاسخگویی این پرسش میپردازند که «آیا میتوان از چنین نیازی سخن گفت؟» نویسنده در این مقاله به برخی از نیازهای روانی آدمی اشاره کرده و برای تبیین پاسخگویی دین به این نیازها از سخنان امام علی علیه السلام بهره فراوان برده است.
یکی از ابعاد دین پژوهی که خداناگرایان بیش از خداباوران به آن توجه نمودهاند، پاسخگویی دین به نیازهای روانی انسان است. ملحدان، با این پیش فرض که خدا و معارف و حیانی سرابی بیش نیست، به جست و جو درباره منشا پیدایش ادیان پرداخته و ترس و نادانی، عقدههای روانی (۱) و عواملی از این دست را خاستگاه اعتقاد به موجودات فراطبیعی دانستهاند.
در واقع، این دین ستیزان نیمی از راه را درست پیموده و به حق، روح و روان آدمی را در پیوندی تنگاتنگ با دین و مذهب یافتهاند; اما در ریشه یابی آن به خطا رفته و بر عواملی نادرست انگشت نهادهاند. دین وحیانی - بدان سبب که با فطرت انسان هماهنگ است - افزون بر سعادت اخروی، آرامش دنیوی را نیز تامین میکند و نیازهای اصیل روانی را به نیکوترین صورت برآورده میسازد. (۲)
۱) نجات از گرداب تنهایی
آدمیان هر اندازه که دیوارهای زمان و مکان را فرو ریزند و آرزوی زندگی در دهکده جهانی را دستیافتنیتر ببینند، گونههایی از احساس تنهایی را با خود همراه دارند و در میان همنوعان خود دارویی برای آن نمییابند. به گفته پل تیلیخ (۱۸۸۶- ۱۹۶۵ م) «پیشرفت فناوری هر چند فاصلههای زمانی و مکانی را برداشته، اما بیگانگی دلها از یکدیگر به گونه شگفت انگیزی افزایش یافته است.» (۳) این احساس تنهایی که یکی از عوامل پیدایش افسردگی است، شکلهای گوناگون مییابد و در فراگیرترین حالت، در قالب این آگاهی جلوهگر میشود که دیگران - هر اندازه نیروی خود را به کار بگیرند - به دلیل نارسایی در علم و قدرت، از گشودن گره بسیاری از مشکلات من ناتوانند. (۴) در این موقعیت، اعتقاد به خدایی که در دانش و قدرت بیهمتاست، آدمی را از گرداب تنهایی میرهاند و خلوت با پروردگار یکتا را شیرینترین لحظهها میگرداند. امام علی علیه السلام این حقیقت را چنین با خدا نجوا میکند:
خدایا! تو به دوستانت از همه انس گیرندهتری و برای آنان که به تو توکل کنند، از هر کس کاردانتر. بر نهانیهاشان بینایی و به درونهاشان آگاه و بر مقدار بینش آنان دانا. رازهاشان نزد تو آشکار است و دل هاشان در حسرت دیدار تو داغدار. اگر تنهایی و غربتشان به وحشت اندازد، یاد تو آنان را آرام سازد و اگر مصیبتها بر آنان فرو بارد به تو پناه آرند و روی به درگاه تو دارند; چه میدانند سر رشته کارها به دست توست و از قضایی خیزد که پای بست توست. (۵)
۲) تامین عدالت و دادگری
یکی دیگر از نیازهای انسانی که جز در پرتو دین باوری برآورده نمیگردد، نیاز به عدالت و دادگری است. (۶) چه بسیارند ستم پیشگانی که در این دنیا تاوان جنایات خود را نمیپردازند و روزگار را به رفاه و خوشی میگذرانند و در نتیجه، بر اندوه ستمدیدگان میافزایند. افزون بر این، چه بسا مجازاتهای دنیوی با میزان جرم و جنایت تناسب ندارد و عدالت واقعی را برقرار نمیسازد; کسی که دستان خود را به خون هزاران نفر آلوده کرده و انبوه بیشماری را معلول و ناتوان ساخته است، چگونه میتواند مجازاتی در خور جنایتخویش دریافت دارد؟ ادیان الهی با تاکید بر زندگی پس از مرگ به این پرسش پاسخی روشن میدهند و در برابر هر ستمی عقوبتی در خور مینهند. (۷) به فرموده امام علی علیه السلام دنیا نه جایگاه پاداش مؤمنان است و نه محل عقاب کافران. (۸) از این رو، نه نیکان را شاید که بدان دل ببندند و نه بدکاران میتوانند با سرگرم شدن به خوشیهای زودگذرش، از عذاب الهی برهند.
ان الله سبحانه لم یرضها ثوابا لاولیائه و لا عقابا لاعدائه. (۹) خدا دنیا را پاداشی نپسندید برای دوستانش و نه کیفری برای دشمنانش.
از دیدگاه مکتب علوی، خداوند در کمین ستمکاران است; و اگر چند روزی به آنان مهلت میدهد، دیری نخواهد پایید که به سزای کردارشان میرساند (۱۰) و داد مظلومان را از آنان میستاند. (۱۱) البته این به معنای تشویق ستم پذیری و سازشکاری نیست; زیرا امام علی علیه السلام نه تنها سازش با ظلم را برنمیتابد، بلکه گفتن سخن حق نزد پیشوای ستمگر را از جهاد در راه خدا برتر میشمارد. (۱۲) با این حال، برای کسانی که از گرفتن حق خویش ناتوانند، هیچ چیز از این سخن تسلی بخشتر نیست که عدل الهی برای ظالمان، از ستمی که آنان بر ستمدیده روا داشتهاند، بسیار شکنندهتر است (۱۳) «یوم العدل علی الظالم اشد من یوم الجور علی المظلوم». (۱۴)
۳) فرونشاندن عطش جاودانگی
میل به فناناپذیری و جاودانگی یکی از نیازهایی است که در اعماق جان انسان ریشه دارد و ترس از به پایان رسیدن زندگی، به شدت وی را میآزارد. (۱۵) آدمی تنها به زنده بودن نام و یاد خویش دلخوش نمیگردد، بلکه فطرتا در پی فناناپذیری روان خویش است، آلکسیس کارل میگوید:
مردم... نه تنها در این جهان، بلکه در ورای قبر نیز به شدت خواستار زندگیاند و برایشان کافی نیست که فقط در آثار خود... زنده بمانند... آن چه ما خواستار آنیم قبل از همه، بقای شخصی است و این که بعد از مرگ، عزیزان خود را ببینیم و در دنیایی از صلح و عدالت قدم بگذاریم. (۱۶)
کسانی که مرگ را پایان حیات انسان میشمارند، به پوچ انگاری میرسند و زیستن در این جهان را بیمعنا مییابند. (۱۷) از این رو، خاستگاه نیاز انسان به جاودانگی، آرزوی رهیدن از فساد و تباهی است نه غرور و خودخواهی.
جست و جوی نام... از غرور نیست، از بیم ابتر ماندن است. اگر در آرزوی همه چیز شدن هستیم، فقط از آن رو است که میخواهیم از هیچ بودن بگریزیم. باری، ما آرزومند نجات دادن خاطره و یاد و نام خویشیم. این یاد و نام چقدر دوام دارد؟ حداکثر مادامی که بشر باقی میباشد. چه میشود اگر یاد و نام ما، در خدا بقا مییافت. (۱۸)
آری، تنها دین الهی است که با تاکید بر حیات جاویدان انسان و زندگی پس از مرگ، به این نیاز اصیل آدمی پاسخ میگوید و عطش جادوانه زیستن را فرو مینشاند. دانشمندان خداناگرا برای زدودن ترس از فناپذیری از دل آدمی بسیار کوشیدهاند; اما توفیق چندانی نیافته و در سرکوب این گرایش ذاتی انسان، ناتوان ماندهاند. (۱۹) در نگاه ادیان آسمانی، مرگ آغاز زندگی حقیقی است. (۲۰) این تفسیر از مرگ به زندگی معنا میبخشد و خداباوران را به استقبال عاشقانه از شهادت میکشاند. چنین است که امام علی علیه السلام میفرماید:
و الله لابن ابی طالب آنس بالموت من الطفل بثدی امه; (۲۱) به خدا سوگند، انس پسر ابوطالب به مرگ، بیش از دلبستگی کودک به پستان مادر خویش است.
در دیدگاه امیرمؤمنان، مرگ نه سر آغاز جدایی، بلکه زمینه ساز والاترین وصال است. (۲۲) از این رو، آنچه ناگواریهای زندگی و زیستن با سست پیمانان را بر آن حضرت آسان میکند، شوق شهادت و لقای الهی است.
به خدا اگر آرزوی شهادتم به هنگام رویارویی با دشمن نبود، و دل نهادنم بر مرگ خویش نمینمود، دوست داشتم یک روز با اینان به سر نبرم و هرگز دیدارشان نکنم. (۲۳)
۴) تقویت صبر و بردباری
نقش دین در بالا بردن قدرت تحمل مشکلات چنان است که برخی از جامعه شناسان این نکته را خاستگاه پیدایش ادیان دانسته، و بر آن شدهاند که «دین اساسا پاسخی استبه دشواریها و بیعدالتیهای زندگی و میکوشد تا این ناکامیها را توجیه کند». (۲۴)
گوینده این سخن - چون بسیاری دیگر از کسانی که دین را واکنشی در برابر نیازهای فردی و اجتماعی بشر میدانند و از بعد فراطبیعی آن غفلت میورزند - میان خاستگاه دین و پیامدهای آن فرق نمینهد و در تحلیلی یکسونگرانه، دین را توجیهی برای ناکامیهای زندگی میشمارد. با این همه، نمیتوان این حقیقت را نادیده گرفت که هیچ چیز مانند دین نتوانسته استبه آدمی در برابر سختیها پایداری بخشد و در بن بستها روزنه امید بگشاید. (۲۵)
هیچ کنجی بیدد و بیدام نیست
جز به خلوتگاه حق آرام نیست (۲۶)
انسان دین باور، پیروزی و شکست، رفاه و تنگدستی (۲۷) و نیکبختی و سیه روزی، همه را پذیرفتنی مییابد و بدون آن که از تلاش دستبردارد، به هر آن چه که جانان میپسندد، دلخوش است. به فرموده امیر مؤمنان علیه السلام، پرهیزگاران در تجارتی سودمند، دراین دنیا بر ناگواریها شکیب میورزند تا آسایش جهان دیگر را به دست آورند:
صبروا ایاما قصیرهٔ اعقبتهم راحهٔ طویلهٔ، تجارهٔ مربحهٔ یسرها لهم ربهم (۲۸) ; روزی چند را با شکیبایی به سر بردند که آسایشی دراز مدت را برایشان به دنبال آورد، تجارتی سودمند بود که پروردگارشان برای آنان فراهم کرد.
آسان انگاری سختیهای دنیوی به آن جا میرسد که وقتی پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله شهادت امیر مؤمنان را پیش گویی میکند و از چگونگی صبرش میپرسد، این پاسخ را دریافت میدارد: «ای رسول خدا، نه جای شکیبایی کردن است، که جای مژده شنیدن و شکر گزاردن است». (۲۹) و شاگرد و دست پرورده آن حضرت، زینب علیها السلام پس از واقعه کربلا، در پاسخ ابن زیاد که میپرسید: «کار خدا را با برادر و خویشاوندانت چگونه دیدی؟» جملهای بر زبان راند که خداناباوران هرگز معنایش را در نمییابند: «ما رایت الا جمیلا (۳۰) ; جز نیکی و زیبایی ندیدم».
یکی درد و یکی درمان پسندد
یکی وصل و یکی هجران پسندد
من از درمان و درد و وصل و هجران
پسندم آنچه را جانان پسندد
نویسنده: حسن - یوسفیان
پینوشتها:
۱) زیگموند فروید (۱۸۵۶- ۱۹۳۹ م) از کسانی است که از این زاویه به دین نگریسته و بدون استناد به شاهد و مدرکی، سرآغاز دین و بلکه تمدن بشری را چنین دانسته است: «روزی روزگاری در یک زمان بسیار دور، انسان ابتدایی و یا شاید نیاکان ما قبل انسانی انسان، در حالتی که داروین رمه آغازین مینامد، زندگی میکرد. این رمه ترکیب میشد از نر مسلطی که تعدادی از مادهها را در انحصار خود داشت و آزمندانه همه آنها را برای خود میخواست. این پدر نیرومندتر، حسودتر و خشنتر نرهای دیگر دستهاش را که پسران خودش و فرزندان مادههایش بودند، از مادهها دور نگه میداشت و آنها را به حاشیه گروه رانده بود. به هر روی، روزی فرا رسید که این مردان حاشیهای... دستبه دست هم دادند و پدر مسلط را کشتند [... سپس] این وحشیان آدمخوار قربانی شان را خوردند... برادران پس از پیروزی از کرده شان دچار پشیمانی میشوند و... برای جبران و کفاره عمل وحشتناکشان دو ممنوعیت را اختراع کردند: یکی آن که جانشینی نمادین به صورت یک نوع حیوان را به جای پدر گذاشتند،... دوم آن که آنها با حرام کردن مادههای آزاد شده بر خودشان، از ثمرات پیروزی شان چشم پوشی کردند... همه مذاهب بشری واکنشهاییاند در برابر همین رویداد بزرگی که فرهنگ با آن آغاز میشود و از آن زمان تاکنون نگذاشته است که انسان آرام بگیرد.» (ملکم همیلتون، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، مؤسسه تبیان، تهران، ۱۳۷۷، ص ۱۰۳- ۱۰۵.)
۲) ر. ک: صفدر صانعی، آرامش روانی و مذهب، انتشارات پیام اسلام، قم، بیتا; سید محمد حسین طباطبایی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، صدرا، قم و تهران، بیتا، ص ۸; ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه مهدی قائنی، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران، ۱۳۷۲ ش، ص ۱۹۳.
۳. Pull Tillich, The Shaking of the Foundations, charles Scribner|s Son, New York, ۱۹۴۸; P.۱۵۷.
۴) ر. ک: مصطفی ملکیان، جزوه کلام جدید ۲، ص ۱۰۵- ۱۲۵.
۵) نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۷۸ ش. خطبه ۲۲۷، ص ۲۶۱.
۶) مصطفی ملکیان، پیشین، ص ۱۲۷- ۱۲۹ و ر. ک: ملکم همیلتون: پیشین، ص ۲۷۷.
۷) ر. ک: محمدتقی مصباح یزدی، معارف قرآن، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۳۷۶، ج ۳- ۱، ص ۴۹۳.
۸) ر. ک: حبیب الله هاشمی خویی، منهاج البراعهٔ، منشورات المکتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران، ۱۳۸۸ ق، ج ۲۱، ص ۴۹۲- ۴۹۳.
۹) نهج البلاغه، حکمت ۴۱۵، ص ۴۳۵.
۱۰) همان، خطبه ۹۷، ص ۸۸.
۱۱) همان، نامه ۵۳، ص ۳۴۰ (عما قلیل... ینتصف منک للمظلوم.)
۱۲) همان، حکمت ۳۷۴، ص ۴۲۹.
۱۳) ر. ک: حبیب الله هاشمی خویی، پیشین، ج ۲۱، ص ۴۲۶.
۱۴) نهج البلاغه، حکمت ۳۴۱ و ر. ک: حکمت ۲۴۱.
۱۵) ر. ک: مصطفی ملکیان، پیشین، ص ۱۲۶.
۱۶) آلکسیس کارل، مجموعه آثار و افکار (راه و رسم زندگی)، ترجمه پرویز دبیری، نشر ناهید، اصفهان، بیتا، ص ۱۷۶.
۱۷) زبان حال این گروه چنین است: ز آوردن من نبود گردون را سود/وز بردن من جاه و جلالش نفزود/از هیچ کسی نیز دو گوشم نشنود/کآوردن و بردن من از بهر چه بود.(رباعیات خیام، تصحیح جلالالدین همایی، نشر هما، تهران، ۱۳۶۷، ص ۱۶.)
۱۸) میگل داوناموتو، درد جاودانگی، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، نشر البرز، تهران، ۱۳۷۰ ش، ص ۹۴- ۹۵.
۱۹) عبدالله نصری، خدا در اندیشه بشر، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ۱۳۷۳ ش، ص ۲۶۰.
۲۰) انما خلقت للآخرهٔ لاللدنیا».(نهج البلاغه، نامه ۳۱، ص ۳۰۳.)
۲۱) نهج البلاغه، خطبه ۵، ص ۱۳، همچنین ر. ک: خطبه ۱۸۰، ص ۱۸۸ و نامه ۶۲، ص ۳۴۷.
۲۲) همان، نامه ۲۸، ص ۲۹۴.(احب اللقاء الیهم لقاء ربهم.)
۲۳) همان، نامه ۳۵، ص ۳۱۰.
۲۴) ملکم همیلتون، پیشین، ص ۲۴۱. مارکس نیز دین را «پناهگاهی در برابر خشونت واقعیتهای روزانه» میداند (گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، تهران، ۱۳۷۷ ش، ص ۴۲۹) ; اما بر این باور است که دین «مانند داروهای مخدر تنها تسکین موقتی میبخشد، آن هم به بهای کند شدن حواسو پیامدهای جانبی ناخوشایند». ملکم همیلتون، پیشین، ص ۱۴۳.)
۲۵) ر. ک: ناصر مکارم شیرازی، انگیزه پیدایش مذاهب، مؤسسه مطبوعاتی هدف، قم، بیتا، ص ۱۸۲ و ۱۹۹; ویلیام جیمز، پیشین، ص ۲۶ و عبدالکریم سروش، حکمت و معیشت، صراط، تهران، ۱۳۷۶ ش، دفتر دوم، ص ۱۲۲.
۲۶) جلال الدین مولوی، مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، انتشارات ناهید، تهران، ۱۳۷۵ ش، دفتر دوم، بیت ۵۹۱.
۲۷) نهج البلاغه، خطبه ۲۳، ص ۲۳.
۲۸) همان، خطبه ۱۹۳، ص ۲۲۵.
۲۹) همان، خطبه ۱۵۶، ص ۱۵۶.
۳۰) محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ ق، ج ۴۵، ص ۱۱۶.
پینوشتها:
۱) زیگموند فروید (۱۸۵۶- ۱۹۳۹ م) از کسانی است که از این زاویه به دین نگریسته و بدون استناد به شاهد و مدرکی، سرآغاز دین و بلکه تمدن بشری را چنین دانسته است: «روزی روزگاری در یک زمان بسیار دور، انسان ابتدایی و یا شاید نیاکان ما قبل انسانی انسان، در حالتی که داروین رمه آغازین مینامد، زندگی میکرد. این رمه ترکیب میشد از نر مسلطی که تعدادی از مادهها را در انحصار خود داشت و آزمندانه همه آنها را برای خود میخواست. این پدر نیرومندتر، حسودتر و خشنتر نرهای دیگر دستهاش را که پسران خودش و فرزندان مادههایش بودند، از مادهها دور نگه میداشت و آنها را به حاشیه گروه رانده بود. به هر روی، روزی فرا رسید که این مردان حاشیهای... دستبه دست هم دادند و پدر مسلط را کشتند [... سپس] این وحشیان آدمخوار قربانی شان را خوردند... برادران پس از پیروزی از کرده شان دچار پشیمانی میشوند و... برای جبران و کفاره عمل وحشتناکشان دو ممنوعیت را اختراع کردند: یکی آن که جانشینی نمادین به صورت یک نوع حیوان را به جای پدر گذاشتند،... دوم آن که آنها با حرام کردن مادههای آزاد شده بر خودشان، از ثمرات پیروزی شان چشم پوشی کردند... همه مذاهب بشری واکنشهاییاند در برابر همین رویداد بزرگی که فرهنگ با آن آغاز میشود و از آن زمان تاکنون نگذاشته است که انسان آرام بگیرد.» (ملکم همیلتون، جامعهشناسی دین، ترجمه محسن ثلاثی، مؤسسه تبیان، تهران، ۱۳۷۷، ص ۱۰۳- ۱۰۵.)
۲) ر. ک: صفدر صانعی، آرامش روانی و مذهب، انتشارات پیام اسلام، قم، بیتا; سید محمد حسین طباطبایی، اصول فلسفه و روش رئالیسم، ج ۵، صدرا، قم و تهران، بیتا، ص ۸; ویلیام جیمز، دین و روان، ترجمه مهدی قائنی، انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی، تهران، ۱۳۷۲ ش، ص ۱۹۳.
۳. Pull Tillich, The Shaking of the Foundations, charles Scribner|s Son, New York, ۱۹۴۸; P.۱۵۷.
۴) ر. ک: مصطفی ملکیان، جزوه کلام جدید ۲، ص ۱۰۵- ۱۲۵.
۵) نهج البلاغه، ترجمه سیدجعفر شهیدی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، تهران، ۱۳۷۸ ش. خطبه ۲۲۷، ص ۲۶۱.
۶) مصطفی ملکیان، پیشین، ص ۱۲۷- ۱۲۹ و ر. ک: ملکم همیلتون: پیشین، ص ۲۷۷.
۷) ر. ک: محمدتقی مصباح یزدی، معارف قرآن، دفتر انتشارات اسلامی، قم، ۱۳۷۶، ج ۳- ۱، ص ۴۹۳.
۸) ر. ک: حبیب الله هاشمی خویی، منهاج البراعهٔ، منشورات المکتبهٔ الاسلامیهٔ، تهران، ۱۳۸۸ ق، ج ۲۱، ص ۴۹۲- ۴۹۳.
۹) نهج البلاغه، حکمت ۴۱۵، ص ۴۳۵.
۱۰) همان، خطبه ۹۷، ص ۸۸.
۱۱) همان، نامه ۵۳، ص ۳۴۰ (عما قلیل... ینتصف منک للمظلوم.)
۱۲) همان، حکمت ۳۷۴، ص ۴۲۹.
۱۳) ر. ک: حبیب الله هاشمی خویی، پیشین، ج ۲۱، ص ۴۲۶.
۱۴) نهج البلاغه، حکمت ۳۴۱ و ر. ک: حکمت ۲۴۱.
۱۵) ر. ک: مصطفی ملکیان، پیشین، ص ۱۲۶.
۱۶) آلکسیس کارل، مجموعه آثار و افکار (راه و رسم زندگی)، ترجمه پرویز دبیری، نشر ناهید، اصفهان، بیتا، ص ۱۷۶.
۱۷) زبان حال این گروه چنین است: ز آوردن من نبود گردون را سود/وز بردن من جاه و جلالش نفزود/از هیچ کسی نیز دو گوشم نشنود/کآوردن و بردن من از بهر چه بود.(رباعیات خیام، تصحیح جلالالدین همایی، نشر هما، تهران، ۱۳۶۷، ص ۱۶.)
۱۸) میگل داوناموتو، درد جاودانگی، ترجمه بهاءالدین خرمشاهی، نشر البرز، تهران، ۱۳۷۰ ش، ص ۹۴- ۹۵.
۱۹) عبدالله نصری، خدا در اندیشه بشر، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ۱۳۷۳ ش، ص ۲۶۰.
۲۰) انما خلقت للآخرهٔ لاللدنیا».(نهج البلاغه، نامه ۳۱، ص ۳۰۳.)
۲۱) نهج البلاغه، خطبه ۵، ص ۱۳، همچنین ر. ک: خطبه ۱۸۰، ص ۱۸۸ و نامه ۶۲، ص ۳۴۷.
۲۲) همان، نامه ۲۸، ص ۲۹۴.(احب اللقاء الیهم لقاء ربهم.)
۲۳) همان، نامه ۳۵، ص ۳۱۰.
۲۴) ملکم همیلتون، پیشین، ص ۲۴۱. مارکس نیز دین را «پناهگاهی در برابر خشونت واقعیتهای روزانه» میداند (گیدنز، جامعهشناسی، ترجمه منوچهر صبوری، نشر نی، تهران، ۱۳۷۷ ش، ص ۴۲۹) ; اما بر این باور است که دین «مانند داروهای مخدر تنها تسکین موقتی میبخشد، آن هم به بهای کند شدن حواسو پیامدهای جانبی ناخوشایند». ملکم همیلتون، پیشین، ص ۱۴۳.)
۲۵) ر. ک: ناصر مکارم شیرازی، انگیزه پیدایش مذاهب، مؤسسه مطبوعاتی هدف، قم، بیتا، ص ۱۸۲ و ۱۹۹; ویلیام جیمز، پیشین، ص ۲۶ و عبدالکریم سروش، حکمت و معیشت، صراط، تهران، ۱۳۷۶ ش، دفتر دوم، ص ۱۲۲.
۲۶) جلال الدین مولوی، مثنوی معنوی، تصحیح نیکلسون، انتشارات ناهید، تهران، ۱۳۷۵ ش، دفتر دوم، بیت ۵۹۱.
۲۷) نهج البلاغه، خطبه ۲۳، ص ۲۳.
۲۸) همان، خطبه ۱۹۳، ص ۲۲۵.
۲۹) همان، خطبه ۱۵۶، ص ۱۵۶.
۳۰) محمدباقر مجلسی، بحارالانوار، داراحیاء التراث العربی، بیروت، ۱۴۰۳ ق، ج ۴۵، ص ۱۱۶.
منبع : باشگاه اندیشه
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست