چهارشنبه, ۱۷ بهمن, ۱۴۰۳ / 5 February, 2025
مجله ویستا
اشتهار به رعایت ایمنی، خواسته شرکت هوندا
۳۵ سال پیش هنگامی که شرکت خودروسازی هوندا فروش خودرو را در ایالات متحده امریکا آغاز کرد، بهعنوان سازنده خودروهای کممصرف مشهور بود. اکنون این شرکت برنامه جدیدی را برای خود طراحی کرده و بر آن است تا به شرکت ولوو که معروف به رعایت ایمنی است، بپیوندد. برای نیل به این هدف هوندا به توسعه و ترویج ایمنی بهعنوان یک اصل ضروری در تمامی شؤون کاری و برنامهریزی خود اقدام کرد و در اولین حرکت به نصب کیسه هوا در طرفین سرنشینان پرداخت و سیستم ضد بلوکه ترمز را نیز در همه خودروهای کوچک و بزرگ خود نصب و تاکید کرد برای ارائه این امکانات نباید از مشتریان هزینه اضافی خواست.
در همین زمینه و بهمنظور تعیین بهتر تاثیر تصادفات بر تمام بدنه خودرو به تجدید طرح شاسی خودروهای خود همت گماشت که البته اجرای این طرح از ۱۰ سال قبل در ژاپن آغاز شده بود و پاییز امسال کار آن نهایی و در مدلهای هوندا آکورد و سِدان بهکار گرفته میشود. این حرکت هوندا که در خود شرکت به طرح "ایمنی برای همه" مشهور است، با کسب امتیازات کمی و کیفی از مراجع دولتی و شرکتهای بیمه که در آن آزمونهای تصادفات مورد بررسی قرار میگیرد، همراه بود و اکنون درحال به نتیجه رسیدن است.
میتوان ادعا کرد ۸ مدل از خودروهای هوندا از CR-V که خودرویی کوچک و اسپرت است تا ادیسه مینیون در زمره ایمنترین خودروهای جادهاند. کسب ۵ ستاره از بخش "مدیریت ایمنی ترافیک شاهراههای ملی" در زمینه آزمونهای تصادفات جانبی خودرو و دریافت بالاترین درجه ایمنی از "انستیتو بیمه برای ایمنی شاهراهها" برای آزمونهای تصادف، امتیازات هوندا هستند.
با کسب این موفقیتها شرکت هوندا از شرکتهایی نظیر جنرالموتورز، کرایسلر، تویوتا و حتی ولوو که هوندا آن را الگوی خود قرار داده، پیشی گرفته است.
شرکتهای دیگری همچون فورد و هیوندای کره نیز دارای همین تعداد خودرو بوده و به چنین نتایجی دست یافتهاند ولی به اندازه شرکت هوندا در بازاریابی و در سایت اینترنتی خود بر ایمنی تاکید نکردهاند.
"ما میخواهیم اطمینان مصرفکنندگان را کاملاً جلب کنیم" این گفته تومیجی سٌگیموتو، معاون بخش تحقیقات و توسعه شرکت هونداست.
البته شرکت توانسته است اعتماد بعضی از مشتریان را تا حدود زیادی جلب کند که یکی از این افراد استیو آرمستید است. او ۵۲ سال دارد و مدیر یک شرکت دادهپردازی و اهل ونکوور است. وی نتایج کسبشده از سوی شرکت هوندا در زمینه آزمونهای مدیریت ایمنی ترافیک را بررسی و نیز عکسهای گرفته شده در آزمونهای تصادف جانبی را در سایت اینترنتی هوندا مشاهده کرده است. او بهویژه بیشتر نگران دو پسر نوجوان خویش است که با هوندا مدل Fit که خودرویی کوچک است و در امریکا بهفروش میرسد، رانندگی میکنند.
آرمستید میگوید: بهخاطر بچهها مهمترین مسئله برای من ایمنی است و بررسی نتایج تمام آزمونهای تصادف نشان میدهد که این خودرو خیلی محکم و استوار و با توجه به ابعاد کوچک آن، خودروی مطمئنی است.
شرکت ولوو که از ابتدای فعالیتش در سال ۱۹۲۷، بر ایمنی تاکید کرده است، چندان نگران رقابت هوندا نیست.
"ما هیچ طرح و برنامهای برای دادن ایمنی به هوندا یا هر شرکت دیگری نداریم. ما حداقل ۸۰ سال نسبت به آنها برتری داریم." این مطلب را دن استون سخنگوی شرکت ولوو بیان میکند و میافزاید: البته ولوو از اقدامات و تلاشهای هوندا خرسند است.
او و تحلیلگران بخش خودرو متوجه شدهاند که نتایج آزمونهای تصادف بهتدریج در حال رشد و تکامل هستند. انستیتو بیمه ایمنی بزرگراهها هر هفته پس از بررسی تعداد بیشتری از خودروها به انتشار جدول رتبهبندی آنها میپردازد و در حال یافتن راههایی است تا آزمونهای ایمنی را مشکلتر کند زیرا هر روز بر تعداد خودروهایی که به امتیازهای بالا دست پیدا میکنند، افزوده میشود.
جوآن کلیبروک، رئیس شرکت پابلیک سیتیزن و رئیس سابق آژانس ایمنی ترافیک میگوید: هرقدر خودروسازان میزان ایمنی خودرو را افزایش میدهند، به همان مقدار رتبهبندی آنها ناقصتر میشود و تمام موارد بهبود یافته درنهایت در سه چهار ستاره امتیاز خلاصه میشود.
او خواستار اجرای آزمونهای بیشتری است که عمدتاً مبتنی بر ایمنی عابران، تصادفات از ناحیه عقب خودرو و بررسی مقاومت سقف آن در مواردی است که تصادف به واژگون شدن خودرو منجر میشود. وی میافزاید: اینها مسائلی است که شرکتهای هوندا، ولوو و دیگران به آنها بیشتر توجه میکنند.
فیل راید، سردبیر و مشاور مصرفکنندگان در شرکت ادموند داتکام که شغلش ارائه اطلاعات مشاورهای به مشتریان طالب خودروست، میگوید: تمرکز بر ایمنی و مصرفکم خودرو از سوی شرکت هوندا اقدامات هشیارانهای است که سبب شده هوندا از بقیه خودروسازان متمایز شود. وی میافزاید: اگر آنها بتوانند به ولوو تبدیل شوند، معرکه خواهد شد. وجه تشابهی که در اینجا وجود دارد، آن است که توجه به ایمنی توجه به محیط زیست است.
هیچکدام از خودروهای تولیدی هوندا، مینیونها، خودروهای اسپرت و یا وانتها چیزی بیش از یک خودروی ۶ V-برای عرضه ندارند. هوندا توانسته است حتی بر تویوتا در بازار خودروهای هیبریدی (الکتریکی) ایالتمتحده غلبه کند، و این در بازاری اتفاق افتاده است که خودرویInsight تویوتا بهتازگی بازنشسته شد و درست یک سال زودتر از Prius (محصول هیبریدی تویوتا)، هوندا به فروش فوقالعادهای رسید.
در بازار خرید و فروش خودرو دو نکته اساسی وجود دارد: یکی محیطزیست و دیگری ایمنی. این گفته کو ایچی کندو، مدیرارشد و مسوول اجرایی هوندا در امریکای شمالی است.
طی چند سال گذشته هنگامی که قیمت بنزین رو به فزونی گذاشت، بیشتر مشتریان به سمت هوندا روی آوردند و این سبب شد میزان فروش هوندا در امریکا در سال ۲۰۰۶ سه و نیم درصد افزایش یابد و تعداد خودروهای فروخته شده آن بالغ بر ۵/۱ میلیون خودرو شود و با ۵/۱۲ درصد رشد تویوتا را تحتالشعاع خود قرار داده از کرایسلر نیز پیشی بگیرد و رتبه سومین خودروساز کشور را در سال ۲۰۰۶ از آن خود کند.
هوندا مانند تویوتا مترصد رشد و بالندگی بیشتر است و به همین منظور ۱۸ مارس امسال در اقدامی بینظیر چهارمین خط تولید خود در امریکا را راهاندازی کرد. این خط تولید قادر است سالانه ۲۰۰هزار دستگاه خودروی جمع و جور سیویک تولید کند و کار تولید را از سال ۲۰۰۸ شروع خواهد کرد.
کارخانه جدید در محلی نزدیک به مرکز تحقیقات و توسعه هوندا قرار دارد و فاصله آن در حدود ۵/۳ ساعت رانندگی از مرکز تحقیقات در اوهایو مرکزی نزدیک کارخانه تولیدی خود در مارسویل و لیبرتی غربی است.
آزمایشگاه تست تصادف هوندا در سال ۲۰۰۳ گشایش یافت و افتتاح آن مقارن بود با مطرح شدن شعار جدید هوندا یعنی "ایمنی برای همه". این آزمایشگاه دومین آزمایشگاه داخل سالن هونداست که بهعنوان پشتیبان مرکز تست تصادف خودرو در توچیجی ژاپن انجام وظیفه میکند و در سال ۲۰۰۰ اولین آزمایشگاه تست تصادف داخل سالن دنیا بود که بهدست یک خودروساز بنا شد (البته از آن زمان تاکنون ولوو نیز سالن خود را بنا کرده است).
"با وسعتی بالغ بر یک میلیون فوت مربع، در مقایسه با مرکز تحقیقات اصلی آن در مارسویل به اندازه یک زیرپله است." این گفته فرانک پالاچ مدیر بخش مهندسی هونداست. وی میافزاید: وقتی زمان انجام آزمایشها فرا میرسدکه معمولاً هفتهای یک بار بیشتر انجام نمیشود، انگار به این بچهها یک زلزله چندریشتری وارد شده است، همه به تکاپو میافتند.
هوندا از این مرکز عمدتاً برای آزمایش خودروهایی که قرار است در امریکا بهفروش برسند مانند هوندا آکوراتیال چهار در استفاده میکند. این آزمایشها برای تجزیه و تحلیل و بررسی جنبههای جدی آکورا تیال است که ACE ساختار بدنه نامگذاری شده است و روی تمام مدلها به جز هوندا ۲۰۰۰S اسپرت اجرا میشود .
ACE مخفف Advanced Compatibility Engineering به معنی "مهندسی سازگاری پیشرفته" است که بیشتر به چگونگی توزیع ضربات وارده به خودرو هنگام تصادفات رودررو و یا به قول قدیمیها "شاخ به شاخ" میپردازد و همچنین تمام امکانات موجود برای حفاظت از جان سرنشینان خودرو در شرایط مشابه را مورد بررسی قرار میدهد، حتی در شرایطی که خودرویی کوچک با خودرویی در حد واندازه یک SUV تصادف میکند.
این طراحی بهگونهای است که هنگام تصادف، انرژی وارده ناشی از برخورد خودرو، نه فقط در سپر جلو بلکه در تمامی بخشهای جلوی شاسی توزیع میشود. در نتیجه طراحی به روشACE هنگام برخورد، قطعات ضربه دیده بدنه به سمت بالا حرکت میکنند و اجازه نمیدهند خودروی بزرگ خودروی کوچک را نابود کند. "معمولاً هنگام برخورد یک خودروی کوچک با خودرویی بزرگتر، عدم تناسب بهوضوح پیداست." این گفته چاک تامس، مدیر بخش ایمنی هونداست. وی میافزاید: ما میخواهیم بدنه خودرو طوری طراحی شود که هنگام تصادف خودروی کوچک با خودروی بزرگتر ققط بدنه آنها تغییر شکل یابد نه آنکه بر اثر ضربه، خودروی بزرگتر از روی خودرو کوچکتر عبور کرده سوار آن شود! در آزمونهای تصادفات تئوری به عمل تبدیل میشود. در آزمونی یک خودروی هوندا آکورا حامل دو آدمک با کمربندهای بسته در صندلیهای جلو به وسیله کابلی که از زیر زمین به آن متصل شده است با سرعتی معادل ۳۵ مایل به مانعی برخورد میکند، این برخورد توسط دوربینهای پیشرفته فیلمبرداری میشود و همراه نمودارهای مربوطه در اختیار کاشناسان مستقر در اتاق کنترل بالای محل آزمون قرار میگیرد تا بررسی شود. همانطور که تامس انتظار دارد براثر این برخورد، قسمت جلوی هوندا آکورا به شکل "آکاردئونی" تا میشود و به سمت بالا حرکت میکند، چراغهای جلو شکسته میشوند و لاستیکهای جلو به شدت آسیب میبینند ولی بقیه خودرو بهطور اساسی غیرفعال میماند. درها بسته و آدمکها در محل خود سالم باقی میمانند و این نشان از آن دارد که در شرایط واقعی سرنشینان صدمه نمیبینند در نتیجه میتوانند درها را به سادگی بازکنند و از خودرو خارج شوند. تامس میافزاید: البته این واقعیت را باید پذیرفت که کارهای بسیاری توسط هوندا و یا هر خودروساز دیگر باید انجام شود تا خودروها هنگام برخورد با کامیون و یا مثلاً تریلر یا تراکتور بتوانند جان سالم به در ببرند. ولی در تصادفات داخل شهر دلیلی ندارد خودرویی طراحی کنیم که نتواند در برخوردها پایدار بماند. طرح تمرکز بر ایمنی هوندا میتواند این فکر قدیمی امریکاییها را که معتقدند آسایش و ایمنی فقط در خودروهای بزرگ وجود دارد ، کاملاً از بین ببرد.
منبع: روزنامه نیویورک تایمز
برگردان: شاپور واعظی
کارشناس اداره خرید خارجی
برگردان: شاپور واعظی
کارشناس اداره خرید خارجی
منبع : اندیشه گستر سایپا
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست