پنجشنبه, ۹ اسفند, ۱۴۰۳ / 27 February, 2025
مجله ویستا
مدیریت نحوه مشارکت در کتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی

تقاضا برای بودجه و عوامل حاكم۱ از نظر سنجش نتایج فراگیری همه دانشجویان و برنامههای آموزشی در حال افزایش است. روزآمد كردن برنامههای درسی دانشگاهها به گونهای كه موجب رضایت دانشجویان و عوامل حاكم گردد چالشهای مضاعفی را برای اعضاء هیئت علمی و مدیریت دانشگاه فراهم آورده است. انتظار بیشتر از بهرهوری اعضاء هیئت علمی به لحاظ تدریس، پژوهش، و فعالیتهای پژوهشی تنش بیشتری را بر محیط دانشگاه تحمیل میكند. دانشجویان خواستار محیطهای آموزشی قابل انعطاف هستند، استفاده بیشتر از شبكه جهانی وب را در فعالیتهای آموزشی و فراگیری انتظار دارند و طالب دسترسی بیوقفه به اطلاعات هستند.
همچنین متخصصین كتابداری و اطلاعرسانی به تغییرات فراوان ناشی از الكترونیكی شدن محیط اطلاعرسانی پرداختهاند و در تعامل با این محیط متغیر موفق بودهاند. سازمانهای تخصصی مانند انجمن كتابخانههای تحقیقاتی۲ در حال تهیه معیارهای ارزشیابی برای كتابخانههای پژوهشی، فعالیتهای پژوهشی، شیوههای كسب اطلاعات و استفاده از آن، شیوههای جهانی اطلاعرسانی ودیگر فعالیتهای جدید مبتنی بر اطلاعرسانی میباشند. انجمن كتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی۳ فعالیتهای جدیدی را برای بخشهای مختلف خود آماده كرده است، از جمله ارزیابی نتایج آموزش اطلاعرسانی در محیط آموزش عالی.كتابخانههای آكادمیك در سراسر آمریكا در پی بازاندیشی و بازسازی موقعیت خود در محیطهای دانشگاهی هستند.
این گونه كتابخانهها از فرصتهای حاصله برای همكاری و مشاركت با اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران دیگران بهره میگیرند. در شماره نوامبر ۲۰۰۰، خبرنامه كتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی مقالهای به قلم كارلا استوفل و همكاران درج است كه در آن بحث از چگونگی بازسازی كتابخانههای دانشگاهی و كتابداری است. در این مقاله هفده مورد از چالشهای پیش روی كتابخانههای دانشگاهی و شیوههای مقابله با آنها ارائه شده است. محیط ارتباط دانشگاهی و همچنین نقش كتابداران در این محیط در مقاله تشریح شده است. ده اصل كلی در اینجا اشاره شده كه با استفاده از آنها كتابداران و كتابخانههای دانشگاهی میتوانند در این دوره جدید موفق شوند. علاوه بر آن، مقاله به تأثیر محیط خارجی اطلاعاتی بر كتابخانهها و كتابداری میپردازد و خطمشیهایی برای مقابله با آن ترسیم میكند.
از نشریات دیگر مرتبط با همكاری میان اعضای هیئت علمی و كتابداران در آموزش مهارتهای اطلاعرسانی، كتاب مشاركت ضروری: همكاری كتابداران و اعضاء هیئت علمی در دنیای اطلاعرسانی (راسپا و وارد، ۲۰۰۰) است. نویسندگان این كتاب ضمن تعریف این گونه همكاری، پیشینه آنها را بررسی كرده و مثالهای متعددی از شیوههای همكاری اعضاء هیئت علمی با كتابداران ارائه نمودهاند.اخیراً مقاله جالبی را ایلین راكمن در مورد همبستگیهای استراتژیك «قدرت مشاركت و تشریك مساعی» منتشر كرده كه در آن مدلهای مشاركت خارج ازمحیط سنتی آموزش و فراگیری مورد تأیید قرار گرفته است (راكمن، ۲۰۰۰). این همكاری شامل برنامههای ورزشی، نمایشهای فرهنگی، پروژههای دیجیتالی۴، جمعآوری كمكهای مالی و مانند آن است.
كتابخانههای آكادمیك به ویژه كتابخانههای پژوهشی، باید بیشتر در فعالیتهای آموزشی، پژوهشی و مشاركتی دانشگاهها مداخله جویند تا بتوانند در محیط جدید اطلاعرسانی دوام بیاورند و به رقابت بپردازند.اگر كتابخانهها بخواهند بخش اصلی محیط آموزشی باقی بمانند و مورد حمایت مالی قرار گیرند، لازم است فعالیتهای خود را به اعضاء هیئت علمی، تكنولوژی، دانشجویان و دیگران بیش از پیش بسط دهند. ارزیابی نتایج، هم برای كتابداران و هم برای اعضاء هیئت علمی از واقعیتهای جدی است كه میتوانند به پرسشهای گروههای مایل به مساعدت مالی راجع به تأثیر كمك مالی آنها به سازمانهای آموزشی پاسخ گویند.دانشگاه لوئیزویل۵، دانشگاه پژوهشی ایالت كنتاكی۶ است.
اهداف آموزشی و پژوهشی این دانشگاه مورد حمایت كامل كتابخانهها است. این مورد نمونه خوبی از یك سناریوی موفق است كه از طریق همكاریهای متعدد كتابخانهها در محیط آموزشی دانشگاه نقش اصلی را برعهده گرفتهاند. بعضی از ابتكارهای كوچك، بعضی بزرگ، بعضی كم اهمیتتر و برخی مهمتر تشریح شده، ولی همه آنها در خدمت كتابخانهها قرار گرفته تا نقش آنها در محیط دانشگاه پررنگتر شود، در آموزش و فراگیری و پژوهش بیشتر دخیل باشند و بالاخره در ایجاد نتایج آموزش مثبت مؤثر باشند.
● مشاركت میان هیئت علمی و كتابداران
برقراری مشاركت با اعضاء هیئت علمی یكی از خواستهای همیشگی كتابداران بوده است. كتابداران با ساختن مجموعهها، فراهمآوری امكانات دسترسی به اطلاعات الكترونیك، ارائه خدمات پشتیبانی در كتابداری و آموزش مهارتهای اطلاعرسانی از آموزش و فراگیری و پژوهش پشتیبانی میكنند. در دانشگاه لوئیزویل، كتابداران عضو هیئت علمی مشاركت پایداری را با همكاران مدرس خود شروع نمودهاند. برنامهء ارتباط با كتابخانه، كه سالها وجود داشته است، كتابداران را با گروههای آموزشی مربوطه پیوند میدهد تا به توسعهء مجموعهها، پشتیبانی خدمات كتابخانهای و همچنین آموزش سواد اطلاعاتی۷ بپردازند.● سواد اطلاعاتی
سواد اطلاعاتی عبارت است از توانایی تشخیص نیاز به اطلاعات و ردیابی، ارزیابی و استفاده مؤثر از آن. كتابداران دانشگاه لوئیزویل سالانه حدود ۵۰۰ جلسه آموزش اطلاعرسانی ادغام شده در برنامههای آموزشی برای بیش از ۸۰۰۰ دانشجوی كارشناسی و كارشناسی اشد ارائه میدهند. به ویژه در علوم بهداشت، موسیقی، هنر، اقتصاد، شیمی، آموزش و پرورش، مهندسی، علوم اجتماعی، و زبان انگلیسی. آنها توانش سواد اطلاعاتی را در سطوح مختلف تهیه كردهاند كه براساس استانداردهای توانش سواد اطلاعاتی در آموزش عالی قرار دارد و در شمارهء ژانویه ۲۰۰۱ انجمن كتابخانههای دانشگاهی و پژوهشی درجه شده است.این كتابداران فنون فراگیری را در آموزش مهارتهای اطلاعرسانی ادغام نمودهاند. آنها در همكاری تنگاتنگ با اعضاء هیئت علمی دانشكدهها، یك درس برای آموزش سواد اطلاعاتی به طور افتخاری در برنامههای كارشناسی گنجاندهاند.
● آموزش از راه دور
كتابخانههای دانشگاهی بیست برنامهء آموزشی از راه دور را پشتیبانی میكنند. به ویژه در رشتههای بازرگانی، آموزش و پرورش، مهندسی، و علوم اجتماعی كه دانشگاه لوئیزویل در كنتاكی و دیگر قسمتهای كشور ارائه میند. این برنامههای آموزشی از تلویزیون ماهوارهای، كنفرانسهای ویدیویی و شبكهء جهانی وب برای آموزش در محیط دانگشاه و خارج از آن بهره میگیرند. اكثر این برنامهها در سطح كارشناسی ارشد و یك برنامه نیز در سطح دكترای علوم اجتماعی است.كتابداران برنامههای آموزش از راه دور با اعضاء هیئت علمی دانشكده در آمادهسازی دروس آموزش از راه دور همكاری مینمایند و در آموزش سواد اطلاعاتی و پشتیبانی آموزش لازم برای حدود ۳۰۰۰ دانشجوی ثبت نام شده در این برنامهها از نقاطی مانند آتن، قاهره، هنگ كنگ، سنگاپور، پاناما، و سن سالوادور مواد لازم فراهم میشود. (آدرس این برنامه عبارت است از: ( http://www.louisville.edu/librarv/dlls )
● توسعه توان هیئت علمی
در سال ۲۰۰۰، مركز دلفی۸، كه مركزی است برای گسترش توان هیئت علمی از طریق كمك به آنها، در به كارگیری تكنولوژی در آموزش و توسعه دروس و برنامههای آموزشی مستقیم، به كتابخانه مركزی دانشگاه لوئیزویل انتقال یافت. یك شعبهء اضافی دیگر از این مركز در كتابخانهء علوم بهداشتی تأسیس خواهد شد. كتابداران در بازسازی دروس و برنامههای آموزشی به هیئت علمی كمك میكنند تا در محیط الكترونیكی آموزش دهند. آنها دفتری برای آموزش خدمات كتابداری از راه دور۹ تأسیس نمودهاند كه در قالب مركز دلفی برای گسترش توان هیئت علمی برای آموزش از راه دور همكاری نزدیك دارد.
● مركز نگارش
مركز نگارش، بخشی از دانشكده هنر و علوم۱۰ است كه در سال ۲۰۰۰ به كتابخانهء مركزی دانشگاه انتقال یافت. كتابخانه برای كمك به دانشجویان در امر پیشرفت مهارتهای نوشتاری مربوط به گزارش دروس، مقالهنویسی، پایاننامهها، طرح پیشنهادی۱۱، شرح احوال۱۲ و مانند آن با مركز نگارش همكاری مینماید.
● كالج متروپولیتن
كالج متروپولیتن۱۳ حاصل مشاركت بین دانشگاه و خدمات پستی یونایتد۱۴ برای فراهمآوری فرصتهای آموزش عالی جهت كارمندان این شركت است. كتابخانهها از طریق آزمایشگاه كامپیوتری مترو، كه یك سایت كامپیوتری برای فراگیری مهارتهای كامپیوتری تمام دانشجویان است، در این كار مشاركت دارند. دانشجویان در این مركز دروس خود را آماده میسازند و تحت نظر دستیاران آزموده در كتابخانهها پژوهش خود را انجام میدهند.
● پژوهش (ویژگیهای پژوهشگران)
كتابداران با دفتر پژوهشی برای ارزیابی پژوهشگران دانشگاه، تخصیص بودجه، و كمكهای تحقیقاتی برای بیش از هفتاد كرسی اهدایی دانشگاه و همه پژوهشگران شاغل در بخشهای تحقیقاتی متعدد دانگشاه همكاری مینمایند.
● سنجش
كتابداران در زمینهء سنجش آموزش با همهء واحدهای دانشگاهی همكاری مینمایند. با همكاری یك شركت خارج از دانشگاه، ابزار نظرسنجی درست شده است كه برای جمعآوری اطلاعات لازم در مورد كتابخانهها و پشتیبانیهای اطلاعرسانی به كار گرفته میشود. كتابخانه همچنین ابزار نظرسنجی خاص خود را تهیه كرده كه برای گروههای مختلف دانشگاهی به كار میرود. نخستین سلسله نظرسنجیها جمعآوری و خلاصه شده است. نتیجه این نظرسنجیها، از نظر رضایت دانشجویان از كتابخانه و پشتیبانیهای اطلاعرسانی و همچنین نتایج مربوط به كتابخانه و مهارتهای اطلاعرسانی، بسیار دلگرمكننده بوده است.● همكاری در زمینهء علوم بهداشتی
كتابخانهء علوم بهداشتی مورد حمایت واحدهای علوم بهداشتی دانشگاه مثل دندانپزشكی، پرستاری، و پزشكی میباشد و در طی سالها توانسته همكاری مستحكمی با واحدهای مختلف برقرار كند.
● اقدامات مربوط به بیمارستانها
كتابخانه به سه بیمارستان دولتی (وابسته به شهرداری) ۱۵ در استفاده از منابع همكاری نموده است. در این مورد همكاری خوبی برای مدیریت كتابخانه مورد قرارداد با بیمارستان دانشگاه انجام گرفته است. همكاری با یك بیمارستان دیگر این امكان را فراهم آورده است تا در سیستم كتابخانهای مشترك «تلاش»۱۶ كتابخانهها شركت نمایند. این سه بیمارستان یك كنسرسیوم غیررسمی برای خرید مشترك پایگاه دادهها و مجلات الكترونیك تشكیل دادهاند.
● كمك هزینه تحصیلی سیستم مدیریت اطلاعات پیشرفته مشترك
كتابخانه برای اخذ یك كمك هزینهء تحصیلی دو ساله جهت سیستم مدیریت اطلاعات پیشرفته مشترك۱۷ از كتابخانه ملی پزشكی با همه بخشهای علوم بهداشتی واقع در دانشگاه، مشتمل بر دندانپزشكی، پرستاری، و پزشكی همكاری داشته است. هدف از اهداء این كمك هزینهء تحصیلی برنامهریزی به منظور استفاده از اطلاعات بهداشتی و برای پشتیبانی از آموزش، پژوهش، اقدامات كلینیكی، بهداشت اجتماعی، و سازمانهای مربوط به مصرفكنندگان خدمات بهداشتی در منطقه لوئیزویل است.
● همكاری در محیط دانشگاهی
در دانشگاه لوئیزویل بطور منظم برای مشاركتهای بیشتر و نوین فرصتهایی در محیط دانشگاهی پدید میآید و كتابداران دانشگاه در صدد استفاده از این موقعیتها برآمدهاند.
● دانشجویان
كتابخانهها با گروههای دانشجویی، شامل كارشناسی و كارشناسی ارشد و بالاتر همكاری نزدیك دارند تا نیازهای اطلاعرسانی آنها را برآورده سازند و اطمینان حاصل نمایند كه آنها به كتابخانه و اطلاعات الكترونیكی آن دسترسی دارند.چند مورد از نتایج همكاری میان دانشجویان و كتابداران عبارتند از: افزودن یك چاپخانه درجه یك به كتابخانه مركزی، امانت كامپیوترهای قابل حمل۱۸ به دانشجویان، افزایش ساعات كار كتابخانهها، انجام تحقیقات مشترك دانشجویان و كتابخانهها، جلب رضایت دانشجویان و افزایش دائمی میزان مراجعه به كتابخانه.
● تكنولوژی اطلاعرسانی
روزآمد بودن كتابخانه از نظر تكنولوژی، كامپیوتر، نرمافزار، شبكهها، آموزش و حفاظت بسته به همكاری تنگاتنگ میان كاركنان تكنولوژی اطلاعرسانی۱۹ و اداره تكنولوژی كتابخانههای دانشگاه است. سیستم خدمترسان۲۰ مشتركین به نام «تلاش» به طور مشترك توسط دو واحد اداره میشود، نه فقط برای دانشگاه لوئیزویل بلكه برای نیمه غربی كنتاكی. این مورد نیز مشاركت دیگری است. شبكهء قوی دانشگاهی، كه تكنولوژی اطلاعرسانی آن را اداره میكند، به كتابخانهها كمك میكند تا از نظر تكنولوژی روزآمد باقی بمانند. همكاری با شركت تكثیر زیراكس۲۱ امكان دسترسی به بهترین تكنولوژی و چاپ را برای همه استفادهكنندگان فراهم میآورد.
● متروورسیتی
متروورسیتی۲۲ یك كنسرسیوم از تمام سازمانهای دانشگاهی، چه دولتی و چه خصوصی است. كه در منطقه لوئیزویل و ایندیانا از آموزش عالی و توسعهء نیروی كار حمایت میكند. دانشگاهها و كالجهای محلی با یكدیگر همكاری میكنند تا مطمئن شوند افراد فرصتهای آموزش عالی را بدون دوباره كاری زیاد بدست میآورند. كتابخانههای آكادمیك، شامل بعضی از كتابخانههای عمومی، دارای شورایی هستند كه نیازهای اطلاعرسانی دانشجویان و عموم مردم در بازار كار را برآورده كند. با استفاده از خدمات اشتراك منابع اطلاعاتی، خدمات امانت بین كتابخانهای، خدمات ویژهء امانت، و پایگاههای اینترنتی، كتابخانهها توانستهاند به اهداف آموزشی منطقه كمك كنند.
● همكاری با دیگر كتابخانهها
شیوههای تعاونی در میان كتابخانهها مدتهاست بخش مهمی از كار كتابخانههای كنتاكی را تشكیل داده است. در سالهای اخیر این شیوهها شامل همكاری با كتابخانهء عمومی و كتابخانهء آموزشی بوده است. كتابخانههای دانشگاهی با مراكز رسانههای اطلاعاتی۲۳ مدارس استانی جفرسن۲۴ و كتابخانه عمومی آزاد لوئیزویل همكاری داشتهاند. ۲۵
● آموزش حرفهای
كمبود كتابدار در منطقهء لوئیزویل مزمن است. كتابخانههای دانگشاهی با مراكز رسانههای اطلاعاتی مدارس و كتابخانههای عمومی همكاری میكنند تا دو سوم برنامههای علوم اطلاعرسانی و كتابخانهای را از دانشگاه كنتاكی به دانشگاه لوئیزویل انتقال دهند. كتابداران كتابخانههای دانشگاه و كتابخانههای عمومی بیشتر این كلاسها را در دانشگاه تدریس مینمایند. برخی كلاسها به شیوهء كنفرانس ویدیویی تدریس میشود. در سایه این همكاری، كتابخانههای دانشگاه توانستند دورهء كارآموزی۲۶ كتابداری را تأسیس نمایند تا فرد شاغل در بخش مرجع كتابخانه ضمن كار تمام وقت بتواند مدرك كارشناسی ارشد خود را در زمینهء كتابداری و اطلاعرسانی اخذ نماید.● آموزش مدیریت
كتابخانهء عمومی آزاد لوئیزویل با كتابخانههای دانشگاه قرارداد بسته است تا با همكاری دانشكدهء مدیریت دانشگاه برنامه یك سالهای برای آموزش مدیریت برای مدیران جدید كتابخانههای عمومی ارائه نماید.
● آموزش سواد اطلاعاتی
كتابخانههای دانشگاه با كتابداران كتابخانههای آموزشگاهی و عمومی در زمینهء افزایش تخصص برای آموزش مهارتهای اطلاعرسانی همكاری مینمایند.
● همكاری با كتابخانهها در سراسر ایالت
كتابخانهء مجازی كنتاكی در سال ۱۹۹۹ به منزلهء كنسرسیومی از تمامی كتابخانههای كنتاكی، مشتمل بر شخصی، عمومی، ایالتی، دانشگاهی، آموزشگاهی و كتابخانههای تخصصی تشكیل شده است. هدف آن ارائه پشتیبانی آموزش از راه دور، حمایت از كتابخانههای مجازی دانشگاه لوئیزویل، مشاركت در اطلاعرسانی، دسترسی به پایگاههای اطلاعاتی الكترونیكی و مراجع و آموزش اینترنت برای استفاده از مهارتهای اطلاعرسانی الكترونیكی است.http://www.kyvl.org
●● نتیجهگیری
براساس تجربه دانشگاه لوئیزویل از همكاریهایی كه با مشاركت كتابخانههای دانشگاهی انجام داده است، به نظر میرسد این شیوه راه مناسبی برای شروع كار در ابتدای قرن بیست و یكم باشد. كتابداران دانشگاهی لازم است پرجنب و جوش باشند و توان مخاطرهپذیری۲۷ داشته و با محیط دانشگاهی در تعامل باشند تا در عصر رقابت اطلاعرسانی موفق شوند. آنها باید پذیرای نظریات جدید باشند و از فرصتها به خوبی استفاده كنند. كتابخانههای پژوهشی در قرن بیست و یكم تأثیر قابل توجهی در آموزش عالی دارند و باید مراكز آموزش، فراگیری و فعالیتهای پژوهشی دانشگاههای خود باشند. در صورتی آنها موفق خواهند شد كه بتوانند از تخصصهای ویژه و منحصر به فرد خود بهره گیرند، اندیشههای فراتر از چارچوبهای خویش ارائه كنند، و به دنبال مشاركتهای جدید و كسب نتایج قابل توجه باشند.
پینوشتها:
۱. Governing agencies
۲. Association of Research Libraries (ARL)
۳. Association of college and Research Libraries (ACRL)
۴. Digitisation Projects
۵. University of Louisville
۶. Kentucky
۷. Information Litreacy
۸. Delphi Center
۹. Distance Learning Library Center (DLLS)
۱۰. College of Arts and Sciences
۱۱. Proposal
۱۲. Resumes
۱۳. Metropolitan college
۱۴. United Parcel Service (UPS)
۱۵. Municipal hospital
۱۶. Endeavor
۱۷. Integrated Advanced Information Management System (IAIMS)
۱۸. Laptop
۱۹. Information Technology
۲۰. Server System
۲۱. Xerox
۲۲. Metroversity
۲۳. School media centers
۲۴. Jefferson County Schools
۲۵. Louisrille free public Library
۲۶. Intership
۲۷. Risk
منابع:
Reader, Hannelore, (۲۰۰۲). “Managing academic and research libraries Partnership” in Library Management. Vol ۲۳. No ۴-۵: ۱۸۷-۱۹۱.
Association of College and Research Libraries (۲۰۰۱). Information Literacy Competencies Standards for Higher Education, available at www.ala.org/acrl/ilcomstan.html (accessed ۲۰ November ۲۰۰۲)
Raspa, D. and Ward, D. (۲۰۰۰), The Collaborative Imperative: Librarians and Faculty Working Together in the Information Universe, Association of Cellege and Research Libraries, Chicago, IL.
Rockman, I. (۲۰۰۱). “Strategic alliances: the power of collaborative partherships”. College and Research Libraries News, Vol. ۶۲ No. ۶, pp. ۶۱۶-۱۷, ۶۲۱.
Stoffle, C. Allen, B. Fore, J. and Mobley, E.R. (۲۰۰۲). “Predicting the future. What does academic librarianship hold in store?”, College and Research Libraries News, November, Vol. ۶۱ No. ۱۰, pp. ۸۹۴-۹۰۱.
نوشته: هانلور رادر
ترجمه: شهناز خدیوی و دكتر احمد شعبانی
اعضاء هیئت علمی گروه كتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
۱. Governing agencies
۲. Association of Research Libraries (ARL)
۳. Association of college and Research Libraries (ACRL)
۴. Digitisation Projects
۵. University of Louisville
۶. Kentucky
۷. Information Litreacy
۸. Delphi Center
۹. Distance Learning Library Center (DLLS)
۱۰. College of Arts and Sciences
۱۱. Proposal
۱۲. Resumes
۱۳. Metropolitan college
۱۴. United Parcel Service (UPS)
۱۵. Municipal hospital
۱۶. Endeavor
۱۷. Integrated Advanced Information Management System (IAIMS)
۱۸. Laptop
۱۹. Information Technology
۲۰. Server System
۲۱. Xerox
۲۲. Metroversity
۲۳. School media centers
۲۴. Jefferson County Schools
۲۵. Louisrille free public Library
۲۶. Intership
۲۷. Risk
منابع:
Reader, Hannelore, (۲۰۰۲). “Managing academic and research libraries Partnership” in Library Management. Vol ۲۳. No ۴-۵: ۱۸۷-۱۹۱.
Association of College and Research Libraries (۲۰۰۱). Information Literacy Competencies Standards for Higher Education, available at www.ala.org/acrl/ilcomstan.html (accessed ۲۰ November ۲۰۰۲)
Raspa, D. and Ward, D. (۲۰۰۰), The Collaborative Imperative: Librarians and Faculty Working Together in the Information Universe, Association of Cellege and Research Libraries, Chicago, IL.
Rockman, I. (۲۰۰۱). “Strategic alliances: the power of collaborative partherships”. College and Research Libraries News, Vol. ۶۲ No. ۶, pp. ۶۱۶-۱۷, ۶۲۱.
Stoffle, C. Allen, B. Fore, J. and Mobley, E.R. (۲۰۰۲). “Predicting the future. What does academic librarianship hold in store?”, College and Research Libraries News, November, Vol. ۶۱ No. ۱۰, pp. ۸۹۴-۹۰۱.
نوشته: هانلور رادر
ترجمه: شهناز خدیوی و دكتر احمد شعبانی
اعضاء هیئت علمی گروه كتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه اصفهان
منبع : فصلنامه علوم اطلاع رسانی
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست