پنجشنبه, ۴ بهمن, ۱۴۰۳ / 23 January, 2025
مجله ویستا
سادهترین اصول دستیابی به موفقیت شغلی
آدمهای شاغل با ماجراهای مختلفی روبهرو هستند، از دعواها و درگیری با مردم و همكاران گرفته تا روزهای خوش و مناسبتهای مختلفی كه با همكاران سپری میشود. اشتغال موضوعی است كه سراسر حادثه و اتفاق است و هركس از سركار برمیگردد، اگر حوصله داشته باشد كلی ماجرا از محل كارش برای تعریف كردن دارد.
برخی اما و اگرهای محیط كار بین مشاغل مختلف مشترك است، مثلا آیا به همكاران یا رئیس خود در مناسبتها هدیه بدهم؟ چقدر وقت تلف شده دارم؟ مخالفتم را با پیشنهاد یا درخواست رئیسم چطور بیان كنم؟ آیا با همكاران دوست شوم؟ با استرس و مشكلات كاری چه كنم؟ اگر این پرسشها برای شما هم مطرح شده، حتما پاسخ آن را در این مطلب پیدا كنید.
● هرچه از همكار میرسد نیكوست
متخصصان بر این عقیدهاند كه دادن هدیه به همكاران یا حتی رئیس به خصوص در مناسبتها بسیار خوب و حتی از اهمیت خاصی برخوردار است، به این وسیله قدردانی خود را نسبت به افرادی كه در سراسر سال با آنها كار كردهاید نشان میدهید. برای هدیه دادن لازم نیست ولخرج باشید یا طوری عمل كنید كه انگار فرد مقابل را مورد لطف و توجه ویژه قرار دادهاید چون در این صورت جنبه چاپلوسی پیدا میكند. كارت تبریك، خودنویس، خودكار یا هدیههایی از این دست نمونههایی هستند كه بیشتر افراد به آن علاقه دارند.
● وقت از طلا با ارزشتر است
شاید شما هم در محیط كار حس كرده باشید كه وقتتان بیهوده تلف میشود یا حتی وقت كم میآورید. بعضی عادتها و كارهای افراد مثل جاروبرقی هستند ساعات مفید كاری را میبلعند و به ۵ دلیل مورد از این وقت تلفكنها توجه كنید:
۱) همكاران وراج و پرحرف : برای خلاصی از دست این همكاران بهتر است روی میزتان یك علامت سكوت نصب كنید تا بدانند كار شما در اولویت است و حق ندارند آرامش آن را بهم بزنند. حتی بهتر است جهت صندلی شما طوری باشد كه مجبور نباشید تمام افراد درحال گذر یا وارد شونده به اتاق را ببینید.
۲) نامههای الكترونیكی: بعضیها برای خواندن نامههای الكترونیكی اصلا صبر ندارند و با خواندن آنها ساعتها وقتشان تلف میشود. برای اینكار باید محدودیت قائل شوند
۳) تلویزیون: بسیاری ازمحیطهای كاری، تلویزیون حواس كاركنان را كلی پرت میكند. یا آن را خاموش كنید یا برای خودتان محدویت قائل شوید.
۴) فهرستی از كارهای كه حتما باید آن روز انجام شوند، تهیه و خود را ملزم كنید تمام آنها را انجام دهید.
۵) زمان كارآییتان را كشف كنید. اگر صبحها كارآیی بیشتری دارید وقت تلف نكنید و صبحها به كارهایی كه به تمركز بیشتری احتیاج دارند مشغول شوید.
● آقای رئیس، لطفا زور نگویید!
▪ اگر حس میكنید با نظر یا دستور رئیستان مخالف هستید، باید راه مخالفت با او را بشناسید تا بدون دردسر نظرتان را مطرح كنید.
▪ از جملات ستایشی و تعارفی برای حرف زدن درباره او استفاده كنید تا نظر او را به سمت خودتان جلب كنید.
▪ از گفتن آنچه میدانید واضحاً خلاف میل اوست، خودداری كنید. باید نظرتان را غیر مستقیم و مرحله به مرحله بیان كنید.
▪ مطالبتان را به ترتیب مطرح كنید. هرچه مطالب شما بهتر سازماندهی شده باشند تاثیر بیشتری دارد. با رعایت مراحل بیان مطلب، نظر او به صحبتهای شما جلب میشود.
▪ هیچوقت در حضور دیگران با رئیس مخالفت نكنید. اینكار خودكشی شغلی است!
▪ زمان مخالفت باید لحن و حالت چهره شما دلپذیر باشد. اگر عصبانی یا طلبكارانه برخورد كنید او هرگز شما را نمیبخشد و صحبتهایتان تاثیر مطلوبی روی او نمیگذارد.
● همكار، دوست است یا دشمن؟
همكاران میتوانند دوست خوبی برای هم باشند بهخصوص اگر اعضای خانواده یا بستگان فرد در كنارش نباشند، همكار خوب میتواند جای آنها را پر كنید. همكاران میتوانند مواردی را بههم گوشزد كنند كه شاید نزدیكترین افراد در اینباره با هم صحبت نكنند چون از زیر و بم شرایط و محیطكار هم سردر میآورند و درباره حل مشكلات كاری بیشتر به داد هم میرسند. یك همكار خوب در بالا بردن كیفیت كار همكارش موثر است و در شرایط مختلف میتواند وظایف شغلی همكارش را پوشش دهد.
در نگاه دیگر، روابط میان همكاران همیشه هم خوب و دوستانه نیست و گاه این حمایتهای دوطرفه ادامه پیدا نمیكند.این ماجرا به خصوصیات فردی افراد بستگی دارد و گاه رئیس مایل است كه دو همكار دیگر مثل گذشته با هم گرم نباشند.
بهترین راه، نگهداشتن حد و تعادل است. نباید تمام عواطف زندگی در محیط كار سرمایهگذاری شود. باید دوستانی صمیمی در خارج از محیط كار داشته باشید تا از نظر عاطفی كمتر به شما آسیب برسد و احتیاط شما بیشتر شود. وابستگی بسیار زیاد به همكار اصلا مورد تایید نیست چون همكاران رقیب شغلی همدیگر محسوب میشوند. اگر هم قرار است از میان همكاران دوستی صمیمی انتخاب كنید باید كاملا عاقلانه باشد و رموز شغلی همچنان پیش خودتان محفوظ بماند و بهخصوص نباید پشت سر رئیس بهراحتی با همكار صحبت كنید. وقتی یك همكار دوست شما محسوب میشود كه در خارج از محیط كار هم ارتباطی خوب و خلاصه حرفی برای گفتن داشته باشید.
● استرس شغلی، سوهان روح
شاید با شنیدن این عنوان یاد این مطلب بیلفتید؛ ساعات كاری طولانی، هدفهای سخت، نداشتن زمان كافی برای بودن در كنار خانواده، ترس از بیكاری، تكنولوژی، فشار كاری به این نكته ها برای به حداقل رساندن استرسهای شغلی توجه كنید.
▪ برای وظایف كاری خود اهداف واقعگرایانه در نظر بگیرید. وظایف را اولویت بندی و روی موارد مهم بیشتر تمركز كنید. مسوولیت را بین زیردستان خود تقسیم كنید.
▪ ورزش استرس را از بین میبرد. در طول روز برای پیادهروی، دویدن، شنا و... وقت بگذارید.
▪ به نشانه هایی كه به شما هشدار میدهند، انرژیتان تمام شده توجه كنید.
اگر تمركز سابق را ندارید، از سر كار رفتن احساس تنفر میكنید، بداخلاق شدهاید یا استرس دارید حتما برای حل مشكل اقدام كنید. در غیر این صورت فورا از پا در میآیید.
فرشته آل علی
منبع : روزنامه سلامت
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست