شنبه, ۴ اسفند, ۱۴۰۳ / 22 February, 2025
مجله ویستا
پیشنهادات برای مدیریت در رشته کتابداری

مقاله تحقیقی حاضر به منظور ارائه پیشنهادات مفید و سازنده برای مدیریت در رشته کتابداری و همچنین بازبینی در دروس سه مقطع و ارتقاء منزلت اجتماعی رشته کتابداری صورت گرفته است . امید است که بتوان با در نظر گرفتن پیشنهادات و انجام تحقیقاتی در این مورد شاهد پیشرفت هر چه بیشتر این رشته باشیم . (پیشنهادات هر بخش در ذیل همان آمده است .
صورت مسئله : ارائه پیشنهادات مفید و سازنده به منظور مدیریت و اداره بهتر گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران .
● روش :
روش بررسی و تحقیق با ارائه یک پرسشنامه که به نظر خواهی و ارائه پیشنهادات دانشجویان سه مقطع (کارشناسی ، کارشناسی ارشد ،و دکتری ) رشته کتابداری دانشگاه تهران می پردازد ،صورت گرفته است. در این پرسشنامه از دانشجویان خواسته شده که نظرات و پیشنهادات خود را در مورد ضرائب کنکور کارشناسی ارشد ، دروس هرسه مقطع ، نام رشته ، ارتقاء رشته ،و دیگر نظرات شخصی ارائه دهند . به همین منظور نیز وبلاگی به آدرس www.prolib.blogfa.com طراحی شده است تا کتابداران نظرات و پیشنهادات خود را در آن ارائه دهند .در ادامه در بخش ارتقاء رشته به درسنامه یونسکو که برای ارتقاء کتابداران منتشر شده ، اشاره شده است و مقایسه ای با آنچه در ایران اجرا می شود ، انجام گرفته است .
● نتایج :
در مورد نتایج این تحقیق موارد زیر را می توتن برشمرد :
نارضایتی دانشجویان از ضریب بالای زبان ، نارضایتی اکثر دانشجویان عدم تفکیک دروس کتابداری در کنکور ، نارضایتی اکثر دانشجویان با نام فعلی رشته ، نارضایتی اکثر دانشجویان از ارائه زیاده از حد واحد های تاریخ و... که در بخش بحث نتایج آنرا خواهید دید .
● بحث :
۱) بخش اول : ضرائب کنکور
در این بخش جداولی طراحی شده و که همانطور که مشاهده می کنید نشان دهنده میزان رضایتمندی دانشجویان از ضریب ( ۳ ) زبان انگلیسی در کنکور است . در قسمت آخر جدول کمترین (min) و بیشترین(max) ضرائبی که توسط دانشجویان پیشنهاد شده است را نشان می دهد .
زبان (با ضریب ۳)
▪ کارشناسی (۳۵نفر) :
همانطور که مشاهده می شود دانشجویان کارشناسی اکثرا مخالف اند ، کارشناسی ارشد اکثرا موافقند .
نکته مورد توجه در مورد دانشجویان دکتری این است که مخالفت اغلب آنها به خاطر کم بودن ضریب زبان است و آنان عقیده دارند که باید با ضریب بالاتری باید ارائه شود .
این بخش نشان دهنده میزان رضایتمندی دانشجویان از ضریب ( ۴ ) کتابداری در کنکور است .
▪ کتابداری (ضریب ۴)
ـ کارشناسی(۳۷نفر) :
همانطور که ملاحظه می شود اکثر دانشجویان در هر سه مقطع با این ضریب موافقند ، علت مخالفت تعدادی از آنها هم در قسمت پیشنهادات توضیح داده خواهد شد .*
این بخش نشان دهنده میزان رضایتمندی دانشجویان از ضریب ( ۲ ) معارف و اخلاق اسلامی در کنکور است .
▪ معارف و اخلاق اسلامی (ضریب۲)
ـ کارشناسی(۳۸نفر):
ملاحظه می شود که دانشجویان در هر سه مقطع تقریبا با ارائه این دروس برای کنکور مخالفند . در بخش پیشنهادات توضیحات کاملتر ارائه می شود .
▪ نظرات و پیشنهادات در مورد ضرائب کنکور کارشناسی ارشد :
نارضایتی اکثر دانشجویان از ضریب بالای زبان . یا کمتر شود یا دروس آنرا افزایش دهید .
*معارف و اخلاق اسلامی از لیست منابع کنکور حذف شود.
ضایع شدن حق دانشجویان نسبت به دانشجویان زبان ، می توان محدودیتی مانند مصاحبه یا امتحان ورودی برای آنان قرار داد.
* دروس کتابداری با ضرائب مختلف و جدا از هم ، به تفکیک ارائه شود .
سوالات متناسب با منابع باشد و منابع ارشد مشخص شود ، تخصصی باشد نه سطحی .
تعداد سوالات زبان افزایش یابد .
دروس اختیاری از امتحان حذف شود .
هوش هیجانی افراد را بسنجید . از افراد تست هوشی گرفته و کسانی را که روحیاتشان با این رشته سازگار نیست را مرخص کنید .
۲) بخش دوم : دروس کارشناسی
در این بخش تمامی دروسی را که در دوره کارشناسی در دانشگاه تهران ارائه می شود آورده شده و از دانشجویان خواسته شده چه تعداد واحدی را برای این دروس مناسب می دانند . توضیح در مورد جدول اینکه ، میانگین واحد های پیشنهاد شده توسط دانشجویان در ستون - واحد – آورده شده و حداکثر و حداقل واحد پیشنهاد شده در قسمت min , max به ترتیب آورده شده است .
▪ دروس کارشناسی :
همانگونه که مشخص است دانشجویان خواستار ارائه شدن واحد های بیشتر در دروسی مانند: زبان انگلیسی ، مبانی رایانه و واژه پردازی ، جستجو در پایگاهها ، و کاربرد اینترنت هستند . و همچنین تقاضای کم شده واحد در دروسی مانند : کارورزی ، زبان عربی و تاریخ(علم،تمدن،هنر،ادیان) را دارند .
▪ دروس مفید و غیر مفید
۱) دروسی که توسط دانشجویان غیر مفید تشخیص داده شده :
ساختمان و تجهیزات، نشریات ادواری، چاپ و نشر، تاریخ ادبیات، کارورزی، عربی، حفاظت و نگهداری ، زبانشناسی، روانشناسی، تاریخ (هنر،ادیان،تمدن)، جامعه شناسی، واژه پردازی .
۲) دروسی که توسط دانشجویان مفید تشخیص داده شده :
تکنولوژی اطلاعات، زبان فرانسه و آلمانی، برنامه نویسی، فهرست نویسی منابع اینترنتی، کارگاه و آزمایشگاه برای مکمل دروس، همکاری بین کتابخانه ای، بازاریابی، کتابخانه های دیجیتال، چاپ و نشر الکترونیکی، ایجاد پایگاه اطلاعاتی، نرم افزارهای نمایه سازی، اقتصاد، حسابداری، روانشناسی تحلیل اطلاعات، تفکر انتقادی، جامعه اطلاعاتی، اقتصاد اطلاعات، سایبرنتیک، فلسفه کتابداری، چکیده نویسی، اطلاعات و اطلاع رسانی، سازماندهی مواد غیر چاپی(سمعی بصری) .
▪ نظرات و پیشنهادات در مورد دروس کارشناسی :
درس جامعه شناسی و ارتباطات یکی شود .
نشریات ادواری با مجموعه سازی و کاربرد اینترنت با مبانی رایانه ادغام شوند .
دروس از ترم اول به صورت انگلیسی تدریس شود .
رابطه دروس با کتابداری مشخص شود . همه واحد ها می توانند مفید باشند در صورتی که شیوه تدریس آنها اصلاح شود .
دروس مربوط به مبانی کامپیوتر افزایش یابد .
۳) بخش سوم : دروس کارشناسی ارشد
دروس کارشناسی ارشد :
▪ دروس مفید و غیر مفید
۱) دروس غیر مفید :
مبانی کتابداری ، مرجع شناسی ، سازماندهی پیشرفته ، کارورزی
۲) دروس مفید : هیچگونه پیشنهادی ارائه نشده است .
▪ نظرات و پیشنهادات در مورد دروس کارشناسی ارشد :
در این مقطع اگر کتابدار متخصص پرورش یابد بهتر است ، مانند کتابدار متخصص سازماندهی ، متخصص نمایه سازی (ماشینی و دستی) ، کتابدار مرجع و ...
بهتر است بیشتر بر مهارت دانشجویان تاکید شود .
گرایشاتی به رشته داده شود ، مثل اطلاع رسانی ، مدیریت تکنولوزی اطلاعات ، وب سنجی ، و...
کارورزی اتلاف وقت است .
* دکتری : به دلیل در حال تغییر بودن طرح دروس در این مقطع از دروس نظر خواهی نشده است ، فقط دروسی مانند وب سنجی و شناخت کتابخانه ها و مراکز آرشیوی را مفید دانسته اند .
۴) بخش چهارم : نام رشته
همانگونه که همه مستحضریم مسئله اسم رشته باعث نارضایتی اکثر دانشجویان و حتی اساتید شده است و همچنین این نام ( کتابداری و اطلاع رسانی ) معنای کامل رشته را در بر نمی گیرد و بسیاری از زحمات کتابداران را پنهان می کند . پس برآن شدیم تا با طرح پرسشی نظر واقعی دانشجویان را در هر سه مقطع جویا شویم .
تا چه حد با اسم رشته موافقید :
چنانچه ملاحظه می شود اکثریت دانشجویان در هر سه مقطع با این اسم مخالفند .
▪ نامهای پیشنهادی :
علوم اطلاع رسانی ، مهندسی اطلاع رسانی ، دانش شناسی ، مدیریت دانش ، مدیریت علم ، علوم کتابخانه ای ، علم اطلاعات ، مهندسی دانش ، انفور ماتیک ، ذخیره و اشاعه اطلاعات ، اطلاعات و ارتباطات LIS ; Acces Information ; Science and Knowledge management
▪ نظرات و پیشنهادات در مورد نام رشته :
با تغییر نام مخالفم چون کم کم دارد جا می افتد .
تغییر نام رشته با نشست گروهی انجام می شود .
با تغییر نام کار اصلی کتابداران به ذهن القاء می شود .
طرح سوال برای تغییر نام رشته باعث رواج مدرک گرایی می شود باید به محتوای رشته پرداخت .
ملتمسانه از شما خواهشمندم اسم رشته را تغییر دهید .
کتاب فقط یک از محمل اطلاعاتی است ، ما مواد دیگری مانند cd ، میکروفیلم ، نسخ خطی و... داریم . هویت و تبار شناسی هر هر چیزی با اسم آن مشخص می شود حتی تعیین کننده منزلت اجتماعی آن نیز هست .
تا وقتی فرهنگ جامعه به عنوان ، رشته به دیده تحقیر می نگرد نمی توان کاری از پیش برد .
با بزرگان این رشته برای تامل در این باب بحث کنید .
۵) بخش پنجم : ارتقاء رشته :
در این بخش از دانشجویان خواسته شده که پیشنهادات خود را برای ارتقاء رشته کتابداری بیان کنند و در ادامه پیشنهادات یونسکو که در قالب چند درسنامه و چند طرح ارائه شده ، آورده شده است .
به نظر شما چگونه می توان جایگاه رشته کتابداری را در جامعه تغییر داد ؟
دست کم نگرفتن رشته توسط خود کتابدارن و رسیدگی به وضعیت کتابخانه ها .
با اطلاع رسانی دقیق ، دید جامعه را تغییر دهید .
خود متخصصان در مورد رشته اظهار نظر کنند نه دیگران .
فارغ التحصیلان با دید مثبت آنرا به جامعه معرفی کنند .
با تدوین سرفصل های دروس ، ارتقاء مهارتهای فردی باعث اعتماد به نفس دانشجویان شوند .
فرهنگ سازی به کمک رسانه ها ، ارائه خدمات بهتر از سوی کتابداران .
عزم جمعی همه برای بالا بردن جایگاه رشته ، تقویت روحیه جمعی ، خودمان ارج نهیم تا دیگران هم بنهند .
بالا بردن سطوح محل اشتغال کتابدارن .
برگزاری سیمنار های بین المللی و سراسری .
آگاه کردن دانشجویان از اهمیت این رشته .
بهره گیری از اساتید مجرب .
برنامه های آموزشی برای افراد ( دانش آموزان ، زنان ، کارمندان ، و ...)
نگارش مواد درسی در کتب آموزش و پرورش .
حذف این رشته و ایجاد رشته های جدید تر .
ارائه مقالات ، مصاحبات ، گزارشات در رسانه ها .
درونی کردن فرهنگ کتاب و کتابخوانی .
خروج از محرومیت ها و دیدگاههای کهن .
ارائه ارزش واقعی رشته و آگاهی مسولین از آن .
معرفی انواع خدمات کتابداری به جامعه ، هزینه کردن برای تبلیغات .
دلسوزی اساتید و فعالیت دانشجویان باعث ارتقاء آن می شود .
▪ درسنامه یونسکو برای ارتقاء کتابداران:
توانایی جستجوی اطلاعات در محیط الکترونیکی .
چگونه ICT بر روش جستجوی اطلاعات تاثیر می گذارد .
قالب و مدل دستیابی به منابع اطلاعاتی تغییر کرده و کتابخانه ها ، کتابداران و کاربران باید از عهده چالش ها و مشکلات با استفاده از مزیت هایی که ICT برای آنها فراهم کرده است برآیند .
شناخت شیوه های جدید در ارائه اطلاعات در محیط الکترونیکی .
آموزش چگونگی عملکرد در جستجوی اطلاعاتی به کاربر در محیط اطلاعاتی .
اطلاعات چیست ؟
جستجوی اطلاعات چیست ؟
روشهای ارائه اسناد در تکمیل جستجوی اطلاعاتی .
ابزارهای جستجوی اطلاعاتی (چاپی، الکترونیکی ، موتورهای جستجو و ...)
جستجوی اطلاعات محاوره ای .
رفتار (عملکرد ) جستجوی اطلاعاتی چیست ؟
ترفند های جستجوی اطلاعاتی .
وب گسترده جهانی ( www ) چگونه کار می کند .
وب گسترده جهانی ( www ) چیست ؟
خدمات وب گسترده جهانی ( www ) چیست ؟
وب سایت چیست ؟
اصول طراحی وب سایت .
عناصر وب چیست ؟
چگونگی ارزیابی وب سایت .
ایجاد وب سایت با استفاده از HTML .
انتشار ، حمایت ،و نگهداری از وب سایت .
۶) بخش ششم : دیگر پیشنهادات
هر گونه پیشنهاد ( هرچه می خواهد دل تنگت بگو ) :
اساتید راهنما فعالتر عمل کنند ، وظیفه آنان روشن کردن راه دانشجویان است .
زمینه های ICT را در رشته بیشتر کنید .
ایجاد انجمن فارغ التحصیلان ، تشویق و تحسین دانشجویان ممتاز .
برگزاری کنکورهای آزمایشی ، برگزاری کارگاههای کار و اشتغال .
ارائه برنامه های کوتاه مدت (جاری ) mission و بلند مدت vision .
بررسی وضع موجود و وضع مطلوب .
مشخص کردن یکی از اساتید به عنوان مدیر فوق برنامه .
استادان سلیقه مدار نباشند ، نمره محور نباشند ، ازعلایق دانشجویان حمایت کنند .
تهیه وب سایت برای دانشکده و معرفی رشته . برای شروع و به عنوان پایه وبلاگی با عنوان بانک اطلاع رسانی رشته کتابداری دانشگاه تهران به آدرس www.dblib.blogfa.com طراحی شده است .
اساتید به فعالیت های دانشجویان نیز نمره بدهند نه به برگه آخر ترم .
ما که رشته تاریخ نیستیم که این همه تاریخ می خونیم . واقعا اسفناک است که بعد از ۴ سال هیچی ندونی .
مباحث مرتبط با جامعه اطلاعاتی ، اقتصاد اطلاعات ، حقوق اطلاعات مطرح شود .
تلاشهای صنفی برای مدیریت کتابدارن در کتابخانه ها .
پیگیری طرح تاسیس دانشکده کتابداری .
به دانشجویان دکتری تدریس وا گذار نکنید .
ارتباط با دپارتمان های کتابداری و کتابداران دیگر کشورها .
کتابداری علم نیست ، فن است . تعجب می کنم که رشته ای نه مبانی داشته باشد ، نه نظریه ، نه اصول و نه ... .
باجه های اطلاع رسانی کنار خیابون از رشته کتابداری هویت مستقل تری دارند .
اساتید کارهای شخصی خودشان را مثل ( مقاله ، تایپ ،و ...) را به دانشجویان نسپارند.
ما هیچی از مسائل روز دنیا نمی دانیم و شما هی تاریخ خط و تمدن به خورد ما بدید .
رعایت احترام متقابل اساتید و دانشجویان ، به جای سنگ اندازی جلوی پای ما مهربانتر باشند .
محمد شاهین
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست