دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 20 May, 2024
مجله ویستا

اهمیت فعالیت های جسمی


اگر پزشك به شما توصیه كرده است كه برنامه‌ی فعالیت را آغاز كنید، از آن پیروی نمائید. افرادی كه فعالیت‌های جسمی كافی ندارند، احتمال ابتلای آنها به بیماری قلبی و فشار خون بالا بیشتر است.
فعالیت جسمی شدید خطر عوارض زیر را از شما دور می‌كند:
- بیماری و حمله‌ی قلبی
- كلسترول بالا
- مرض قند (دیابت)
- فشار خون زیاد
- چاقی
اگر تاكنون فعالیت نداشته اید و می‌خواهید شروع به ورزش كنید، نخست از پزشك خود بخواهید تا برنامه مناسبی را برایتان تنظیم كند. به محض آغاز ورزش در می‌یابیم كه نه تنها برای تندرستی‌تان مفید بلكه لذت‌بخش می‌باشد!
فعالیت جسمانی مایه سرگرمی است و قادر است كه:
- امكان بروز حملات قلبی را در شما كاهش دهد.
- قلب، ریه‌ها و استخوان‌ها و عضلاتتان را تقویت كند.
- نیرو و توان بیشتری به شما ببخشد.
- به مهار وزن و فشار خونتان یاری نماید.
- در رویارویی با فشار روانی و استرس به شما كمك كند.
- باعث شود بهتر بخوابید.
- كمك كند كه از ظاهر نیكویی برخوردار باشید.
- یاری نماید تا احساس خوش بینی كنید.
باید به چه نوع فعالیت‌هایی بپردازیم؟
فعالیت‌ها باید مداوم و به مدت زمان كافی باشند (حداقل بین ۱۰ تا ۱۵ دقیقه) تا جریان خون به ماهیچه‌ها افزایش یابد و كار قلب بهتر انجام شود. حركات را آهسته شروع كرده و سپس شدت بخشید.
نخست در مورد ورزش با پزشك مشورت كرده و آنگاه دست به كار شوید:
- قدم زنی یا پیاده روی
- قدم رو
- راه رفتن روی دستگاه دونده (نوار گردان)
- بالا رفتن از پله
- دوچرخه سواری
- شنا
- پاروزنی (قایقرانی)
- تمرین‌های هوازی یا ایروبیك
چه وقت باید ورزش كنید؟
- به مدت ۳۰ دقیقه ورزش كنید.
- این كار را مرتباً انجام دهید، دست كم هفته‌ای ۴ تا ۵ روز.
- برای دستیابی به بهترین پیامدها سعی كنید سرتاسر هفته به ورزش سرگرم شوید. برنامه‌ی یك روز درمیان بهتر است.
چه كارهای دیگری می‌توانید انجام دهید؟
پژوهش‌ها نشان داده كه علاوه بر ورزش، ممكن است فعالیت‌های ساده‌ی روزانه نیز برای قلبتان مفید باشد. همچنین ایجاد دگرگونی‌های جزئی احتمالاً تغییرات زیادی در تندرستی‌تان پدیدار می‌كند. در زیر مثال‌هایی آورده ایم:
- در دورو بر منزلتان قدم بزنید.
- به جای پله برقی یا آسانسور از پله‌ها استفاده كنید (ولی آرام).
- خودرویتان را دور از فروشگاه نگه دارید و سرتاسر توقفگاه را پیاده طی كنید.
- حركات جدیدی فرا بگیرید.
- با بچه هایتان بازی كنید.
چگونه می‌توانید بیشتر بیاموزید:
- با پزشك یا پرستار یا بهداشتیارتان مشورت كنید.
- چنانچه بیماری قلبی دارید، اعضای خانواده شما هم در معرض خطر فراوان قرار دارند. اینك ایجاد تغییراتی برای آنها بسیار اهمیت دارد تا خطر ابتلا به چنین بیماری را كاهش دهند.
- سوالاتی كه دفعه بعد از پزشكتان خواهید پرسید یادداشت نمایید، مثلاً: بهترین نوع ورزش برایم كدام است؟ یا چه مدت باید ورزش كنم؟

منابع :
Family Circle
Dr. in the house
فصلنامه پزشکی اجتماعی هوم