یکشنبه, ۵ اسفند, ۱۴۰۳ / 23 February, 2025
مجله ویستا
پیش برو یا بمیر - March Or Die

کشور تولیدکننده : انگلستان
محصول : دیک ریچاردز و جری بروکهایمر
کارگردان : ریچاردز
فیلمنامهنویس : دیوید زلاگ گودمن، برمبنای داستانی نوشته ریچاردز و گودمن.
فیلمبردار : جان آلکات
آهنگساز(موسیقی متن) : موریس ژار.
هنرپیشگان : جین هاکمن، ترنس هیل، کاترین دونوو، ماکس فون سیدو، ایان هولم، مارنی میتلند، روفوس، مارسل بوزوفی و پل شرمن.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۷ دقیقه.
سال 1918. «سرگرد فاستر» (هاکمن) از لژیون خارجی، برای دفاع از «ارفود» اعزام میشود؛ منطقهای باستانی در مراکش که میگویند مقبره «فرشته صحرا» آنجاست و گنجهایش میتواند تمام خسارات مالی فرانسه را در طول جنگ جهانی اول جبران کند. مشکلات «فاستر» با رسیدن به قرارگاه لژیون در بوسادا و کشتن / خلاص کردن پدرِ «سیمون پیکار» (دونوو) بیشتر میشود؛ پدر او که در «ارفود» کار میکرده بهدست دشمن قدیمی «فاستر»، رهبر قبایل عرب، «ال کریم» (هولم) کور شده بوده است. «فاستر» مشغول آموزش لژیونرهای تازه میشود، از جمله «مارکو» (هیل) که با اظهار علاقه گستاخانهاش به «سیمون» خشم «فاستر» را بر میانگیزد. پس از حرکت لژیونرها از ارفود، «سیمون» با اغوای «لئون» (میتلند)، صاحب یکی از کمپانیهای نفتی، برای «مارکو» مجوز بازگشت به وطنش را میخرد. با پیدا شدن مقبره، «فاستر» رئیس گروه حفاری را میفریبد، و تابوت را بهعنوان هدیه صلح به «ال کریم» میدهد. اما «ال کریم» پیش از آن، به بهانه بیحرمتی به مقبره، با متحدکردن قبایل عرب به ارفود حمله میکند. با کشته شدن «فاستر»، «ال کریم» آتشبس میدهد و «مارکو» ا به بوسادا میفرستد تا خبر قیام او را اعلام کند. «مارکو» پیشنهاد «لئون» را برای بازگشت به وطنش نمیپذیرد، برای «سیمون» که دارد میرود - آرزوی خوشبختی میکند و با جمعآوری لژیونرهای تازه، راه «فاستر» را دنبال میکند.
* پیشبرو یا بمیر آمیزه پُر سروصدائی از شخصیتهای قالبی و موقعیتهای از مُد افتاده است؛ چه در بازآفرینی زندگی لژیونری و چه در پرداخت کشتار نهائی (با صدها جسد و بدون یک قطره خون) که یادآور فیلمهای دهههای قبلتر درباره اروپائیهای درگیر نبرد در سرزمینهای «اگزوتیک» خارجی است. نکته ناامید کننده این است که کارگردان فیلم، ریچاردز در بازسازی دورههای زمانی در فیلمهای دیگر، دقیق و سختگیرانه عمل کرده است. مهارتی که اینجا تنها در آغاز فیلم - در یک ایستگاه قطار تیرهوتار پاریس که لژیونرهای خسته و درمانده از آن پیاده میشوند - نشانی از آن دیده میشود. باقی فیلم قصهای جانبدارانه درباره محاکمههای نظامی و کشف یک مقبره نیمهویران است که برخلاف انتظار، از گنجینه افسانهایاش خبری نیست.
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست