جمعه, ۱۴ دی, ۱۴۰۳ / 3 January, 2025
مجله ویستا
توانافزایی
بسیاری از اصولی را كه ما مبنای كار سازمانها میدانیم، به چالش میگیرد و ما را به دگرگون ساختن آن اصول فرا میخواند. انواع چالشهای محیط بیرونی، راه را بر نیروهایی هموار كردهاند كه از همه سو كاركنان و سازمانهای آنها را هدف قرار دادهاند.
۱) مشتریان دامنهی توقعات خود را در مورد كیفیت، قیمت و خدمات وسیعتر كردهاند و اوضاع و احوال نشان میدهد كه اگر شركتی از عهدهی برآوردن این توقعات برنیاید، مشتریان به سمت شركتهای رقیب میروند. ثانیا، برآوردن خواست مشتریان باید با توجه به لزوم سودآور ماندن انجام شود، زیرا همواره این خطر وجود دارد كه اجابت خواست مشتری، حاشیهی سود شركت را تا مرز نابودی آن كم كند.
۲) فشارهایی كه از ناحیهی رقابت جهانی بر شركتها وارد میشود و آنها را وادار به تغییر و دگرگونی میكند و همچنین فشارهای وارده از طرف تكنولوژیهای جدید و نیز تغییر ذهنیت مشتریان، همگی به این معنا است كه آنچه سال گذشته بهنظر خارقالعاده و برجسته میآمد، چه بسا امسال عادی جلوه كند. مانع، بهطور مرتب بالاتر میرود و جای آنها را میگیرد. رابعا، نیروی كار معاصر نسبت به گذشته، بسیار فرق كرده است.
نیروی جدید كار، ظرفیت و استعدادی فوقالعاده برای رشد و توسعه دارد، اما برای آن كه سرنوشت خود را در اختیار داشته باشد بی قرار وناشكیبا است. روز به روز ضرورت اعتمادآفرینی بین اعضا و مدیران بیشتر میشود تا افراد بتوانند در محیطی آزاد با تمام وجود، مسئولانه تلاش كنند و مدیران قادر باشند و بخواهند كه اعضای گروه، مسئولانه و آزادانه عمل نمایند.
ایجاد فرهنگ توانافزایی آسان نیست. ایجاد این فرهنگ مستلزم برخورد قدرتمندانه با ناملایمات و تلاش برای حفظ موازنهی شكننده میان مسئولیت و آزادی است. اما اگر در مسیر توانافزایی قدم بگداریم، باید بدانیم كه این راه بی برگشت است، مگر آنكه بخواهیم عوامل تغییر بر ما و كاركنان سازمان چیره شوند. نیروها و عوامل الزامآور تغییر در داخل نیز چارهای جز توانافزایی پیش پای رهبران واعضای گروهها باقی نمیگذارند.ما در سالهای اخیر و در اثر تماس نزدیك به كارفرمایان متوجه شدهایم كه قرار و مداری كه در گدشته بین شركتها و كاركنان حاكم بوده اینك تغییر كرده است. از این پس وفاداری به شركت، ضامن امنیت شغلی نیست. در دههی ۱۹۵۰ چنانچه فردی به استخدام یكی از پانصد شركت تراز اول برگزیدهی مجلهی فورچون در میآمد، یك عمر نانش در روغن بود. آیا حالا هم وضع همانطور است؟ بهطور مسلم نه! بعضی از بزرگترین اخراجها ضامن موفقیت شركت نبوده است.
▪ پس چه قرار و مداری باید گذاشت؟
وقتی از مدیران میپرسند از كاركنان خود چه توقعی دارید، همهی آنها تقریبا جوابی به این مضمون میدهند: ما افرادی لازم داریم كه مشكل گشا و مبتكر باشند و طوری رفتار كنند كه انگار صاحب بنگاه هستند. معنای حرف آنها این است كه ما دنبال آدمهایی توانا میگردیم. اما وضع گروهها چه میشود؟ آنها از قرار و مدار جدید چه انتظاراتی دارند؟ وقتی از این افراد سئوال میشود چه انتظاری دارید؟، جواب میدهند: ما صداقت میخواهیم. اگر اوضاع شركت را بی غل و غش برای ما توضیح دهند ما میتوانیم بر مشكلات غلبه كنیم و به اوضاع سر و سامان بدهیم. از این گذشته ما به دنبال آموختن مهارتهای جدید هستیم تا هم در اینجا از آن مهارتها استفاده كنیم وهم اگر قرار شد روزی در جای دیگر خدمت كنیم بتوانیم آن مهارتها را با خودمان ببریم. معنای حرف آنها این است كه برای مشاركت باید قرار و مدار جدید گذاشته شود و توان آنها افزایش یابد.
مرجع: كتاب سه كلید توانافزایی
منبع : سازمان فرهنگی فرا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست