چهارشنبه, ۲۱ آذر, ۱۴۰۳ / 11 December, 2024
مجله ویستا

سگ‌های سگدانی - RESERVOIR DOGS


سگ‌های سگدانی - RESERVOIR DOGS
سال تولید : ۱۹۹۲
کشور تولیدکننده : امریکا
محصول : لارنس بندر
کارگردان : کوئنتین تارانتینو
فیلمنامه‌نویس : کوئنتین تارانتینو
فیلمبردار : آندری سکولا
آهنگساز(موسیقی متن) : کارین راچتمن
هنرپیشگان : هاروی کایتل، تیم رات، مایکل مادسن، کریستوفر پن، استیو بوسکمی، لارنس تیرنی، رندی بروکس، کرک بالتس، ادی بانکر و تارانتینو
نوع فیلم : رنگی، ۹۹ دقیقه


ـ ̎جو کابوت̎ مافیائی (تیرنی) و پسرش، ̎نایس گای ادی̎ (پن) شش نفر گنگستر را استخدام می‌کنند تا به یک صرافی الماس دستبرد بزنند. برای سارق‌ها ـ که هیچ یک آن یکی را نمی‌شناسد ـ اسم مستعار انتخاب شده: ̎ آقای سفید̎ (کایتل)، ̎ آقای نارنجی̎ (رات)، ̎ آقای بور̎ (مادسن)، ̎ آقای صورتی̎ (بوسکمی)، ̎ آقای آبی̎ (بانکر) و ̎ آقای قهوه‌ای̎ (تارانتینو). اما سرقت با مشکل مواجه می‌شود چرا که ̎ آقای بور̎ به تعدادی از گروگان‌ها تیراندازی می‌کند، از طرفی پلیس‌هائی که خبردار شده‌اند نیز به طرف ̎ آقای آبی̎ و ̎ آقای قهوه‌ای̎ تیراندازی می‌کنند. ̎ آقای سفید̎، ̎ آقای نارنجی̎ را که در جریان سرقت مجروح شده، به انباری که در آنجا قرار ملاقات دارند، می‌برد. ̎ آقای صورتی̎ نیز که اموال دزدی را پنهان کرده پیدایش می‌شود و با گروه جر و بحث می‌کند که حتماً به خاطر وجود یک خبرچین در میانشان، لو رفته‌اند. ̎ آقای بو̎ همراه با ̎ماروین نش̎ (بالتس)، پلیسی که به گروگان گرفته از راه می‌رسد و به دنبالش همراه با ̎ماروین نش̎ (بالتس)، پلیسی که به گروگان گرفته از راه می‌رسد و به دنبالش هم ̎ادی̎ وارد می‌شود. در حالیکه ̎ آقای سفید̎ و ̎صورتی̎ همراه با ̎ادی̎ به سراغ الماس‌های دزدی رفته‌اند، ̎ آقای بور̎ ، گوش ̎نش̎ را می‌برد و در پی جمع‌آوری مدرک علیه ̎کابوت̎ بوده، به طرف ̎ آقای بور̎ شلیک می‌کند، او را می‌کشد. دسته بر می‌گردد و حرف‌های ̎ آقای نارنجی̎ را که مدعی است ̎ آقای بور̎ آنان را لو داده، باور نمی‌کنند. ̎کابوت̎ سر می‌رسد و همراه با ̎ادی̎، علیه ̎ آقای نارنجی̎ جبهه می‌گیرد.̎ آقای سفید̎ که نسبت به ̎ آقای نارنجی̎ احساس مسئولیت و همدردی می‌کند، از او دفاع می‌کند. در زد و خوردی که پیش می‌آید ̎کابوت̎ و پسرش کشته می‌شوند و ̎ آقای سفید̎ و نیز ̎ آقای نارنجی̎ احساس مسئولیت و همدردی می‌کند، از او دفاع می‌کند. در زد و خوردی که پیش می‌آید ̎کابوت̎ و پسرش کشته می‌شوند و ̎ آقای سفید̎ و نیز ̎ آقای نارنجی̎ مجروح می‌شوند. ̎ آقای صورتی̎ فرار می‌کند و در بیرون توسط پلیس گلوله می‌خورد. ̎ آقای نارنجی̎ به ̎ آقای سفید̎ اعتراف می‌کند که پلیس است و او هم ̎ آقای نارنجی̎ را می‌کشد و خودش نیز توسط پلیس به قتل می‌رسد.
ـ نخستین فیلم تارانتینو، نابغهٔ سینمای معاصر امریکا که در این سال‌ها نشان داده متفاوت‌ترین هم هست. سگ‌های سگدانی اتفاق ویژه‌ای در سینمای امریکا است. از نوع روایت‌ بگیرید تا شیوهٔ شخصیت‌پردازی‌ها و حتی زوایای دوربین که همگی مهر تارانتینو را بر خود دارد و به معنای واقعی کلمه کار یک فیلمساز مولف است. تارانتینو این ویژگی‌ها را در کارهای بعدی خود گسترش می‌دهد ما نوآوری‌ها در همین بار نخست است که به فیلم اعتبار می‌بخشد. جدا از این، فیلم کاملاً به سینمای کلاسیک و دهه‌های گذشته ادای دین می‌کند. ارجاعات گاه مستقیم و گاه غیر مستقیم و انتخاب لوکیشن‌هائی که گاه حتی عیناً از یک فیلم کلاسیک برداشت شده‌اند، بخشی از حافظهٔ قوی و عجیب تارانتینو و البته حاصل فیلم باز بودن او است. سگ‌های سگدانی در زمان نمایش یک غافلگیری مطلق بود، اما آنقدر که در این سال‌ها ارج یافته، در زمان نمایش مورد توجه قرار نگرفت. فیلم حالا از شاخص‌ترین فیلم‌های دههٔ ۱۹۹۰ به شمار می‌آید.