دوشنبه, ۲۲ بهمن, ۱۴۰۳ / 10 February, 2025
مجله ویستا
آموزش همگانی؛ گام بلند در مصرف بهینه برق
![آموزش همگانی؛ گام بلند در مصرف بهینه برق](/mag/i/2/4mow3.jpg)
یكی از دلایل مهم اعمال سیاستهای مدیریت مصرف انرژی این است كه انرژی الكتریكی غیرقابل ذخیرهشدن در حجم زیاد است. به همین دلیل همه ساله با شروع فصل گرما و افزایش میزان مصرف سالانه به طور تقریبی ۸ درصد مدیریت مصرف از اهمیت خاصی برخوردار میشود.
در تعریف كلی و همانگونه كه بارها در این ستون به آن اشاره شده مدیریت عرضه و تقاضای انرژی الكتریكی بهرهگیری از مجموعه سیاستها و فعالیتهایی است كه تعادل بین دو بخش عرضه و تقاضا را به وجود میآورد. مدیریت تولید در صنعت برق از تمامی امكانات و توان خویش برای افزایش میزان تولید ساخت نیروگاههای جدید، توسعه خطوط انتقال نیرو و گسترش شبكه توزیع و ... بهره میگیرد. از سوی دیگر بخش دیسپاچینگ با به كارگیری اقتصادی واحدهای تولید نیروگاهی سعی میكند كه تعادلی در میزان عرضه برق در شكه وسیع تولید ایجاد كند.
كارشناسان معتقدند اگر صرفاً به بخش تولید و عرضه همه جانبه برق توجه شده و پا به پای افزایش نیازهای مصرفی، انرژی الكتریكی تولید شود در واقع این كار تبعیت بدون قید و شرط تولید برق از مصرف آن است و مدیریت تولید – آنهم در جامعه ما با افزایش مصرف بیرویه سالانهای كه وجود دارد – در حد تامین انرژی الكتریكی به هر شكل محدود میكند.
در این زمینه طبیعی است كه بیشترین سرمایهگذاریها و منابع جدید برای توسعه نیروگاهها باید صورت بگیرد و با تكیه بر محدودیت سرمایهگذاریها و كمبودهای مالی در این ارتباط صنعت برق كشور با مشكلات متعددی روبهرو میشود. در این شرایط كاهش یارانهها نیز سبب میشود كه مشكلات و چالشهای مالی صنعت برق كمتر شود. بنابراین كارشناسان بر این باورند كه مدیریت سمت تقاضا یا مدیریت مصرف باید برای كاهش كمبودها و ایجاد هماهنگی بیشتر با مدیریت سمت تولید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد.
مدیریت مصرف دو اصل مهم را تحت عنوان مدیریت در حد نیاز واقعی و كاهشضریب همزمان مصرف برق را تا حدممكن دنبال میكند. برای دستیابی به این هدف یكی از مهمترین برنامهها و اقدامات عزم جدی برای اجرای مدیریت مصرف و درك جمعی همه مشتركان از این هدف و سیاست است. زیرا اگر در سمت مدیریت تولید یا عرضه، تولیدكنندگان حضور دارند در سمت مدیریت مصرف، این انبوه مصرفكنندگان هستند كه حضور داشته و باید در زمینه مصرف برق ازطریق آموزشهای مستقیم،غیرمستقیم وتبلیغاتفرهنگی و ... توجیه شوند.
در حال حاضر یكی از سیاستهای فرهنگی و تبلیغی صنعت برق در زمینه پیشبرد اهداف مدیریت مصرف، داشتن درك جمعی از طریق آموزش عام است. در شماره قبل نشریه در این ستون به برخی از سیاستها در ارتباط با مدیریت مصرف اشاره شد كه سیاست آموزش عام و درك جمعی از مصرف بهینه برق یكی از مهمترین و بنیادیترین اهداف تبلیغی- فرهنگی و آموزشی این سیاست است. یكی از موارد آموزش این است كه همزمانی مصرف، اوج مصرف را به وجود میآورد و به اعتقاد كارشناسان اوج مصرف مبنای پیشبینی بار مورد تقاضا برای سالهای بعد بوده و سبب توسعه ظرفیت تولید و سیستم برقرسانی میشود.
اگر بتوان با درنظر گرفتن سیاستهای لازم مصرف را در طول زمان توزیع كرد به طریقی این همزمانی كاهش یافته و در نتیجه اوج مصرف نیز كاهش مییابد و نیازهای سالهای آتی برای توسعه تاسیسات كمتر به واقعیت نزدیكتر خواهد شد.
بنابراین با تكیه بر مزایایی كه بحث مدیریت مصرف در صنعت برق دارد ضرورت درك جمعی از طریق آموزش عام بسیار مهم واساسی است... .
منبع : ماهنامه پیک برق
ایران مسعود پزشکیان دولت چهاردهم پزشکیان مجلس شورای اسلامی محمدرضا عارف دولت مجلس کابینه دولت چهاردهم اسماعیل هنیه کابینه پزشکیان محمدجواد ظریف
پیاده روی اربعین تهران عراق پلیس تصادف هواشناسی شهرداری تهران سرقت بازنشستگان قتل آموزش و پرورش دستگیری
ایران خودرو خودرو وام قیمت طلا قیمت دلار قیمت خودرو بانک مرکزی برق بازار خودرو بورس بازار سرمایه قیمت سکه
میراث فرهنگی میدان آزادی سینما رهبر انقلاب بیتا فرهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سینمای ایران تلویزیون کتاب تئاتر موسیقی
وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون
رژیم صهیونیستی غزه روسیه حماس آمریکا فلسطین جنگ غزه اوکراین حزب الله لبنان دونالد ترامپ طوفان الاقصی ترکیه
پرسپولیس فوتبال ذوب آهن لیگ برتر استقلال لیگ برتر ایران المپیک المپیک 2024 پاریس رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران مهدی تاج باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری سامسونگ ایلان ماسک گوگل تلگرام گوشی ستار هاشمی مریخ روزنامه
فشار خون آلزایمر رژیم غذایی مغز دیابت چاقی افسردگی سلامت پوست